اقتصادیکسب و کار ایرانی

تقه زدن گیربکس جک s5

خیلی زیاد پیش می‌آید که با مجموعه ی بیمارستان خودرو تماس می‌گیرند و از کندی حرکت (شتاب اولیه) و لرزش خودرو در هنگام شروع حرکت و نیز تقه زدن گیربکس در حالت دنده عقب شکایت می‌کنند. برای کسب اطلاعات از تعمیر گیربکس جک s5  روی لینک ضربه بزنید.

تعمیر گیربکس جک s5 دنده ای |زمان تعویض خنک کننده گیربکس جک |علائم خرابی سنسور فشار کلاچ جک s5

بعضی از مشتری ها هم این مشکل را عنوان می‌کنند که گاها چراغ اخطار گیربکس روی صفحه کیلومتر روشن می‌شود، ماشین هیچ حرکتی به جلو و عقب نداشته و اصلا موتور گاز نمی‌خورد.

در این مقاله قرار هست به چند تا از ضعف های گیربکس دوال کلاچ یا DCT جک S5 و بعضی از مدل های دیگر مثل گیربکس خودروی تیگو 7 (Tiggo 7) و ام وی ام ایکس 55 (MVM X55) اشاره کنیم. پس پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

ساده ترین دلیل و یکی از عوامل عمده که باعث به وجود آمدن ایرادات بالا در گیربکس اتوماتیک جک S5 می‌شود، خرابی در سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک است.

به دلیل ضعف در متریال تولیدی قطعه و نیز عدم تعویض به موقع و دیر هنگام مایع خنک کننده موتور، امکان دارد قطعه خنک کننده که دارای ورودی های مختلف روغن گیربکس و آب رادیاتور است در اثر پوسیدگی موجب نشت آب رادیاتور به داخل گیربکس اتوماتیک شود.

اهمیت تعویض به موقع ضدیخ و قطعه خنک کننده

بنا بر نظر کارشناسان، توصیه می‌شود که در هر 40 هزار کیلومتر کارکرد خودروی جک، محلول ضدیخ تعویض گردد. از ریختن آب شرب داخل رادیاتور جداً خودداری نمایید و از مایع خنک کننده مخصوص رادیاتور استفاده کنید، همچنین در نهایت پیشنهاد ما تعویض قطعه ی خنک کننده خودرو جک اس ۵ در کیلومتر های ۷۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر است تا با این مشکلات مواجه نشوید.

مشکل مشترک و رایج جک اس 5، ام وی ام ایکس 55 و تیگو 7

گیربکس این ماشینها DCT دابل یا دوبل کلاچ هست. این نوع گیربکس از کلاچهای‌ خشک ساخته شده است، مانند گیربکسهای اتوماتیک معمولی روغنی نیستند و توربین ندارند. برای مثال خودروهای واراداتی آلفا جولیتا و فولکس پاسات از جمله اتومبیلهایی هستند که به این گیربکس مجهز شده‌اند.

هنگامی که شما دنده را روی D  قرار می‌دهید و پدال ترمز را گرفتید، گیربکس هنوز درگیر نشده‌ است و صفحات همچنان جدا هستند. به محض اینکه ترمز را رها می‌کنید، صفحات آرام به هم می‌چسبند و ماشین شروع به حرکت می‌کند.

نحوه تعویض دنده در DCT به این صورت هست که با فشردن پدال گاز و رسیدن به موقعیت تعویض دنده، به صورت اتوماتیک یک صفحه کلاچ از گیربکس جدا و صفحه دیگر متصل می‌گردد.

 نکته حایز اهمیت رانندگی با خودروهای دارای گیربکس DCT چیست (اشکال فنی گیربکس خودوروهای دی سی تی چینی)؟   

وقتی میخواهید با این خودروها (اعم از خودروهای چینی و …) در ترافیک رانندگی کنید، زمانی که پای شما روی ترمز هست، نیازی نیست دست دنده حتما روی N هم قرار بگیرد. یعنی موقعی که پای شما روی پدال ترمز باشد و دنده در وضعیت D قرار داشته باشد، صفحات از هم جدا هستند و نیاز به کار دیگری نیست. حرکات اضافه موجب آسیب به اتومبیل بر اثر رانندگی اشتباه در ترافیک خواهد شد.

مواقعی که داخل ترافیک قرار دارید، راه جلوی شما باز می‌شود و قرار هست مدام یک متر به یک متر و فواصل کم، توقف کنید:

  • اصلا با خودرو از طریق نیم کلاچ کردن حرکت نکنید.
  • صبر می‌کنید به اندازه کافی راه جلوی شما باز شود. پا را از روی ترمز برداشته، گاز بدهید تا ماشین حرکت کند و سپس برای توقف ترمز کنید و پدال ترمز را هم نگه دارید تا صفحات کلاچ از هم جدا بمانند.

استفاده از نیم کلاچ سبب اتصال مداوم، درگیری پشت سر هم صفحات کلاچ و گیربکس می‌شود. بنابراین نیم کلاچ برای گیربکس DCT یا دوال کلاچ در وضعیت ترافیکی ممنوع است.

 پیامد و نشانه‌های انجام نیم کلاچ برای گیربکس DCT  به هنگام رانندگی در ترافیک چیست؟ 

هر چه که مسافت بیشتری را با خودروی جک اس ۵ خود می‌پیمایید، گیربکس و اجزای آن ممکن است فرسوده و در نهایت خراب شوند. صدای تقه، لرزش خودرو، کم شدن قدرت ماشین و بلند شدن بوی سوختگی روغن، می‌توانند از جمله علائمی باشند که نشان می‌دهند گیربکس خودروی شما دچار مشکل شده است و باید هر چه زودتر به آن رسیدگی نمایید. اما آیا امکان تعمیر گیربکس خودرو وجود دارد و یا باید آن را کلاً تعویض کرد؟ بسته به علت خرابی گیربکس، راه‌های مختلفی برای تعمیر و بازگرداندن آن به مدار وجود دارد. اما باید بدانید که این قطعه نه تنها خودش دارای قیمت بالایی است بلکه تعمیرش نیز هزینۀ زیادی می‌طلبد. به همین خاطر باید تا جایی که در اختیار شما است، نسبت به مراقبت و نگهداری گیربکس اقدام نمایید تا زمان فرسوده شدن آن را هر چه که می‌توانید به تاخیر بیاندازید.

انواع گیربکس جک S5

در اواخر سال ۹۳ بود که شاسی بلند جک S5 مجهز به گیربکس دستی، توسط کرمان موتور وارد بازار ایران شد و به دلیل شباهت ظاهری با هیوندای توسان، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. در حدود دو سال بعد، مدل اتوماتیک این خودرو نیز به بازار ایران راه یافت. گیربکس خودروی جک اس فایو، در دو مدل زیر به بازار عرضه شد:

  • گیربکس دستی جک s5
  • گیربکس اتوماتیک جک s5

در بخش فنی پیشرانه، هر دو مدل دستی و اتومات از یک ساختار یکسان تشکیل شده‌اند. برای هماهنگی بهتر با گیربکس شش سرعته دو کلاچۀ این خودرو، میزان گشتاور از ۲۳۵ نیوتون‌متر به ۲۶۵ نیوتون‌متر افزایش پیدا کرده است. وزن خودرو نیز از ۱۵۰۵ کیلوگرم به ۱۵۴۵ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است که البته تمامی این افزایش وزن به دلیل بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک نیست.

گیربکس اتوماتیک بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروهایی با دنده دستی، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است. تعویض دنده در نسخه اتوماتیک جک اس ۵، بسیار نرم و روان است اما به دلیل سفارشی‌سازی گیربکس جهت امکانات اکو و کاهش مصرف سوخت، سنگین کردن دنده در سربالایی‌ها با مقداری تأخیر صورت می‌پذیرد. با این حال قدرت موتور در حد قابل قبولی است و حتی روشن گذاشتن کولر در سربالایی باعث افت کشش موتور نمی‌شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا