عمومی

خرید مانتو اینترنتی + معرفی انواع مدلهای مانتو مزونی، مجلسی و اسپرت زنانه و دخترانه

مانتو بخشی جدانشدنی از استایل خانم‌های ایرانی است. این روزها با گسترش مد تنوع در مانتوهای موجود در بازار هم افزایش یافته است و هرکسی می‌تواند باتوجه‌به نیازها، بودجه و اولویت‌هایش انواع مانتو شیک و جدید را برای خود انتخاب کند. پوشیدن مانتو مناسب فصل و ترند سال به همراه عطر زنانه شیک به ساختن استایل منحصر به فرد شما کمک می کند.

کاربرد انواع مانتو

مانتوها کاربردهای زیادی دارند. دختربچه‌ها از زمان مدرسه و با لباس فرم مانتو پوشیدن را آغاز می‌کنند و پس از آن هم در موقعیت‌های مختلف مانتو به‌عنوان پوشش خارج از خانه به کار گرفته می‌شود. یک مانتو زنانه ساده در محیط‌های رسمی و اداری، در محل کار، برای خرید و … قابل‌استفاده است و انواع مانتو زنانه مجلسی شیک و ژورنالی را می‌توانید به‌عنوان رویه‌ی لباس مجلسی در جشن‌ها و مهمانی‌ها و حتی به‌عنوان لباس رسمی به کار بگیرید. مدل‌های مختلفی از مانتو و کت زنانه وجود دارند که برای مراسم‌های مانند عقد محضری هم بسیار مناسب هستند.

انواع مدل های مانتو

تنوع مدل مانتو زنانه بسیار زیاد است. مانتو زنانه اسپرت یکی از مدل‌هایی است که تنوع بسیار زیادی دارد و انواع مانتو جلو باز و مانتو زنانه جلو بسته را می‌توانید در میان مانتوهای اسپرت برای استفاده‌ی روزمره پیدا کنید. دسته‌ی بعدی مانتو زنانه رایج، مانتو زنانه اداری است که اغلب به‌صورت ست مانتو و شلوار و در رنگ‌های خنثی در بازار موجود است و ظاهری بسیار شیک دارد. این مانتوها اغلب برش‌های ساده‌ای دارند و جیب هم برای آن‌ها دوخته می‌شود.

دسته‌‌ی دیگری از مانتوها که تعداد زیادی از مانتوهای زنانه موجود در بازار در آن جای می‌گیرند مانتو مجلسی زنانه است. مانتوهای مجلسی مدل‌های بسیار متنوعی دارند و انواع مانتو زنانه بلند حاشیه‌دار با یقه‌ها و طرح‌های خاص و مانتوهای کتی شیک را می‌توانید در میان آن‌ها پیدا کنید. گاهی از سوزن‌دوزی‌ها و طرح‌های سنتی و پارچه‌های گلدار زیبا هم در دوخت این نوع مانتو استفاده می‌شود. همچنین استفاده از انواع مانتو و شلوار اداری و رسمی نیز برای خانم های شاغل بسیار پر کاربرد است.

جنس های متنوع مانتو

محدودیتی در انتخاب پارچه برای انواع مانتو زنانه وجود ندارد. اغلب مانتوهای بهاری و تابستانی با پارچه‌های سبکی مانند لینن و پارچه‌های نخی دوخته می‌شوند و برای داشتن یک مانتو زنانه شیک می‌توانید به سراغ انواع پارچه کرپ بروید. پارچه‌هایی مانند حریر، ریون، ژاکارد و … برای دوخت مانتوهای زنانه مجلسی بسیار کاربردی هستند. اگر به دنبال مانتویی برای فصل‌های خنک سال هستید مخمل گزینه‌ی بسیار خوبی است و انواع مانتو بافت را هم می‌توانید در فصول پاییز و زمستان  در بازار پیدا کنید.

رنگ های محبوب مانتو

مانتو زنانه مشکی محبوب‌ترین رنگ مانتو میان خانم‌هاست و بیشتر خانم‌ها حداقل یک مانتو مشکی شیک در کمد لباسشان دارند. البته درباره‌ی انتخاب رنگ مانتو هیچ محدودیتی وجود ندارد و هرکسی می‌تواند باتوجه‌به فصل، رنگ پوست و علاقه‌اش هر رنگ مانتویی را که می‌خواهد بپوشد. رنگ‌هایی مانند طوسی، سرمه‌ای، کرم، آبی روشن و رنگ‌هایی ازاین‌دست بسیار پرطرفدار هستند.

اما اگر به دنبال یک استایل جسورانه‌تر و شادتر هستید رنگ‌هایی مانند نارنجی، خردلی، سبز روشن و … را می‌توانید برای مانتو زنانه شیک جدیدتان انتخاب کنید. پارچه‌های چهارخونه با رنگ‌بندی مناسب هم انتخاب زیبایی برای مانتو زنانه هستند. البته باید در نظر داشت که عموما خانم ها حداقل یک یا چند مامنتو مجلسی و لاکچری شیک برای محافل و مهمانی ها دارند که در کمتر جایی از آن استفاده می کنند. البته گاهی خانم ها از انواع سارافون های رنگی هم در مهمانی های کوچک و خودمانی بهره میگیرند.

برندهای معروف تولیدکننده مانتو

هرساله می‌توانید جدیدترین مدل‌های مانتو زنانه را در برندها و مزون‌های مختلف پیدا کنید و جهت خرید مانتو اینترنتی اقدام نمایید. برندهایی مانند اسمارا، مانگو، زارا و اچ اند ام انتخاب‌های زیادی را جلوی شما می‌گذارند و در میان برندها و تولیدکنندگان ایرانی هم می‌توانید به سراغ عاطفه نادری، ناریان، سله بن، سارک و … بروید.

نکات مهم هنگام خرید مانتو زنانه

احتمالاً شما هم کمدی پر از لباس و مانتوهایی با طرح و رنگ‌های متفاوت دارید که شاید تا به‌‌حال خیلی از لباس‌هایتان را فراموش کرده اید و هر زمانی‌ که کمدتان را باز کنید آن‌ها را به یاد می‌آورید، حتی اگر از آن دسته از بانوانی هستید که علاقه‌‏مند به خرید لباس‌ِ بیشتر از حدِ ضروری مورد نیازتان نیستید با ما همراه باشید تا چند نکته مهم خرید مانتو زنانه را بررسی کنیم.

خرید مانتو را میتوان مهم‌ترین بخش خرید لباس بانوان ایرانی تلقی کرد. شما به‌ عنوان بانوی ایرانی از مانتو بیش از سایر لباس‌ها استفاده می کنید. از آن به عنوان لباسی مناسب برای موقعیت‌های مختلف مانند مهمانی رسمی، قرارِ کاری مهم یا موارد روزمره مانند گردش‌ها و خریدها و دیدار دوستان خود و … استفاده می‌کنید. بنابراین بهتر است با شرایط و اصول انتخاب مانتو مناسب خود آشنا شوید تا با صرف کم‌ترین زمان خود، تجربه بهترین خرید را داشته باشید.

شناخت انواع مدل مانتو

ممکن است شما هم گاهی در محل‌های متفاوت با ظاهر نامتعارف بانویی دیگر در آن جمع رو به رو شده باشید. البته این موضوع را می‌توان به سلیقه افراد نسبت داد و باید به سلایق متفاوت احترام گذاشت، اما بهتر است آداب و اصول حضور در مکان‌ها و مناسبات مختلف را رعایت کرد. برای مثال با توجه به اصول کاری، مانتو اسپرت نخی کوتاه اصلاً مناسب و برازنده ملاقات‌های کاری نخواهد بود. اولین مرحله خرید مانتو برای موقعیت‌های متفاوت شناخت مدل‌های مختلف مانتوها می‌باشد.

مانتو اسپرت و روزمره:

مانتوهای با کاربرد روزمره بهتر است دقیقاً همان چیزی باشند که شما انتظار دارید!

    اگر شما به مانتو‌های دارای جیب، دکمه یا زیپ علاقه مند هستید و این نوع مانتو‌ها کارایی بیشتر در روز برایتان خواهند داشت، بهتر است از مانتو‌هایی با این ویژگی ها استفاده کنید.

    اگر فعالیت روزانه بالایی دارید بهتر است مانتو‌هایی را انتخاب کنید که به شما اجازه بدهند به راحتی دست‌هایتان را حرکت بدهید و نگران نشستن و ایستادن خود نباشید.

در کل بهتر است مانتو روزمره مورد نظرتان علاوه بر تن خور مناسب و اعطای زیبایی ظاهری به فرم بدن شما، کمک کند احساس راحتی و آسایشِ خاطر را تجربه کنید.

انواع مدل مانتو پیشنهادی از برند درس ایگو:

مانتو رسمی:

همان‌طور که از اسم این نوع مانتو‌ها پیداست این مانتو‌ها مناسب مراسمِ رسمی میباشند مانند ملاقات کاری مهم یا جشن‌ها و مراسمات مرسوم اداری و یا حضور در مراسمی که به طور ویژه برایتان اهمیت دارد. از ویژگی‌های بارز این نوع مانتو‌ها می‌توان به اندامی بودن فرم آنها اشاره کرد مانند مانتو‌های اداری. استفاده از این مانتو‌ها نشان دهنده ارزشی است که شما برای محلی که در قرار است در آن حاضر شوید، قائل شده اید و نسبت به جایگاه خود شناخت کافی را دارید.

مانتو مجلسی:

زمانیکه صحبت از مانتو مجلسی میشود، ممکن است تعداد زیادی از افراد به یاد مانتو‌های پرزرق و برق و منجوق کاری شده و یا گیپور دار بیفتند درصورتی‌که تعریف مانتو مجلسی الزاما به این صورت نمیباشد. این نوع مانتو‌ها معمولاً از پارچه‌هایی دوخته می‌شوند که روی تن صاف و مرتب باشند و به سادگی چروک نشوند. ویژگی چروک نشدن مانتو مجلسی می‌تواند به دلیل استفاده بیشتر پلی استر نسبت به نخ در آن باشد. دوخت مانتو مجلسی به طور ویژه می‌باشد و مرتب و خاص بودن آن زبانزد عموم افراد است. فرم ایستایی مانتو مجلسی در تن به صورت اندامی می‌باشد و طرح آن بنا به سلیقه مشتریان متفاوت می‌باشد. شما در مجالس مهم مانند عقد یا عروسی یا حتی هنگام عذارای‌های رسمی بهتر است از این نوع مانتوها استفاده کنید و به طور ویژه و خاص در جمع نزدیکانتان بدرخشید.

شناخت جنس مانتو

آیا تا به‌حال به بازار تهران و قسمت پارچه فروشان رفته اید؟ اگر نرفته اید ،حتماً سری به آنجا بزنید. هنگام ورودتان، با غرفه‌ها و مغازه‌های مختلف مواجه خواهید شد که علاوه بر وجود اجناس متفاوت در طرح و رنگ‌های متفاوت، اجناسی هم هست که شما آن‌ها را مکرراً مشاهده خواهید کرد. قیمت پارچه‌ها و کیفیت آن‌ها بنا به تنوع پارچه طیف گسترده‌ای را شامل میشود که مناسب اکثر افراد جامعه می‌باشد. اگر زمان رفتن به آنجا را ندارید، می‌توانید از خیابان های معروف تهران در این حوزه مثل گاندی و زرتشت و یا پاساژ میری دیدن کنید.

البته پارچه‌هایی با کیفیت و قیمت بالاتر را نیز مشاهده خواهید کرد. در هرکدام از این مغازه ها فروشندگان اسم‌های متفاوتی را روی اجناس خود گذاشته اند که ممکن است به جنس پارچه نیز مربوط باشد و به احتمال زیاد، جنس پارچه‌ها دقیقاً همانی نباشد که به شما می‌گویند. بعضی از پارچه‌ها دارای شناسنامه می‌باشند که جزئیات دقیق راجع‌ به جنس پارچه را می‌توان در آن شناسنامه مشاهده کرد. علاقه دارید اطلاعات بیشتری راجع به جنس پارچه ها مناسب خودتان داشته باشید؟

شناخت رنگ مانتو

انتخاب رنگ مناسب نیز یکی از موارد مهم هنگام خرید مانتو زنانه می‌باشد. پیشنهاد ما به شما اینست که اول نگاهی به کمد لباستان بیندازید. نگاه کردید؟ همان‌طور که در قبل اشاره کردیم، مطمئناً شما نیز پس از باز کردن مجدد کمدتان به این نتیجه می‌رسید که لباس‌های زیادی از نظرتان مخفی مانده است و تنوع رنگی لباس هایتان از آنچه که فکرش را می‌کردید بیشتر می‌باشد. پس از بررسی رنگ مانتو‌های خود متوجه کمبود رنگ‌های مهمی در لباس‌هایتان می‌شوید.

 آموزش ست کردن رنگ لباس

    یادتان باشد همیشه نباید تیره پوشید

پوشیدن رنگ تیره در طولانی مدت ممکن است باعث تغییر در روحیه شما بشود. در هر سنی قرار دارید پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های شاد را از خود دریغ نکنید. شک نکنید که سرزنده‌ تر از قبل به فعالیت خود خواهید پرداخت.

    رنگ لباس مناسب پوست شما

در مقالات قبلی سعی کردیم شما را با نحوه شناسایی رنگ پوست آشنا کنیم. بنابراین، اگر هنوز رنگ پوست خود را نمی‌دانید بهتر است چند دقیقه از وقتتان را به شناسایی رنگ پوستتان اختصاص دهید.

به فصل دقت کنید!

انتخاب مانتو مناسب و باتوجه به فصل نیز ممکن است یکی از موارد پیش پا افتاده در ذهن شما باشد. اما گاهی ممکن است مانتویی را بپسندید و هنگام خرید مانتو یادتان برود برای فصل مورد نظرتان مناسب نیست.

نکات مهم هنگام خرید مانتو

امروزه یکی از اصلی ترین خریدهای خانم ها در زمینه ی پوشاک، مربوط به مانتو می باشد. با توجه به پیشرفت صنعت مد و لباس، تنوع مدل ها بسیار زیاد شده است، به گونه ای که خرید لباس مورد نظر سخت می شود. در ادامه نکاتی برای خرید مانتو مورد نظر ارائه شده است که قطعا کارگشا خواهد بود.

خرید مانتو و معیارهای انتخابی

به جرات می توان گفت که بیشترین جلوه از ظاهر خانم ها را مانتو تشکیل می دهد. امروزه خانم ها در ست کردن البسه شان، ابتدا مانتو را انتخاب کرده، سپس دیگر لباس ها و اکسسوری ها را مطابق با سبک مانتو انتخاب می کنند؛ از این رو انتخاب مانتوی مناسب برای یک خانم، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور در هنگام خرید مانتو بایستی به نکات مهم و اولویت ها توجه داشت، زیرا ممکن است با یک انتخاب اشتباه، دیگر پوشش هایتان هم ناخوشایند به نظر برسند.

اولین نکته ای که بایستی در خرید مانتو بدان توجه وافری داشته باشید،‌ فصل استفاده از مانتو می باشد. در عصر حاضر که صنعت مدلینگ و پوشاک کشور، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است؛ دیگر جای آن نیست که یک مانتو را بتوانید در رویدادهای مختلف یا فصول گوناگون به تن کنید! بلکه افزایش سطح پوشش جامعه، می طلبد که هر مانتو یا لباس، در فصل یا رویداد مناسب خود استفاده شود.

هر مانتو با توجه به فصل مورد نظر دارای رنگ، بافت، سبک، دوخت و پوشانندگی خاص می باشد. به عنوان مثال مانتوهای زمستانی یا به صورت بافت عرضه می شوند و یا جنس پارچه ی ضخیمی دارند تا در برابر سرما مقاومت خوبی داشته باشند. یا در مثالی، دیگر در مانتوهای تابستانی از تنالیته رنگ های سرد استفاده می کنند تا با گرمی هوا به صورت مکمل دربیاید.

اندام شما بر سبک ها اولویت دارند!

در هنگام خرید مانتو بسیار دیده می شود که خانم ها هر سبک و متدی که تازه به ژورنال سال آمده باشد را بدون توجه به ظاهر خودشان انتخاب می کنند. خانم های با این طرز فکر، احساس می کنند که طبق مد روز هستند در صورتی‌که در بسیاری از موارد، سبک دوخته شده به هیچ عنوان به اندام شان نمی نشیند!

پس بهتر است قبل از اینکه وارد ژورنال مزون ها شوید، ابتدا یک آنالیز و ارزیابی صحیح از بالا تا پایین ظاهر خود داشته باشید. اگر قد بلندی دارید، کارتان آسان خواهد بود، زیرا اغلب مدل های مانتو به اندام شما زیبا به نظر خواهند رسید، اما دقت داشته باشد که سبک های پف دار شما را ترسناک نشان خواهند داد!

افراد چاق و درشت اندام در خرید مانتو بایستی توجه بیشتری به ژورنال ها داشته باشند، زیرا اندکی غفلت می تواند آن ها را از آنچه که هستند، چاق تر نشان دهد. خانم های تپل و درشت اندام، غالبا در ناحیه ی شکم و پهلو دارای چربی رسوب شده هستند که به از سطح بدنشان بیرون زده است. با توجه به این موضوع این دسته از خانم ها به هیچ عنوان نباید از مانتوها جذب و چسبنده استفاده کنند، زیرا ناهمواری های موجود در سطح بدنشان به چشم خواهد آمد. این دسته از افراد بهتر است از مانتوهای کشیده که در پایین خود دارای چین خوردگی هستند استفاده کنند.

افراد کوتاه قد یا ریز اندام در موقع خرید مانتو، نباید از مانتوهای کمربند دار استفاده کنند. کمربند، مانتو را به شکم و کمر شما خواهد چسباند، در نتیجه از آنچه که هستید، لاغرتر نشان داده خواهید شد. این دسته از خانم ها بهتر است که از مانتوهای کوتاه و جذب استفاده کنند. نکته ی دیگر اینکه اگر شانه های افتاده و نحیفی دارید می توانید از مدل های اپل دار یا سبک هایی که مانور ویژه ای در قسمت شانه داده اند استفاده کنید.

اهمیت طرح پارچه، بیش از آنچه که شما فکرش را می کنید!

در زمینه ی طرح پارچه ی مانتو، افراد سلایق متفاوتی دارند. بسیاری از خانم ها هستند که مانتوهای تک رنگ و بدون طرح را ترجیح می دهند. بسیاری هم هستند که نقش و نگار مانتو برایشان الزامی است و عده ای هم متعادل میان این دو دسته هستند.

برای انتخاب نقش و نگار یا طرح مانتو،  همانند قسمت قبل بایستی اندام خود را در نظر بگیرید. خانم های درشت هیکل بایستی از طرح های ریز و پر تراکم استفاده کنند. به عنوان مثال اگر این دسته از افراد مانتویی با گل های درشت انتخاب کنند، اضافه وزنشان بیشتر به چشم خواهد آمد؛ در نتیجه نقش و نگارهای ریز و کوچک مناسب این افراد است.

خانم های ریزه و دارای اسکلت کوچک بر خلاف افراد چاق، برای خرید مانتو می توانند از طرح های درشت استفاده کنند. زیرا اندام آن ها پتانسیل پذیر این چنین نقش و نگارهایی را دارد.

رنگ و وارنگ نه! اما متنوع

بیشتر مزون ها و فروشگاه های مانتو، از قرار دادن مانتو با پالت رنگی جور واجور پرهیز می کنند. زیرا دیگر دوران اینگونه مدل ها به سر رسیده است. اما برای اینکه مانتوی پوشیده شده از آن حالت سر و بی روح و یکنواختی خارج شود، بایستی از مدل های با پالت رنگی مکمل استفاده کرد.

امروزه طراحان پوشاک، مدل های شکیل و دلپذیری از مانتو را تولید کرده اند که کانال رنگ های متنوعی دارند. به عنوان مثال مدل مانتویی با سبک فشن؛ اگر دارای رنگ قهوه ای در زمینه ی خود باشد، آستین های آن کرم رنگ خواهند بود و یا دوخت های حاشیه ای آن از جنس زرکوب انتخاب می شوند.

بهتر است که هنگام خرید مانتو از مانتوهایی استفاده شود که تنوع بافت و متریال هم داشته باشند. با توجه به مبانی روانشناسی و اثر گذاری پوشش بر اطرافیان، لباس هایی که از ترکیب مثلا پارچه ساتن، گیپور و ریسمان های طلایی دوخته شده باشند، جلال بیشتری به شخص خواهند بخشید.

برای خرید به روز ترین و شیک ترین مانتوها می توانید محصولات شرکت مانتو سنتر را انتخاب کنید. این مجموعه با ارائه ی محصولات با کیفیت، رضایت شما را به دنبال خواهد داشت. اگر به دنبال خرید مانتو ارزان هستید، ستیا بهترین انتخاب خواهد بود. کافیست تا قیمت مانتو موجود از این مجموعه را با نمونه های مشابه در بازار مقایسه کنید تا به منطقی بودن لیست قیمت سه‌تیا پی ببرید. البته اگر اقدام به مقایسه ی قیمت ها کردید، توجه داشته باشید که حتما قیمت ها را به همراه کیفیت محصولات مقایسه کنید؛ زیرا محصول بی کیفیت و ارزان، بیشتر موجب ضرر و خسارت به شما خواهد شد.

تاریخچه مانتو در ایران

تا قبل از انقلاب مانتو با این استفاده گسترده کنونی چندان رایج نبود. تنها قشر اندکی که اکثرا دانشجو و از خانواده های مذهبی بوده اند از این پوشش استفاده کرده اند. بقیه یا کلا حجاب نداشته اند یا از چادرهای رنگی به عنوان پوشش حجاب استفاده می کردند.

سیرتکاملی مانتو در ایران

همانطورکه در مقاله قبل گفته شد،هرچند که دوران استفاده از مانتو در زادگاه اصلیش به پایان رسید، اما پس از انقلاب ایران و به واسطه پیشنهاد رابط های فرانسوی، این نوع پوشش با اندکی تغییر مورد پذیرش مسئولین ایران قرار گرفت.

در این مقاله به سیر تکاملی مدل های مانتو در ایران می پردازیم، پس لطفا با ما همراه باشید.

تا قبل از انقلاب مانتو با این استفاده گسترده کنونی چندان رایج نبود. تنها قشر اندکی که اکثرا دانشجو و از خانواده های مذهبی بوده اند از این پوشش استفاده کرده اند. بقیه یا کلا حجاب نداشته اند یا از چادرهای رنگی به عنوان پوشش حجاب استفاده می کردند.

مد مانتو در دهه 60

بعد از سال 61 و انقلاب فرهنگی اوضاع کاملا عوض شد و استفاده از مانتو فراگیرتر از قبل شد.

از همان ابتدای انقلاب، مانتو به عنوان یک لباس زنانه ایرانی در کنار چادر به عنوان پوشش رسمی زنان مورد استفاده قرار میگرفت. در دهه شصت و با گذشتن از سالهای ابتدایی انقلاب بیشتر به عنوان تن پوش غالب زنان ایرانی تبدیل می شد.

در آن دهه عملاً مد و مدگرایی به حاشیه رفته بود و مدپرستان معدود آن دوره که تحت تاثیر فیلم های قاچاق هندی و هالیوودی به سر و وضعشان می رسیدند، اگر پا به خیابان می گذاشتند، با برخورد گشت هایی که مسئول برخورد با مظاهر غربی و بدحجابی بودند، مواجه می شدند .

بصورت کلی در دهه 60،  از یک طرف بخاطر فضای انقلابی حاکم بر جامعه و از طرف دیگر بعلت فضای معنوی خاصی که در اثر حمله متجاوزانه بعثی ها به کشورمان، در میان جامعه حاکم بود و همچنین مشکلات پس از جنگ که مردم را با خود درگیر کرده بود، این مسائل در کنار هم به گونه ای افکار جامعه را مشغول کرده بود که مردم چندان دغدغه مد نداشتند و خیلی به شئونات آن توجه نمی کردند.

هرچند که با وقوع انقلاب جو حاکم به گونه ای بود که تلاش میشد اثار غرب گرایی از زندگی مردم به کل پاک شود اما در طراحی مانتو های این دوره رد پای تقلید از غرب همچنان دیده می شد. مانتوهای اولیه که در دهه 60 استفاده می شدند، غالبا یک برش بالای سینه داشتند که با مقدار زیادی پارچه ترکیب میشد و در واقع روشی برای پوشاندن فرم بدن زنان محسوب میشد.

پس از آن در طی سالیان مختلف هر ساله تغییرات زیادی در زمینه این پوشش به وجود آمد. به عنوان مثال پس از مانتوهای ابتدایی به وجود آمده در دهه شصت مانتوهای جدیدی با اپل های بزرگ و بسیار گشاد و بلند وارد بازار شد. این نمونه مانتوها در واقع از نمونه های دهه 80 اروپا گرفته شده بود و با داشتن اپل های بزرگ باعث غلو کردن در سایز شانه ها و همچنین اندام زنان می شد.

اپل‌هایی که از مد غربی به یادگار مانده بودند؛ از مد دهه ۶۰ میلادی .اینگونه مانتوها که با چین های زیاد و پف ترکیب شده بود نمونه کاملا تقلید شده از لباس های مشابه اروپایی اش بود.

قد این مانتو‌های گشاد و رنگارگ تا مچ پا می‌رسید. این مانتو‌ها آن‌قدر گشاد و بلند بودند که اگر کسی آن‌ها را به تن می‌کرد و به کوچه و خیابان می‌رفت، آن هم در دوره‌ای که گرایش به چادری‌شدن بسیار پررنگ شده بود، مورد سرزنش قرار نمی‌گرفت؛ مانتو‌هایی که در عین سادگی برای خودشان با دنیایی تغییرات ریز و درشت همراه بودند که بنا بر سلیقه مخاطب اعمال می‌شدند.

بعضی از آن‌ها جیب‌های بزرگی داشتند. برخی دیگر آستین پفی بودند؛ یعنی آستین‌شان از سرشانه چندین و چند چین خورده و یک پف بزرگ روی شانه نشانده بود که گاهی ارتفاع آن تا نزدیک گوش می‌رسید و سر و گردن را در پف آستین‌ها پنهان می‌کرد.

برخی دم آستین‌شان با دکمه جمع می‌شد و برخی دیگر مچ‌دوزی شده بودند؛ مانند سرآستین پیراهن‌های مردانه. در این میان، اما همه‌شان یک وجه مشترک داشتند؛ آن هم اپل‌های بزرگی بود که به سرشانه مانتو می‌دوختند تا کمکی باشد برای نگه‌داشتن این مانتوی چند سایز بزرگ‌تر روی شانه‌های چند سایز کوچک‌تر.

و باید به این نکته اشاره کردکه هرکسی این مانتو‌ها را نمی‌پوشید و مخصوص دختر‌های جوان و خانم‌هایی بود که به تیپ‌زدن اهمیت زیادی می‌دادند.

مدل مانتوهای دهه 70

در دهه 70، دیگر جنگ تمام شده بود و اجبارها و الزامات اقتصادی و سیاسی مربوط به آن دوران نیز به پایان رسیده بود. همچنین از طرفی کم کم استفاده از رسانه های دیگری بجز تلویزییون و رادیو، همچون ویدئو و ماهواره شروع به گسترش کرد، و از سوی دیگر با کاهش سختگیری ها، واردات البسه از سایر کشورها نیز افزایش یافت، و به این ترتیب باز هم بازار مدگرایی در ایران پر رونق شد.

البته شروع مجدد توجه به مد و مدگرایی به معنای رواج پوشش های جذاب در آن دوران نبود! در سال های دهه 60 و نیمه اول دهه 70 ایران که با دهه 80 میلادی مقارن بود، مثل همه جای دنیا شاهد یکی از بدترین تیپ های لباس پوشی بودیم و به همین علت است که زمانیکه به پوشش های آن دوره نگاه می کنید ممکن است همچین انتخاب هایی برایتان عجیب و غیرقابل توجیح بیاید، حسی که شاید نسبت به پوشش های قبل از آن حتی اگر مربوط به سال های خیلی دورتر هم باشد، نداشته باشید.

در رابطه با مدل مانتو که موضوع مورد صحبت ما در این مقاله می باشد همانطور که اشاره شد در دهه 60 و اوایل دهه 70، بیشتر مانتوها اندازه شان معمولا با پاچه های شلوار یکی بود و کوتاه ترین هایشان هم زیر زانوها بودند. این مانتوها همگی گشاد دوخته می شدند و اپل های بزرگ از دیگر نمادهای مانتوهای این سال ها هستند که شباهت زیادی به بارانی داشتند.

در مدارس نیز، مانتوها همه سیاه و سورمه ای بود و در بهترین حالت طوسی تیره. و به قدری مانتو و شلوارهای دختران گشاد بود که به دست و پاهایشان گیر می کرد و امکان تحرک و ورزش را از آنها می گرفت و مقنعه های هم چانه دار و بلند بود .

در این سالها مانتوها به آرامی شروع به تغییر کردند و در طی سال های بعد اندازه آنها جمع و جورتر و نزدیک به سایز واقعی بدن زنان شد. مقدار زیاد پارچه های استفاده شده در دوره های قبل کلا تغییر کرد و مانتوهای جمع و جور کرپ، که معمولا در طراحی آنها یک چاک از پشت قرار داشت و قدی بلند داشت به وجود آمد. این نمونه در سال های اوالیه دهه 70 وارد بازار لباس ایران شد.

در نیمه اول دهه 70، مانتوهای خفاشی به بازار آمدند که طرحی بسیار نوآورانه می شدند. این مانتوها شباهت زیادی به مدل های پانچو و شنلی که امروزه تولید می شوند، داشتند  و در نگاه اول شباهت زیادی به هم دارند اما مانتوهای خفاشی قدیمی تنها آستین های یال مانندی داشتند که در زمان خودشان با استقبال از سوی قشر مرفه و یا هنرمندان و افراد مشهور مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان مانتوی متداول برای استفاده در بین مردم نبود و در واقع نوعی مانتوی مجلسی به حساب می آمد و قشر متوسط به پایین همان مدل های قدیمی را استفاده می کردند.

نیمه دوم دهه 70 یک جورهایی نقطه عطف تاریخ مانتوپوش هاست و مانتوها به صورت گسترده کوتاه تر شدند و به روی زانوها آمدند؛ البته در مقایسه با مانتوهای کوتاه امروزی، نمی توان مانتوهای کوتاه دهه 70 را آنقدرها هم کوتاه به شمار آورد. فقط کمی قد مانتوها کوتاه تر شده و گاهی تا زانو می رسید.در این سال ها کمی از عرض مانتوها هم کم شد و جمع و جورتر شدند.

اواخر دهه 70 بود که حضور رنگ های شاد و تند نمود بیشتری پیدا کرد و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جرأت کردند مانتوهای قرمز و نارنجی و زرد و … تولید و استفاده کنند. از همین سال ها بود که مانتوهای تنگ و اندامی مد شدند و سرآغاز چالش با افرادی شد که چنین پوششی داشتند.

در این دوران که مانتوها شروع به کوتاه تر شدن کردند، تاجایی این روند جلو رفت که مانتوهایی با طرح شومیهای مردانه و قد نسبتا بسیار کوتاه وارد بازار شد. پوشیدن این گونه از مانتوها در آن زمان جسارت بسیار زیادی میخواست زیرا که یاد آور پیراهن مردانه نسبتا بلند بود. ترکیب این مدل مانتو به همراه مدل موی تیفوسی نوعی تغییر شدید در دنیای زنان این دوره تلقی می شود. بعد از آن مانتوهای گشاد شومیز شکل، به عنوان یک نمونه جدید وارد بازار مد و فشن ایران شدند.

سالها از پی هم گذشتند و سالهای پایانی دهه 70 و اوایل دهه 80 رسید.

مدل مانتوهای دهه 80

با شروع دهه ۸۰   طول و عرض مانتوها همچنان به کم شدن ادامه میدادند و مدل های اوایل دوره 80 بسیار جذب بودند بطوریکه گاهی بقدری تنگ طراحی می شدند که حتی بستن دکمه های آنها نیز سخت بود. رنگ سفید و پارچه های نازک و خنک تر با طرح های متنوع در همین سال ها مد شدند و این مساله باعث بیشتر شدن درگیری مخالفان و موافقان این نوع پوشش شد.

در اواخر دهه 80 بود که باز مدل جدیدی از مانتوها وارد بازار شد، این بار مانتوهای بلندتر با چاک های بلند که تنوع خیلی زیادتری از نمونه های دوره های قبلی داشت. در همین دوران بود که برای اولین بار بعد از انقلاب، طراحان نسل جدید لباس و مانتو نیز به آرامی در ایران وارد بازار شدند و شروع به ایجاد تغییرات زیادی در تولید مانتوهای جدید کردند و کم کم اصطلاح (طراحی ایرانی) به گوش می خورد و موجب بوجود آمدن یک بازار جدید که مشتریان زیادی هم در بین زنان داشت شد. در این دهه طراحان دست به نوآوری جدیدی زدند و مانتو هایی بلند که دکمه های پایینی حذف شده بودند و فقط دو، سه دکمه در بالا تنه داشتند، را طراحی کردند.در همین زمان بود که آستین مانتوها هم کوتاه شد و اندک اندک بالاتر رفت. با ورود این مانتو ها، شلوار نیز جایش را به دامن داد و زیبایی این مدل را دوچندان کرد . در این مانتوها قسمت پایینی شبیه به دامن های پلیسه و پرچین بود. آستین ها هم به آرنج رسیده بودند.

البته از این موضوع نباید غافل شد که در تمام این سال ها بجز تغییرات پایین تنه، یقه مانتوها هم دچار تغییرات زیادی شده بودند. از یقه مانتوهای قدیمی بگیرید که خیلی پهن بودند تا یقه های گرد معمولی و یقه هایی که بعدها هم در عرض و هم در ارتفاع بازتر شدند.

اواخر نیمه دوم دهه 80 مانتوهای کشی هم به بازار آمدند؛ مانتوهایی که در ظاهر تنگ نبودند اما کاملا به بدن می چسبیدند. در این مانتوها برش های کناری بالا و بالاتر آمدند تا جایی که تقریبا به کمر رسیدند. این مانتوها در رنگ های بسیار مختلفی در بازار عرضه می شدند.

مانتوهای مدل دهه 90

با ورود به دهه ۹۰ مانتو های کوتاه تبدیل به پیراهن های بلند شدند و مانتو های بلندی که دو، سه دکمه در قسمت بالا تنه داشتند، جای خود را به مانتو های جلو باز دادند. در چند سال اخیر مانتوهای معروف به شیشه ای و مانتوهایی با پارچه هایی تور مانند وارد بازار شده اند و بیشترین برخورد هم با همین ها صورت می گیرد و ظاهرا مدل های قبلی مورد پذیرش قرار گرفته اند. همچنین مانتوهای با طرح های روزنامه ای و نوشته دار نیز در دوره ای مد شد که شاید از نظر پوشش مشکل چندانی از نظر کوتاهی و یا تنگی نداشته باشند اما مشکل آن ها طرح دار بودنشان بود.

در سالهای اخیر ا مانتو ها دیگر کاربرد گذشته را ندارند و بیشتر تبدیل به پوششی شدند که از قسمت جلو دیگر بسته نمی شوند و مانند ردایی روی لباس می مانند. این مدل مانتوها علاوه بر پوشاندن بدن زنان اجازه دیده شدن لباس های زیر مانتو را نیز میدهند و سایز آنها نیز برای راحتی بیشتر از حالت جذب به مدل های اور سایز تغییر پیدا کرد. البته حرکت به سوی این گونه مدل ها یک حرکت جهانی بوده و مطابق با مد و استایلینگ محسوب می شود. که بر روی مد و فشن ایران نیز تاثیر خود را گذشته است و طراحان ایرانی با الهام از طراحان مطرح دنیا، مانتوهایی مطابق با مدل های روز دنیا طراحی می کنند.

استفاده از پارچه های متنوع و گران قیمت و طراحی های بسیار خاص و بی نظیر، اتفاقی است که در هیچ دوره ای از تاریخ صنعت مانتو بعد از انقلاب تکرار نشده بود.

در پایان جا دارد به این نکته اشاره کرد که یکی از مهم ترین مسائلی  که طراحان جوان و تولیدکنندگان، همواره باید مدنظر داشته باشند توجه به تحولات فرهنگی و اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت مد و لباس است. رعایت سازگاری لباس های طراحی شده با فرهنگ هر جامعه ای می تواند یکی از دلایل موفقیت و پایداری یک برند باشد.

دکمه بازگشت به بالا