خمس چیست و به چه چیزهایی تعلق میگیرد

وکیل

خمس چیست و به چه چیزهایی تعلق می گیرد؟

خمس به معنای یک پنجم، فریضه ای الهی و واجب مالی است که بر اساس احکام اسلام، یک پنجم مازاد بر مخارج سالانه فرد مکلف، به آن تعلق می گیرد. این وجوه برای مصارف مشخصی از جمله کمک به سادات نیازمند و حمایت از حوزه های علمیه و ترویج معارف دینی هزینه می شود.

خمس یکی از فروع مهم دین اسلام محسوب می شود که هر مسلمان بالغ و عاقل، با رعایت شرایط خاص شرعی، مکلف به پرداخت آن است. این فریضه نقش حیاتی در تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی، تأمین نیازهای اقشار آسیب پذیر جامعه و تقویت بنیه مالی نهادهای دینی دارد. هدف اصلی این مقاله، ارائه یک راهنمای جامع و دقیق برای آشنایی با ماهیت خمس، موارد تعلق و عدم تعلق آن، نحوه محاسبه و مصارف شرعی آن است تا مکلفین بتوانند با آگاهی کامل و اطمینان خاطر نسبت به انجام این تکلیف الهی اقدام کنند.

مقدمه: فهم خمس، فریضه ای الهی برای رشد و برکت

خمس، یکی از ارکان مهم نظام مالی اسلام، نه تنها یک تکلیف دینی، بلکه ابزاری برای تعالی روحی و برکت اقتصادی در زندگی فردی و اجتماعی است. فهم عمیق این فریضه، به شناخت ابعاد گسترده تر دین و نقش آن در تنظیم امور دنیوی و اخروی کمک شایانی می کند. هدف از تشریع خمس، تنها جمع آوری مالی نیست، بلکه تطهیر مال، رشد معنوی، و حمایت از نیازمندان و پیشبرد اهداف عالیه دینی را نیز دربر می گیرد.

تعریف لغوی و اصطلاحی خمس

واژه «خمس» در لغت به معنای «یک پنجم» است. این کلمه، ریشه عربی دارد و در بسیاری از فرهنگ ها و زبان ها، به همین معنای کسری از یک کل به کار می رود. در اصطلاح شرعی اسلام، خمس عبارت است از حقی واجب که بر هفت چیز مشخص تعلق می گیرد و یک پنجم از آن اموال باید پرداخت شود. این حق الهی، که با هدف تطهیر مال و تقویت بنیان های جامعه اسلامی وضع شده است، به دو بخش اصلی «سهم امام (علیه السلام)» و «سهم سادات» تقسیم می گردد.

اهمیت و فلسفه تشریع خمس

فلسفه تشریع خمس فراتر از یک وظیفه مالی صرف است. این فریضه الهی دارای ابعاد عمیق اجتماعی، اقتصادی و معنوی است. از منظر اقتصادی، خمس به توزیع عادلانه ثروت در جامعه کمک کرده و مانع از تمرکز ثروت در دست عده ای خاص می شود. این امر به تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی و تأمین نیازهای اقشار آسیب پذیر، به ویژه سادات نیازمند، یتیمان و در راه ماندگان، یاری می رساند. از جنبه معنوی، پرداخت خمس موجب تطهیر مال و افزایش برکت در زندگی می شود، چرا که فرد با جدا کردن حق الله و حق اهل بیت (علیهم السلام) از دارایی های خود، نفس خویش را از تعلقات دنیوی رها ساخته و زمینه رشد و قرب الهی را فراهم می آورد. این عمل نشانه ای از ایمان و اطاعت از اوامر الهی است و در روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) برکات بسیاری برای آن ذکر شده است.

جایگاه خمس در فروع دین

در آموزه های اسلامی، فروع دین به مجموعه تکالیف عملی مسلمانان اطلاق می شود که پس از اصول دین (اعتقادات اصلی) قرار می گیرند. خمس در کنار نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر و تولی و تبری، یکی از این فروع ده گانه است. این جایگاه نشان دهنده اهمیت و وجوب آن در عمل به دین است و ترک آن، مانند ترک سایر واجبات، موجب گناه و عواقب اخروی خواهد شد. بنابراین، آگاهی از احکام خمس و التزام به اجرای آن، جزء لاینفک زندگی هر شیعه مکلف محسوب می شود.

سند قرآنی خمس: تبیین آیه 41 سوره انفال

وجوب خمس، ریشه ای عمیق در آیات قرآن کریم دارد و خداوند متعال به صراحت در سوره انفال به آن اشاره فرموده است. این آیه، اساس فقهی خمس را در اسلام تشکیل می دهد و مفسران و فقها بر پایه آن، احکام مربوط به این فریضه را استخراج کرده اند. توجه به متن و ترجمه دقیق این آیه، گستره شمول خمس را به وضوح روشن می سازد.

متن کامل آیه 41 سوره انفال

«وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَیٰ وَالْیَتَامَیٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیٰ عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعَانِ ۗ وَاللَّهُ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»

ترجمه دقیق و روان آیه

و بدانید آنچه را که به غنیمت گرفتید (از هر چیزی که از راه جهاد یا کسب و تجارت یا هر طریق مشروعی به دست آوردید، کم باشد یا زیاد) یک پنجم آن برای خدا و برای پیامبر و برای خویشاوندان (نزدیک پیامبر) و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خویش در روز جدایی (حق از باطل، یعنی روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید؛ و خدا بر هر کاری تواناست.

تفصیل معنای غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ

عبارت «غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ» در آیه ۴۱ سوره انفال، محور اصلی بحث درباره گستره شمول خمس است. اگرچه معنای اولیه «غنیمت» ممکن است به غنائم جنگی تداعی شود، اما فقها و مفسران شیعه با استناد به روایات متعدد از ائمه اطهار (علیهم السلام) و تحلیل های لغوی و اصولی، این عبارت را دارای معنایی فراگیر و شامل هرگونه «فایده» و «درآمد»ی می دانند که انسان به دست می آورد، چه از طریق کسب و کار، چه از طریق ارث (در مواردی خاص)، گنج، معدن و سایر موارد. این تفسیر وسیع، خمس را نه تنها محدود به غنائم جنگی، بلکه شامل تمامی درآمدهای مازاد بر مؤونه سالانه فرد می داند و به این ترتیب، ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن را گسترش می بخشد.

موارد هفت گانه وجوب خمس (خمس به چه چیزهایی تعلق می گیرد؟)

بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید، خمس بر هفت مورد اصلی واجب است که هر یک دارای شرایط و ضوابط خاص خود می باشد. شناخت دقیق این موارد به مکلفین کمک می کند تا با دقت بیشتری به محاسبه و پرداخت خمس خود بپردازند.

1. سود و درآمد سالیانه (منفعت کسب)

مهمترین و رایج ترین مورد تعلق خمس، سود و درآمدی است که انسان در طول یک سال از طریق کسب و کارهای مختلف به دست می آورد. این شامل هرگونه منفعت حاصل از تجارت، صنعت، زراعت، کارمندی، کارگری، خدمات، اجاره بها، جوایز و حتی سودهای بانکی می شود.

مفهوم مؤونه سال

«مؤونه سال» به مجموع هزینه های ضروری و متناسب با شأن زندگی مکلف و خانواده تحت تکفل او در طول یک سال اطلاق می شود. این هزینه ها شامل خوراک، پوشاک، مسکن، لوازم ضروری منزل، هزینه های درمانی، تحصیلی، حمل ونقل، ازدواج فرزندان، پرداخت بدهی ها و سایر مصارفی است که برای یک زندگی متعارف و متناسب با عرف جامعه و شأن فرد لازم است. تنها مازاد بر این هزینه ها است که مشمول خمس می شود و مکلف می تواند قبل از محاسبه خمس، مؤونه سال خود را کسر کند.

تعیین سال خمسی

سال خمسی، دوره زمانی یک ساله است که مکلف برای محاسبه سود و درآمد خود و کسر مؤونه سالانه در نظر می گیرد. برای افراد دارای درآمد ثابت (مانند کارمندان و کارگران)، معمولاً روز دریافت اولین حقوق، مبدأ سال خمسی قرار می گیرد. برای صاحبان مشاغل آزاد و تجار، می توانند هر روزی از سال را به عنوان مبدأ سال خمسی خود تعیین کنند. پس از گذشت یک سال از این مبدأ، مکلف باید به حساب درآمدهای خود رسیدگی کرده، مؤونه سال را کسر کند و یک پنجم از مازاد آن را به عنوان خمس بپردازد. انتخاب یک مبدأ ثابت و پایبندی به آن، امر محاسبه را تسهیل می کند.

نکات عملی محاسبه خمس منفعت کسب

برای محاسبه خمس منفعت کسب، ابتدا باید تمام درآمدهای حاصله در طول سال خمسی جمع آوری شود. سپس، کلیه هزینه های مؤونه سالانه که شامل مخارج زندگی، اجاره، اقساط، درمان، تحصیل و… می شود، از این درآمد کسر می گردد. مقدار باقی مانده، سود خالص محسوب می شود که یک پنجم (۲۰ درصد) آن واجب الخمس است. اگر فرد در طول سال اموالی را برای رفع نیازهای آتی (مانند خرید مسکن در آینده) پس انداز کرده باشد، این پس انداز نیز در سر سال خمسی، در صورتی که از مؤونه سال گذشته و هنوز به مصرف نرسیده باشد، مشمول خمس می شود، مگر اینکه صرف خرید خانه یا ماشین شده باشد و جزئی از مؤونه به حساب آید و بلافاصله یا در آینده نزدیک مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، اگر فردی سالانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته و ۷۰ میلیون تومان آن را صرف مؤونه کرده باشد، ۳۰ میلیون تومان مازاد دارد که ۶ میلیون تومان (یک پنجم) آن خمس واجب است.

2. غنائم جنگی

غنائم جنگی، اموالی هستند که مسلمانان با اجازه و فرمان امام معصوم (علیه السلام) در نبرد با کافران به دست می آورند. پس از کسر اموالی که مخصوص امام (انفال) است و همچنین هزینه های نگهداری و حمل ونقل، یک پنجم از باقی مانده این غنائم، واجب الخمس می باشد. این حکم، از احکام اولیه خمس در صدر اسلام بوده و گستره آن به موارد دیگری نیز تعمیم یافته است.

3. گنج (دفینه)

گنج به مالی اطلاق می شود که در زمین، کوه، درخت یا دیوار پنهان شده باشد و مالک آن معلوم نباشد. در صورتی که فردی گنجی را پیدا کند و ارزش آن به حد نصاب شرعی (معادل ۱۰۵ مثقال نقره یا ۱۵ مثقال طلای سکه دار) برسد، باید پس از کسر هزینه های لازم برای بیرون آوردن آن، یک پنجم از خالص آن را به عنوان خمس بپردازد. این نصاب برای اطمینان از اهمیت مالی گنج و عدم وجوب خمس بر اشیای کم ارزش تعیین شده است.

4. معادن

هرگونه ماده معدنی که از زمین استخراج می شود، از قبیل طلا، نقره، سرب، مس، آهن، نفت، زغال سنگ، فیروزه، عقیق، نمک و سایر معادن، در صورتی که ارزش خالص آن (پس از کسر هزینه های استخراج و آماده سازی) به حد نصاب گنج برسد، مشمول خمس می شود. این حکم به منظور تأمین منابع مالی عمومی جامعه اسلامی و جلوگیری از انحصار بهره برداری از ثروت های طبیعی وضع شده است.

5. مال حلال مخلوط به حرام

گاهی اوقات ممکن است مال حلال انسان با مال حرام به گونه ای مخلوط شود که تفکیک آن ها از یکدیگر ممکن نباشد و صاحب مال حرام و مقدار آن نیز مشخص نباشد. در چنین حالتی، با پرداخت خمس کل مال، مال باقی مانده پاک و حلال می شود. این حکم، راهکاری شرعی برای تطهیر اموال و رهایی مکلف از شبهه حرام است و بنا بر احتیاط واجب، باید به کسی که مستحق خمس و رد مظالم است، پرداخت شود.

6. جواهری که با غواصی از دریا خارج می شود (غوص)

اگر کسی با غواصی در دریا، مروارید، مرجان یا سایر جواهرات طبیعی به دست آورد، در صورتی که ارزش خالص آن ها (پس از کسر هزینه های غواصی و استخراج) به حد نصاب ۱۸ نخود طلا برسد، باید خمس آن را بپردازد. این حکم نیز مانند سایر موارد، بر اساس فایده و منفعت حاصله از طریق یک فعالیت خاص وضع شده است.

7. زمینی که کافر ذمّی از مسلمان می خرد

کافر ذمّی به غیرمسلمانی گفته می شود که در پناه حکومت اسلامی زندگی می کند و ملتزم به رعایت برخی قوانین اسلامی است. اگر کافر ذمّی زمینی را از یک مسلمان خریداری کند، بنابر فتوای مشهور فقها، باید یک پنجم بهای زمین را به عنوان خمس بپردازد. این حکم در فقه اسلامی به منظور حفظ حقوق و مصالح جامعه اسلامی وضع شده است.

موارد عدم وجوب خمس (خمس به چه چیزهایی تعلق نمی گیرد؟)

در کنار مواردی که خمس به آن ها تعلق می گیرد، دسته ای از اموال و درآمدها نیز وجود دارند که از شمول خمس مستثنی هستند. شناخت این موارد برای جلوگیری از اشتباه در محاسبات و پرداخت خمس اهمیت دارد.

1. ارث و میراث

به طور کلی، به اصل ارث و میراث، خمس تعلق نمی گیرد، حتی اگر پس از دریافت، قیمت آن افزایش یابد. این حکم شامل پول حاصل از فروش ارث نیز می شود. مگر آنکه وارث، ارث را با نیت تجارت و کسب سود بیشتر نگهداری کند که در این صورت، سود حاصل از فروش آن، بنابر احتیاط واجب، مشمول خمس خواهد بود. همچنین، ماترکی که به فرزندان صغیر به ارث می رسد، خمس ندارد؛ اما اگر از سود حاصل از این ارث، تا زمان رسیدن به سن بلوغ شرعی، چیزی مازاد بماند، هر کدام از آن ها پس از بلوغ باید خمس آن را بپردازند. اگر وصیت متوفی یا یقین ورثه بر وجود خمس بر ذمه او باشد، تا پرداخت آن نمی توانند در ماترک تصرف کنند.

2. مهریه

مهریه، چه به صورت نقدی، چه کالا، و چه مدت دار یا بدون مدت، مشمول خمس نمی شود. این حکم، قاعده عمومی در فقه شیعه است و زن مکلف نیست خمس مهریه دریافتی خود را بپردازد.

3. هدیه، عیدی و جایزه

به طور کلی، به هدیه، عیدی و جوایز بانکی یا قرعه کشی، خمس تعلق نمی گیرد. این امر مشروط بر آن است که این موارد با نیت واقعی هدیه و جایزه اهدا شده باشند و هدف فرار از خمس در کار نباشد. البته، برخی مراجع مانند آیت الله مکارم شیرازی در برخی موارد خاص، به احتیاط واجب قائل به تعلق خمس به هدیه و جایزه هستند، به ویژه اگر پس اندازکننده خود را طلبکار جایزه نداند و بانک صرفاً برای تشویق آن را بپردازد. بنابراین، در این موارد خاص، مراجعه به دفتر مرجع تقلید برای استفتاء دقیق توصیه می شود.

نکات مهم درباره هدیه

  • تحقق عنوان هبه و هدیه، تابع نیت هدیه دهنده است.
  • لوازمی که از طرف والدین یا دیگران هدیه می شود، خمس ندارد، مگر آنکه خارج از شأن هدیه دهنده باشد.
  • هبه یا بخشش صوری با هدف فرار از خمس، وجوب خمس را ساقط نمی کند و خمس بر آن تعلق می گیرد.
  • پولی که از فروش هدیه به دست می آید، خمس ندارد، مگر با نیت تجارت نگهداری شده باشد.
  • عیدی کارمندان و حقوق بگیران، خمس ندارد، حتی اگر تا سر سال خمسی باقی بماند.

4. وقف

اعیان موقوفه و همچنین درآمدهای حاصل از وقف، مطلقاً شامل پرداخت خمس نمی شوند. این حکم چه در وقف خاص و چه در وقف عام جاری است.

5. حقوق شرعی دریافتی

به حقوق شرعی که فردی دریافت می کند، مانند خمس و زکات یا سایر وجوهات شرعی، خمس تعلق نمی گیرد. زیرا این اموال از ابتدا برای مصارف خاص شرعی دریافت شده اند.

6. هزینه های کسب درآمد

مخارج لازم و معقولی که برای به دست آوردن درآمد صرف می شود (مانند هزینه های حمل ونقل، ابزار کار، اجاره محل کسب، مواد اولیه، دستمزد کارمندان و…)، از محاسبه خمس معاف است. این هزینه ها جزء مؤونه کسب به حساب می آیند.

7. مال مخمّس

مالی که یک بار خمس آن پرداخت شده است، دیگر مشمول خمس مجدد نمی شود، حتی اگر در سال های بعد بدون مصرف باقی بماند یا قیمت آن افزایش یابد. این اصل برای جلوگیری از خمس های مکرر بر یک مال واحد است.

8. بیمه و کمک هزینه تحصیلی

مبالغی که از شرکت های بیمه بر اساس قرارداد (برای جبران خسارت، هزینه درمان و…) دریافت می شود، خمس ندارد. همچنین، کمک هزینه های تحصیلی که از طرف دولت (وزارت علوم) به دانشجویان پرداخت می شود، از خمس معاف است. اما در صورتی که دانشجو بورسیه بوده و حقوق ثابت دریافت کند، این حقوق مشمول خمس می شود، اگر از مؤونه سال مازاد بماند.

9. قرض

به اصل مبلغ قرض، خمس تعلق نمی گیرد. اما اگر فردی مبلغی را قرض گرفته و اقساط آن را از درآمد سالیانه خود پرداخت کرده باشد و عین پول یا مالی که قرض گرفته، هنگام رسیدن سال خمسی نزد او باقی باشد، به اندازه اقساطی که از درآمد همان سال پرداخت کرده و از مؤونه او محسوب نشده، خمس به آن تعلق می گیرد.

مصارف خمس (خمس به چه کسانی تعلق می گیرد؟)

خمس، حقی الهی است که به مصارف خاصی اختصاص دارد. این فریضه به دو بخش اصلی تقسیم می شود که هر یک مسیر مصرف مشخص خود را دارد. مدیریت و توزیع خمس از اهمیت بالایی برخوردار است و تابع ضوابط شرعی خاصی است.

تقسیم خمس به دو بخش اصلی

خمس به طور سنتی به دو نیمه تقسیم می شود که هر نیمه دارای مصارف متفاوتی است:

  1. سهم امام (علیه السلام): این بخش که نیمی از کل خمس را تشکیل می دهد، حق خدا، پیامبر و اولی الامر (امام معصوم) است. در دوران غیبت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف)، سهم امام به مراجع عظام تقلید و فقهای جامع الشرایط تعلق می گیرد تا در اموری که مورد رضایت امام معصوم است، هزینه شود. این مصارف عموماً شامل تقویت حوزه های علمیه، ترویج دین مبین اسلام، نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام)، ساخت مساجد و مراکز دینی، و رفع مصالح عامه مسلمین است. مرجع تقلید با در نظر گرفتن اولویت ها و نیازهای جامعه اسلامی، این وجوهات را صرف می کند.
  2. سهم سادات: نیمه دیگر خمس، به سادات نیازمند اختصاص دارد. سادات کسانی هستند که نسب آن ها از طریق پدر به هاشم (پدر بزرگ پیامبر اکرم) می رسد. این سهم برای کمک به سادات فقیر، ایتام سادات، و سادات در راه مانده (ابن السبیل) هزینه می شود. شرایط استحقاق سادات برای دریافت سهم خمس شامل سیادت از طریق پدر و فقر و نیاز است.

اهمیت اجازه مرجع تقلید

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهم در پرداخت و مصرف خمس، لزوم کسب اجازه از مرجع تقلید یا نماینده ایشان است. این حکم برای هر دو سهم امام و سهم سادات صادق است. فلسفه این امر، اطمینان از صحت مصرف وجوهات و قرار گرفتن آن ها در مسیر صحیح و مورد رضایت شرع است. بدون اجازه مرجع تقلید، تصرف در مال خمس و مصرف آن جایز نیست و می تواند موجب ضمان شرعی شود. مراجع تقلید با توجه به بینش فقهی و اشرافی که بر مصالح جامعه اسلامی دارند، بهترین شیوه مصرف این وجوهات را تشخیص می دهند.

شرایط سادات مستحق

برای اینکه یک فرد سید بتواند از سهم سادات استفاده کند، باید دو شرط اصلی را دارا باشد:

  1. سیادت از طریق پدر: نسب او باید از طریق پدر به هاشم (جد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)) برسد. سیادت از طریق مادر، فرد را برای دریافت سهم سادات واجد شرایط نمی کند.
  2. فقر و نیاز: فرد سید باید فقیر باشد و نتواند هزینه های سالانه زندگی خود و خانواده اش را تأمین کند. همچنین شامل سادات در راه مانده ای می شود که در سفر نیازمند شده اند، حتی اگر در شهر خودشان فقیر نباشند.

دیدگاه مراجع مختلف در مصارف

هرچند اصل تقسیم خمس به سهم امام و سهم سادات مورد اتفاق است، اما در جزئیات مصرف و نحوه توزیع، ممکن است فتاوای مراجع عظام تقلید تفاوت هایی داشته باشد:

نظر امام خمینی (قدس سره)

امام خمینی (ره) نیز مصرف خمس را در شش بخش جایز می دانستند که سه سهم اول (خدا، رسول، ذوی القربی) به عنوان سهم امام و سه سهم دوم (یتامی، مساکین، ابن سبیل) به عنوان سهم سادات شناخته می شود. ایشان محل مصرف سهم امام را حوزه های علمیه، عرصه های نشر و ترویج دین و اعتلای کلمه حق می دانستند و تولیت اخذ و مدیریت خمس را یکی از شئون ولایت معصوم (علیه السلام) و در زمان غیبت، بر عهده فقیه جامع الشرایط قلمداد می کردند. در مورد سهم سادات، ایشان نیز بر لزوم اجازه مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت به سادات تأکید داشتند.

نظر آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی معتقدند که خمس باید به دو بخش سهم امام (علیه السلام) و سهم سادات تقسیم شود. سهم سادات، بنا بر احتیاط واجب، باید به مجتهد داده شود یا با اجازه مرجع تقلید به سادات نیازمند، یتیم فقیر یا سادات در راه مانده پرداخت شود. سهم امام نیز باید به مجتهد عادل یا نماینده ایشان تحویل داده شود تا در اموری مانند اداره حوزه های علمیه و مصالح مسلمین صرف شود.

نظر آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی نیز خمس را به شش سهم تقسیم می کنند؛ سه سهم برای خدا، پیامبر و امام که همگی به امام می رسد و در دوران غیبت باید به فقیه جامع الشرایط فتوا داده شود. سه سهم دیگر برای سادات (ذوی القربی) است که باید به ایتام، مساکین و ابن السبیل سادات پرداخت شود و اختیار این سه سهم نیز با فقیه جامع الشرایط است. ایشان تأکید دارند که لازم نیست سهم سادات به صورت مساوی میان هر سه گروه تقسیم شود یا حتماً به تمامی افراد از آنان پرداخت گردد، بلکه با اذن فقیه جامع الشرایط می توان به یک یا بعضی از این گروه ها پرداخت کرد.

آثار و پیامدهای عدم پرداخت خمس (دنیوی و اخروی)

همانند هر واجب الهی دیگری، ترک خمس نیز دارای پیامدها و آثار منفی دنیوی و اخروی است. عدم پرداخت خمس، صرفاً یک کوتاهی مالی نیست، بلکه نادیده گرفتن حقی الهی است که به مال تعلق گرفته و عدم رعایت آن، آثار شرعی و وضعی خاصی را در پی دارد.

عدم جواز تصرف در مال

یکی از مهمترین آثار عدم پرداخت خمس این است که فرد مکلف، اجازه تصرف در مالی را که خمس به آن تعلق گرفته و پرداخت نشده است، ندارد. این عدم جواز تصرف شامل هرگونه مصرف، خرید و فروش، هدیه دادن و حتی استفاده از آن مال برای امور شخصی می شود. برای مثال، استفاده از غذایی که با پول خمس نداده تهیه شده، جایز نیست. این حکم به معنای آن است که بخش واجبی از مال، ملک شرعی فرد نیست و تا زمانی که خمس آن پرداخت نشود، فرد به طور کامل مالک آن محسوب نمی شود.

بطلان برخی معاملات

در صورتی که فردی با مالی که خمس آن پرداخت نشده است، اقدام به خرید و فروش کند (بدون اجازه حاکم شرع)، معامله به نسبت مقدار خمس باطل است. به عبارت دیگر، معامله نسبت به آن یک پنجم از مال، صحیح نیست. همچنین اگر فرد این مال را به کسی هدیه دهد، گیرنده هدیه نیز نمی تواند به مقدار خمس در آن مال تصرف کند، چرا که این بخش از مال، حقی شرعی دارد که هنوز ادا نشده است. این مسائل اهمیت پرداخت خمس را در صحت معاملات و تصرفات مالی روشن می سازد.

برکات پرداخت خمس

در مقابل، پرداخت خمس نیز دارای برکات و آثار مثبتی است که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) به آن ها اشاره شده است. ائمه اطهار (علیهم السلام) برکات دنیوی و اخروی فراوانی را برای این فریضه برشمرده اند، از جمله: افزایش رزق و روزی، تطهیر مال و دفع بلایا، کفاره گناهان، و ذخیره ای برای آخرت. این برکات نشان می دهد که خمس نه تنها کاستی از مال نیست، بلکه عامل رشد و برکت در زندگی مادی و معنوی فرد است و راهی برای ابراز بندگی و اطاعت از خداوند محسوب می شود.

سال خمسی چیست و چگونه تعیین می شود؟

سال خمسی، یک مفهوم کلیدی در محاسبه و پرداخت خمس است که به دوره زمانی مشخصی برای حسابرسی درآمدهای فرد مکلف اشاره دارد. تعیین و رعایت سال خمسی، برای انجام صحیح این فریضه، ضروری است.

مبدأ سال خمسی

برای تعیین مبدأ سال خمسی، هم می توان سال شمسی را ملاک قرار داد و هم سال قمری را. این انتخاب به اختیار مکلف است. برای افرادی که درآمد مستمر و روزانه دارند (مانند تجار و کسبه)، سال مالی از زمانی آغاز می شود که شروع به کسب و کار کرده اند. برای کارمندان و کارگران، معمولاً روزی که اولین درآمد خود را به دست آورده اند، مبدأ سال خمسی محسوب می شود. این مبدأ، نقطه آغاز دوره ی یک ساله برای محاسبه درآمد و کسر مؤونه است.

نحوه محاسبه سال خمسی

پس از تعیین مبدأ، مکلف باید در پایان یک سال کامل از آن تاریخ، به حساب درآمدهای خود رسیدگی کند. هر آنچه از این درآمدها پس از کسر تمامی هزینه های مؤونه سالانه (شامل خوراک، پوشاک، مسکن، درمان و سایر ضروریات زندگی) باقی بماند، مازاد محسوب شده و یک پنجم آن باید به عنوان خمس پرداخت شود. به عنوان مثال، اگر فردی کارمند باشد و اولین حقوق خود را در تاریخ ۱۵ فروردین دریافت کرده باشد، سال خمسی او در ۱۵ فروردین سال بعد به پایان می رسد و باید تا آن تاریخ خمس مازاد اموال خود را محاسبه و پرداخت کند. لازم به ذکر است که در این تاریخ، حتی پول نقد، خواربار ذخیره شده و اجناس مصرفی مازاد نیز مشمول خمس می شوند. تعیین یک تاریخ مشخص و پایبندی به آن، نظم و سهولت را در انجام این تکلیف شرعی به همراه دارد. البته، دوره حسابرسی شرعی می تواند کمتر از یک سال نیز باشد، اما نمی تواند بیشتر از دوازده ماه کامل باشد.

سؤالات متداول (FAQ) درباره خمس

در ادامه، به برخی از پرسش های رایج و متداول درباره احکام خمس پاسخ داده می شود تا ابهامات احتمالی برای مکلفین برطرف گردد و آگاهی آنان نسبت به این فریضه الهی افزایش یابد.

فلسفه کسب اجازه از حاکم شرع برای مصرف وجوهات شرعیه چیست؟

فلسفه اصلی کسب اجازه از حاکم شرع (مرجع تقلید یا نماینده ایشان) برای مصرف وجوهات شرعیه مانند خمس و زکات، اطمینان از مدیریت صحیح و هدفمند این منابع است. این امر به برنامه ریزی یکپارچه، جلوگیری از پراکندگی و هدر رفتن وجوهات، و صرف آن ها در مواردی که بیشترین مصلحت جامعه اسلامی و رضایت امام (علیه السلام) در آن است، کمک می کند. حاکم شرع با اشراف بر اوضاع و نیازها، بهترین تصمیم را در این زمینه اتخاذ می نماید.

آیا می توان سهم سادات را بدون اجازه مرجع تقلید به نیازمند داد؟

بنابر احتیاط واجب، نمی توان سهم سادات را بدون اجازه مجتهد جامع الشرایط به سادات فقیر یا یتیم نیازمند یا سادات در راه مانده پرداخت کرد. این حکم برای اطمینان از صحت سیادت، نیاز واقعی و رعایت ضوابط شرعی در مصرف وجوهات است. بنابراین، حتی برای سهم سادات نیز کسب اجازه از مرجع تقلید یا نماینده ایشان ضروری است.

نحوه محاسبه خمس برای زوجینی که مرجع تقلیدشان متفاوت است و درآمدها مخلوط شده؟

در صورتی که درآمدها بین زوجین مخلوط شده و مقدار دقیق سهم هر یک مشخص نباشد، می توانند خمس را به صورت تقریبی تقسیم کرده و هر یک سهم خود را به مرجع تقلید خویش پرداخت کند. در غیر این صورت، بهتر است برای دریافت فتوای دقیق و شخصی سازی شده به دفتر هر دو مرجع تقلید مراجعه شود.

آیا جایز است خمس را به مجتهد دیگری غیر از مرجع تقلید خود پرداخت کرد؟

پرداخت خمس به مجتهدی غیر از مرجع تقلید خود، در دو صورت ممکن است جایز نباشد: اول آنکه معلوم نباشد آن مجتهد دیگر، خمس را در همان مصارفی که مرجع تقلید مکلف لازم می داند، مصرف می کند. دوم آنکه مرجع تقلید خود مکلف، به عنوان حکم حاکم، خمس را مطالبه کرده باشد. با این حال، چنانچه مرجع تقلید خود فرد اجازه دهد که خمس به مجتهد دیگری پرداخت شود، اشکالی ندارد. بهتر است در این موارد نیز با دفتر مرجع تقلید خود مشورت کنید.

آیا به طلای خریداری شده برای سرمایه گذاری یا آینده خمس تعلق می گیرد؟

طلایی که به نیت سرمایه گذاری و برای حفظ ارزش پول یا تامین نیازهای آتی (مانند ازدواج یا خرید مسکن) خریداری می شود، اگر در سر سال خمسی از مؤونه سال فرد محسوب نشود و از درآمد سالانه او اضافه آمده باشد، مشمول خمس می شود. یعنی اگر این طلا از پولی تهیه شده که در پایان سال خمسی جزو مازاد درآمد بوده و به مصرف مؤونه نرسیده، خمس آن واجب است. اما اگر این طلا بلافاصله یا در آینده نزدیک برای نیازهای ضروری (مؤونه) مصرف شود، خمس ندارد.

پس انداز کردن برای خرید خانه، ازدواج یا نیازهای آتی مشمول خمس می شود؟

پس اندازی که از درآمد سالانه به منظور خرید خانه، ازدواج، تحصیل یا سایر نیازهای آتی صورت می گیرد، در صورتی که در سر سال خمسی از مازاد بر مؤونه سال محسوب شود، مشمول خمس است. استثنا در این مورد زمانی است که این پس انداز برای تهیه مؤونه ای ضروری باشد که عرفاً نمی توان آن را در طول سال به دست آورد و نیاز به پس انداز دارد (مانند خرید خانه)، و همچنین فرد قصد دارد در آینده نزدیک آن را صرف مؤونه کند. در غیر این صورت، اگر سال خمسی بر آن بگذرد و هنوز به مصرف نرسیده باشد، خمس آن واجب می شود.

آیا برای پرداخت خمس نیاز به رسید معتبر است و وجوهات در چه اموری هزینه می شود؟

بله، برای پرداخت خمس، دریافت رسید معتبر از دفتر مرجع تقلید یا نماینده ایشان توصیه می شود. این رسید به عنوان سند شرعی پرداخت خمس محسوب می گردد و نشان دهنده انجام تکلیف شرعی است. وجوهات خمس در اموری نظیر حمایت از حوزه های علمیه، ترویج فرهنگ و معارف اسلامی، ساخت و نگهداری مراکز دینی، کمک به ایتام و فقرا (به ویژه سادات)، و دیگر مصالح عامه مسلمین هزینه می شود، که این مصارف با نظارت و تشخیص مرجع تقلید صورت می پذیرد.

اگر شک کنیم که مالی خمس دارد یا خیر، تکلیف چیست؟

در مواردی که فرد در تعلق خمس به مالی شک دارد، اصل بر عدم وجوب خمس است، مگر اینکه یقین حاصل شود که مال مذکور مشمول خمس می باشد. با این حال، برای احتیاط بیشتر و اطمینان خاطر، بهترین راه، مراجعه به دفتر مرجع تقلید یا استفتاء از ایشان است تا با ارائه جزئیات، حکم شرعی دقیق را دریافت کنید.

سخن پایانی: با اطمینان خاطر، فریضه خمس را به جا آوریم

خمس، فریضه ای الهی و سرشار از برکات است که نه تنها موجب تطهیر مال و رشد معنوی فرد می شود، بلکه در سطح جامعه نیز به عدالت اقتصادی و حمایت از اقشار نیازمند کمک شایانی می کند. آگاهی دقیق از احکام خمس، شامل موارد تعلق و عدم تعلق آن، نحوه محاسبه سال خمسی و مصارف صحیح وجوهات، به مکلفین این امکان را می دهد که با اطمینان خاطر و بینش کامل، این تکلیف مهم دینی را به جا آورند. همواره توصیه می شود در موارد خاص و برای رفع ابهامات جزئی، به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه کرده و استفتاء نمایید. این اهتمام به احکام الهی، زمینه ساز خیر و برکت در دنیا و آخرت خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا