اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

دلیل تولید صدا در رادیاتور شوفاژ به‌محض راه‌اندازی شوفاژ چیست؟

علت صدای پکیج در حالت زمستانه

وقتی پکیج در حالت زمستانه صدای غیر عادی میدهد و در حالت تابستانه مشکلی ندارد باید چند مورد رو چک کنید:علت صدای پکیج در حالت زمستانه

صدای تق تق رادیاتور پکیج |صدای جیر جیر شوفاژ |صدای گردش آب در پکیج

باز بودن شیر های رفت و برگشت پکیج و رادیاتور ها

تعمیر موتورخانه شوفاژ : وقتی شما پکیج را در حالت زمستانه قرار بدهید و شیر های زیر پکیج و شوفاژ را باز نکنید باعث جوش آوردن دستگاه میشود و دستگاه به صدا میفتد

خرابی پمپ سیر کولاتور

خرابی پمپ پکیج باعث عدم گردش آب میشود و دستگاه جوش می آورد و با سر و صدای زیاد خاموش میشود

وجود هوا در سیستم

هوا در سیستم باعث عدم چرخش آب میشود و باز هم دستگاه با صدای اضافه کار میکند

خرابی شیر برقی پکیج

شیر برقی پکیج همانند سوزن بان ریل قطار عمل میکند و وظیفه تغییر مسیر آب را بر عهده دارد و اگر معیوب شود دستگاه در حالت زمستانه نمیتواند کار کند و مسیر گرمایش باز نمیشود و دستگاه جوش می آورد

خرابی مغزی شیر سه طرفه

مغزی شیر سه طرفه هم مانند شیر برقی اگر به مشکل برخورد باعث عدم باز شدن مسیر گرمایش میشود و پکیج با صدای زیادی مواجه میشود

آیا صدا دادن پکیج خطرناک است؟

خدمات تاسیسات غرب تهران : صدا دادن پکیج علت های مختلفی دارد که در بالا توضیح داده شد و اگر بخواهیم در یک جمله توضیح دهیم درباره این سوال باید گفت اصلا نگران نباشید ، صدا دادن پکیج خطرناک است یا نه باید گفت خیر خطری ندارد چون پکیج هوشمند میباشد و دارای سنسور های دمایی و فشاری مختلف میباشد تا در مواقع ضروری دستگاه با تخلیه فشار اضافی از خطر ترکیدن جلوگیری کند.

به همین علت هست که ما بارها و بارها تذکر داده ایم به هیچ عنوان سنسور های پکیج را یکسره نکنید

صدای زوزه پکیج از چیست؟

عموما صدای زوزه پکیج پنج علت شایع دارد:

  1. وجود رسوب در مبدل
  2. لرزش فن دستگاه
  3. وجود هوا در سیستم
  4. خرابی مغزی شیر سه طرفه (پکیج های دو مبدل)
  5. گرفتگی صافی برگشت رادیاتور ها

دلیل صدای پکیج بوتان 

دلیل صدای بلند پکیج بوتان به عوامل مختلفی بستگی دارد:

رایج‌ترین صداهایی که از پکیج های بوتان به گوش میرسد، صدای تق تق، زوزه، کوبیدن یا ضربه‌های متعدد است.

نحوه ایراد یابی صدا در پکیج های بوتان در پکیج های تک مبدله و دو مبدله متفاوت میباشد.

اکثر مواقع در پکیج های تک مبدله با اسید شویی مبدل صدای زوزه از بین میرود.

در پکیج های دو مبدله باید از فن تا شیر برقی و مغزی شیر سه طرفه و فن پکیج چک شود تا ایراد مشخص شود.

علت صدای شرشر آب در پکیج ؟

دو علت بیشتر ندارد:

  1. کمبود آب در پکیج
  2. وجود هوا در سیستم پکیج و رادیاتور ها

اگر فشار کاری پکیج از 0.5 بار کمی بالا تر و از یک بار کمتر باشد در حالی که پمپ شروع به کار میکند صدای شر شر آب در پکیج به گوش میرسد و در برخی مواقع وقتی در سیستم پکیج و رادیاتور ها هوا وجود داشته باشد باز هم همین مشکل پیش می آید.

چرا پکیج صدا میده؟

خیلی از دوستان سوال میپرسن چرا پکیج صدا میده و در جواب باید گفت وقتی پکیج به صدا می افتد قطعا در یکی از بخش های پکیج خللی پیش آمده است و شما باید تمامی موارد بالا را چک کنید تا به ایراد برسید

اگر موفق نشدید در همین صفحه کامنت بزارید تا راهنمایی شوید

حل مشکل صدای آب رادیاتور شوفاژ

اگر داخل رادیاتور صدای شر شر آب وجود دارد ولی در هواگیری فقط آب به‌صورت یکنواخت خارج می‌شود؛ برای رفع مشکل با یک آچار ال یا آلن شماره ۸ شیر پایین (شیر تخلیه) رادیاتور را مقداری ببندید تا صدا کاملا قطع شود. بعد از چند لحظه با آچار چهار گوش پیچ هواگیری را شل کنید و اجازه دهید آب خارج شود. این بار متوجه خواهید شد که همراه آب حباب‌های هوا نیز خارج می‌شوند.

این کار را اینقدر ادامه دهید تا هیچ حبابی دیگر خارج نشده و جریان آب یکنواخت شود. ممکن است آب زیادی همراه هوا تخلیه شود و فشار آب داخل پکیج افت کرده و به همین خاطر پکیج خاموش شود. بنابراین پس از هواگیری، ابتدا شیر هواگیری را بسته، شیر تخلیه را بر اساس نیاز کم یا زیاد نموده و درپوش آن را ببندید. سپس با باز کردن شیر مشکی زیر پکیج فشار آب را بین ۱و نیم و ۲ تنظیم کنید و شیر مشکی را ببندید. مشکل صدا به‌همین راحتی حل خواهد شد.

دلایل صدا دادن داخل رادیاتور و راه حل رفع آن‌ها

در حالت طبیعی و زمانی که رادیاتور به‌درستی کار می‌کند و باعث انتشار حرارت حاصل از آب گرم درون لوله‌های خود به محیط می‌شود، هیچ‌گونه صدایی نباید از درون رادیاتور شوفاژ شنیده شود.

در نتیجه وجود هرگونه صدا از رادیاتور علتی بر وجود ایراد در این وسیله در نظر گرفته می‌شود، که در ادامه به بررسی ایرادات آن می‌پردازیم.

سرویس و تعمیر رادیاتور و شوفاژ را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب رادیاتور و شوفاژ
  • سرویس و شستشوی رادیاتور و شوفاژ
  • هواگیری رادیاتور و شوفاژ
  • تعویض شیرهای رفت و برگشت رادیاتور و شوفاژ

1. تراز نبودن رادیاتور شوفاژ؛ علت اصلی صدای آب رادیاتور شوفاژ

در رادیاتور‌های بخار به‌محض جریان یافتن بخار آب در درون لوله‌های رادیاتور، شیر تخلیه هوا در گوشه رادیاتور شروع به تولید صدای هس هس خواهد کرد. ولی این صدا تا مدت زمان زیادی ادامه‌دار نخواهد بود و زمانی که لوله های رادیاتور پر از بخار آب شوند، شیر تخلیه هوا بسته می‌شود و بخار هوای آزادشده در رادیاتور محیط را گرم می‌کند.

در حین انجام این عملیات، هنگامی‌که بخار آب سرد شود، شیر تخلیه هوا به‌شکل اتوماتیک باز خواهد شد و با این عمل به بخار آب سردشده در درون رادیاتور که حالا تبدیل به آب سرد شده است، اجازه برگشت به سمت پکیج یا موتورخانه را می‌دهد تا دوباره گرم شود.

اگر رادیاتور به‌صورت تراز بر روی دیوار نصب نشده باشد، آب درون آن گیر می‌کند و زمانی که بخار آب به رادیاتور شوفاژ وارد می‌شود، به‌دلیل ، آب محبوس‌شده درون لوله‌ها را با فشار به سمت جلو حرکت می‌دهد.

این حالت باعث برخورد محکم آب با شیر پایین رادیاتور، زانویی و دیگر بخش‌های سیستم لوله‌کشی رادیاتور می‌شود و صداهایی مانند ضربه را در درون آن به وجود می‌آورد.

نحوه برطرف‌سازی مشکل تراز نبودن رادیاتور

برای رفع مشکل تراز نبودن رادیاتور شوفاژ و قطع صدای آب رادیاتور شوفاژ، در ابتدا لازم است را بدانید.

برای این کار سعی کنید قسمت گوشه پایین آن را کمی به سمت بالا بیاورید تا مسیر حرکت آن درون لوله‌های رادیاتور بازگردد. به این منظور سیستم حرارت مرکزی، یعنی پکیج یا موتورخانه را خاموش کنید و اجازه دهید تا رادیاتور سرد شود. سپس مغزی بزرگی که رادیاتور را به لوله آب گرم متصل کرده است را کمی شل نمایید.

پایین رادیاتور را کمی به سمت بالا ببرید و تراز بنایی را در بالای آن قرار دهید تا هنگامی که رادیاتور به‌طور کامل هم‌راستا با تراز قرار گیرد.

پس از این‌که از تراز بودن رادیاتور اطمینان حاصل کردید، مغزی پایین آن را دوباره سفت کنید و پکیج را روشن نمایید. همزمان لوله رادیاتور را از جهت نشتی مورد بررسی قرار دهید.

 2. وجود هوا در لوله‌های رادیاتور؛ علت صدای آب رادیاتور شوفاژ

تشکیل هوا در درون لوله‌های رادیاتور شوفاژ از رایج‌ترین مشکلاتی است که باعث ایجاد صدای آب رادیاتور شوفاژ هم می‌شود. این موضوع به‌علت جریان آب درون لوله‌های رادیاتور صورت می‌گیرد. در چنین حالتی به‌دلیل حرکت آب گرم درون سیستم، رادیاتور شروع به ایجاد سروصداهایی شبیه به تق‌تق کردن خواهد کرد.

بهتر است با شناخت در اسرع‌وقت برای رفع آن اقدام نمایید؛ زیرا در صورت عدم‌ تخلیه هوای موجود داخل لوله‌های رادیاتور علاوه‌بر تولید سر‌و‌صداهای ایجادشده، لوله‌های انتقال‌دهنده آب رادیاتور منبسط می‌شود و از حالت طبیعی خود خارج خواهد شد.

همین‌طور این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز سرد بودن نقطه‌ای در رادیاتور باشد؛ بنابراین باید هرچه سریع‌تر به‌دنبال رفع این مشکل بود.

نحوه رفع مشکل وجود هوا در لوله‌های رادیاتور

برای هواگیری شوفاژ و برطرف‌سازی وجود هوا در لوله‌های رادیاتور که در بعضی مواقع موجب تولید صدای آب رادیاتور شوفاژ می‌شود، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. شوفاژ را روشن کنید و تنظیمات پنل را روی حالت زمستانه قرار دهید.
  2. پایین پکیج را باز کنید تا فشار زیاد و در نهایت 2 بار شود.
  3. شیر خروجی و ورودی تمام رادیاتور‌ها باز باشد.
  4. باید تمام شوفاژ را به‌شکل جداگانه موردبررسی قرار دهید و از نبود لکه خنکی در هر یک از قسمت‌های آن مطمئن شوید. همین‌طور هیچ صدای غیر معمولی از شوفاژها نباید شنیده شود.
  5. برای هواگیری پکیج از نزدیک‌ترین شوفاژ به شیر تغذیه کار را شروع کنید و تا آخرین شوفاژ پیش روید.
  6. لازم است بدانید که در وهله اول خروجی هوا و آب با فشار و همراه با سر و صدا است؛ بنابراین هواگیری را تا هنگامی که خروج آب به‌صورت جریان یکنواخت و بدون فشار باشد ادامه دهید.
  7. در قدم بعد پیچ پروانه‌ای مانند را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و سراغ رادیاتور بعدی بروید.
  8. پس از ، فشار پکیج افت پیدا خواهد کرد. حالا با باز کردن شیر زیر پکیج دوباره فشار را تا 2 بار برسانید.
  9. در صورتی که هواگیری رادیاتور شوفاژ درست انجام شده باشد، می‌توانید رادیاتورها را به‌آرامی روشن کنید تا فضای اطراف را گرم کنند.
دکمه بازگشت به بالا