عمومیکسب و کار ایرانی

راهنمای انتخاب بهترین کیسه خواب کوهنوردی

راهنمای کیسه خواب کوهنوردی

راهنمای کیسه خواب کوهنوردی . تمام موجودات نیاز به خواب دارند. بدن انسان در حالت عادی نیاز به حداقل 8 ساعت خواب دارد تا بتواند نیروی بدن خود را ریکاوری نماید. کوهنوردان هم نیاز به خواب دارند.اگر شما یک کوهنورد هستید برای یک خواب خوب باید هنگام خواب دمای بدن خود را کنترل کنید. به دلیل عدم وجود لوازم گرمایشی در کوهستان مناسب ترین مکان خواب همان کیسه خواب است که به راحتی میتوانید هرجایی که نیاز باشد بخوابید.

درجه بندی دما

همه کیسه های خواب دارای درجه حرارت هستند که نشانگر حداقل دمایی است که کیسه برای کنترل آن طراحی شده است. درجه بندی دما باید با یک دانه نمک انجام شود ، زیرا از هم اکنون ، هیچ روش استاندارد و جهانی برای تعیین درجه بندی وجود ندارد. این بدان معناست که تولیدکنندگان آزادند در مورد گرمای کیسه خواب خود ادعا های زیادی کنند. در بیشتر موارد ، این ادعاها واقع بینانه است ، اما در برخی موارد ، درجه بندی دما خوش بینانه است و گاهی هم نادرست.

سیستم جدید استاندارد رتبه بندی به طور گسترده ای در اروپا به نام EN 13537 به تصویب رسیده است. برخی از سازندگان کیسه خواب در ایالات متحده نیز این سیستم را پذیرفته اند (و برخی دیگر قصد دارند). این سیستم یک سری استاندارد ها را به کیسه خواب ها اختصاص می دهد:

= بالاترین دمای هوا که در آن یک مرد متوسط ​​می تواند راحت بخوابد.راحتی(Comfort) = کمترین دمای هوا که در آن یک زن با هیکل متوسط ​​می تواند راحت بخوابد.حد پایین(Lower limit) = کمترین دمای هوا که در آن یک مرد متوسط ​​می تواند راحت بخوابد.درجه بندی ها پس از مجموعه ای از آزمایشات استاندارد با استفاده از یک مانکن حسگر گرما تعیین می شود.

تا زمانی که یک استاندارد جهانی درجه حرارت تصویب نشود ، بهترین شرط شما این است که از درجه حرارت راحتی(Comfort) به عنوان نقطه شروع استفاده کنید.

انتخاب کیسه خواب |بهترین کیسه خواب زمستانی |تشخیص کیسه خواب اصل

تابستانی

کیسه خواب های تابستانی برای دمای حدود 1- درجه سانتیگراد و بالاتر مناسب هستند. آنها سبک هستند (زیرا عایق کمتر به معنای وزن کمتر است) ، و بسیار کوچک (اغلب به اندازه طالبی) وبه راحتی هم جمع می شوند. کیسه خواب های تابستانی اغلب دارای زیپ های تمام قد هستند که به شما اجازه می دهد تا هنگام خنک شدن شب آنها را برای تهویه (یا استفاده از لحاف یا پتو) کاملاً باز کنید.

کیسه خواب کوهنوردی کمپ مدل Campsor 900N

مناسب استفاده در فصل بهار و تابستان

سه فصلی

این کیسه ها که برای دمای حدود 6- درجه سانتیگراد و بالاتر مناسب هستند ، مناسب ترین فصل برای کوهنوردی و مسافرت، بهار و پاییز و همچنین در کوههای مرتفع تابستان ،هست. کیسه خواب های سه فصلی خوب ویژگی هایی را برای مقابله با درجه حرارت سردتر مانند هودهای قابل جابجایی ، یقه های کشش و لوله های کششی زیپ اضافه کرده اند.

کیسه خواب اسنوهاوک مدل سیروان 700

زمستانی

این کیسه خواب برای دمای 6- درجه سانتیگراد به پایین قابل استفاده هستند . این کیسه خواب ها حجم زیادی دارند ،بسیار ضخیم هستند و وزن بالاتری نسبت به کیسه خواب های تابستانی و سه فصلی دارند.

کیسه خواب پر کایلاس Kailas 110009 Mountain sleeping Bag 600

وزن 750 گرم

سایزبندی : L -m

سایز L

215*84  سانتی متر

سایزM

195*80 سانتی متر

ابعاد بسته بندی :24*46 سانتی متر

رنگبندی قرمز

نوع عایق

یکی از اولین تصمیماتی که با آن روبرو خواهید شد این است: الیاف یا پر؟ در اینجا ، تفاوت ها و جوانب مثبت و منفی هر دو را تشریح میکنیم:

عایق پر

پر سبک ترین و کارآمدترین عایقی است که می توانید در نظر بگیرید. همچنین قابلیت فشرده شدن (یک مزیت بزرگ برای کوله گردانی که بارهای زیادی را حمل می کنند) است. همچنین عایق پر دمای بدن را بیشتر از مواد مصنوعی حفظ می کند. کیسه خواب های پر به طور کلی گرانتر از کیسه خواب های مصنوعی است. بیشتر این کیسه خواب ها از پر اردک تولید شده اند.

الیاف

انواع مختلفی از عایق های الیاف وجود دارد ، اما به طور کلی این ماده از نوع پلی استر کرکی است که آب را جذب نمی کند ، و این انتخابی هوشمندانه برای هر کوهنوردی است که ممکن است در شرایط مرطوب قرار داشته باشد. اگرچه کیسه خواب های الیاف معمولاً حجیم تر و سنگین ترند ، اما قیمت آنها بسیار کمتر است.

انتخاب پارچه روپوش

این فقط به یک تصمیم برمی گردد: آیا به کیسه ای ضد آب احتیاج دارید یا خیر؟

فقط درصورت نیاز واقعی به آن سطح محافظت ، پاسخ “بله” را بدهید: اگر مثلاً بدون چادر اردو می زنید ، یا در مناطق سرد سیر و بارانی کشور قرار دارید نیاز به یک کیسه خواب زد آب خواهید داشت . اگر هم در مناطق گرم هستید نیازی به ضد آب بودن کیسه خواب نخواهید داشت.

کیسه ای ضد آب باید از پارچه ضد آب و قابل تنفس ساخته شود (دقیقاً مانند کت بارانی شما). اگر پارچه نفس نکشد ، اگرچه جلوی باران را می گیرید ، ولی به زودی عرق همه جای بدن شما را خواهد گرفت. کیسه های ضد آب نیز باید از طریق درز استفاده شوند ، بنابراین آب از طریق سوراخ های دوخت به داخل وارد نمیشود.

اشکال کیسه خواب ها

کیسه خواب ها دارای شکل های مختلفی هستند و هر شکل به گونه ای طراحی شده است، که در زیر توضیح داده شده است:

مومیایی

این کیسه خواب ها شکل بسیار جالبی دارند. قسمت کمر به پایین آن کوچکتر از قسمت شانه است . این کیسه خواب ها معمولا بسیار تنگ هستند که همین امر باعث تولید گرمای بدن شده و از خروج گرمای آن به خوبی جلوگیری میکنند. همچنین حجم و وزن کمتری نسبت به کیسه خواب های دیگر با اشکال مختلف دارند. بهترین شکل کیسه خواب برای کوهنوردی شکل مومیایی است

مستطیل شکل

بدون هیچ جمع شوندگی از طریق پاها ، کیسه های مستطیلی از نظر حرارتی کارآمد نیستند و برای کمپینگ های حیاط خانه و خوابهای زیرزمینی مناسب هستند.

نیم مستطیل

یک کیسه خواب بین شکلهای مومیایی و مستطیلی ، کیسه خواب های نیمه مستطیل گزینه خوبی برای مسافرانی است که نمی توانند با تنگی کیسه مومیایی کنار بیایند اما به گرمای بیشتری نسبت به کیسه مستطیلی نیاز دارند. آنها سنگین تر از مومیایی ها هستند ، اما فضای کمی بیشتر به شما می دهند.

نحوه خرید

راهنمای کیسه خواب کوهنوردی .برای خرید کیسه خواب از طریق فروشگاه ها به نکات زیر توجه کنید:

نحوه شستن

راهنمای کیسه خواب کوهنوردی .برای بالا بردن عمر کیسه خواب خود به این نکات توجه کنید.

اگر یک کوهنورد یا طبیعت گرد حرفه ای می باشید حتما اهمیت یک  را به خوبی درک می کنید. برای داشتن یک شب راحت در جنگل و یا کوهستان نیاز به یک کیسه خواب استاندارد دارید.

در این مقاله سعی شده تمامی نکات مربوط به یک کیسه خواب خوب را برای راحتی شما ذکر کنیم.

برای خرید کیسه خواب باید به چند شاخصه بسیار مهم توجه داشت:

1.طراحی

2.وزن و حجم بسته بندی

3.قدرت حفظ گرما و مقاومت در برابر سرما

4.ضد آبی ، تنفس پذیری و جنس پارچه

کلیه موارد فوق در ادامه به طور کامل و با جزئیات توضیح داده شده است . برای خرید یک کیسه خواب خوب حتما این نکات را به دقت بررسی نمایید.

تمامی کیسه خواب ها دارای دو مدل طراحی ، به شکل مستطیل و مومیایی می باشد که هرکدام دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده که اینجا به ذکر آن می پردازیم.

این به شکل آناتومی بدن در حالت خوابیده  طراحی شده که قسمت سرشانه عریض بوده و قسمت پاها باریک می باشد.(در مقاله مدل ها را با جزئیات کامل بشناسید )

این مدل کیسه خواب به دلیل طراحی مستطیلی که دارد  فضای آزادانه ای را برای خواب فراهم می کند. که در دو مدل و موجود می باشد.

 

کیسه خواب ها به دو گونه پر می شوند :

، نسبت به وزن و حجم کمی که دارند ، دارای قدرت حفظ گرمای فوق العاده ای هستند. به همین دلیل است که بسیاری از کیسه خواب های مرغوب و گران قیمت  از جنس پر می باشند.کیسه خواب های پرشده از جنس پرغاز بهترین کیفیت را از نظر قدرت نگهداری گرما دارند اما پر اردک به دلیل دسترسی بهتر ، بیشتر موجود بوده و ارزانتر می باشد.

بزرگترین عیب این کیسه خواب ها این است که قدرت جذب رطوبت بالایی داشته و دیر خشک می شوند . این مشکل در سری جدید این محصولات تاحدودی برطرف شده و کیسه خواب های پر با ویژگی زود خشک شونده نیز تولید شده است.

بعضی از کیسه خواب ها به طور 100% از پر تشکیل نشده اند و ترکیبی ناچیزی از الیاف مصنوعی در آن ها قرار گرفته است که بعضی از این کیسه خواب ها با و برخی با ترکیب 5/95 پر شده اند به این معنی که این محصول 95 درصد از پر و 5 درصد از الیاف مصنوعی تشکیل شده است. هرچقدر درصد پرموجود در یک بیشتر باشد هزینه بالاتری نیز دارد.

        انتخاب کیسه خواب |بهترین کیسه خواب زمستانی |تشخیص کیسه خواب اصل        

 

این از لایه های متعددی ساخته شده که روی هم قرار گرفته اند و طراحی آن ها به گونه ای است که هیچ گونه هوایی از بین لایه ها عبور نکرده و تمامی نقاط سرد و خلا بین لایه ها از بین رفته است. الیاف مصنوعی معمولا از پرها قیمت مناسب تری داشته و همچنین قدرت جذب رطوبت کمتری دارند لازم به ذکر است که کیسه خواب های الیاف مصنوعی در مقایسه با کیسه خواب های پر وزن بیشتری دارند .

1.به نسبت کیسه خواب های پر مقرون به صرفه می باشد.

2.سریع خشک می شود

3.ضد حساسیت می باشند.

1.وزن بیشتری نسبت به کیسه خواب های پر دارند.

2.نسبت به وزنی که دارند در مقایسه با کیسه خواب های پر گرمای کمتری تولید می کند. 3.نسبت به کیسه خواب های پر دوام کمتری دارند.

این نوع ترکیبی از پر و الیاف  مصنوعی می باشد که باعث افزایش کیفیت شده و از معایب آن ها کاسته است. طراحی برخی از این کیسه خواب ها  به گونه ای است که از ترکیب پلی استر و پر ساخته شده است و در بعضی مدل ها برای حفظ گرمای بیشتر الیاف مصنوعی را در قسمت زیرین و الیاف پر را در سطح رویی قرار داده اند در ضمن این کیسه خواب ها قیمت مناسب تری نسبت به کیسه خواب های پر دارند.

در مبحث جنس روکش کیسه خواب دو شاخصه اصلی مورد بررسی قرار میگیرد که حتما در هنگام خرید باید به این دو مورد توجه داشته باشیم:

کیسه خواب ها بسته به کارایی آن ها ، روکش های مختلفی دارند  که بیشترشان از جنس نایلون مقاوم و پلی استر می باشند ، بعضی کیسه خواب های مستطیلی دارای روکش پنبه ای وبرزنتی بوده که کاملا ضد آب هستند اما این کیسه خواب ها به خاطر وزن سنگینی که دارد برای ورزش هایی که با کوله جابجا می شوند کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما در رشته هایی که با خودرو و یا موتور جابجا می شوند می تواند بسیار پرکاربرد باشد. اگر قصد دارید شب خارج از چادر بخوابید حتما کیسه خوابی انتخاب کنید که ضد آب باشد.

بعضی از پارچه ها از خاصیت تنفس پذیری بالایی بهره مند هستند به گونه ای که تعرق بدن و رطوبت را به لایه بیرونی انتقال داده و با کاهش رطوبت و تعرق از هدر رفتن گرما نیزجلوگیری کرده و باعث می شوند که بدن در مدت زمان طولانی تر گرم بماند. استفاده از یک لاینر داخل کیسه خواب علاوه بر تمیز نگه داشتن و جذب تعرق بدن موجب حفظ دمای بیشتر در کیسه خواب نیز می شود.

روکش هایی که از جنس نایلون می باشد ، موجب افزایش تعرق بدن شده و تعریق زیاد ، باعث سرمای بدن نیز می شود.  اما روکش هایی که از جنس کتان بوده از تنفس پذیری بالایی بهره مند هستند و تعرق را به میزان زیادی کاهش میدهند اما روکش های نایلونی ارزان تر از روکش های کتانی می باشد.

حجم و وزن کیسه خواب معیار مهمی برای خرید این محصول محسوب می شود و شما باید براساس محل و مسیرسفر خود بهترین و مناسب ترین نوع کیسه خواب را انتخاب کنید . اگر مجبور به پیادروی های طولانی مدت هستید و با کوله سفر می کنید هر گرم وزن اضافی می تواند سختی سفر را دو چندان کند. بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گران در سفرهای خود برای حمل آسان نیاز به کیسه خواب های سبک تری دارند. اما اگر با خودرو یا موتور در حال سفر هستید پس شاخصه وزن و حجم کیسه خواب معیار مهمی برای شما محسوب نمی شود. نکته بسیار مهمی که باید حتما به آن توجه داشت طول و عرض کیسه خواب می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

به طور کلی کیسه خواب  ها  از نظر اندازه به چند دسته تقسیم می شوند که در بخش زیر به توضیحات آن ها می پردازیم:

برای استفاده افرادی که قد کمتر 180 سانتی متر دارند .

افرادی که قد بالای 180 سانتی متر دارند برای آسودگی بیشتر ، نیاز به کیسه خواب های Long دارند.

طراحی  این تصویر( 4) ترکیبی از کیسه خواب های مستطیلی و مومیایی می باشد که نسبت به کیسه خواب های مومیامی فضای بازتر و نسبت به مستطیلی ها محدود تر می باشد.

این   تصویر (5) متناسب با آناتومی بدن خانم ها طراحی شده است و طول کمتری نسبت به کیسه خواب های آقایان دارند. طراحی این کیسه خواب به گونه ای است که قسمت سرشونه پهنای کمتری داشته و در قسمت وسط عریض تر می شود.

 

یکی از مهم ترین معیارهای خرید کیسه خواب قدرت نگهداری گرمای آن می باشد. از آن جا که زنان در مقایسه با مردان نسبت به سرما  مقاومت کمتری  دارند بنابراین برای سنجش کیسه خواب ،شرایط فیزیکی خانم ها ارزیابی می شود. برای محاسبه قدرت نگهداری گرمای کیسه خواب استانداردهایی موجود است که یکی از این استانداردها متعلق به اروپا می باشد . در این آزمایش ها شرایطی مشابه با محیط کوهستان شبیه سازی شده و هر کیسه خواب به صورت جداگانه تست می شود و بر روی محصول  3 عدد درج  شده که هرکدام مفهوم خاص خودش را دارد. توضیحات مختصری در مورد هرکدام به صورت جداگانه داده ایم.

در این دما یک فرد بدون هیچ گونه حس سرمایی می تواند خواب آرام و راضی داشته باشد.

در این دما یک فرد با وجود حس سرمایی که دارد می تواند به خواب خود ادامه دهد اما پایین تر از این دما فرد دیگر نمی تواند از سرمای شدید بخوابد.

حداقل دمایی که یک فرد می تواند 6 ساعت ، بدون اینکه دچار هیپوترمی شود(هیپوترمی زمانی رخ میدهد که درجه حرارت بدن به زیر 35 درجه سانتی گراد برسد غالبا بدن می تواند تا دو درجه افت فشار را تحمل کند ولی بیش از این مقدار در حد توانایی بدن نمی باشد و بدین ترتیب افت درجه حرارت به طور پیشرونده ادامه می یابد و موجب کند شدن بدن و ذهن می شود) را تحمل کند. در اصل نیازی به توجه خاص نسبت به این دما در هنگام خرید ندارید.

مثال: کیسه خوابی راتصور کنید که چه از جنس پر و یا الیاف مصنوعی است و بر روی آن دماهای زیر ذکر شده است .

همان طور که در تصویر (6) مشاهده می کنید  درجه دمای کامفورت این محصول بوده یعنی تا این دما یک فرد میتواند در کیسه خواب به راحتی بخوابد و هیچ گونه حس سرمایی نداشته باشد.

درجه دمای لیمیت این کیسه خواب بوده است یعنی تا این دما فرد  با وجود حس سرمایی که دارد میتواند بخوابد.

درجه دمای اکستریم این کیسه خواب بوده است که در این دما با وجود سرمای بسیار زیاد فرد دچار هیپوترمی نمی شوید.

لوازم کوهنوردی

همه افرادی که قصد دارند در حوزه ورزش کوهنوردی فعالیت خود را شروع کنند و این ورزش را جدی بگیرند، نیاز به  لوازم کوهنوردی یک روزه و مناسب دارند. البته در نظر داشته باشید که لیست وسایل کوهنوردی به موارد متفاوتی مانند محل قله و یا میزان زمان حضور شما در طبیعت بستگی دارد. برای یک صعود مفید به کوهستان به ابزارهای گوناگونی نیاز است و قبل از صعود به کوه نیاز به یک لیست وسایل کوهنوردی کامل نیاز دارید. البته برای هر نوع صعود ابزار متفاوتی نیاز است و این موضوع به منطقه مربوطه، زمان کوهنوردی و فصل اجرای آن نیز بستگی دارد. در این مطلب لیست وسایل کوهنوردی را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر قصد دارید به کوهپیمایی بروید، با استفاده از این لیست، تفریح خوب و آسانی را داشته باشید.

کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که به عنوان تفریح نیز انجام می‌شود. البته برای بعضی از افراد کوهنوردی یک شغل به حساب می‌آید. این ورزش در اصل پیمایش مسیرهای سخت در کوه‌ها، با به کارگیری ابزار و وسایل خاص و نیز دسته و پنجه نرم کردن با مسیرهای سخت سنگی و یخی است.

در ادامه شما را با مهمترین وسایل کوهنوردی یک روزه در زمستان آشنا خواهیم کرد. برخی از مهمترین مواردی که در این مطلب بیان خواهند شد عبارتند از:

 لیست وسایل کوهنوردی در زمستان

 لیست وسایل کوهنوردی یک روزه

 معرفی بهترین لباس‌های کوهنوردی

لیست تجهیزات کوهنوردی تابستانی

لباس کوهنوردی در تابستان

در کوهنوردی تابستانی نیز باید سه لایه مورد نیاز در سیستم لایه بندی پوشاک برای زمستان را به همراه داشته باشید!

این به نظر عجیب می رسد اما هوای کوهستان بسیار سریعتر از چیزی که فکر می کنید تغییر خواهد کرد پس باید در همه حال آماده باشید. البته نیازی نیست که این لایه بندی ها به اندازه کوهنوردی در زمستان قوی باشند. به طور مثال یک کاپشن کوهنوردی سبک به عنوان لایه رویی مناسب است و به عنوان لایه میانی می توانید یک کاپشن پلار نازک به همراه خود ببرید.

به عنوان یک نکته مهم به یاد داشته باشید از پوشیدن نخ به عنوان لایه زیرین یا لایه بیس (به خصوص در صورتی که زیاد عرق می کنید) اجتناب کنید. الیاف نخی به سرعت بر اثر تعریق خیس شده و خشک شدن آنها هم مدت زمان طولانی به طول می انجامد.

در مورد پایین تنه هم بهتر است از شلوار کوهنوردی نازک با خاصیت تنفسی و خشک شدن سریع استفاده کنید. به همراه داشتن یک دستکش و کلاه نازک نیز از ضروریات به شمار می رود که در شرایط تغییرات جوی موثر واقع می شوند.

کفش کوهنوردی برای تابستان

در تابستان مسیرها اغلب بدون برف هستند و شما مجبور نیستید از میان برف عبور کنید یا از کرامپون استفاده کنید. ولی باید شما یکسری لوازم کوهنوردی در تابستان را به همراه داشته باشید.

لوازم کوهنوردی در تابستان

برای یک سفر یک روزه، یک جفت کفش کوهنوردی سبک انتخاب کنید. مدلهای دارای ساق متوسط یا کفش های ترکینگ از گزینه های مناسب برای کوهنوردی در تابستان محسوب می شوند. این مدل کفش ها از مچ پا حمایت کرده و همچنین سبکتر هستند در نتیجه راحتتر می توانید حرکت کنید به علاوه کفشهای کوهنوردی زمستانی شما هم به دلیل استهلاک عبور روی خاک از بین نمی روند.

کوله پشتی برای کوهنوردی یک روزه

در اینجا هم به عنصر سبک بودن مجددا اشاره می کنیم! در صورتی که برنامه کوهنوردی شما در تابستان بدون شبمانی (یک روزه) است، یک کوله پشتی کوچک 15 تا 25 لیتری برای حمل همه تجهیزات از جمله مواد غذایی و لباس و کیت کمک های اولیه کافی خواهد بود.

چگونه هنگام کوهنوردی از خود در برابر نور خورشید محافظت کنیم؟

از جمله ملزومات کوهنوردی در تابستان کلاه آفتابی است. برخی از انواع کلاههای آفتابی به صورت سه تکه هستند که از گردن و صورت شما نیز در برابر گرما محافظت می کنند.

استفاده از کرم ضدآفتاب SPF 50 در تمام قسمت هایی که در معرض آفتاب هستند، جلوی آسیب دیدگی پوست شما را خواهد گرفت.

در نهایت استفاده از عینک کوهنوردی مناسب از نکات ضروری برای کوهنوردی در تمام فصول سال از جمله تابستان به شمار می رود.

آبرسانی به بدن و بازیابی قدرت

همانطور که می دانید کوهنوردی و کوهپیمایی انرژی زیادی می گیرد. بنابراین علاوه بر ناهار باید مواد غذایی مقوی مانند آجیل، میوه خشک، ژله و شکلات به همراه داشته باشید. سعی کنید هر ساعت بین 40 تا 70 گرم کربوهیدرات مصرف کنید تا سطح انرژی شما افت نکند.

برای خرید لوازم کوهنوردی بهترین فروشگاه های کوهنوردی مشهد را می توانیم به شما عزیزان معرفی کنیم.

دکمه بازگشت به بالا