علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

سئو چیست؟ هرآنچه لازم است از سئو بدانید!

سئو چیست؟ هرآنچه لازم است از سئو بدانید!

تا به حال به این موضوع فکر کردین که چطوری یک سایت در صفحه اول گوگل قرار گرفته؟ چرا بقیه سایت ها در صفحات دوم و سوم و بالاتر هستن؟ خب دلیل این امر سئو هست. سئو یعنی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو. بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا همون سئو شامل بهبود و بهینه سازی ساختار وب سایت هست که که در نهایت باعث میشه بازدید وب سایت شما بیشتر بشه. حالا سوالی که ممکنه برای شما پیش بیاد اینه که چطوری سئو انجام بدیم؟ جواب شما تو نقل قول زیر هست:

«گوگل فقط زمانی شما را دوست دارد که دیگران ابتدا شما را دوست داشته باشند.» – وندی پیرسال

این یعنی شما باید برای کسب رتبه بهتر و جایگاه بالاتر در گوگل باید بتونید بازدیدکننده های خودتون رو خوشحال کنید. هرچی بازدیدکننده های شما خوشحالتر و راضی تر باشن، رتبه شما هم در گوگل بهتر و بهتر میشه. سعی داریم تو آکادمی وندو همه موارد مربوط به سئو رو از 0 تا 100 به شما بگیم.

1. سئو چیست؟

مجموعه فعالیت هایی که انجام میشه تا بتونیم رتبه وب سایت رو در موتورهای جستجو بالاتر ببریم، بهش میگن سئو. این فعالیت ها میتونه مربوط به مطالب، لینک ها، تصاویر، کلمات کلیدی و … باشه. دقت کنید که هرچقدر رتبه سایت شما در گوگل بالاتر بره، بازدیدکننده شما بیشتر میشه و کمک زیادی به فروش و درآمد شما میکنه. سئو یک راه کم هزینه برای بدست آوردن بهترین نتیجه هست.

2. پیش نیازهای سئو

  • برای انجام سئو باید یک وب سایت داشته باشید و به کنترل پنل اون دسترسی داشته باشید.
  • وب سایت باید حاوی مطالب مرتبط از جمله تصاویر، اطلاعات با کیفیت، فونت های قابل خواندن و پس زمینه واضح باشه.
  • وب سایت باید به راحتی قابل دسترسی و پیمایش باشه.
  • ابزارهایی که ما برای بهینه سازی موتور جستجو استفاده می کنیم، مثل وب مستر گوگل، برنامه ریز کلمات کلیدی و … .

3. اصطلاحات سئو

  • SEO – بهینه سازی موتور جستجو
  • SERP – مخفف صفحه نتایج موتور جستجو است. صفحه ای که حاوی اطلاعات مرتبط در مورد کلمات کلیدی جستجو شده است.
  • Spider – این برنامه ای است که به تک تک داده های موجود در اینترنت می خزد تا به آن رتبه بندی کند.
  • متا تگ – اینها تگ هایی هستند که در قسمت عنوان هر وب سایت ارائه می شوند که محتوا را به طور خلاصه توضیح می دهد.
  • CTR – نرخ کلیک (درصد کلیک روی یک لینک).

ما اصول اولیه سئو رو در بالا مورد بحث قرار دادیم، اجازه بدین دستورالعمل هایی رو یاد بگیریم که باید در این آموزش سئو دنبال کنید.

4. آخرین دستورالعمل های سئو

برای انجام سئو، باید اجزای اون رو بشناسید که رعایتشون خیلی ضروریه. این عوامل میتونن به طور عمده بر رتبه وب سایت شما تأثیر بزارن. در این آموزش سئو، ما دستورالعمل های بهینه سازی موتور جستجو را که توسط متخصصین سئو دنبال میشه، در اختیار شما قرار میدیم:

4.1 شما باید یک تم کاربر پسند رو انتخاب کنید

برای ایجاد وب سایت خودتون، ساختار کلی وب سایت شما باید آسون و قابل درک باشه. اگه سایت شما کاربر رو گیج کنه، بدون توجه به اینکه محتوای شما چقدر خوبه، بلافاصله از وب سایت شما خارج میشه و در نتیجه نرخ پرش یا بانس ریت سایتتون بیشتر میشه.

4.2 وب سایت شما باید با موبایل سازگار باشه

امروزه اکثر افراد از طریق تلفن های همراه جستجو انجام میدن و اگر وب سایت شما با موبایل سازگار نباشه و به راحتی روی صفحه موبایل قابل مشاهده نباشه، ممکنه مشتریانتون رو از دست بدین. ضمن اینکه خود گوگل هم از وب سایت هایی که با موبایل سازگار نیست میونه خوبی نداره.

4.3 سرعت بارگذاری وب سایت

اگه بارگذاری هر وب سایت به زمان زیادی نیاز داشته باشه، باید روی پلاگین ها یا کیفیت محتوا یا حجم تصاویر خودتون کار کنید. صرف زمان بیشتر میتونه باعث بشه که کاربر صبر خودش رو از دست بده و وب سایت شما رو نادیده بگیره.

4.4 تو شبکه های اجتماعی فعال باشید

وب‌سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و … میتونه به شما کمک کنه تا آگاهی برندتون رو ارتقا بدین و میتونید به بیشتر دیده شدن وب‌سایتتون کمک کنید.

5. سئو چطوری کار میکنه؟

موتورهای جستجو با یک خزنده به نام عنکبوت ساخته میشن. این تار عنکبوت در همه جای اینترنت هست و وظیفه خاصی رو برای جستجوی تک تک داده های موجود انجام میده. خزنده تمام اطلاعات مرتبط رو جمع آوری می کنه و با هم جمع می کنه تا تشخیص بده که آیا همه اونها به یک دسته مشابه تعلق دارن یا خیر. همچنین الگوریتم های گوگل رو هم حین خزیدن در نظر می گیره.

6. اهمیت سئو

سئو به بهبود چارچوب وب سایت شما کمک می کنه. مهم نیست که محتوای شما چقدر عالیه، اگه طبق اصول پیش نرید، حتی خدا هم نمیتونه به شما در رتبه بندی وب سایت کمک کنه.

  • بهینه سازی موتورهای جستجو باعث ایجاد یک تجربه کاربری بی عیب و نقص در وب سایت شما میشه.
  • کسب رتبه در هر موتور جستجو، شهرت وب سایت شما را افزایش میده و کاربر میتونه به راحتی به محتوای شما اعتماد کنه.
  • انجام بهینه سازی خوب، آسیب پذیری رو در برابر حمله هر گونه باگ یا هکری کاهش میده.

7. تکنیک های برتر سئو برای رتبه بندی

آموزش |آموزش سئو |اموزش سئو

در این آموزش سئو، با دو نوع اصلی از تکنیک های سئو یعنی سئو کلاه سفید و تکنیک های سئو کلاه سیاه آشنا میشیم. “تکنیک های کلاه سفید” نشون میده که وب سایت تا چه حد از قوانین و مقررات اعلام شده توسط موتور جستجو پیروی کرده. “تکنیک های کلاه سیاه” نشون میده که وب سایت با لغو همه دستورالعمل ها بهینه سازی رو انجام داده است و اگر موتور جستجو متوجه این موضوع بشه، هر لحظه میتونه رتبه سایت شما رو از بین ببره. برخی از بهترین تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو که در این آموزش سئو خواهیم آموخت عبارتند از:

7.1 تعامل کاربر خودتون رو با وب سایت افزایش بدین

برای کاهش نرخ پرش یا بانس ریت وب سایت خودتون، حتما توجه کاربر را به خودتون جلب کنید.

7.2 از Bullet Points استفاده کنید

خواننده رو با پاراگراف های طولانی خسته نکنید، به جای اون از لیست، پاراگراف های کوتاه با مثال های مناسب برای درک آسان استفاده کنید.

7.3 از تصاویر استفاده کنید

گفته می شود که تصاویر بهتر از هزاران کلمه هستن، بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکنه از تصاویر برای ارتقای محتوای خودتون استفاده کنید.

7.4 محتوای با کیفیت

“محتوا پادشاه است”، باید به گونه ای نوشته بشه که هر درخواست کاربر در مورد آن موضوع را برآورده کنه، نباید به کاربر فرصت بدین تا برای همون محتوا به وب سایت دیگری بره.

7.5 انجام نظرسنجی

از طریق شبکه های اجتماعی با مخاطبان هدف خودتون ارتباط برقرار کنید. سعی کنید نظرسنجی هایی انجام بدین تا به سلیقه اونها پی ببرید و بر این اساس اون رو بسازید و بهینه سازی کنید تا تجربه ای کاربرپسند ارائه کنید.

7.6 از ابزارهای سئو استفاده کنید

از ابزارهای تحلیلی مانند Google Search Console، Google trends و Google Keyword Planner استفاده کنید تا کمبودهای خود تون رو ارزیابی کرده و بر اساس آن بهبود ببخشید.

8. خلاصه

در این آموزش سئو دیدیم که بهینه سازی موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی در جذب ترافیک ارگانیک به سمت هر وب سایتی دارد. دریافت ترافیک ارگانیک رایگانه و نیازی به پول نداره. پس از درک کامل از چیستی سئو، باید نکات سئو رو بدونید. که بایدها و نبایدهای اولیه سئو رو شامل میشه و در هنگام بهینه سازی وب سایت چه افراد مبتدی و چه حرفه ای باید به اونها توجه کنند.

اگر علاقه‌مند به آموزش سئو و بهینه سازی سایت هستید می‌توانید در سایت آکادمی وندو با 0 تا 100 آموزش سئو مقدماتی توسط سئوکار ماهر آشنا شوید. همچنین برای مشاوره سئو و تصمیم‌گیری در رابطه با بهینه سازی سایت و طراحی وب سایت می‌توانید با مشاوران آکادمی وندو در تماس باشید.

دکمه بازگشت به بالا