علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

سرور اختصاصی چیست؛ ۴ مزیت آن که باید بدانید

سرور اختصاصی چیست. سرورهای اختصاصی میزبان های وب هستند که یک سرور واحد برای یک شرکت یا سازمان ایجاد می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند از آنها برای اهداف مختلفی استفاده کنند، از اجرای یک وب سایت اینترنتی گرفته تا ذخیره داده‌ها در فایل های ذخیره سازی پشتیبان یا خدمات ایمیل. یک سرور اختصاصی می‌تواند یک اتصال پرسرعت فراهم کند و وب سایت کسب و کار شما را برای استفاده مشتریان پاسخگو و کارآمد کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت سرور اختصاصی چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تفاوت هاست با سرور اختصاصی |خرید سرور اختصاصی |خرید سرور اختصاصی vmess

سرور اختصاصی چیست؟

یک سرور اختصاصی تنها یک برنامه یا سرویس خاص را اجرا می‌کند که کسب و کارها و سازمان‌ها می‌توانند آن را برای استفاده از طریق اینترنت یا از طریق اینترانت داخلی شرکت رزرو کنند.

یک سرور اختصاصی می‌تواند یک سیستم قدرتمند، کارآمد و قابل اعتماد باشد که می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها و فرآیندها را مدیریت کند. شرکت‌ها اغلب با خرید سرور از سرورهای اختصاصی به عنوان وب سرورهای اصلی خود استفاده می‌کنند و سخت افزار فیزیکی را در مرکز داده نصب می‌کنند.

از آنجایی که سرورهای اختصاصی می‌توانند به عنوان میزبان وب عمل کنند، یک میزبان خاص ممکن است سخت افزار فیزیکی و اتصال اینترنت را متناسب با نوع حساب شما اختصاص دهد. این امکان را برای انعطاف پذیری در بسته های نرم افزاری مورد استفاده شما، میزان پهنای باند مورد نیاز و زمان از کار افتادن سایر سرورهای اختصاصی نظیر سرور hp فراهم می‌کند.

میزبان‌های وب معمولاً این سرورها را به‌عنوان توانایی انجام کار خاصی مانند بازی‌ها یا پخش ویدیو به بازار عرضه می‌کنند. سرورهای اختصاصی (Dedicated server) نیز منبع تغذیه خود را دارند و ممکن است به مالک اجازه دهند تعداد کاربران دستگاه خود را در یک زمان کنترل کند.

یک سرور اختصاصی در مرکز داده ارائه دهنده قرار دارد. از طریق زیرساخت شبکه قدرتمند میزبان به اینترنت متصل است. توان برق خود را از خطوط برق صنعتی میزبان که توسط باتری‌ها و ژنراتورها پشتیبانی می‌شود، تامین می‌کند.

به عنوان مشتری، دستگاه را اجاره می‌کنید و با آن به منابع مرکز داده از جمله پهنای باند اینترنت، برق، تهویه مطبوع و حفاظت فیزیکی دسترسی دارید. شما تعیین می‌کنید که چه کسی حقوق دسترسی دارد، کدام پورت‌ها باز هستند، چه سرویس‌هایی اجرا می‌شود، چه محیط‌های برنامه‌نویسی مجاز هستند، و چه اتفاقی می‌افتد وقتی مشکل پیش می‌آید.

به این ترتیب، اگر تجربه فنی دارید و می‌توانید سرور را به تنهایی مدیریت و پیکربندی کنید یا پرسنلی دارید که مسئولیت مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات در کسب‌وکارتان را دارند، یک سرور اختصاصی گزینه خوبی است.

مزایای آن کدامند؟

هنگام مقایسه سرورهای اختصاصی با انواع دیگر سرورها، مانند VPS، مزایای زیر اصلی به نفع راه حل اختصاصی وجود دارد.

1- کارایی

تفاوت هاست با سرور اختصاصی |خرید سرور اختصاصی |خرید سرور اختصاصی vmess

میزبانی اشتراکی به این معنی است که وب سایت شما یکی از وب سایت های متعدد روی یک سرور است. حتی اگر هنگام ورود به سیستم آنها را نمی‌بینید، اما آنها در همان سرور شما هستند و برای منابع مشابه شما رقابت می‌کنند. وقتی یکی از آنها محبوبیت خود را افزایش می‌دهد یا طعمه کدهای باگ می‌شود، عملکرد وب سایت شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در مرحله بعدی پس از میزبانی اشتراکی، در یک سرور خصوصی مجازی (VPS) شما همچنان منابع را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارید اما کمتر از وضعیت میزبانی اشتراکی. با منابع ایزوله شده در سطح سیستم عامل، صاحبان VPS به مراتب کمتر وابسته هستند. VPS دسترسی ریشه را فراهم می‌کند، بنابراین وقتی سرور خود را دارید، لازم نیست نگران استفاده همسایگان نامرئی از منابع خود باشید.

در حالی که هاست اشتراکی و میزبانی VPS گزینه های عالی برای وب سایت های کوچک و متوسط هستند، میزبانی اختصاصی برای شرکت های بزرگتر که باید عملکرد خود را تضمین کنند ایده آل است.

2- امنیت

تفاوت هاست با سرور اختصاصی |خرید سرور اختصاصی |خرید سرور اختصاصی vmess

یک سرور اختصاصی به شما این امکان را می‌دهد که امنیت مطلوبی را برای وب سایت خود و هرگونه اطلاعات کاربر ذخیره شده مانند ایمیل های محرمانه، شماره کارت اعتباری یا اطلاعات مشتری ارائه دهید. شما کاملاً مسئول امنیت وب سایت خود هستید. این بدان معنی است که می‌توانید ویژگی های مورد نیاز خود را برای نیازهای خاص وب سایت و فایل های ذخیره شده خود بهینه کنید.

3- کنترل

شما باید سرور اختصاصی خود را تا آخرین جزئیات پیکربندی کنید. شما همه چیز را کنترل می‌کنید. می‌توانید نرم افزار مورد نظر خود را نصب کنید. می‌توانید حساب های کاربری مورد نیاز خود را ایجاد کنید. شما می‌توانید سرویس ها، پورت ها، زبان، منابع تخصیص یافته به برنامه‌ها یا دایرکتوری های مختلف و دفاع در برابر مهاجمان احتمالی را پیکربندی کنید.

همچنین می‌توانید همه چیزهایی را که در داخل در حال اجراست نظارت کنید: فعالیت دقیق شبکه، بار سرور و میزان مصرف حافظه. می‌توانید الگوهای استفاده همه کاربران دستگاه را مشاهده کنید. این سطح از بازرسی مستقیم امکان عیب یابی را فراهم می‌کند که با انواع دیگر میزبانی غیرممکن است.

اگر چندین ویژگی مشترک دارید، می‌توانید تمام وب سایت های خود را تحت یک سرور اختصاصی قرار دهید. سپس تمام منابع مورد نیاز برای نگهداری چندین وب سایت با عملکرد بالا را خواهید داشت.

همچنین سرور اختصاصی یک محیط ایده آل برای توسعه و آزمایش است. یکی از دلایل آن میزان کنترل شما بر روی سیستم است. تغییر تنظیمات سرورها آسان است. شما می‌توانید به تعداد دلخواه پایگاه داده نصب کنید. اما دلیل دیگر این است که در طول توسعه، یک باگ ممکن است سرور شما را خراب کند. در یک سرور اشتراکی، این ممکن است منجر به بیش از حد پرهزینه شود. اما در سرور اختصاصی خود، می‌توانید به راحتی همه چیز را خاموش و دوباره روشن کنید.

4- سرعت و سئو

چند راه وجود دارد که سرورهای اختصاصی روی سئو تاثیر می‌گذارند. پاسخگویی و سرعت بارگذاری برای رتبه بندی صفحات جستجو بسیار مهم است. اگر وب‌سایت شما به دلیل اینکه همسایگان شما در یک سرور اشتراکی منابع را زیر و رو می‌کنند دچار تأخیر است، در نتایج جستجو گم خواهید شد. اگر بر روی سرور اشتراکی هستید که برخی از همسایگان شما از روش‌های مشکوک استفاده می‌کنند و موتورهای جستجو آنها را شناسایی می‌کنند، فقط به دلیل قرار گرفتن در همان آدرس IP با آنها با جریمه روبرو خواهید شد.

صفحات کند نیز منجر به نرخ پرش بالاتر می‌شود. اگر یک وب سایت با عملکرد بالا همان چیزی است که شما نیاز دارید، یک سرور اختصاصی انتخاب بدیهی است. انتخاب یک سرور اختصاصی تضمین می‌کند که پهنای باند مورد نیاز برای افزایش زمان بارگذاری صفحه خود را دارید.

نتیجه گیری

اکنون که مزایای سرورهای اختصاصی را می‌دانید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا راه اندازی سرور اختصاصی ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر. وب رمز با طیف وسیعی از گزینه‌های سرور اختصاصی ارزان، شما را از سطح ابتدایی تا تنظیمات بسیار پیشرفته تحت پوشش قرار داده است.

بدیهی است که شما به دانش فنی بیشتری در مورد کارکنان نیاز خواهید داشت، اما افق احتمالات کسب و کار شما تا حد زیادی گسترش خواهد یافت.

دکمه بازگشت به بالا