اقتصادیکسب و کار ایرانی

شغل طراحی گرافیک یکی از پرطرفدارترین مشاغل دنیا

پردرآمد ترین شغل های رشته گرافیک در ایران و جهان

یکی از پرمخاطب‌ترین رشته‌ها در هنرستان و دانشگاه رشته گرافیک است. این رشته تلفیقی از هنر و خلاقیت برای ایجاد تصاویر با مفهوم است که در بین جوانان علاقه‌مندان زیادی دارد. این روزها که زندگی ما بیش‌ازپیش به اینترنت، کامپیوتر، موبایل و فضای دیجیتالی گره خورده است اهمیت تولید محتوای گرافیکی بیش‌ازپیش دیده می‌شود. در ادامه بررسی خواهیم کرد که رشته گرافیک چیست و چه شغل هایی دارد و چه آینده‌ای در انتظار متخصصان این رشته است.

 معرفی رشته گرافیک

بنر تسلیت :گرافیک در لغت به معنی طرح زدن یا طراحی است و در عمل به معنی نمایش مفاهیم و معانی از طریق تصاویر و انگاره‌ها با استفاده از ابزارهای سنتی مثل کاغذ و مداد یا نرم‌افزارهای کامپیوتری است به‌طوری‌که بتواند مفهوم خاصی را به بیننده خود منتقل کند. این رشته در مقطع متوسطه در هنرستان‌ها در قالب رشته‌های گرافیک و گرافیک کامپیوتری تدریس می‌شود. تنها شرط لازم برای ورود به رشته گرافیک در دبیرستان داشتن معدل 16 به بالا و علاقه و استعداد است. دروس رشته گرافیک در دبیرستان روی تصویرسازی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، عکاسی، طراحی و دروس عمومی متمرکز است.
رشته گرافیک کنکور دارد و امکان ادامه تحصیل در دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به‌صورت ناپیوسته وجود دارد. البته از طریق کنکور رشته هنر نیز می‌توان وارد رشته گرافیک شد. رشته گرافیک در دانشگاه شامل چهار زیرشاخه به نام گرافیک تزیینی و محیطی، تصویرسازی، چاپ و بسته‌بندی، پوستر و نشانه است.

 

افراد موفق در رشته گرافیک |انواع شغل های گرافیک |ایا رشته گرافیک پرخرج است

 

رشته گرافیک برای چه کسانی مناسب است؟

بنر تسلیت ایستاده :دو ویژگی اصلی رشته گرافیک، هنر و خلاقیت هستند؛ بنابراین گرافیک برای کسانی مناسب است که علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری، افرادی برونگرا باشند و بتوانند با سایر افراد ارتباط مؤثری برقرار کنند. ارتباط خوبی با کامپیوتر و کار با نرم‌افزار داشته و بر نرم‌افزارهای مهمی مثل فتوشاپ و ایلوستریتور تسلط کافی برای پیاده کردن طرح‌ها را بیابند. همچنین برای هنرجویان رشته گرافیک عکاسی و تسلط بر آن یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود.

مزایا و معایب رشته گرافیک

آگهی ترحیم :اولین سوال در مواجهه با رشته گرافیک این است که آیا رشته گرافیک پر خرج است؟ در جواب باید بگوییم به دلیل نیاز به ابزارهای مختلف برای پیاده‌سازی طرح‌های هنری، هزینه رشته گرافیک نسبت به سایر رشته‌ها بالاتر است؛ اما سقف آن بستگی به نظر مدرسین دارد و ممکن است تا ترمی چند میلیون تومان هم بالا برود.
از مزایای رشته گرافیک می‌توان به تنوع حوزه‌های کاری و بازار کار گسترده داخلی و خارجی آن اشاره کرد. افراد با هر نوع علاقه‌ای که در حوزه هنرهای بصری قرار بگیرد می‌توانند وارد این رشته شوند. بعلاوه یک حوزه نامحدود است و خلاقیت جایگاه بالایی در آن دارد. برای کسانی که علاقه‌مند باشند این رشته پر از تنوع و جذابی محسوب می‌شود.
درعین‌حال یکی از مشکلات رشته گرافیک نبود حق کپی‌رایت در ایران است که ممکن است باعث بازنشر آثار آن‌ها شود. از دیگر مشکلات این رشته می‌توان به نیاز به خلاقیت در کار و نیز مشتریانی اشاره کرد که غالباً سواد گرافیکی کافی ندارند و شاید انتقال مفاهیم به آن‌ها سخت به نظر برسد. برای بررسی جزییات بیشتر درباره رشته گرافیک می‌توانید به صفحه معرفی رشته گرافیک و بازار کار آن مراجعه کنید.

رشته گرافیک چه شغل هایی دارد؟

گرافیک رشته‌ایست پر از شغل‌های متنوع. این روزها شغل‌ های رشته گرافیک رایانه ای بازار وسیعی هم در صنعت و هم خدمات دارند. حتی شغل‌های رشته نقاشی و نقاشی گرافیک که در گذشته توجه زیادی به آن‌ها نمی‌شد تبدیل به یکی از پول‌سازترین رشته‌ها شده‌اند.
درعین‌حال این روزها مرزهای جنسیتی در حال کمرنگ شدن است و خانم‌ها و آقایان در کنار هم در قالب شغل‌های مختلفی مثل طراح گرافیک یا تصویرساز و نیز در سایر حوزه‌ها کار می‌کنند؛ اما ازآنجایی‌که حوزه‌ها و بازار کاری رشته گرافیک وسیع است لازم است افراد قبل از ورود به هر رشته دقیقاً با آن آشنا باشند مثلاً قبل از ورود به حوزه دیزاین بدانند گرافیک دیزاین چیست و چه کاربردی دارد، آیا با علایق و استعدادشان هماهنگی دارد و چطور باید وارد آن شوند. به‌این‌ترتیب احتمال موفقیت آن‌ها بیشتر می‌شود.
تعیین شغل‌های مختص خانم‌ها و آقایان کار دشواری است اما در ادامه سعی کرده‌ایم مناسب‌ترین شغل های رشته گرافیک برای خانم‌ها و آقایان را به تفکیک بیان کنیم.

شغل های رشته گرافیک برای خانم ها

به نظر می‌رسد بهترین شغل های گرافیک برای خانم ها شغل‌هایی هستند که جنبه هنری‌تر داشته و نیازمند دید هنری وسیع‌تری باشند از بین لیست شغل های رشته گرافیک برای خانم ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی پوشاک، کیف و کفش
  • الگوسازی پوشاک
  • طراحی تبلیغاتی مثل کاتالوگ، اوراق اداری و غیره
  • تدریس و آموزش گرافیک
  • طراحی انتشارات
  • نقاشی سنتی یا دیجیتالی
  • طراحی لوگو
  • طراحی جلد و پوستر
  • عکاسی
  • طراحی زیورآلات
  • طراحی اینفئوگرافیک

شغل های رشته گرافیک برای آقایان

انواع شغل های مربوط به رشته گرافیک برای آقایان که در کنار جنبه هنری، ابعاد فنی نیز در آن‌ها اهمیت دارد عبارتند از:

  • انیمیشن سازی
  • طراح وب
  • تصویرسازی
  • طراحی واسط کاربری UI و تجربه کاربری UX
  • تدوین و ویرایش فیلم
  • طراحی تبلیغات و چندرسانه‌ای
  • طراحی فونت و لوگوتایپ

بررسی بازار کار و درآمد رشته گرافیک در جهان

با توجه به پیش روی دنیا به سمت استفاده از شبکه‌های مجازی و اهمیت تولید محتوای بصری، رشته گرافیک تبدیل به یکی از پردرآمدترین رشته های دنیا با بازار کار بسیار وسیع شده است.

بازارکار و درآمد گرافیست در آمریکا

طبق آمار وبسایت‌های بررسی شغل و درآمد در کشورهای مختلف دنیا، دستمزد یک طراح گرافیست (Graphic Designer) در ایالات‌متحده سالیانه به طور متوسط بیش از 64 هزار دلار است که بازه‌ای بین 46 تا 79 هزار دلار را دربرمی‌گیرد. البته برخی وبسایت‌ها این رقم را بین 48 تا 60 هزار دلار ذکر کرده‌اند که بستگی به سطح تجربه و تخصص جامع آماری مورد بررسی آن‌ها دارد.

باید در نظر داشت که شغل گرافیک یکی از رایج‌ترین شغل‌های حوزه گرافیک است ولی این رشته حوزه‌های دیگری مثل فتوگرافیک (که تلفیق عکاسی و طراحی است)، طراح محصول و غیره دارد که بازه دستمزد متفاوت داری دارند مثل درآمد متوسط رشته فتوگرافیک در ایالات‌متحده بین 50 تا 60 هزار دلار در سال گزارش شده است.

بازارکار و درآمد گرافیست در کانادا

میزان درآمد گرافیست در کشور کانادا نیز در برخی وبسایت‌ها با توجه به میزان پاداش‌ها حدود 69 هزار دلار در سال میباشد. اما میزان دستمزد گرافیست‌ها در بخش‌های مختلف کانادا متفاوت است و می‌تواند بین 50 تا 80 دلار باشد. البته در این کشور نیز میزان تخصص و سابقه کار بر میزان درآمد موثر است.

بررسی بازار کار و درآمد رشته گرافیک در ایران

در کشور ما نیز این رشته بازار کار وسیعی دارد. گرافیست‌ها می‌توانند به‌صورت حضوری، دورکاری یا فریلنسری کار کنند. بخصوص با گسترش شبکه‌های اجتماعی و گرایش مردم و کسب‌وکارها به استفاده از این شبکه‌ها برای بازاریابی و سرگرمی، بازار کار گرافیست‌ها در سال‌های گذشته بسیار توسعه پیدا کرده است. از حوزه‌های پرطرفدار بازار ایران می‌توان به طراحی لوگو و ست اداری، بازی کامپیوتری و انیمیشن‌سازی، صفحات وب، واسط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، تبلیغات، پوستر و غیره اشاره کرد که همگی می‌توانند پول‌ساز باشند.
بااین‌حال درآمد یک گرافیست در ایران به فاکتورهایی از جمله میزان مهارت و آشنایی او با نرم‌افزارهای مختلف، سطح تجربه و هنر او در ارائه ایده‌های جدید و سابقه کاری فرد بستگی دارد و از چند میلیون تومان شروع می‌شود اما نمی‌توان برای آن سقف خاصی در نظر گرفت.

 

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام گرافیست

بهترین راه جستجوی آگهی‌های استخدام برای کارجویانی که می‌خواهند به عنوان گرافیست کار کنند بررسی آگهی‌های استخدام کاریابی‌های آنلاین مثل کاریابی آنلاین ایران استخدام است. در ایران استخدام آگهی‌های استخدام از بخش خصوصی و دولتی به‌صورت لحظه‌ای منتشر می‌شوند. هرگاه کارفرمایان نسبت به درج آگهی در این وبسایت‌های اقدام کنند، بلافاصله از طریق پیامک یا ایمیل به کارجویان اطلاع رسانی می‌شود. به‌این‌ترتیب کارجویان از جدیدترین آگهی‌های استخدام مطلع هستند و احتمال پیدا کردن شغل در این کاریابی‌ها بیش از روش‌های دیگر است.

جست و جوی آگهیهای استخدام گرافیست در سایت ایران استخدام

در وبسایت‌های کاریابی ایران استخدام برای جستجوی آگهی‌های مربوط به استخدام رشته گرافیک در صفحه اول سایت، در باکس مربوط به انتخاب موقعیت شغلی، عبارت را انتخاب می‌کنیم. اگر استان و رشته تحصیلی خاصی مدنظر داریم آن‌ها را نیز در دو باکس دیگر وارد کرده و دکمه جستجو را می‌زنیم. به‌این‌ترتیب وارد صفحه نتایج جستجو می‌شویم.
سمت راست صفحه، ابزارهایی وجود دارد که می‌توانند ما را به شغل دلخواهمان نزدیک‌تر کنند؛ مثلاً می‌توانیم نوع قرارداد، وضعیت سابقه، جنسیت و غیره را نیز مشخص کنیم تا به آگهی‌هایی مثل استخدام طراح گرافیک غیر حضوری در تهران که بیشتر به شغل مطلوب ما نزدیک هستند برسیم.
گاهی فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک در شرکت‌های خصوصی به‌صورت کارآموز گرافیک پذیرفته می‌شوند که می‌تواند فرصت مناسبی برای کسب تجربه و افزایش مهارت‌ها باشد.
توجه داشته باشید که گاهی آگهی‌های استخدام گرافیست با عناوین مشابه یا با تأکید بر مهارت موردنظر کارفرما مثل استخدام طراح ایلوستروتر منتشر می‌شود. پس لازم است چنین مواردی را نیز در جستجوی خود در نظر داشته باشید.
اگر به دنبال آگهی‌های استخدام مثل استخدام گرافیست در بانک هستید باید بدانید رشته شغل‌های موردنظر بانک‌ها یا سایر سازمان‌هایی که مستقلاً آزمون استخدام برگزار می‌کنند در هنگام اعلام آگهی استخدام بانک در متن آگهی آن‌ها اعلام می‌گردد. پس بهتر است آگهی‌های استخدام بانک را دنبال کنید.

راهنمای تنظیم رزومه گرافیست و حضور در جلسه مصاحبه شغلی

داشتن رزومه خوب یک عنصر کلیدی در جذب نیروی کار است. رزومه حرفه‌ای باعث افزایش تمایل کارفرما نسبت به استخدام کارجو می‌گردد و نشانه‌ای از مسئولیت‌پذیری و نظم کارجو است. به‌همین‌دلیل بهتر است قبل از ارسال درخواست کار یک رزومه حرفه‌ای برای خود بسازید.
راحت‌ترین روش ساخت رزومه آنلاین، رزومه ساز آنلاین ایران استخدام است. با عضویت در این وبسایت‌های، بعدازاینکه وارد نمایه کاربری خود شدید، در منوی سمت راست صفحه گزینه‌های مربوط به ساخت رزومه را می‌بینید.

یک رزومه حرفه‌ای بخش‌های مختلفی مثل اطلاعات شخصی، تحصیلی، سوابق کاری، مهارت‌ها و غیره را دربرمی‌گیرد که همه این‌ها در رزومه ساز آنلاین ایران استخدام وجود دارد. پس از طی کردن مراحل ساخت رزومه و واردکردن اطلاعات مورد نیاز، درنهایت یک رزومه حرفه‌ای خواهید داشت که می‌توانید مستقیماً برای کارفرمایان ارسال کنید. بعلاوه امکان ویرایش کردن آن در آینده و دانلود نسخه پی‌دی‌اف آن نیز وجود دارد. به‌این‌ترتیب شانس استخدام شما چند برابر می‌شود

 

دکمه بازگشت به بالا