علم و تکنولوژیعمومیکسب و کار ایرانی

فلومتر دستگاهی است که برای اندازه گیری حجم یا حجم گاز یا مایع استفاده می شود

فلومتر دستگاهی است که برای اندازه گیری حجم یا حجم گاز یا مایع استفاده می شود. فلومتر در برخی از صنایع نام های مختلفی مانند دبی سنج، کنتور، آب سنج و … دارند که برای اندازه گیری دبی یا فشار آب برای کاربردهای مختلف از فلومتر استفاده می شود. گیج فشار یک فشارسنج است که برای اندازه گیری گازها و مایعات استفاده می شود.
معرفی فلومتر
فلومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری میزان جریان (جریان یا جریان) و تعیین جرم و جریان حجمی خطی یا غیرخطی یک مایع یا گاز استفاده می شود. فلومتر نام های دیگری مانند فلومتر، فلومتر، مایع سنج و سنسور جریان نیز دارد. نحوه نامگذاری فلومترها به صنعتی که در آن استفاده می شود بستگی دارد. این دستگاه برای بهبود دقت، صحت و شفافیت اندازه گیری مایعات استفاده می شود.
فلومتر چندین مزیت دارد:
• به نگهداری کمتری نیاز دارد
• آسان برای استفاده
• هزاران مورد استفاده
• دوام
نکته دیگر این است که فلومترها می توانند حجم یک ماده، سرعت یا جرم آن را اندازه گیری کنند. آنها همچنین جریان جرم، فشار مطلق، فشار دیفرانسیل، ویسکوزیته و دما را از طریق محاسبات مختلف گزارش می کنند.
انواع فلومتر
پس از در نظر گرفتن تمامی عوامل محیطی، باید بر اساس منطق و روش اندازه گیری، نوع فلومتر را انتخاب کرد. دنیای مهندسی گزینه های زیادی برای انتخاب فلومتر مورد نظر شما ارائه می دهد. با توجه به اطلاعات محیطی و همچنین با در نظر گرفتن هزینه مورد نظر برای اندازه گیری جریان، باید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. انواع فلومترها عبارتند از:
پرواز پویا
دبی سنج الکترومغناطیسی یکی از معروف ترین برندها فلومتر رزمونت می باشد که برای مایعات رسانای الکتریکی مناسب است. این سیالات عمدتاً شامل مایعاتی مانند آب (آب آشامیدنی و فاضلاب)، اسیدها، قلیاها و گل می شوند. کاربرد این نوع دبی سنج در مدیریت آب و صنایع غذایی می باشد. لازم است بدانید در صنایع معدنی که نیاز به تخمین دبی گل با گل و مخلوط ماسه و آب وجود دارد، تنها روش مناسب دبی سنج الکترومغناطیسی است. گاهی برای تولید این محصول از ماده ای به نام آنتی اوزونانت استفاده می شود.
متر می سازند
امواج اولتراسونیک جریان حجمی و جریان طیف گسترده ای از گازها و مایعات را اندازه گیری می کند. گزینه هایی مانند هدایت الکتریکی، فشار، دما و ویسکوزیته در این فلومترها اهمیت چندانی ندارند. اما جالب است بدانید که دقت اندازه گیری کمتر است. زمان حرکت موج اولتراسونیک از فرستنده به گیرنده، معیاری از جریان سیال در داخل لوله است. این یکی از بهترین فلومترهای اولتراسونیک تولید شده توسط ABB است. برای خرید این محصول با نمایندگی ABB در ایران تماس حاصل فرمایید.
بنابراین این دبی سنج نه تنها با قطر لوله منحصر به فرد همراه است و می توانید از آن در اندازه های مختلف استفاده کنید. این دستگاه از قطعات متحرک استفاده نمی کند. به همین دلیل نیاز به نگهداری به حداقل ممکن می رسد.
جریان فشار دیفرانسیل
از پرکاربردترین روش های صنعتی می توان به روش اندازه گیری دبی سیال با محاسبه افت فشاری که در مقطعی از لوله رخ می دهد اشاره کرد. وظیفه اصلی این دستگاه محاسبه فشار است. در نتیجه از ترانسمیترهای فشار برای تخمین جریان استفاده می شود. همچنین می توانید از این نوع فلومتر برای اندازه گیری جریان طیف وسیعی از مایعات، گازها و بخار استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که در اعداد کوچک رینولدز، زمانی که افت فشار بسیار کم است، این ابزارها دقت لازم را ندارند. جالب است بدانید که این نوع دبی سنج همواره حدود یک پنجم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. شیر برقی Asco همراه با این محصول استفاده می شود.
در همان زمان، برای اولین بار در قرن 18، برنولی توانست رابطه بین فشار استاتیک و فشار دینامیکی را بیابد. افت فشار زمانی اتفاق می افتد که یک عامل محدود کننده در مسیر سیال وجود داشته باشد. علاوه بر این، با افزایش سرعت جریان، افت فشار نیز افزایش می یابد. در اصل، بسته به شرایط فرآیند، می توان از یک روزنه یا یک ونتوری به عنوان عامل محدود کننده استفاده کرد. در همین حال، بر اساس معادله برنولی، نیروی جریان دوم متناسب با اختلاف فشار بالادست و پایین دست این عامل محدود کننده است.
Lliffesurydd Coriolis
برای اولین بار در دهه 1970، استفاده از شتاب کوریولیس در اندازه گیری جریان سیال به ذهن مهندسان رسید. فلومتر کوریولیس می تواند سرعت جریان تقریباً تمام مایعات مانند روغن خام و پاک کننده های شیمیایی، روغن های گیاهی و سس گوجه فرنگی را تخمین بزند. همچنین با اندازه گیری همزمان چگالی و جریان جرم، پنجره جدیدی در کنترل فرآیندهای صنعتی باز کرد. باید بدانید که قیمت بالای این تجهیزات ممکن است در نگاه اول بسیار نامناسب به نظر برسد. اما به یاد داشته باشید که کارایی و دقت بالای این محصول باعث می شود در آینده ای نه چندان دور از رقبای خود پیشی بگیرد.
دبی سنج ورتکس
تئودور فون کارمان، ریاضیدان مجارستانی، ابتدا فرضیه ای را بر اساس عملکرد این دبی سنج ها ارائه کرد. بر اساس این فرضیه، زمانی که مانعی در مسیر جریان وجود داشته باشد، گهگاه گرداب هایی تشکیل می شود. لازم به ذکر است که فراوانی تشکیل این گرداب ها با اندازه و شکل مانع ارتباط مستقیم دارد. از این دستگاه برای اندازه گیری دبی حجمی مایعات و گازها و بخار در بسیاری از صنایع استفاده می شود.

https://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-206/1316154-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D9%85%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
جریان حرارتی
دبی سنج حرارتی نوع دیگری از فلومتر است که دبی جرمی را اندازه گیری می کند. این محصول اغلب برای نظارت و کنترل مصرف گازهایی مانند هوای فشرده، دی اکسید کربن و گاز طبیعی و همچنین نشت یابی استفاده می شود. این فلومتر پرکاربرد است و دقت قابل قبولی دارد. اما به یاد داشته باشید که استفاده از آن با محدودیت هایی نیز مواجه است. برای مثال محدودیت هایی مانند وجود رطوبت در گازهای اشباع. همچنین مخلوط دو فاز در این دبی سنج باعث خطا در اندازه گیری سنسور دما و سایش می شود.
خلاصه
در این مقاله در مورد فلومترها و انواع آنها برای شما توضیح داده ایم. اندازه گیری سرعت هوا و جریان آب از زمان های قدیم مورد توجه بشر بوده است. همچنین آگاهی از جهت و سرعت باد برای جهت گیری و اندازه گیری جریان آب یکی از اولین تلاش ها برای اندازه گیری جریان سیال بود. علاوه بر این، در حال حاضر اندازه گیری جریان سیال در محیط های صنعتی یک مشکل بسیار مهم است.
به عنوان مثال، ایمنی، کنترل فرآیند، کیفیت محصول، کارایی محصول و کنترل هزینه موارد بسیار مهمی هستند که باید به درستی انجام شوند. به همین دلیل استفاده از فلومتر بسیار گسترده است. امیدواریم از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده ایم در انتخاب دبی سنج مورد نیاز خود استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا