علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

قفسه ساچمه ای چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

قفسه ساچمه ای چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

برای این منظور ازسالیان بسیار دور از بوش برای این کار بهره برداری شده می باشد ولی در حدود دهه ۷۰ میلادی به این بوش ساچمه هایی اضافه گردید تا حرکتی روان تر و بدون لغی یا کلیرنس داشته باشند. قفسه ساچمه ای وقتی کاربرد دارد که در دستگاه صنعتی مورد نظر حرکت رفت و برگشتی زیادی صورت گیرد. قفسه ساچمه ای از جمله سیستم های خطی متداول در کفشک های سنبه ماتریس چدنی و فولادی به شمار می رود.در داخل این بوشن ها ردیف های ساچمه ای قرار گرفته که باعث شده تا و موجب می شود تا حرکت های خطی از حالت لغزشی بوش و میله به حرکت های غلتشی بوش و ساچمه و میله تبدیل گردد و این قضیه باعث می شود تا اصطحکاک و خوردگی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند. مرکز زیادی وجود دارند که همواره سعی دارند تا محصولاتی چون کولیس و فنر خارجی را ارائه نمایند.

کاربرد قفسه ساچمه ای

یک نوع بسیار کاربردی از قفسه نگه دارنده ساچمه ها در بلبرینگ ها وجود دارد که به بلبرینگ فیبری یا بلبرینگ فیبر استخوان نیز شناخته می شود . بازهم عبارت های بلبرینگ شبکه فیبری یا  بلبرینگ شبکه فیبر استخوان اشاره به همین موضوع خواهد داشت . گاها این جنس از قفس ها بلبرینگ قفسه کائوچویی هم نامیده می شوند. البته لازم است بدانید که بلبرینگ ها می توانند بدون قفسه هم باشند که در این صورت ساچمه های بیشتری درون بلبرینگ جای خواهد گرفت .

کولیس ابزاری کابردی جهت  اندازه گیری

کولیس ابزاری کابردی جهت  اندازه گیری دقیق قطر و طول داخلی، خارجی و عمق می باشد که مورد استفاده زیادی قرار می گیرد. این ابزار در مهندسی، پزشکی و صنایع مختلف کاربرد های بسیار وسیعی دارد. کولیس ابعاد را به شکل مستقیم و با دقت بالا اندازه گیری می نماید. طریقه خواندن اندازه ها به نوع سنجش آن کولیس بستگی خواهد داشت. نوع سنجش کولیس به سه دسته تقسیم می گردد نوع متداول آن به اسم کولیس ورنیه یا معمولی و یا کولیس ساده شناخته می شود و نوع دیگر آن که کمی شبیه به ساعت می باشد به کولیس ساعتی یا عقربه ای معروف می باشد و نوع پیشرفته آن، کولیس دیجیتال یا رقمی است. کولیس دیجیتال دقیق ترین نوع کولیس موجود در بازار یافت می شود و اینکه کاربرد آن نسبت به کولیس ورنیه و کولیس ساعتی بسیار آسان تر خواهد بود. دامنه اندازه گیری 0 تا 15 سانتی متری و 0 تا 20 و 0 تا 30 سانتی متری از سایز های متداول و پر مصرف کولیس ها هستند. دقت اندازه گیری کولیس نیز معمولا یک صدم و دو صدم میلی متر یا 0.0005 و 0.001 اینچ می باشد.

آشنایی با انواع کولیس

کولیس داخلی (Inside calipers)

این نوع از کولیس در جهت اندازه‌ گیری ابعاد داخلی اشیا کاربرد دارد . با توجه به شکل شاخک های کوتاه به این منظور استفاده می گرد.

کولیس خارجی (Outside calipers)

این دسته از کولیس‌ها در جهت اندازه ‌گیری ابعاد خارجی کاربرد دارد . به کارگیری این وسیله امکان تکرار پذیری و نیز دقت بالایی خواهد داشت. در اندازه ‌گیری ابعاد بزرگ همچون قطر یک لوله بزرگ بسیار مفید می ‌باشد.شاخک های بلند برای اینکار مناسب می باشد.

کولیس ورنیر :

معروفترین نوع کولیس این نوع کولیس ورنیر می باشد که در بیشتر کارگاه ‌ها و آزمایشگاه‌ ها از کولیس ورنیر بهره برداری می گردد. در واقع یک کولیس ورنیر به همراه نام اجزای آن می باشد. مخترع این کولیس، ریاضی ‌دانی به نام کولیس ورنیر بوده است. وی مقیاس ورنیر را ابداع نمود که در این نوع کولیس هم کاربردی می باشد. کولیس ورنیر جهت اندازه ‌گیری قطر داخلی یا خارجی اجسام بسیار مناسب خواهد بود چرا که دهانه‌های آن به راحتی ثابت خواهند ماند. بیشتر کولیس‌ های ورنیر تا ۳۰ سانتی‌متر را با دقت دو صدم میلی ‌متر اندازه‌گیری می شوند. این کولیس‌ها امکان اندازه‌ گیری قطر داخلی، قطر خارجی، عمق و گام را دارند.

کاربرد فنر خارجی در صنعت

فنر خارجی ساخت انواع وسایل (صنعتی ، خانگی و …) کاربردهای زیادی را به خود اختصاص می دهد . از این حیث بدیهی است که جهت هر کاربرد ، نوع خاصی از فنر لازم می باشد به همین علت به مرور زمان و ایجاد نیازهای جدید در ساخت وسایل جدید ، فنرهای مختلفی در طرح و جنس ارائه شده است .

مجموعه فرم و برش مفتخر هست که با برخورداری از چند دهه تجربه در زمینه تامین قطعات استاندارد قالب و ابزار تراش، دانش مهندسی مکانیک در طراحی جامدات، و ارتباطات گسترده بین المللی را گرد هم جمع نموده تا با همکاری سایر فعالان این صنعت در راستای رشد و توسعه آن تلاش کند. محصولات ارايه شده در این مرکز دارای طیف متنوعی از قطعات استاندارد قالب شامل: انواع کفشک قالب، بلوک قالب تزریق پلاستیک، انواع میل و بوش راهنما، انواع پران های معمولی و گرمکار (نیتراته)، سنبه های برش، فنر قالب، بوش اسپرو، ملزومات و مواد مصرفی پولیش و پرداخت، ابزار های براده بردای و تراش فلزات، و سایر قطعات و ابزار های مورد نیاز صنعتگران عزیز می باشد که می توان از آن ها در جهات مختلف بهره برداری نمود. شایان ذکر است می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع محصولات نامبرده به وب سایت فرم و برش مراجعه نمایید.

ادرس وب سایت : http://formoboresh.com/

شماره تماس : 46063901

ایمیل :  info@formoboresh.com

دکمه بازگشت به بالا