علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

مقایسه درب صنعتی فولد آپ با سایر نوع درب‌های صنعتی

تاریخچه درب اتوماتیک

اولین درب اتوماتیک، در سده اول بعد از میلاد مسیح کشف شد. شخصی به نام هرون، درب های بزرگ و سنگین معبد اصلی شهر را به صورت اتوماتیک باز کرده بود.سپس در سال ۱۹۳۱ در آمریکا، درب اتوماتیک سوئینگ اجرا شد. این درب با قیمت صد دلار، در یکی از رستوران ها اجرا گردید.

پس از آن و در سال ۱۹۵۴، باز هم در کشور آمریکا، اولین درب اتوماتیک کشویی مورد استفاده قرار گرفت. ولی این نوع سیستم سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری شد. به همین دلیل از چرخه تولید خارج شد و سرانجام در سال ۱۹۶۰، درب های الکترونیکی وارد بازار شدند.

درب اتوماتیک شیشه ای فروشگاه چیست؟

درب های اتوماتیک شیشه ای برای فروشگاه ها سبب افزایش رفاه و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. به همین دلیل در بسیاری از فروشگاه ها مانند فروشگاه مواد غذایی، پوشاک و… کاربرد دارد.این نوع درب به صورت اتوماتیک باز و بسته می شود و نیازی به نیروی دست ندارد. علاوه بر درب اتوماتیک فروشگاهی، درب کرکره ای فروشگاهی نیز با استقبال افراد، مواجه شده است و کاربرد بسیار خوبی برای فروشگاه های بزرگ دارد.

مزایای درب های اتوماتیک چیست:

_شکل و ظاهر ساختمان مورد استفاده را شیک می کند و جلوه ی زیبایی به آن می بخشد و همین عامل سبب جذب مشتری در اماکن تجاری و تفریحی و خدماتی می شود.
_در برابر سایش و گرما مقاوم است.
_ به دلیل اینکه مانند درب های دیگر به طور دائم باز نیست و به هنگام ورود و خروج باز و بسته می شود، از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده و در مصرف آن جلوگیری می کند.
_دارای سرعت عملکرد مناسبی است و به همین دلیل بهترین کارکرد و کاربرد را در مکان های شلوغ و پرتردد دارد و از ایجاد ترافیک و شلوغی در ورودی جلوگیری می کند.
_ بیشترین و بهترین استفاده از محل و مکان موجود را دارد.
_می توانید در طرح و مدل و اندازه ی دلخواهتان تولید درب را سفارش کنید و درب اتوماتیکی طبق سلیقه خودتان و متناسب با فضای مورد نظرتان داشته باشید.
_دارای امنیت و ایمنی بالایی است که از صدمات و تلفات جانی جلوگیری می کند که همین یک مورد، سبب می شود که نسبت به درب های دیگر کاربرد زیادی داشته باشد.
_در اماکن پرتردد از ورود آلاینده ها و گرد و غبار به داخل جلوگیری می کند.
_ یکی از مزایای درب های اتوماتیک راحتی و آسانی استفاده از آن است. مثلا هنگام ورود و خروج نیاز نیست که شما وسایلی که به همراه دارید را زمین گذاشته و سپس در را باز کنید. یا هنگامی که کودکی را همراه خود دارید استفاده و باز وبسته کردن درب های دیگر برایتان مقداری مشکل است ولی درب های اتوماتیک این مشکل شمارا حل نموده و آسایش شما را با باز و بسته کردن خودکار فراهم نموده است.
_با نصب درب های اتوماتیک خیالتان از بابت سارقان آسوده است زیرا درب های اتوماتیک از ایمنی بالایی برخوردار هستند و شما نیازی به قفل های دیگر یا سیستم های امنیتی بیش تری ندارید و درب های اتوماتیک با توجه به این که بالاترین استاندارد های کیفی و ایمنی را دارند، از دارایی شما به بهترین شکل ممکن محافظت می کنند و مانع دستبرد سارقان و دزدان می شوند.
_علاوه بر این که درب های اتوماتیک جلوه ی زیبا و منحصر به فردی به ساختمان و محل کار و زندگی شما می دهدط باعث افزایش اعتبار ساختمان شما نیز می شود.
_به دلیل این که در تولید و طراحی درب های اتوماتیک و بالابردن کیفیت آن از بهترین مواد و مرغوب ترین مواد استفاده می شود، دارای کیفیت بالایی است.

آپشن های جدید انواع درب اتوماتیک چیست؟

  • مرکز برنامه ریزی سیستم یا کلید کنترل درب: این قطعه سبب می شود که افراد بتوانند وضعیت کارکرد درب اتوماتیک را تغییر دهند. این وضعیت ها بین ۳ الی ۷ حالت اصلی بر روی کلید کنترل، وجود دارد.
    کاربرد این نوع درب های اتوماتیک در فضاهای داخلی با ترافیک کم است تا نیازی به باتری بک آپ و قفل الکترومکانیکی نباشد، زیرا در این نوع درب ها، باطری بک آپ و قفل الکترونیکی وصل نمی شود.
    حفظ دمای محیط با وضعیت نیمه باز درب اتوماتیک: عملکرد وضعیت نیمه باز مانند حالت اتوماتیک است. تنها تفاوت حالت نیمه باز با اتوماتیک، در میزان باز شدن لت متحرک است. این وضعیت در زمستان و برای حفظ گرمای داخل و در تابستان برای پیشگیری از هدر رفت انرژی سرمایشی به محیط خارج، مورد استفاده قرار می گیرد.
    وضعیت تمام باز درب اتوماتیک: اشخاص برای باز ماندن کامل درب اتوماتیک از این وضعیت استفاده می کنند. این وضعیت زمانی مورد کاربرد قرار می گیرد که کاربر به گردش هوا در فضای داخلی نیاز داشته باشد.
    وضعیت یک طرفه درب اتوماتیک: کاربرد این وضعیت در اماکنی می باشد که افراد داخل آن محیط به راحتی خارج می شوند ولی برای ورود به داخل، باید افراد درخواست اجازه ورود نموده یا از دستگاههای کنترل تردد، استفاده کنند.مانند بانک ها که در پایان ساعات کاری، افراد به راحتی از داخل شعبه خارج می شوند ولی افراد امکان ورود به داخل محیط ندارند.
    قابلیت قفل شدن درب اتوماتیک: درب های اتوماتیک از قابلیت قفل شدن به روش های مختلفی برخوردار هستند. افراد به راحتی می توانند با چرخاندن یک کلید، ورودی خود را ایمن کنند. تنها راه ورود به داخل هم از طریق ریموت کنترل می باشد یا باید وضعیت کلید کنترل را از حالت قفل خارج کرد.
    ویژگی قفل موتور درب اتوماتیک: با قفل موتور درب اتوماتیک، موتور در مدار باقی مانده و سبب وارد کردن فشار ضعیف به لت های متحرک می شود‌. در نتیجه سبب بسته نگه داشتن درب می شود. در این زمان،

انواع سنسور برای درب اتوماتیک:

وظیفه این قسمت، دریافت پیام حرکت افراد و مخابره آن به مدار کنترل برای باز شدن درب اتوماتیک است. چشمی ها دارای انواع و کارکردهای متفاوتی هستند.

  • سنسور مادون قرمز اکتیو درب اتوماتیک: این سنسور دارای مادون قرمز می باشد که نزدیک شدن افراد و اجسام، باعث شکسته شدن مادون قرمز می شود. درنتیجه سبب فرستادن سیگنال به سنسور و باز شدن درب های اتوماتیک می شود.
    سنسور مادون قرمز پسیو درب اتوماتیک: عملکرد این نوع سنسور مانند سنسور قبلی است. با این تفاوت که مدل سنسور پسیو، از سیستم حرارتی نیز برای باز و بسته کردن درب اتوماتیک استفاده می کند.
    سنسور مایکروویو درب اتوماتیک: این نوع سنسور از طریق فرستنده، امواجی به محیط اطراف خود پخش کرده و در صورتی که جسم یا فردی در معرض این امواج قرار گیرد، تغییرات طول موج سبب باز شدن درب اتوماتیک می شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم الکترونیکی درب اتوماتیک:

  • الکتروموتور: این بخش جزو قطعات اصلی درب اتوماتیک است. وظیفه این قسمت، حرکت دادن درب می باشد.
    برد الکترونیکی: برد الکترونیکی یا کنترل باکس درب اتوماتیک، یکی از قطعات اصلی درب اتوماتیک است. وظیفه این قطعه، مدیریت پردازش های مربوط به فعالیت های درب اتوماتیک و برنامه ریزی برای شخصی سازی آن می باشد.
    چشمی یا سنسور درب اتوماتیک: این بخش وظیفه بررسی عبور و مرور افراد از داخل و خارج و اعلام حرکت به برد را برعهده دارد.
  • کلید کنترل: این قطعه دارای انواع مختلفی مانند دیجیتالی، دکمه ای، سوئیچی می باشد و وظیفه اش، تعیین حالت کارکرد درب اتوماتیک است.
    این قطعه دارای پنج وضعیت مختلف مانند اتوماتیک، تمام باز، نیمه بازشو، قفل دائم، حالت یک طرفه می باشد.
    ریموت و رسیور: این قطعات نیز از ملزومات درب اتوماتیک می باشد. در نمونه های قدیمی، ریموت و رسیور تنها یک مرتبه درب را باز می کردند و درب اتوماتیک مجدد بسته می شد. ولی در نمونه های پیشرفته، می توان حالت های درب را با دکمه های مختلف ریموت، تعویض کرد.
    منبع تغذیه یا پاور ساپلای: کارکرد این قطعه مانند ترانس دستگاه بوده و بر اساس مدل درب اتوماتیک، برق ۲۲۰ ولت ورودی را به برق ۲۴ الی ۹۰ ولت تبدیل می کند. در انواع پیشرفته، این قطعه از عبور نوسانات برق جلوگیری می کند.

انواع درب اتوماتیک بدون قاب:

  • درب اتوماتیک دو جداره: یکی از انواع درب اتوماتیک، درب دو جداره می باشد. این نوع درب، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و ضربه دارد. درب اتوماتیک دوجداره در صورت شکستگی، تبدیل به تکه های ریزی می شود که برنده نبوده و هیچ آسیبی وارد نمی کند.
    درب برقی سه جداره: این نوع درب اتوماتیک در مقایسه با درب دوجداره، مقاومت بالایی داشته و قیمت بیشتری نیز دارد. درب برقی سه جداره دارای گاز مخصوصی می باشد که در بین سه لایه آن وجود دارد. بنابراین عایق خوبی در برابر حرارت و صدا است.
    درب اتومات فریم فریم لس کشویی: این نوع درب اتوماتیک، حرکت روانی داشته و مناسب محیط هایی است که با کمبود فضا مواجه هستند.
    درب اتومات بدون قاب لولایی: این نوع درب به دلیل اشغال فضای کم، برای اماکنی که دارای فضای محدودی هستند، مناسب می باشد. عملکرد درب اتوماتیک بدون قاب لولایی مانند درب اتوماتیک لولایی فریم دار است و تنها تفاوتشان در قاب دورشان می باشد.

کدام درب اتوماتیک برای ما مناسب است؟

عوامل موثر برای یافتن درب اتوماتیک مناسب، شامل موارد زیر می شود:

  • محل مورد نظر برای نصب: نوع درب اتوماتیک بر اساس محل نصب، دارای ساختار متفاوت می باشد. به همین دلیل در هنگام خرید آن باید محل نصب درب را مورد توجه قرار داد.
    میزان تردد: اگر میزان تردد در محل مورد نظر شما زیاد است، باید از مدل های کشویی، تاشو و گردان استفاده کنید. همچنین در صورتی که میزان تردد، کم است، مدل های دیگر درب اتوماتیک را به کار برید.
    اندازه دهانه ورودی: اگر اندازه دهانه ورودی کوچک باشد، بهتر است از مدل های اتوبوسی و لولایی درب اتوماتیک استفاده کنید.

اجزای تشکیل دهنده بخش مکانیکی درب اتوماتیک:

این قسمت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که باید به اورجینال و اصل بودن آن ها، توجه شود. زیرا در غیر این صورت، مشکلاتی مانند به صدا افتادن قطعات مکانیکی به وجود می آید.
ورودی ریل اصلی سیستم، یکی از قطعات اصلی درب الکترونیکی است که همه وزن و فشار لت های متحرک، بر روی آن قرار می گیرد. برای همین باید قطعه اورجینال کارخانه را به کار برد.
پس از مونتاژ کردن تمامی قطعات الکترونیکی و مکانیکی اپراتور، کاور دستگاه نصب می شود. با این کار ایمنی قطعات، افزایش یافته و سبب جلوگیری از برخورد مستقیم آب و خاک به داخل ریل می شود.
جنس ریل های درب اتوماتیک از جنس آلومینیوم می باشد و اپراتور استاندارد، باید دارای مقطع قابل تعویض نیز باشد.
مقطع قابل تعویض، به نوار باریک آلومینیومی می گویند که با یک لایه لاستیک، بر روی ریل سوار می شود. وظیفه این قسمت این است که از انتقال ارتعاش حاصل از حرکت لت های متحرک به ریل اصلی، جلوگیری می کند.

تفاوت درب دستی با درب اتوماتیک گردان چیست؟

فرقی که ما بین درب اتوماتیک گردان و درب دستی وجود دارد که مجهز بودن درب اتوماتیک گردان به واحدهای درایو و سیستم های سنسور می باشند که در نهایت منجر به  اتوماتیک کار کردن درب می شود. درب اتوماتیک گردان از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشند و معمولا در بانک ها، مراکز خرید، هتل ها، ساختمان های اداری بسیار پرکاربرد می باشند. درب اتوماتیک گردان در شرایطی که کنترل آب و هوا در اولویت باشد ایده آل ترین انتخاب خواهد بود.

نتیجه گیری

بنابراین مزایا و فواید درب های اتوماتیک به خاطر ظاهری زیبا و جذاب موجب محبوبیت این نوع درب ها شده است و همچنین درب اتوماتیک مانع ورود هوای گرم و سرد امروزه استفاده درب اتوماتیک در ساختمانهای پر تردد امری بدیهی است.

در بسیاری از بناها مانند فروشگاه ، سوپرمارکت ، ورودی ساختمانها مانند ادارات دولتی ، بیمارستانها ،پاساژهای تجاری و مراکز تفریحی از درب های اتوماتیک و درب فولد آپ استفاده میشود و باعث سهولت ورود و خروج افراد به ساختمان می‌گردد.تنوع در درب های ساختمانی و صنعتی باعث شده است که شما با حجمی از اطلاعات از ابزار که هر کدام دارای قیمت متفاوتی هستند روبرو شوید این درب ها نسبت به ابزار بکار رفته و نوع محصول و کیفیت میتواند هزینه های متفاوتی را برای شما در برداشته باشد .

دکمه بازگشت به بالا