اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

مقایسه سرویس های استریم و پخش موسیقی، برنده کدام است؟

پخش موسیقی امروز ساده ترین راه برای گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه شماست. برخی از مردم نگران کیفیت پخش آنلاین موسیقی هستند، اما ممکن است تعجب کنید که کیفیت صدای پخش آهنگ ها به خوبی سی دی یا حتی بهتر است.

سوال این است که کدام سرویس پخش موسیقی برای شما بهترین است؟ اسپاتیفای یا اپل موزیک یا تیدال؟ در این مقاله، ما Spotify ، Tidal و Apple Music را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم هر پلتفرم چگونه برای شما مناسب است. بیشتر پلتفرم های موسیقی بیش از 50 میلیون آهنگ ارائه می دهند، که ما نقاط قوت و ضعف هر کدام را بررسی میکنیم.

1.    اسپاتیفای – Spotify

«اسپاتیفای (Spotify)» یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های پخش آهنگ آنلاین است. عضویت در اسپاتیفای رایگان است و به صورت رایگان هم می‌توانید به آهنگ‌ها و پلی‌لیست‌ها گوش بدهید؛ اما در کنارش باید تبلیغات مختلف که مدام وسط آهنگ مثل مهمان ناخوانده می‌آیند و می‌روند را هم تحمل بکنید! پس بهترین راه‌حل، تهیه‌ی اکانت «پریمیوم» است که از شر تبلیغات مزاحم خلاص شوید.

برای انتشار آهنگ در این سرویس نمی‌توان به صورت مستقیم عمل کرد و نیاز است تا از یک‌سری شرکت واسط هم کمک گرفت که طبیعتا هزینه‌های خودش را دارد، ولی باتوجه به اینکه فرهنگ گوش دادن به موسیقی آنلاین کم‌کم دارد جا می‌افتد، پس حتما باید به فکر انتشار در پلتفرم‌های آنلاین آهنگ باشید.

ویژگی‌های اسپاتیفای

  • نسخه‌ی رایگان آن همچنان باارزش و خوب است؛ اما برای تجربه بهتر، نیاز به اکانت پریمیوم دارید.
  • کیفیت صدا در نسخه‌ی رایگان 128kbps و در نسخه‌ی پریمیوم 320kbps است.
  • در نسخه پریمیوم می‌توان به صورت آفلاین به آهنگ گوش داد.
  • هنرمندان ایرانی بسیار زیادی در آن فعالیت دارند.
  • تبلیغات گسترده در نسخه رایگان ممکن است آزاردهنده باشد.
مقایسه سرویس های استریم و پخش موسیقی، برنده کدام است؟
مقایسه سرویس های استریم و پخش موسیقی، برنده کدام است؟

2.    اپل موزیک – Apple Music

اپل موزیک هم بر روی دستگاه‌های اپل و هم بر روی دیگر دستگاه‌ها اجرا می‌شود. سرویس اپل موزیک بیش از ۷۵ میلیون نسخه آهنگ دارد. برای شنیدن پادکست‌ها بصورت رایگان، می‌توانید از اپلیکیشن Apple Podcasts استفاده کنید.

شما در اپل موزیک می‌توانید متن موسیقی‌ها را با انیمیشنی جذاب و همگام با خواننده، ببینید. همچنین می‌توانید به تماشای موزیک ویدیوها بنشینید و در iOS 15 و iPadOS 15 همزمان با دیگر دوستانتان، آهنگ مورد علاقتان را بشنوید. برای تهیه اشتراک کاملاً قانونی اپل موزیک می‌توانید از طریق صفحه اشتراک فمیلی اپل موزیک با کد تخفیف ASMSC20 اقدام کنید.

اگر می‌خواهید ببینید دیگر دوستانتان به چه موسیقی‌هایی گوش می‌دهند، اپل پلی‌لیستی برای شما دارد. همچنین پلی‌لیست‌های موسیقی‌های جدید مناسب شما، علاقمندی‌های شما و غیره. اپل موزیک یکی از بهترین سرویس‌های استریم موسیقی است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ اپل از کیفیت LossLess Audio و (Spatioal Audio (Dolby Atmos رونمایی کرد. با این ویژگی شما به بالاترین کیفیت موسیقی‌ها (اصطلاحاً کیفیت سی‌دی) دسترسی دارید و از حالت موسیقی فضایی (شبیه به سالن‌های موسیقی) لذت می‌برید. در ابتدا ۲۰ میلیون موسیقی با این کیفیت عرضه شده و تا آخر سال ۲۰۲۱ همه قطعه‌ها با بالاترین کیفیت آماده گوش دادن هستند.

ویژگی‌های اپل موزیک

  • با سایر محصولات اپل سازگار است.
  • با گرفتن اکانت پریمیوم می‌توان به «iTunes» دسترسی داشت.
  • نهایت کیفیتی که استریم می‌کند 256kbps است.
  • اکانت رایگانش فقط برای سه ماه قابل استفاده است.
  • برای اندروید هم موجود است؛ اما به خوبی نسخه ios نیست.
  • هنرمندان ایرانی در آن فعالیت دارند.

 

3.    تیدال – Tidal

تیدال کمی با دیگر سرویس‌های استریم موسیقی تفاوت دارد. تمرکز این سرویس بر روی ارائه بالاترین کیفیت ممکن است. با آنکه گرانتر است اما توانسته کیفیت بالا را به گوش کاربران برسان. البته اپل موزیک با ارائه همین کیفیت، گوی رقابت را در دست دارد.

در تیدال پریمیوم شما به کیفیت 320Kbps که در اسپاتیفای هم ارائه می‌شود، دسترسی دارید. اما در نسخه Tidal HiFi با کیفیت باورنکردنی 1411Kbps با فرمت FLAC موسیقی را گوش می‌دهید. به این معنی که شما کیفیت دقیقاً شبیه به سی‌دی و طوریکه باید شنیده شود را در دست دارید. همچنین کیفیت‌های 2304Kbps و 9216Kbps نیز در Tidal Masters ارائه می‌شود.

تیدال همچنین برای محتواهای اختصاصی خود معروف است. آلبوم‌هایی مثل 4:44 از Jay-Z و The Life of Pablo از Kanye West در ابتدا در تیدال عرضه شدند. موزیک ویدیو و برخی پشت صحنه‌ها هم در این برنامه حضور دارند. برای تهیه اشتراک تیدال می‌توانید به صفحه اکانت پریمیوم تیدال مراجعه و از کد تخفیف ASMSC20 استفاده کنید.

در رقابت، اپل موزیک و آمازون موزیک هم از کیفیت LossLess با قیمت پایین‌تری پشتیبانی می‌کنند. به هر حال تیدال کیفیت MQA ارائه می‌کند که در آن دو سرویس استریم موسیقی جایی ندارند. تیدال را می‌توان بهترین سرویس استریم موسیقی با نگاه کیفیتی دانست.

ویژگی‌های تایدال

  • امکان پخش آهنگ با کیفیت بسیار بالاتر از اسپاتیفای پریمیوم.
  • امکان ساپورت از آهنگ‌های چند‌بُعدی.
  • امکان پخش آفلاین.
  • می‌توان محتوای ویدیویی را باکیفیت عالی مشاهده کرد.
  • قابل استفاده در تمامی سیستم‌عامل‌ها و دیوایس‌ها.
  • دارای قابلیت شنیدن آهنگ، با کیفیت Mastering
  • خوانندگان ایرانی هنوز در آن به صورت حرفه‌ای فعالیت ندارند.
  • آرشیو آهنگ‌های آن هنوز جامع و کامل نیست.

سخنرانی کوتاه برای شنوندگان موسیقی

اکنون که به پایان این مقاله رسیده ایم، می خواهیم در مورد یک موضوع مهم و مختصر صحبت کنیم. مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که: “حواسمان به هنرمندانمان بیشتر باشد.” امروز دیگر زمان گوش دادن به موسیقی در تلگرام و صرفه جویی در هزاران موسیقی در رایانه و تلفن همراه نیست! خرید یک حساب کاربری Spotify یا هر سرویس دیگری هزینه زیادی ندارد و هر کسی می تواند یکی از آنها را دریافت کند. با پخش آهنگ هنرمند مورد علاقه خود می توانیم به آنها کمک کنیم تا از موسیقی درآمد کسب کنند و این باعث فرهنگ سازی بیشتر در جامعه می شود.

منبع : https://accountishop.ir/

دکمه بازگشت به بالا