اقتصادیکسب و کار ایرانی

نحوه استفاده از قارچکش کاربندازیم

قارچ کش کاربندازیم چیست؟

قارچ ها از جمله میکروارگانیسم هایی هستند که به ساقه، ریشه یا برگ گیاه می چسبند و به دلیل دیواره محکم بسیار زیادشان به راحتی از بین نرفته و باعث مرگ گیاه می شوند. راه حل مقابله با قارچ ها استفاده از قارچ کش هاست. سم قارچ کش کاربندازیم که همان متابولیت بنومیل است یک سم سیستمیک است که کاربرد گسترده ای دارد. سموم دفع آفات سیستمیک سمومی هستند که در  گیاهان جذب شده و در سراسر بافت گیاه پخش می شوند و به به ساقه، برگ، ریشه و میوه یا گل گیاه می رسند. این نوع از سموم محلول در آب هستند، بنابراین با جذب آب و انتقال آن به بافت های آن به راحتی از طریق آوندها در سراسر گیاه حرکت می کنند. از  قارچ کشکاربندازیم برای کنترل بیماری های گیاهی در غلات و میوه هایی از جمله مرکبات ، موز ، توت فرنگی ، آناناس و سیب استفاده می شود.قارچ کش کاربندازیم برای و سایر نیز کاربرد دارد.

شکل ظاهری قارچ کش کاربندازیوم

کاربندازیم آریاشیمی که با نام‌هایی چون کاربندازول، استمپور،باویستین، دلسن، کوستوسدربازاردادوستد می شود، اغلب به شکل پودر کریستالی سفیدیا شیری رنگ و بی بو عرضه می شود اما گاهی هم  به رنگ ‌های دیگر مانند صورتی و قرمز دیده می شود و به شکل مایع موجود است.هنگام خرید این قارچ کش ممکن است با اسامی مختلفی از جمله کاربندازیم گل سم، کاربندازیم آریا، کاربندازیم شیمی کشاورز، کاربندازیم هندی، کاربندزایم مهان و… مواجه شوید.

شرایط نگهداری قارچکش کاربندازیم

قارچکش کاربندازیم شرایط نگهداری خاصی ندارد . به طور کلی بهترین محل نگهداری قارچ کش ها جایی هست که نور مستقیم خورشید نباشد و رطوبت محل  هم خیلی زیاد نباشد، بهترین دما برای نگهداری قارچکش کاربندازیم ۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است.بهترین روش نگهداری از این سم در انبارهای دربسته، به دور از آفتاب، رطوبت و مواد خوراکی انسان و دام است.توجه داشته باشید که  باز شدن بسته باعث کاهش زمان ماندگاری آن خواهد شد.

قارچ کش کاربندازیم برای گیاهان آپارتمانی

قارچ زدگی از جمله بیماریهای گل ها و گیاهان است که سرعت گسترش بیشتری نسبت به انتشار سایر آفات گیاهان آپارتمانی دارد. یکی از مشکلاتی که هنگام پرورش گل ها و گیاهان آپاتمانی پیش می آید مبتلا شدن گلدان ما به قارچ است. برای حل این مشکل نیز لازم است آن را با ضد عفونی کنید.از قارچ‌کش‌ ها برای پیشگیری و  درمان بیماری‌ های قارچی و همچنین برای ضدعفونی بذرها و ضدعفونی بستر کاشت استفاده می شود. سم کاربندازیم از گروه بنزوایمیدازول ها است و دارای اثر چندمنظوره سیستمیک ، حفاظتی و درمانی است .هرگونه تغییر در رشد گیاه و ریزش و پژمرده شدن برگ های آن نشانه قارچ زدگی است.  مخصوصا اگر با بروز نشانه هایی باشند که وجود قارچ را به طور قطع تایید کنند. از جمله این لایم میتوان به بروز کپک های پودری روی برگ ها و ساقه ها،زنگ زدگی برگ گیاه، لکه های قهوه ای روی برگ ها و ریزش آن ها،آبکی شدن ساقه ها و ریزش آن ها اشاره کرد.

زمان استفاده از قارچ کش |سم قارچ کش ریشه |طریقه استفاده از قارچ کش مانکوزب

 زمان مناسب استفاده از قارچ کش  کاربندازیوم

زمان سم‌ پاشی با قارچ کش کاربندازیم ساعت‌ های خنک صبح یا عصرها است که روزنه‌های برگ‌ها باز هستند و دمای هوا خنک‌ تر است . یادتان باشد هیچ وقت  سم‌پاشیرا  در هوای بادی و بارانی انجام ندهید چون  امکان هدر رفت و عدم پوشش مناسب و نیز شستشوی سم وجود دارد . همیشه بهتر است سم پاشی در فضای باز و به دور از  حضور کودکان و حیوانات خانگی انجام شود.

کاربندازیم مشکفام

کاربندازیم(باویستین) از محصولات شرکت مشکفام فارس است  که برای پیشگیری و درمان از طریق ریشه و بافت های سبز جذب شده و منتقل می شود.

موارد و مقدار مصر ان در کنترل سیاهک آشکار و پنهان  گندم و جو،کنترل بیماری لکه برگی (سرکوسپورا) چغندر قند  ،کنترل فوزاریوم وسپتوریا در غلات و کنترل ریزوکتونیا در پنبه، کنترل بیماری مرگ گیاهچه و پوسیدگی طوقه در گیاهان زینتی است.  این قارچ کش با با ترکیبات قلیایی سازگاری ندارد .

کاربندازیم ایپرودیون

کاربندازیم ایپرودیوندر بازار با نام تجاری رورال ـ تی اسموجود است. این ترکیب از دو جزء قارچ‌کش، یکی حفاظتی (ایپرودیون ۳۵%) و دیگری سیستمیک (کاربندازیم۱۷٫۵%) تشکیل شده است. ایپرودیون از خانواده دی کاربوکسیمیدهاست که با دو خاصیت تماسی و سیستمیک به صورت دوگانه و با دو مکانیسم اثر عمل می‌کند. ایپرودیون مانع رشد هیف و جوانه زنی اسپور می‌شود و کاربندازیم نیز باعث از هم گسیختگی در مهاجرت کروموزوم‌ها در طول تقسیم میوز و میتوز می‌شود. ایپرودیون به علت متابولیسم سریع، به سرعت از بدن موش و نشخوار کنندگان حذف می‌شود، در خاک نیز با متابولیسم سریع و تشکیل گازکربنیک تجزیه می‌شود. نیمه عمر کاربندازیم ایپرودیوندر خاک مزرعه ۱۶۰-۲۰ روز است و به همین دلیل  تجمع سم در خاک دیده نمی‌شود. ایپرودیون کاربندازیم برای زنبور عسل سمی است.

موارد مصرف کاربندازیم برای گوجه

ایپرودیون کاربندازیم روی بسیاری از پاتوژن­های قارچی خطرناک از جمله قارچ­های بوتریتیس، مونیلیا، فوزاریوم، اسکلروتیوم، آلترناریا اثر دارد  و در کشت‌های آفتابگردان، غلات، درختان میوه، کلزا، برنج، صیفی‌جات (شامل خیار، ، خربزه، کدو، هندوانه، فلفل و غیره) قابل استفاده است.ایپرودیون کاربندازیم با اکثر حشره کش­ها، کنه‌کش­ها و قارچ‌کش­ها قابل اختلاط است در مصرف این ترکیب روی شاخ و برگ باید دقت نمود چون تحت شرایط مختلف مثل تنش‌های محیطی، حمله آفات و بیماری‌ها و …رویگیاهایجاد حساسیت می‌نماید.

 

جذب کاربندازیم گیاه

سم قارچ کش کاربندازیم از طریق ریشه و برگ گیاهان جذب میشود و قدرت این را دارد که  بسیاری از قارچ‌ های آسکومایست ها و بازیدیومایست ها را از بین ببرد. کاربندازیمرا می توان برای ضدعفونی بذر قبل از کاشت نیز استفاده کرد. از دیگر مصارف قارچ کش کاربندازیم ضدعفونی کردن بستر کاشت کاکتوس‌ها است. این در گیاهان از پایین به بالا و به صورت حرکت در برگ منتشر شده و عموماً در برگ­های فعال و جوان متمرکز می شود.

طریقه استفاده از قارچ کش کاربندازیم

روش مصرف سم کاربندازیم بدین ترتیب است که یک و نیم گرم از  قارچ کش کاربندازیمرا باید  در یک لیتر آب حل کنید  و مورد استفاده قرار دهید. روش صحیح استفاده از این سم روی بسته‌ بندی درج شده است و باید برای بهترین اثرگذاری از آن پیروی کرد.در نظر داشته باشید بهترین زمان استفاده از قارچ کش کاربندازیم در ساعات خنک صبح یا عصر است که گیاه زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندارد.

 

تفاوت مانکوزب و کاربندازیم

قارچ کش حفاظتی با طیف عمل وسیعی است که دارای ماده موثر اتلین بیس دی تیوکاربامات روی و منگنز است و برای کنترل بیماریهای گیاهی در محصولات مختلفاعم از  کنترل سیاهکو بیماریهای قارچی و همچنین ضد عفونی بذرو میوه های انبار شده به کار میرود. از ویژگیهای  مانکوزب این است که  در برابر حرارت و رطوبت به آهستگی تجزیه می‌شود.همچنین در محیط های اسیدی ناپایدار است. به طور کلی مانکوزب قارچ کشی تماسی با اثر محافظت کننده است. مانکوزب کمپلکسی از روی و مانب است که حاوی۲۰% منگنز و ۲/۵۵% روی است. این قارچ کش سبب اختلال عمومی در متابولیسم سلولی می گردد. مانکوزب قارچکشی با طیف اثر وسیع و نسبتاً پایداراست. این در حالی است که قارچ کش کاربندازیم از نوع سیستمیک و  از گروه بنزیمیدازولاست و برای پیشگیری و درمان از طریق ریشه و نسوج سبز، جذب شده و منتقل می‌شود. این قارچ کش دارای نمک‌های فسفات هیدروکلراید هیپو فسفیت است. قارچ کش کاربندازیم روی قارچهای سیاه تأثیر به سزایی دارد.

 

عوارض کاربندازیم

برای پیشگیری از عوارض کاربندازیم و البته هر سم دیگری بهتر است از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک و دستکش استفاده شود. علائم مسمومیت با سم کاربندازیم  شامل تهوع، سردرد، سرگیجه، اختلال در بینایی، اسهال و بی حسی است که در صورت مشاهده باید فورا به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید درصورت تماس بدن و صـورت با  کاربندازیم فورامحلراباآبوصابونبشوئیددرصورتتماسباچشمآنهارا۱۵ دقیقه با آب تمیز و فراوان شستشو دهید. در صورت خوردن تصادفی  این سم، خوراندن چند بار زغال فعال به همراه  آب فراوان و استفاده از انواع باریبتورات ها به عنوان پادزهر توصیه می شود.

کاربندازیم زیر نظر کارشناسان گل و گیاه

جهت  جلوگیری از ابتلای گیاهان به بیماریهای قارچی، بهترین راه پیشگیری است، بیماری های قارچی را فقط می شود در مراحل اولیه درمان کرد اما اگر  بخش زیادی از گیاه آلوده شود درمان آن دشوار خواهد بود. جوانه بان در کنار شما هستند با توضیح درباره نحوه عملکرد قارچ کش کاربندازیوم  به شما در خرید کاربندازیم کمک کنند .شما همواره می‌توانید سؤالات خود را اعم از قیمت کرابندازیوم یا هر گونه سوال دیگری در پایین مقاله برای ما بفرستید. برای خرید و مشاوره کاربندازیم و ایپرودیون کاربندازیم می توانید با شماره های که در قسمت زیر نماش داده شده است در زمان های مشخص تماس بگیرید

 

دکمه بازگشت به بالا