اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

نحوه تولید پودر میکرونیزه کربنات کلسیم چگونه است؟

رایج ترین روش تولید پودر کلسیم کربنات رسوبی چیست   

خرید پودر میکرونیزه تولید پودر کربنات کلسیم با درصد خلوص نزدیک به صد در کارخانه‌ها  فرایندی پر هزینه است بنابراین پودر کربنات کلسیم رسوبی فقط برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرد، چون در بعضی از صنایع مانند داروسازی نیاز است که از پودر کلسیم کربنات با غلظت و ساختار بلوری ویژه‌ای استفاده شود.

تولید پودر کربنات کلسیم رسوبی یا پخته از طریق انجام واکنش های شیمیایی  در کارخانه ها روش‌های متفاوتی وجود دارد که اساس همگی آن ها بر استوار هستند.

متداول ترین روش تولید پودر کربنات کلسیم رسوبی در کارخانه واکنش آهک هیدراته با گاز کربن دی اکسید است،

در این روش با عبور گاز کربن دی اکسید از روی محلول اشباع شده کلسیم هیدروکسید یا همان آهک هیدراته واکنش شیمیایی انجام می شود که نتیجه آن تولید کربنات کلسیم پوششدار با غلظت نزدیک به ۱۰۰است.در واقع ، این فرایند همان واکنش خالص سازی کربنات کلسیم معدنی است که در جهت برگشت انجام می‌شود.چون پس از اتمام واکنش کربنات کلسیم تولید شده به شکل خمیری است از ساکارز یا دیگر مواد دیسپرس کننده‌ی صنعتی برای همگن سازی کربنات کلسیم استفاده می شود.

 دیگر واکنش های تولید کربنات کلسیم رسوبی

برای تولید پودر کربنات کلسیم رسوبی در کارخانه روش های دیگری هم وجود دارند همگی این روش واکنش‌های شیمیایی خاصی هستند که فرآورده آن‌ها کربنات کلسیم است. اگر چه رایج ترین روش صنعتی تولید کربنات کلسیم از طریق عبور دادن گاز کربن دی اکسید از روی محلول غلیظ آهک هیدراته انجام می‌شود، اما روش‌های دیگری هم برای تولید این ماده ارزشمند در شرایط آزمایشگاهی و با انجام واکنش های شیمیایی مانند واکنش کلرید کلسیم  با کربنات سدیم و یا واکنش هیدروکسید کلسیم با سدیم کربنات وجود دارد.اگرچه تولید کربنات کلسیم از طریق واکنش بین محلول اشباع شده هیدروکسید کلسیم با گاز کربن دی اکسید است اما به دلیل مضرات گاز دی اکسید کربن تولید شده ضمن انجام این واکنش، در کشورهای پیشرفته از واکنش های دیگر که منجر به تولید پودر کربنات کلسیم رسوبی می‌شوند بیشتر استقبال می‌شود.

 فرایند تولید پودرکربنات کلسیم معدنی چگونه  است

کربنات کلسیم به صورت طبیعی در سنگ ها و کانی‌های طبیعی یافت می‌شود و حدود ۴درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد. کلسیم کربنات معدنی در انواع سنگ‌های رسوبی مانند سنگ آهک،سنگ مر‌مر و سنگ گچ وجود دارد. به طور کلی سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم می توانند حاوی مقادیری از انواع ناخالصی ها از جمله اهن ، منزیم ، خاک و… باشند. در کارخانه‌های تولید پودر معدنی ابتدا سنگ مورد نظر را در کوره حرارت می دهند تا ناخالصی‌های آن جدا شود. ضمن حرارت دهی به سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم ناخالصی‌های آن‌ها جدا می‌شود. برای تهیه پودر کربنات کلسیم از سنگ غنی‌سازی شده آن از دستگاه‌های سنگ شکن و دیگر تجهیزات مکانیکی استفاده می‌شود. نهایتا پس از طی مراحل فوق پودر کربنات کلسیم معدنی میکرونیزه قابل استفاده در صنایع مختلف، به دست می آید. این پودر بسته به اندازه دانه ها در بسته بندی های خاص و با قیمت‌های متفاوت بر اساس میزان هزینه مصرفی برای تولید پودر، به بازار عرضه می شوند.

پودر کلسیم کربنات رسوبی و معدنی از نظر کیفی چه تفاوتی دارند

پودرکربنات کلسیم معدنی و رسوبی از نظر ترکیبات کلی،ویژگی‌های عمومی و خواص تفاوت چندانی ندارند. البته چون پودر کربنات کلسیم رسوبی درصد خلوص بالاتری نسبت به کربنات کلسیم معدنی دارد برای مصارفی مانند دارو سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت اصلی پودر کربنات کلسیم رسوبی و معدنی در نوع ساختار ملکولی آن هاست؛ کلسیم کربنات معدنی که در ساختار سنگ‌های مختلفی مانند سنگ آهک ، سنگ گچ ، آراگونیت  و… وجود دارد از نظر شکل بلوری در اشکال لوزی ، مربع، مستطیل و گرد دیده می‌شود. اما کربنات کلسیم رسوبی تولید شده در کارخانه‌ها عمدتا شکل بلوری گرد دارد. به دلیل همین ویژگی خاص، یعنی داشتن بلورهای گرد و هم چنین خلوص بیشتر پودر کربنات کلسیم رسوبی قیمت بسیار بالاتری نسبت به پودر کربنات کلسیم معدنی دارد.

 فرایند تولید کدام نوع پودرکلسیم کربنات پیچیده تر است

واضح است که هنگام تولید پودر کربنات کلسیم رسوبی واکنش شیمیایی تحت شرایط کنترل شده انجام می گیرد، چون این واکنش شیمیایی در جهت برگشت واکنش خود به خودی انجام می پذیرد نیازمند به صرف انرژی شیمیایی و استفاده ازکاتالیزگر و … است. از طرف دیگر چون هنگام تولید پودر کلسیم کربنات در کارخانه ها و به وسیله واکنش شیمیایی شکل بلوری پودر کربنات کلسیم به دلخواه تولید کننده تعیین می‌شود این فرایند بسیار پیچیده تر از فرایند غنی سازی کانی های طبیعی حاوی کربنات کلسیم است. به طور کلی کلسیم کربنات رسوبی تولید شده در کارخانه ها از کیفیت، رنگ ، شکل بلوری و خلوص بیشتری برخودار است، این کیفیت بالاتر به دلیل  فرایند تولید پیچیده‌تر کربنات کلسیم رسوبی در کارخانه است.

سخن آخر

تولید پودر کربنات کلسیم به عنوان یک ماده شیمیایی با ارزش که در صنایع مختلفی مانند داروسازی، رنگ سازی، تولید چسپ، خوراک دام، تولید پی وی سی و… کاربرد دارد. برای اکثر واحد‌های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردر است. کارا پودر برندی معتبر در زمینه تولید و تجارت انواع پودر های معدنی به خصوص پودر کربنات کلسیم است که طبق بالاترین استاندارد‌ها و به صورت مستقیم اقدام به تولید و فروش این پودر می‌نماید . شما می توانید با مراجعه به وب سایت کارا پودر نسبت به خرید پودر کربنات کلسیم با کیفیت اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا