واردات خودرو ایرانیان مقیم. خارج

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

خودرو |واردات

به گزارش «»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب گرد بورس پس از صعود صبحگاهی، قیمت خودروی خارجی در ایران ۸ برابر قیمت واقعی است، گرانی لاستیک سبب شده برخی کامیونداران لاستیک تاریخ گذشته بخرند، آمار وزارت جهاد از صادرات خاویار غلط است، تاکنون مجوزی برای ارتقای موسسه اعتباری ملل صادر نشده است و قیمت رب گوجه همچنان بر مدار صعود را در بر دارد.

عقبگرد بورس پس از صعود صبحگاهی

در حالی که سهامداران، روز گذشته شاهد رشد شاخص کل بورس و تداوم این روند در ساعات ابتدایی بازار امروز بودند، حال در لحظه انتشار این پیمانه، روند معکوس نماگر را نظاره گر هستند. به گونه‌ای که در حال حاضر شاخص کل بورس با افت ۴۳۸۶ واحدی مواجه شده است.

جزئیات طرح جدید مجلسی ها برای واردات خودرو از طریق ایرانیان مقیم خارج

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اینکه تعدادی از همکاران نماینده در حال بررسی و جمع‌آوری امضا برای طرحی به نام واردات خودرو بدون انتقال ارز هستند، گفت: براساس این طرح، ایرانیان مقیم خارج از کشور و یا ایرانیان دارای سپرده در خارج در ازای واردات هر دستگاه خودرو به دولت رقم مشخصی را پرداخت می‌کنند. وی افزود: برای واردات هر دستگاه خودروهای خارجی بین دو تا چهار میلیارد تومان حقوق گمرکی در نظر گرفته شده است. در این طرح تمام ملاحظات و جوانب در نظر گرفته شده و این واردات با دو هدف ابتدا ایجاد رقابت با صنعت خودروسازی داخلی و کیفی سازی و دیگر توسعه خطوط ریلی کشور انجام می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: افراد دارای امکان واردات خودرو با پرداخت حقوق گمرکی یک رقابت صحیح را در بخش خودروی کشور ایجاد می‌کنند و این گونه کیفیت ناوگان حمل و نقل کشور بهبود پیدا کرده و از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری خواهد شد و امنیت سفرها بیشتر می شود و خودروهای با آپشن بهتر در اختیار مردم قرار می گیرند. از سوی دیگر صنعت خودرو داخلی کیفیت را افزایش داده و برای قشرهای متوسط خودرو با کیفیت تولید می‌کند. میرتاج‌الدینی با تاکید بر اینکه این واردات خودرو درآمد خوبی را برای دولت به دنبال خواهد داشت،‌ افزود: ۵۰ درصد منابع حاصل از واردات خودرو طبق این طرح برای توسعه خطوط ریلی در نظر گرفته شده است. بر اساس برنامه ششم باید خطوط ریلی حداقل ۱۱ هزار کیلومتر توسعه و به ۲۵ هزار کیلومتر می‌رسید، اما اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی ایجاد شده است.

برای اطلاع از شرایط اجاره ماشین ارزان در دبی روی لینک زیر کلیک کنید .

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: ۵۰ درصد دیگر منابع درآمدی این طرح برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته شده است که بستگی به میزان مجوز ارائه شده برای واردات خودرو دارد. بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو در بازار ظرفیت واردات وجود دارد و ایرانیان مقیم خارج و یا ایرانیان دارای سرمایه خارج از کشور می‌توانند خودرو وارد کنند. وی اظهار کرد: از سوی دیگر، اکنون حدود ۴ هزار خودرو در گمرکات کشور وجود دارد که حقوق گمرکی خود را نیز پرداخت کرده اند و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارند. تمامی خودرو‌ها غیر از بخشی که شورای عالی اقتصاد ورود آن‌ها را ممنوع کرده و با توجه به ضوابط می‌توانند به کشور وارد شوند. این طرح در حال نهایی شدن است و بعد از آن به هیات رئیسه مجلس ارسال خواهد شد. /خانه ملت

قیمت خودروی خارجی در ایران ۸ برابر قیمت واقعی است

سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در برنامه «تهران ۲۰»، درباره قیمت خودرو، گفت: اکنون خودروسازان هر گونه که دلشان می‌خواهند با مردم رفتار می‌کنند. حدود ۵۵۰ هزار تن از بخش قطعه سازی و ۱۵۰ هزار تن نیز از بخش خودروسازی نان بر سر سفره خانواده‌هایشان می‌برند. اما خودرویی که الان تولید می‌شود، در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست. به طوری که بعد از چهل سال هنوز در تامین قطعات مشکل داریم. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایران، خودرو کالایی سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایه‌ای است. باید توجه داشته باشیم انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است. ما نیاز به تولید خودروی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور هستیم، اما این هدف تاکنون محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.

حسینی کیا با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر نیازمند سرمایه در گردش است، ادامه داد: انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان می رسد و متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند. بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت  پلکانی واردات خودرو آزاد شود. وی گفت: در طرح ساماندهی بازار خودرو به چهار عامل کلیدی توجه دارد؛ عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارز موردنیاز واردات است که منشا آن باید مشخص باشد. حسینی کیا مطرح کرد: اگر واردات زیاد شود و بتواند میزان عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته می شود و خودروساز هم به دنبال ارتقای کیفیت خودروهایش می رود. در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران، هشت برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این پروسه طی شود، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری می رود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از بازار دلالی خودرو بیرون می برد.

گرانی لاستیک سبب شده برخی کامیونداران لاستیک تاریخ گذشته بخرند

احمد کریمی، دبیر کانون سراسری کامیونداران درباره خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیون داران گفت: به دلیل افزایش نرخ لاستیک در روزهای اخیر، کامیونداران مجبور به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته شده اند. وی ادامه داد: لاستیک‌هایی که وارد گمرک شده، ولی به دلیل مشکلات تأمین ارز، تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده است به مبدأ وارداتی که معمولاً اربیل عراق است، برگشت داده شده و دوباره از طرق غیررسمی وارد کشور می‌شود. بعد از اعلام انجمن تایر مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک و ممانعت آن از سوی سازمان حمایت، این اعلام افزایش تأثیر خود را در بازار گذاشت و قیمت لاستیک افزایش یافته است.

دبیر کانون سراسری کامیونداران گفت: حتی برخی تولید کنندگان داخلی لاستیک محصول خود را در سامانه کالا قرار داده و بلافاصله به فروشنده‌ها می‌گویند که از سامانه خرید کنند و با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند. فعال صنفی صنعت حمل و نقل یادآور شد: زمانی که فروش لاستیک به صورت حواله‌ای و در سامانه سازمان راهداری با نرخ ارز ترجیحی عرضه می‌شد، بازار به تعادل رسیده است؛ اما بعد از آنکه ارز لاستیک از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر کرد و فعالیت سامانه فروش لاستیک سازمان راهداری متوقف شد، قیمت لاستیک افزایش ناگهانی پیدا کرد. در حال حاضر لاستیک با برندهای چینی، کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند، ولی پرمصرف‌ترین آنها لاستیک‌های چینی هستند که جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می رسند، در حالی که قیمت لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود ۲ میلیون ارزان‌تر عرضه می‌شود. به گفته این فعال صنعت حمل و نقل، لاستیک‌های تولید داخل بعد از اعلام افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد. /مهر

آمار وزارت جهاد از صادرات خاویار غلط است

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: صادرات خاویار در سال ۹۹، دوهزار و ۲۸۲ کیلوگرم به ارزش یک میلیون و ۸۵ هزار و ۶۷۴ دلار بوده است و آمار اعلامی توسط یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی، آمار دقیقی نبوده و فاصله زیادی با واقعیت دارد. لطیفی ضمن تاکید بر دقت در ارائه آمار توسط مدیران کشور گفت: ارائه آمار دقیق می‌تواند در بررسی واقعیت‌های میدانی و برنامه ریزی صحیح در مسیر رونق اقتصادی کشور مؤثر باشد. سخنگوی گمرک در ادامه افزود: در سال ۹۹، امارات متحده عربی با خرید ۵۶۰ کیلوگرم خاویار، آلمان ۲۲۰ کیلوگرم، ژاپن ۲۰۲ کیلوگرم، بلژیک ۲۰۱ کیلوگرم و اسپانیا ۱۹۹ کیلوگرم، پنج مقصد اول صادرات خاویار ایرانی بودند.

«عبدالرزاق داود » مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) در دیدار با  ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، گفت: اکنون روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان هیچ مناسبتی با پیشینه روابط این دو کشور ندارد و امیدواریم بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم. وی افزود: در این منطقه نیازمند یک اتصال و ارتباط بین کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان است که در این روند، ایران و پاکستان مهمترین کشورها هستند، بدون ایران این ارتباط به ظرفیت نهایی نخواهد رسید. داود ادامه داد: هر گونه بهبود همکاری تجاری و اقتصادی با ایران بسیار مهم است و حجم تجارت این دو کشور به خصوص در حوزه کشاورزی باید گسترش یابد.

وی با اشاره به ظرفیت تهاتر در دو کشور گفت: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می توانیم این کالاها را با هم تهاتر کنیم. مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری تصریح کرد: ما به شرایط تحریمی ایران واقف هستیم و به دنبال یک ساز و کار برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با ایران هستیم. به همین دلیل پیشنهاد تهاتر را مطرح می کنیم. وی افزود: ما امکان صادرات محصولاتی همچون کینوا، انبه و مرکبات به ایران را داریم و امیدواریم مشکلات موجود برای تبادلات تجاری در سایه روابط با ایران مرتفع شود.

هشدار معاون فنی گمرک: هزاران تن برنج وارداتی در معرض فساد یا نابودی

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و گمرکی گمرک ایران در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره بلاتکلیفی ۱۵ هزار تن برنج وارداتی در انبارهای بنادر و گمرکات اظهار کرد: ممنوعیت فصلی واردات برنج در ابتدای مرداد ماه سال جاری آغاز و گمرک مکلف شد از ترخیص هر گونه برنج خودداری کند. محموله‌هایی هم داشتیم که قبل از اعلام ممنوعیت فصلی برنج وارد گمرکات و بنادر کشور شده بودند و با مصوبه‌ای که از ستاد تنظیم بازار اخذ کردیم، توانستیم ۱۵ هزار تن برنج را با استفاده از این مصوبه ترخیص کنیم.

جزئیات طرح جدید مجلسی‌ها برای واردات خودرو از طریق ایرانیان مقیم خارج/ پیشنهاد تهاتر برنج پاکستان با نفت ایران/ هشدار معاون فنی گمرک: هزاران تن برنج وارداتی در معرض نابودی/ آغاز خرید

معاون فنی و گمرکی گمرک ایران افزود: ۷۰۰ هزار تن برنج نیز قبل از آن و تا آغاز زمان ممنوعیت فصلی برنج ترخیص شده بود. در حال حاضر نیز دو دسته برنج در بنادر و گمرکات داریم، نوع اول، برنج‌هایی هستند که قبل از ممنوعیت فصلی وارد گمرک شده اند که تا هشت ماه است در بنادر مانده اند؛ گمرک ایران نیز با استفاده از مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی، بخش زیادی از آنها را ترخیص کرده بود که الان ۱۰ درصد تتمه برنج‌ها و کالاهایی هستند که قبل از ابلاغ ممنوعیت واردات برنج، دپو شده اند. مجموع این ۱۰ درصدی‌های باقی مانده به ۱۵ هزار تن می‌رسد؛ گمرک به وزارت جهاد موضوع را اعلام و درخواست کرده که به دلیل شرایط جوی گمرک‌های بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار، بلافاصله در این خصوص تصمیم عاجلی اتخاذ و ابلاغ کند. ارونقی گفت: دسته دوم برنج‌های مانده در گمرکات و بنادر به برنج‌هایی برمی گردد که بعد از ابلاغ ممنوعیت فصلی واردات برنج وارد گمرکات شده اند و میزان آن، ۸۵ هزار تن است؛ ۱۶ روز بیشتر تا پایان ممنوعیت فصلی واردات برنج باقی نمانده و بعد از آن باید بلافاصله نسبت به ترخیص آنها اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: به طور کلی نزدیک به ۱۰۰ هزار تن در گمرکات و بنادر کشور داریم که منتظر ترخیص هستند؛ تأکید گمرک عمدتاً بر ۱۵ هزار تن باقی مانده از قبل از ممنوعیت فصلی واردات برنج است تا دچار فساد یا نابودی یا ترخیص بیش از حد نشوند و ترخیص آنها از گمرک سریع‌تر عملیاتی شود.

قیمت رب گوجه همچنان بر مدار صعود

اخیرا افزایش قیمت رب گوجه خبرساز شد و دبیر سندیکای صنایع کنسرو افزایش قیمت مواد اولیه، بسته‌بندی و سایر ملزومات تولید و فرارسیدن پایان فصل گوجه فرنگی را از دلایل این افزایش قیمت عنوان کرد. قیمت رب گوجه در زمان مشابه سال قبل بیش از ۲۰ هزار تومان، اوایل امسال حدود ۳۵ هزار تومان و تا دو هفته پیش ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان بود. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، قیمت این محصول حالا به ۴۷ هزار تومان هم رسیده است. گفتنی است این محصول مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست و در بازار تعیین می‌شود. همچنین سامانه ۱۲۴ زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت که طبق اعلام مسئولان باید برای رصد روزانه قیمت استفاده شود، از بازار بسیار عقب‌تر است، چون محدوده قیمت هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه را ۱۴ هزار و ۹۰۰ تا ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده است.

تاکنون مجوزی برای ارتقای موسسه اعتباری ملل صادر نشده است

بانک مرکزی اعلام کرد تاکنون مجوزی مبنی بر ارتقای مؤسسه اعتباری غيربانكی ملل به بانک صادر نکرده و صرفا با رسیدگی به درخواست این مؤسسه برای ارتقا موافقت کرده است.

دولت ازبکستان نخستین قرارداد خرید برق از خانه هایی که مجهز به پنلهای خورشیدی هستند را آغاز کرد. به گزارش ایسنا، این جمهوری شوروی سابق برق وارد می کند و سرمایه گذاری سنگینی در تجدیدپذیرها برای افزایش تولید داخلی انجام داده است. همچنین مذاکراتی با روسیه برای ساخت نیروگاه برق هسته ای داشته است. وزارت نیروی ازبکستان اعلام کرد خانه ای که در تاشکند – پایتخت ازبکستان- نخستین قرارداد برای فروش نیرو به شبکه برق این کشور را امضا کرد ۳۰۰ سُوم ازبکستان (۰.۰۲۸ دلار) به ازای هر کیلووات ساعت دریافت خواهد کرد که تقریبا مشابه پولی است که برای برق مصرفی پرداخت می کند؛ با این حال قیمت بر اساس موقعیت متفاوت است.

رستم یودگروف کارآفرین ۴۳ ساله که این قرارداد را امضا کرده است، اظهار کرد: برنامه وی در ابتدا داشتن برق پشتیبان برای خانواده اش در صورت وقوع خاموشی بود که در سال ۲۰۱۹ در زمان بازسازی خانه اش متداول بود. وی سال گذشته ۴۰ پنل خورشیدی به ظرفیت شش کیلووات و یک دستگاه جمع آوری خورشیدی نصب کرد که آب را گرم می کند و اجازه داده است مصرف گاز این خانواده ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. اما فراهم کننده تجهیزات به وی توصیه کرد به شبکه نیرو وصل شود و نیروی مازاد را بفروشد تا هزینه هایی که وی در ساعات اوج و در هنگام ناکافی بودن تولید پنل های خورشیدی متحمل می شود، جبران شود. یودگروف گفت: هنگام روز ما حداقل برق را مصرف می کنیم. اکنون فروش برق را آغاز کردم اما با این کار از راحتی که هدیک هفته پیش، گمرک کشورمان با صدور بخشنامه‌ای به مدیران کل گمرکات اجرایی کشور با موضوع «دستورالعمل ورود موقت خودروی سواری» اعلام کرد تا اطلاع ثانوی در راستای تکریم هموطنان مقیم خارج از کشور، حمایت از صنعت گردشگری، تمرکز زدایی، تسهیل در تشریفات گمرک و صرفه جویی در وقت خدمت گیرندگان گمرک ایران، اختیارات صدور مجوز تردد و یا تمدید مهلت تردد خودرو‌های ورود موقت با رعایت کامل مفاد و مندرجات مواد قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی قانون، مراتب به شرح ذیل جهت اقدام به ادارات کل گمرک کشور ابلاغ می‌گردد. شایان ذکر است مهلت‌های قانونی اعطا شده غیرقابل تمدید خواهد بود.

به گزارش تیتر کوتاه، در ادامه این بخشنامه، جدولی شامل چهار ردیف مربوط به متقاضیان این دستورالعمل آمده است که نشان می‌دهد در گروه اول، ایرانیان مقیم خارج از کشور حضور دارند که می‌توانند از تمامی کشور‌های مبدا خودرو‌های مورد نظر را با شرط حداکثر تردد پنج ماهه به کشور وارد کنند.

در گروه دوم نیز مسافران غیرمقیم ایران هستند که این گروه نیز همچون ایرانیان مقیم خارج از کشور، می‌توانند حداکثر تا پنج ماه، خودروی مورد نظر را از تمام کشور‌های مبدا راهی جاده‌های ایران کنند.

(پیش از این مدت زمان یاد شده فقط دو ماه بود و در صورت امکان و موافقت گمرک سه ماه دیگر نیز تمدید می‌شد، اما با تعیین سقف زمان قانونی تعیین شده از ابتدا ضمن از بین رفتن حاشیه فساد احتمالی، هم اکنون متقاضیان در بدو ورود به کشور می‌توانند از تسهیلات پنج ماهه ورود موقت خودرو به کشور استفاده نمایند. همچنین با ابلاغ این بخشنامه محدودیت کشور‌ها نیز که قبلاً شامل کشور‌های خاصی می‌شد، برداشته شده است.)

اما در گروه سوم؛ متقاضیان با عنوان سرمایه گذاران خارجی دیده می‌شوند که این افراد بر خلاف دو گروه قبلی می‌توانند سقف پنج سال، خودروی سواری مورد نظرشان را از تمام کشور‌های مبدا به داخل کشورمان بیاورند و در نهایت گروه چهارم از متقاضیان واردات خودروی سواری به کشور آن هم به صورت موقت، ساکنان مناطق آزاد هستند. این افراد حداکثر یک ماه اجازه تردد در داخل کشور را دارند.

منبع : shm-afeela.com

شرط مهم چیست؟

گمرک در بخشنامه خود تاکید کرد: بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۴۲ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، گمرک می‌تواند برای آن دسته از سرمایه گذاران خارجی که مجوز  موضوع ماده ۶ قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۰ را دریافت نموده اند، پس از شروع عملیات اجرایی طرح و ورود تمام یا بخشی از سرمایه خارجی به کشور با تایید سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، به ازای هر ۳۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی یا معادل آن به ارز‌های دیگر که جذب و وارد شده باشد، یک دستگاه و حداکثر تا سقف سه دستگاه خودروی سواری نو مورد نیاز را بدون ارائه جواز عبور و صرفا پس از تشریفات گمرکی و اخذ تضامین لازم در اجرای بند (ح) ماده ۱ قانون امور گمرکی به مدت یک سال و قابل تمدید (با تایید سازمان مذکور) تا پنج سال و با رعیات استاندارد‌های مربوط، ورود موقت نماید.

همچنین تاکید شده است که ایرانیان مقیم خارج از کشور قبل از ورود به ایران، دست کم سه ماه پی در پی در خارج از کشور اقامت داشته باشند. میزان تضمین نیز یک برابر ارزش گمرکی به علاوه جمع وجوه متعلقه است.

همچنین گفته شده است: در اجرای تصویب نامه مورخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۳ هیات وزیران، تردد خودرو‌های با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی (ساخت آمریکا یا سایر کشورها) از مناطق آزاد و ویژه به خارج از این مناطق ممنوع می‌باشد.

ف اولیه من بود، صرفنظر کردم.

بر اساس گزارش رویترز، وی ۵۰ میلیون سُوم (حدود ۵۰۰۰ دلار) برای خرید و نصب تجهیزات هزینه کرده و تحت یک برنامه دولتی دیگر برای جبران بخشی از این هزینه ها درخواست کرده است که به سه میلیون سُوم محدود می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا