عمومیکسب و کار ایرانی

ویدئو پروژکتور و انواع آن

دستگاه‌های پروژکتور در سال‌های اخیر به یکی از ملزومات کلاس‌های درس، سالن‌های سمینار، سینماها و … تبدیل شده‌اند. اما محبوبیت این محصولات به همین‌جا ختم نشد و امروزه، انواع ویدیو پروژکتور ها در اندازه‌ها و مختلف، راه خود را به منازل باز کرده‌اند و برای تماشای فیلم و سریال و انجام بازی‌های کامپیوتری، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گستردگی و تنوع ویدئو پروژکتورها به حدی زیاد است که بدون داشتن اطلاعات کافی، انتخاب یک مدل مناسب و متناسب با نیازهای ما، تقریبا غیرممکن است. بنابراین به عنوان یک موضوع بسیار مهم، حتما باید یک راهنمای خرید مناسب در اختیار داشته باشید تا بتوانید از انتخاب یک پروژکتور با کیفیت، مطمئن شوید.

ویدیو پروژکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

یکی از سرگرمی‌ها ما در دوران کودکی، بازی سایه‌ها بود (یادش بخیر!) در این بازی سعی می‌کردیم با حرکات دست، شکل‌های معنی‌داری را در ابعاد بزرگ، روی دیوار به وجود بیاوریم. این بازی در عین سادگی، به نوعی زیربنای طراحی و ساخت ویدئو پروژکتور بود! در مقاله ویدئو پروژکتور چیست؟ بیشتر به این مبحث پرداخته شده است.

انواع ویدیو پروژکتور

در یک تقسیم‌بندی کلی، می‌توان ویدیو پروژکتورها را به 4 دسته اصلی زیر بخش‌بندی کرد:

  1. ویدیو پروژکتورهای DLP
  2. ویدیو پروژکترهای LCD
  3. ویدیو پروژکتورهای LCoS
  4. ویدیو پروژکتورهای LED

این مدل‌ها چه از نظر امکانات و قابلیت‌ها، چه به لحاظ فناوری به کار رفته در ساخت و چه حتی از حیث قیمت، تفاوت‌های زیادی با هم‌دیگر دارند. بنابراین در هنگام خرید، باید به نیازهای خود و هم‌چنین بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید، توجه کافی داشته باشید.

در انتخاب ویدیو پروژکتور مناسب باید به چه نکاتی توجه داشت؟

پیش از انتخاب یک ویدیو پروژکتور باید به چند نکته دقت کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. روشنایی: روشنایی یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب ویدیو پروژکتور است. برای استفاده در محیط‌های روشن پروژکتوری با روشنایی بالا مناسب است. در حالی که برای محیط‌های تاریک، پروژکتوری با روشنایی کمتر کفایت می‌کند.
  2. وضوح تصویر: وضوح تصویر به معنای تعداد پیکسل‌ها در تصویر است. برای استفاده در محیط‌های کوچک پروژکتوری با وضوح پایین کافی است؛ اما برای محیط‌های بزرگ مانند سینماها یک پروژکتور با وضوح بالا توصیه می‌شود.
  3. نسبت کنتراست: نسبت کنتراست تعداد سیاه و سفیدهایی است که پروژکتور قادر به نمایش آن است. برای نمایش تصاویر با کیفیت بالا پروژکتوری با نسبت کنتراست بالا توصیه می‌شود.
  4. سایز تصویر: سایز تصویری که پروژکتور قادر به نمایش آن است نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. برای محیط‌های کوچک پروژکتوری با سایز تصویر کوچک توصیه می‌شود. برای استفاده در محیط‌های بزرگ، بایستی پروژکتور با سایز تصویر بزرگتر انتخاب نمود.
  5. عمر لامپ: عمر لامپ پروژکتور نیز باید مورد توجه قرار گیرد. پروژکتور با لامپ با عمر بلندتر می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.
  6. قیمت: شاید مهم‌ترین عامل همین قیمت باشد. باید با توجه به بودجه خود، پروژکتوری را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

ویدئو پروژکتور آمفی تئاتری

ویدئو پروژکتورهای سری آمفی تئاتری مکسل دارای امکانات خاص ومنحصر به فردی هستند.
کارکرد فوق العاده عالی این دستگاهها به همراه قابلیت های پبشرفته ، کاربری آسان ، امکانات زیاد وهزینه کم و منطقی ، ویدئو پروژکتور های مکسل را به یکی از بهترین و ایده آل ترین انتخاب ها جهت تجهیز سالن های بزرگ و پر نور مانند سالن های همایش ، آمفی تئاتر و سالن های جلسات تبدیل کرده است تا بتواند تصاویری با کیفیت فوق العاده با ابعاد بزرگ به نمایش در بیاورد.

ویدئو پروژکتور آموزشی

نسل جديد ویدئو پروژکتور آموزشی مکسل با هدف افزايش کيفيت تصوير، افزایش عمر لامپ از ۱۰.۰۰۰ ساعت به ۱۲.۵۰۰ ساعت و به کارگیری فیلتر های هیبرید ، کمک بزرگی به مراکز آموزشی در جهت افزایش طول عمر ویدئو پروژکتور، بالا بردن سطح کیفیت و کاهش هزینه نگهداری آنها ارائه داده است. از این رو پروژکتور آموزشی مکسل به یک ابزار ضروری و بی رقیب درحوزه ی آموزش تبدیل شده است.

ویدئو پروژکتور چند منظوره

ويدئو پروژکتورهاي چند منظوره مکسل شامل بهترين امکانات براي کسب و کار و آموزش هستند . تمامي مدل هاي اين سري تصويري با بالاترين حد کيفيت، امنيت و کاربري آسان ارائه ميدهند.اين ويدئو پروژکتور ها داراي قابليت صرفه جويي در مصرف انرژي و عمر بالا هستند. و میتوانند تصاویری با روشنایی و کیفیت بالا به نمایش بگذارند.

ویدئو پروژکتور DLP، بر اساس تکنولوژی آینه های میکروسکوپی دیجیتالی کار می کنند. بخش اصلی این پروژکتور از حدود 1.3 میلیون آینه میکروسکوپی تشکیل شده است که در هر ثانیه 5000 بار خاموش و روشن می شوند. این فرکانس بسیار بالا با چشم قابل تشخیص نیست. خوب است بدانید که یک دیتا پروژکتور DLP که در ساخت آن سه تراشه به کار رفته باشد، قابلیت تولید 35 تریلیون رنگ را دارد.

به طور کلی فناوری DLP باعث می شود تا ویدئو پروژکتور به بالاترین نسبت کنتراست خود دست پیدا کند. از این جهت معمولاً پروژکتورهای DLP تبحر خاصی در نمایش رنگ مشکی و سایه روشن های موجود در تصویر دارند. از جمله برندهای معتبری که در زمینه ساخت پروژکتور DLP حرف های زیادی برای گفتن دارد، می توان به برند اپتما اشاره کرد. البته برند پاناسونیک در این مورد نیز حضور فعالی دارد و پروژکتورهای DLP آن توانسته اند به محبوبیت بالایی در بازار دست پیدا کنند.

مقایسه ویدئو پروژکتور LCD ،DLP و LED

در ادامه مقایسه ویدئو پروزکتور LCD و DLP و LED، باید بگوییم که پروژکتورهای DLP چون نیاز به فیلتر ندارند و در مقابل گرد وغبار نیز ایمن هستند، نسبت به پروژکتورهای LCD کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری خواهند داشت. اما امکان زوم یا تغییر لنز در آنها وجود ندارد. علاوه بر این دیتا پروژکتورهای LCD نسبت به پروژکتورهای DLP شدت روشنایی بیشتر و قیمت پایین تری دارند. در یک توضیح کامل تر می توان گفت پروژکتور DLP برای استفاده های تجاری و آموزشی و پروژکتور LCD برای استفاده در منزل و به عنوان سینمای خانگی مناسب تر است.

نوع دیگر ویدئو پروژکتورها، پروژکتوهای LED که بر اساس جدید ترین تکنولوژی روز ساخته شده اند. در این فناوری لامپ پروژکتور حذف شده است و لیزر و نور ال ای دی جایگزین آن شده اند. LED رفته در ساخت این نوع ویدئوپروژکتور، عمر بسیار طولانی تری نسبت به انواع لامپ ها دارد. به طور میانگین طول عمر یک ویدئو پروژکتور LED در حالت نرمال 20000 ساعت و در حالت اکو 30000 ساعت خواهد بود که چند برابر مدل های لامپی است.

به این ترتیب یک پروژکتور ال ای دی برای چند سال (متناسب با نوع استفاده ای که از آن می شود)، به عملکرد بدون نقص و کم خرج خود ادامه می دهد. علاوه بر این منبع نوری این نوع ویدئو پروژکتور هیچ گاه نیاز به تعویض نخواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است که دیتا پروژکتور LED بسیار کم صداتر از پروژکتورهای LCD و DLP هستند و هزینه بسیار کمتری را برای نگهداری و تعمیر نیاز دارند.

دکمه بازگشت به بالا