عمومیکسب و کار ایرانی

پکیج یونیت پشت بامی چیست و مزایا و عملکرد آن به چه شکل است؟

در تعریف یا همان روف تاپ پکیج، می توانیم بگوییم این دستگاه، یک وسیله تامین سرما و گرما می باشد که برای استفاده آن ها را روی بام ساختمان مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، ورزشی و غیره نصب می کنیم و با کانال کشی به بخش های مختلف ساختمان متصل می شوند. این پکیج ها از دو تکه مجزا (چیلر و هواساز) تشکیل شده که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. فرآیند تولید برج خنک کننده مستلزم تعهد به کیفیت و پایداری است و توجه دقیق به هر یک از این مراحل یک برج خنک کننده موثر و قابل اعتماد را فراهم می کند.

پکیج یونیت چیست؟ | روفتاب پکیج | قیمت | پشت بامی | انواع

مزایای استفاده از پکیج پشت بامی

1)عدم اشغال فضای مفید:

این پکیج ها برروی بام نصب شده و به همین دلیل به راحتی دیده نمی شوند و فضای مفید ساختمان را اشغال نمی کنند.

2)کارکرد بسیار کم صدا:

به علت دور بودن از محیط داخلی ساختمان و همچنین به کار بردن موتورفن های کم صدا و استفاده از کمپرسورهای اسکرال، صدای کارکرد کمی دارند.

3)تامین هوای تازه از بیرون به مقدار کافی:

دراین دستگاه، هوای تازه به میزان دلخواه و قابل کنترل از بیرون وارد دستگاه می شود. همچنین می توان با فیلتر نمودن از آلاینده ها و تنظیم دقیق دما (چه در سرما و چه در گرما) لوازم افزایش دهنده و کاهش دهنده رطوبت را به آن افزود و با سیستم کنترلی هوشمند می توان رطوبت هوا را به میزان دلخواه و دقیق تنظیم نمود.

4)عدم وجود آب در حالت سرمایش:

درسیستم های آبی مانند هواساز،فن کویل و … که به چیلر متصل می شوند، باید در ابتدا محلول گلیکول و آب درچیلر سرد شود و سپس به وسیله لوله های عایق کاری شده و پمپ به یونیت ها منتقل شود اما در پکیج پشت بامی در حالت سرمایش، آبی در مدار وجود نداشته و چون چیلر و هواساز داخل یک دستگاه و در کنار یکدیگر قرار دارند، به آب و موارد ذکر شده درآن نیازی نیست و اپراتور چیلر به طور مستقیم در هواساز قرار می گیرد.

این کار علاوه بر کاهش هزینه و در نتیجه کاهش قیمت پکیج پشت بامی، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و و جلوگیری از هدر رفتن انرژی در مسیر انتقال آب سرد از چیلر تا یونیت های داخل ساختمان می شود. پکینگ فیلمی برج خنک کننده یکی از انواع پکینگ های مورد استفاده در برج های خنک کننده است. این نوع پکینگ از ورق های پلاستیکی نازک و لانه زنبوری شکل ساخته شده است

عملکرد پکیج روف تاپ در حالت برودتی (سرمایش)

در سیستم سرمایشی معمولا هواساز برروی بام و چیلر درموتورخانه و یا جایی دورتر ازهواساز قرار می گیرد و چیلر بعد از سرد کردن آب، آب سرد را به داخل هواساز پمپاژ می کند تا آب سرد در کویل هواسازجاری شود و به وسیله فن با دمیدن هوا از روی کویل، هوای سرد به وسیله کانال وارد ساختمان می شود.

اما در دستگاه پکیج پشت بامی، این دو دستگاه (چیلر و ) در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا دیگر به سردسازی آب احتیاجی نباشد و مبرد (گاز فریون)، به طور مستقیم وارد کویل (اپراتور) شده و با گرفتن حرارت از هوای عبوری اطراف کویل، دمای هوا را کاهش و درساختمان توزیع کند.

عملکرد پکیج روف تاپ در حالت حرارتی (گرمایش)

در سیستم گرمایشی عملکرد پکیج به این شکل است که علاوه بر دارای مبرد، لوله های حاوی آب گرم نیز در پشت فن قرار می گیرند. آب گرم از طرف بویلر موجود در موتورخانه ساختمان و یا پکیج گازسوز تامین شده و به لوله ها انتقال داده می شود. سپس فن با دمیدن هوا از اطراف لوله های دارای آب گرم، باعث افزایش دمای هوا شده و آن را به داخل ساختمان انتقال می دهد.

بنابراین پکیج پشت بامی دستگاهی است متشکل از دو بخش مختلف : چیلر هوایی یا همان چیلر تراکمی هوا خنک و هواساز متصل به آن که عمل سرمایش و گرمایش توسط آن انجام و برروی پشت بام قرار می گیرد.

انتخاب مناسب ترین واحد پکیج روف تاپ

کارایی و نوع کابرد هر پکیج به چندین عامل بستگی دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم :

کارایی بالا:

کارایی بالای پکیج بیشتر تابع برند کالا و امکاناتی است که برروی آن قرار داده شده است این امکانات می توانند سیستم کنترل دما از راه دور و ریموت کنترل، استفاده از برج خنک کن برای خنک سازی سریع کندانسور و یا سیستم های بهینه سازی عملکرد کمپرسور و یا استفاده از فن در کویل ها کندانسور می تواند تا حد زیادی کارایی پکیج روف تاپ را بالاتر ببرد.

مصرف انرژی:

مصرف انرژی با کارایی و بازده سیکل و تجهیزات دستگاه در ارتباط است به دلیل استفاده مدام از پکیج باید مصرف انرژی آن پایین باشد تا هزینه های برق مصرفی کمتر شود. معمولا میزان مصرف انرژی نرمال محصول، در داخل کاتالوگ یا بروشور آن نوشته شده است که می توان با توجه به نیازخود، آن را انتخاب کرد.

هزینه های تعمیر و نگهداری:

معمولا پکیج روف تاپ هزینه تعمیر کمی دارد. به این خاطر که تنها عضوی که به صورت مداوم حرکت میکند و می چرخد، کمپرسور می باشد که خیلی کم پیش می آید مشکل آفرین شود و تا سال ها بدون مشکلی کار می کند که یکی از مزایای پکیج پشت بامی است.

هزینه های نگه داری بیشتر شامل تمیزکاری پکیج، تعویض برخی ها و یا هزینه های تعویض مکان یا نصب مجدد آن می باشد که جزو هزینه های روتین می باشد.

جمع بندی پکیج پشت بامی (روف تاپ پکیج) دستگاه سرمایشی و گرمایشی است که بر روی بام ساختمان مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری، ورزشی و غیره نصب شده و مستقیما با کانال کشی به بخش های مختلف ساختمان مانند سالن ها و اتاق ها متصل می شود.

پکیج یونیت پشت بامی از دو تکه مجزا (شامل چیلر و هواساز) که در کنار یکدیگر و در یک مجموعه واحد طراحی و ساخته می شود، تشکیل شده است. در این دستگاه علاوه بر وجود کویل های سرمایشی و گرمایشی، می توان انواع فیلترها و نیز تجهیزات تنظیم کننده رطوبت را نیز نصب کرد.

در ادامه به شکل موشکافانه تری به سوال پکیج یونیت پشت بامی چیست پاسخ می دهیم و به مزایا و اینکه عملکرد آن به چه شکل است خواهیم پرداخت.

۱ . عملکرد پکیج پشت بامی در حالت برودتی (سرمایش) به چه شکل است؟

در سیستم سرمایشی چیلر و هواساز، معمولا هواساز بر روی بام و چیلر در موتورخانه و یا در مکانی دورتر از هواساز نصب شده و چیلر پس از سرد کردن آب، آب سرد را به هواساز پمپاژ می کند تا آب سرد در کویل هواساز جاری شده و با دمیدن هوا توسط فن از روی کویل، هوای سرد با کانال کشی وارد ساختمان شود.

ولی در دستگاه پکیج پشت بامی ، این دو دستگاه (چیلر و هواساز) در کنار یکدیگر جای می گیرند تا دیگر نیازی به سرد سازی آب نباشد و مبرد (گاز فریون) مستقیما وارد کویل (اواپراتور) شده و با گرفتن حرارت از هوای عبوری اطراف کویل، دمای هوا را کاهش و در ساختمان توزیع کند.

در شکل زیر طرح دیگری از دستگاه پکیج پشت بامی که از دو قسمت تشکیل شده، نشان داده شده است .تعمیر برج خنک کننده چیلر  دارای سطوح مختلفی است که هریک از این سطح ها نیاز به دانش و تخصص لازم در مورد قطعات و تجهیزات به کاررفته در سیستم برج خنک کننده است.

۲ . عملکرد آن در حالت حرارتی (گرمایش) به چه شکل است؟

عملکرد پکیج یونیت در حالت گرمایش نیز به این شکل است که علاوه بر کویل حاوی مبرد ، لوله های حاوی آب داغ (کویل آبگرم) نیز در پشت فن جاسازی می شود. آب داغ از طرف بویلر موجود در موتورخانه ساختمان و یا پکیج گازسوز تامین شده و به لوله ها ارسال می شود. این بار فن با دمیدن هوا از اطراف لوله های حاوی آب داغ، منجر به افزایش دمای هوا شده و آن را به داخل ساختمان ارسال می کند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا