عمومیکسب و کار ایرانی

چرا از سرامیک بدنه به جای واکس روی بدنه استفاده کنیم؟

روکش سرامیک، از جنس پلیمر مایع است که به صورت دستی بر روی بدنه‌ی خارجی خودرو به کار می‌رود.

خب سوالی که بیشتر مشتریان شرکت می‌پرسند این است که ” چه نوع محافظت کننده بدنه خودرو استفاده کنیم؟چه زمانی آن را بر روی خودرو اجرا کنیم؟ کدام یک بهتر است؟ ” خب این سوال سختی برای پاسخ دادن است! زیرا بعضی‌ها کالاهای قدیمی را ترجیح می‌دهند و واکس استفاده می‌کنند و مدام آن را شارژ می‌کنند. بعضی دیگر نیز عاشق ماندگاری و دوام و براقیت سرامیک خودرو هستند! جدا از اینکه شما طرفدار کدام یک  از محصولات محافظتی هستید، باید بگوییم شما لایق دانستن اطلاعات واقعی هستید، تا درست‌تر انتخاب نمایید!!!

کاری که  استارلوکس  می‌خواهد در این مقاله برای شما انجام دهد! ما امروز به ارائه اطلاعات صحیح در مورد انواع محافظت کننده‌های بدنه خودرو می‌پردازیم؟

1- واکس بدنه خودرو چیست؟

مشهورترین و پرفروشترین کالای محافظتی خودرو در دنیا، واکس بدنه خودرو می‌باشد، که مورد استفاده ترین آن واکس کارناوبا هست که قدرت محافظتی در برابر نور خورشید را دارد. تولیدکنندگان واکس، کارناوبا بدست آمده از درخت در بزریل را تهیه کرده و با حلال مناسب و موم زنبور ترکیب می‌کنند. واکس اعمال شده بر روی خودرو پس از خشک شدن، جلوه تمیز و درخشان به آن می‌دهد.

 2- واکس بدنه خودرو چقدر ماندگاری دارد؟

بعضی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که خودرو را هر 4-6 هفته یکبار واکس بزنید. اما در بازار واکس‌هایی با عنوان ماندگاری بیشتر نیز هست که ادعای تا 6 ماه ماندگاری را نیز دارند. چیزی که ذهن بیشتر مشتریان را درگیر خود می‌کند، دانستن تفاوت بین پولیش و واکس خودرو است. عملیات پولیش چند مرحله‌ای هست و سبب می‌شود تا خودرو سطحی یکدست و براق داشته باشد. واکس بدنه خودرو، بعد از پولیش‌کاری است و با ایجاد لایه محافظتی مقاوم بر روی سطوح پولیش شده، از بدنه خودرو در برابر آسیب عوامل محیطی محافظت می‌کند.

3- واکس با کیفیت بدنه خودرو چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و دانش علمی، کیفیت واکس بدنه خودرو نیز بهبود یافته است. مسلما بهترین و با کیفیت ترین واکس خودرو در دنیا، واکس مصنوعی می‌باشد که توسط کارشناسان صنعتی انتخاب شده است. واکس مصنوعی دارای ترکیب کارنابا و مواد مصنوعی است که جلوه خودرو را همچون روز اول می‌کند!

4- چگونه می‌توانیم واکس بدنه خودرو را اجرا کنیم؟

فرایند اجرای واکس خودرو، زمانبر است. در اینجا ما بطور خلاصه برای اطمینان از اجرای صحیح واکس مراحل انجام آن را بیان می‌کنیم:

کنترل دما: ابتدا باید خودرو خود را به مکانی دور از تابش مستقیم نور خورشید منتقل کرده و از داغ نبودن سطح بدنه خودرو اطمینان حاصل نمایید.

  •  جرای واکس با اسفنج: واکس را با ، بصورت نم دار با حرکات دایره‌ای بر روی سطح بدنه خودرو اعمال کنید.

اجرای واکس نهایی: مرحله نهایی ماساژ واکس روی بدنه خودرو هست که تا زمانی که جذب آن شود، ادامه باید دهید. اغلب دیتیلرها این مرحله را ترجیح می‌دهند با انجام دهند، تا در وقت و زمان خود صرفه جویی کنند. در پایان اضافات باقی مانده روی سطح را با تمیز پاک کنید.

 5- مزایای واکس بدنه خودرو چیست؟

خب حالا به بیان تعدادی از مزایای استفاده واکس بدنه خودرو می‌پردازیم:

  • دوستدار محیط زیست: واکس کارنابا دوستدار محیط زیست بوده و از مواد طبیعی ساخته می‌شود.
  • کاربرد آسان: اعمال واکس به بدنه خودرو همانطور که در بالا اشاره شد، آسان است و فقط به زمان و نیروی دست نیاز دارد.
  • بدون نیاز به تخصص: اجرای واکس کاری اسان است و نیاز به تخصص خاص ندارد. گرچه تجهیزات مخصوص واکس و دستگاه پولیش مورد استفاده در مراکز دیتیلینگ سبب افزایش میزان درخشش و محافظت می‌شود.
  • مقاوم در برابر گرما: بعد از اجرای صحیح واکس بدنه خودرو، لایه واکس با گرم شدن سطح خودرو نازک نمی‌شود.
  • آبگریز: موم مورد استفاده در واکس سبب آبگریزی می‌شود که ایجاد لک توسط آب را بدنبال ندارد.
  • پاک کردن آسان: همانطور اجرای واکس آسان است، پاک کردن آن نیز آسان بوده براحتی می‌توان با آماده ساز رنگ آن را از روی سطح پاک کرد.

6- معایب واکس بدنه خودرو چیست؟

خب هر کالایی علاوه بر مزایا، معایب خود را نیز دارد:

  • شارژ مکرر: همانطور که در بالا ذکر شد، اغلب واکس‌های خودرو باید هر 4 تا 6 هفته یکبار شارژ شود.
  • کار زیاد و زمان‌بر: شما نیاز دارید که ابتدا خودرو را بشویید، آن را کاملاً خشک کنید، از آماده ساز رنگ برای از بین بردن چربی، واکس، سیلیکون و … روی سطح استفاده کنید و سپس واکس را اجرا کنید که خود نیز خیلی زمان‌بر است.
  • انتخاب سخت: برخی از محصولات وجود دارد که به عنوان واکس خودرو به بازار عرضه می شوند، اما واقعا اینگونه نیست. یک مثال عالی در این مورد، شامپو واکس است، که بیشتر یک نرم کننده است و به سرعت شسته می‌شود و برای محافظت از بدنه کار زیادی نمی‌کند.
  • محافظت کم: اکثر واکس‌های بدنه خودرو قابلیت محافظت در برابر اشعه ماورای خورشید را ندارند، حتما به هنگام خرید واکس به این نوع محافظت دقت فرمایید.

7- درز گیر رنگ خودرو (Paint Sealant) چیست؟

درزگیر رنگ خودرو به تازگی وارد عرصه دیتیلینگ شده است، اما به سرعت به یکی از کالاهای محبوب در بین دیتیلرهایی که به دنبال کالایی سریع و ماندگار بودند، تبدیل شد. Sealant paint محصولی کاملاً مصنوعی است که برای محافظت از سطح خودرو و در عین حال درخشش آینه مانند طراحی شده است. درزگیرهای مدرن پیشرفت شگفت‌انگیزی را در شیمی سطح نشان می‌دهند و معمولاً شامل پلیمرهای اختصاصی هستند که عملکرد را افزایش می‌‌دهند. جذابیت این محافظ رنگ دو برابر است، استفاده از آنها آسان بوده و ماندگاری بالایی دارند.

برای کسانی که وقت و هزینه دیتیلینگ را ندارند، این بهترین گزینه است. درزگیر رنگ خودرو (Paint Sealant) جایگزین واکس کارناوبا طبیعی است، این محصول درخشش واکس کارناوبا را دارد، اما همچنان مزایایی دارد که مواد طبیعی نمی‌تواند ارائه دهد. درزگیرهای رنگ خودرو با نامهای محافظ پلیمری، واکس و لایه محافظ خودرو، درزگیر رنگ، سیلنت (Sealant)، نانو پلیمر و … در بازار موجود هستند.

سیلنت‌ها خاصیت آبگریزی بیشتری به نسبت واکس دارند. سیلنت‌ها از لحاظ نوع خروجی نیز به دو نوع Wet Sealant که ظاهر براق و مرطوب دارد و نوع Gloss که براقیت ویژه‌ای دارند، تقسیم می‌شوند، که انتخاب آن نیز بستگی به سلیقه شما دارد. هدف از خرید سیلنت محافظت از بدنه خودرو در برابر عوامل محیطی می‌باشد، در میان تمام ویژگی‌های محافظتی، محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش بسیار مهم است. در صورت قرار گرفتن در معرض منظم اشعه‌های خورشید می‌تواند بر رنگ ماشین شما تأثیر بگذارد.

آهن |بهترین مواد سرامیک خودرو |تفاوت کاور و سرامیک خودرو

آسیب اشعه ماورا بنفش می تواند باعث کمرنگ شدن یا لکه دار شدن رنگ حودرو شود. آسان نیست که همیشه اتومبیل خود را از عناصر محیطی محافظت کنید. هنگام استفاده از سیلنت، لایه‌های محافظی روی رنگ ایجاد می‌شود، که در نهایت به افزایش انعطاف پذیری اولیه رنگ کمک می‌کند. یک نکته مهم که باید به خاطر بسپارید این است که هر یک از درزگیرها دارای درجه مقاومت مختلفی در برابر آلاینده‌ها هستند. بعنوان مثال برخی از مواد درزگیر در جلوگیری از آلاینده‌های خاص مانند گرد و خاک بسیار موثر هستند. پوشش درزگیر رنگ خودرو (Paint Sealant) از واکس ضخیم‌تر است.

 8- درز گیر رنگ خودرو چقدر ماندگاری دارد؟

یکی از این مزایا درزگیرهای رنگ خودرو ، ماندگاری بالا می‌باشد، درزگیرهای رنگ بسته به آب و هوا و شرایط رانندگی از 4 تا 6 ماه دوام می‌آورند. در حالی که واکس کارناوبا 4-6 هفته ماندگاری دارد. بعضی از درزگیرهای برندهای مشهور حتی تا 1 سال هم ماندگاری دارند. این ماندگاری بهترین انتخاب برای کاربران خودرویی است که وقت کافی برای شارژ مکرر محافظ بدنه خودرو خود ندارند، می‌باشد. از آنجا که یک درزگیر به طور شیمیایی ساخته شده است تا به سطح متصل شود، ماندگاری آن بسیار بیشتر از واکس سنتی خواهد بود، در حالی که محافظت بیشتری در برابر آسیب عوامل محیطی همچون مانند صمغ درخت ، باران اسیدی و اشعه UV و … ایجاد می‌کند.

9- درز گیر رنگ خودرو با کیفیت چیست؟

اکثر درزگیرهای رنگ موجود در بازار از مواد اکریلیک و پلیمر تشکیل شده‌اند، البته انواع خاص دیگر نیز موجود است. برای کاربران خانگی، درزگیرهای پلیمری معمولاً بهترین انتخاب هستند زیرا استفاده از آنها ساده‌تر است و درخشش بهتری دارند. درزگیرهای اکریلیک بیشتر برای استفاده تجاری توسط افراد حرفه‌ای مناسب است اما دارای ماندگاری خیلی بیشتر به نسبت نوع پلیمری هستند. علاوه بر نوع سیلنت، شما باید برای انتخاب بهتر عواملی همچون مواد مورد استفاده، مدت ماندگاری، حجم، مقاومت در برابر آلودگی، محافظت ارائه شده، مدت زمان لازم برای اجرا و ایزوله ، سهولت تمیز کردن و قیمت را در نظر بگیرید. بطری‌های حجم بالا برای استفاده مقرون به صرفه هستند، زیرا در زمان شارژ سیلنت نیز از آن می‌توانید استفاده کنید. حتما بخاطر داشته باشید که بهترین سیلنت‌ها قدرت محافظ از بدنه خودرو در برابر اشعه ماورای خورشید را داشته و دارای ماندگاری حداقل 6 ماهه هستند، حتما به هنگام خرید لیبل کالا را مطالعه فرمایید.

10- چگونه می‌توانیم درز گیر رنگ خودرو را اجرا کنیم؟

علیرغم تکنولوژی پیشرفته بکار برده شده در ساخت درزگیر رنگ، اجرای آن روی بدنه خودرو بسیار آسان می‌باشد. شما می‌توانید قبل از اجرا سطح را پولیش کنید، اما اگر این امکان برای شما وجود ندارد، نیز به همین خوبی عمل می‌کند. در اینجا ما بطور خلاصه برای اطمینان از اجرای صحیح درزگیر رنگ مراحل انجام آن را بیان می‌کنیم:

  • شستشوی بدنه خودرو: خودرو خود را با استفاده از شوینده دلخواه خود بشویید و سپس آن را با دستمال مایکروفایبر خشک کنید تا از لکه‌های آب جلوگیری کنید.
  • آماده ساز رنگ: در صورتی که سطح خودروتان دارای چربی، موم، واکس و… است، باید برای از بین بردن آن از آماده ساز رنگ و ریموور استفاده کنید. اگر آلودگی‌های سطح بدنه خودرو شما خیلی زیاد بود، می‌توانید از خمیر کلی و پاک کننده آهن و گرد لنت نیز کمک بگیرید.
  • کنترل دما: ابتدا باید خودرو خود را به مکانی دور از تابش مستقیم نور خورشید منتقل کرده و از داغ نبودن سطح بدنه خودرو اطمینان حاصل نمایید.
  • اجرای درزگیر رنگ (Paint Sealant): درزگیر رنگ را به پد اسفنجی اجرای واکس و سرامیک بزنید و یا می‌توانید از دستگاه پولیش نیز استفاده کنید( استفاده از دستگاه پولیش سبب توزیع مساوی و مداوم بر روی سطح می‌شود)، مواد را بصورت لایه نازک و مساوی کار کنید. بهتر است سطح خودرو را بخش بخش انجام دهید. پس از چند دقیقه با دستمال مایکروفایبر سطح را تا رسیدن به درخشش پاک کنید. در صورت تمایل می‌توانید، بعد از 1 ساعت، برای محافظت بیشتر، لایه دوم را بزنید. البته این یک مرحله غیرضروری است مگر اینکه در محیطی با شرایط آب و هوایی خیلی نامناسب زندگی کنید.

11- مزایای درز گیر رنگ خودرو چیست؟

  • کاربرد آسان: اجرای سیلنت بر روی بدنه خودرو همانطور که در بالا اشاره شد، آسان است و فقط به زمان و نیروی دست نیاز دارد.
  • بدون نیاز به تخصص: اجرای سیلنت نیاز به تخصص خاص ندارد. گرچه تجهیزات مخصوص و دستگاه پولیش مورد استفاده در مراکز دیتیلینگ سبب افزایش میزان درخشش و محافظت می‌شود.
  • مقاوم در برابر گرما: بعد از اجرای صحیح درزگیر رنگ خودرو، لایه سیلنت با گرم شدن سطح خودرو نازک نمی‌شود.
  • آبگریز: سیلنت‌ها سبب آبگریزی می‌شود که ایجاد لک توسط آب را بدنبال ندارد.
  • مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش: پوشش سیلنت در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است و مانع از رنگ پریدگی، افتاب سوختگی آن می‌شود.
  • ماندگاری نسبتا بالا: ماندگاری سیلنت نسبت به واکس بیشتر است و همچون واکس نیاز به شارژ ماهانه ندارد. اکثر سیلنت‌های موجود در بازار6ماه تا 1سال ماندگاری دارند که در لیبل آنها ذکر می‌شود.
  • مقاوم در برابر آسیب عوامل محیطی: سیلنت در برابر عوامل محیطی همچون باران اسیدی، مواد شیمیایی، فضولات پرندگان، گرد و خاک و … مقاومت بالایی دارد.

12- معایب درز گیر رنگ خودرو چیست؟

  • ظاهر کسل کننده و سرد: این تصویر تاثیر درزگیر رنگ خودرو (Paint Sealant) را روی بدنه خودرو بطور واضح نشان می‌دهد. سمت چپ خودرو عاری از هر گونه واکس و سرامیک هست و در سمت راست خودرو فقط درزگیر رنگ خودرو اعمال شده است. همانطور که می‌بینید بدنه خودرو بسیار تمیز دیده می‌شود، اما همچنان ظاهر کسل کننده‌ای دارد. به همین علت اکثر مراکز دیتیلینگ بعد از استفاده درزگیر رنگ از واکس کارنابا نیز برای ایجاد درخشش استفاده می‌کنند. سیلنت سطح بدنه خودرو را براق می‌کند اما همچنان ظاهر سرد و کسل کننده آن باقی می‌ماند! سیلنت چیزی ما بین واکس و سرامیک هست.

مقاومت کمتر نسبت به سرامیک: درزگیر رنگ خودرو در برابر عوامل محیطی و اشعه ماورای بنفش از واکس خودرو بهتر است، اما نه به اندازه نانو سرامیک خودرو!

  • نیاز به شارژ بیشتر نسبت به سرامیک: سیلنتها حداقل هر 6 ماه نیاز به شارژ مجدد دارند، البته اگر خودرو شما بیشتر در برابر عوامل محیطی قرار گرفته باشد، این مدت زمان کوتاه‌تر نیز می‌شود.
  • هزینه بالا: هزینه خرید سیلنت‌ها نسبت به واکس بیشتر است.
  • زمان‌بر: شما نیاز دارید که ابتدا خودرو را بشویید، آن را کاملاً خشک کنید، از آماده ساز رنگ برای از بین بردن چربی، واکس، سیلیکون و … روی سطح استفاده کنید و سپس سیلنت را اجرا کنید که زمان‌بر است.
  • اصلاح سخت: اگر در حین اجرا اشتباه کنید، قابل جبران نیست و باید صبر کنید سیلنت کاملا خشک شود، و مجددا با آماده ساز رنگ کل سطح را پاک کنید و سیلنت را دوباره بر روی کل بدنه اجرا کنید.

13- سرامیک واکس بدنه خودرو چیست؟

شاید باورش برای شما سخت باشد، اما بیشتر محصولات سرامیک واکس عاری از واکس طبیعی هستند. این محصولات اغلب از مواد شیمیایی بر پایه پلیمر ساخته شده‌اند و گاهی در ترکیبات خود حاوی سیلیکون دی‌اکسید یا تفلون نیز هستند، که در ترکیبات سرامیک نیز می‌باشد. این دو ماده به تولید یک سطح لغزنده یا خاصیت آبگریزی کمک می‌کنند.

مشکل اصلی در این گروه محصولات عدم سازگاری بین فرمولاسیون‌ها است. برخی محصولات به عنوان پوشش اسپری سرامیک واکس و برخی دیگر به عنوان سرامیک واکس کاسه‌ای به بازار عرضه شده‌اند. بعضی از آنها حاوی سیلیکون دی‌اکسید بوده و برخی دیگر فقط دارای پلیمرهای شیمیایی هستند که به سطح تمیز خودرو می‌چسبد.

صرف نظر از ترکیب دقیق آنها، به راحتی می‌توان گفت که سرامیک واکس در واقع نوعی درزگیر رنگ (Paint sealant) است که بر روی بدنه خودرو شما زده می‌شود. سرامیک واکس را می‌توان مانند یک واکس خمیری استفاده کرد و یا آن را بر روی سطح اسپری کرد. پلیمرهای تقویت کننده موجود در داخل سرامیک واکس، می تواند درخشش رنگ زیر را بهبود بخشد. در تصویر زیر تفاوت نوع و میزان آبگریزی واکس و سرامیک واکس را می‌بینید.

دکمه بازگشت به بالا