عمومیکسب و کار ایرانی

چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است و دلایل آن چیست؟

به خاتمه ی ناخواسته ی بارداری قبل از هفته ی سیزدهم سقط زودرس یا خود به خودی گفته می شود. تقریبا ده درصد از زنان باردار دچار سقط زودرس می شوند. خونریزی و لکه بینی نشانه های سقط زود هنگام هستند. جالب است بدانید نیمی از زنانی که دچار سقط زودرس می شوند، قبل از سقط خونریزی ندارند. اگر دچار سقط زودرس شده اید ممکن است بقایای سقط در رحم باقی مانده باشد. این بافت ها حتما باید از رحم خارج شوند. در برخی موارد به صورت طبیعی دفع می شوند و در برخی دیگر نیاز به عمل جراحی است.

حاملگی خارج رحمی چیست؟

لانه گزینی نادرست تخمک بارور شده منجر به حاملگی خارج رحمی می شود. به صورت طبیعی تخمک بارور شده در جداره ی رحم لانه گزینی می کند اما در حاملگی خارج رحمی در جای دیگری، به خصوص لوله های فالوپ باقی مانده و تکثیر می شود. اگر لوله های فالوپ پاره شوند خونریزی داخلی رخ می دهد و فرد دچار درد، ضعف و گاهی منجر به مرگ می شود. در برخی موارد، خونریزی واژینال تنها نشانه ی حاملگی خارج رحمی است. درد شکم، لگن و شانه نیز ممکن است رخ دهند. برخی زنان قبل از اینکه بفهمند باردار هستند دچار این علائم می شوند. اگر دچار هر یک از این علائم شدید حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است ؟

خونریزی در دوران بارداری به دلایل زیادی رخ می دهد. به خصوص در سه ماه اول بارداری. در این مطلب به این سوال که چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است پاسخ می دهیم. خونریزی در هر زمانی از بارداری ممکن است نشان دهنده یک شرایط خاص باشد. همیشه بهترین ایده این است که علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید، تا او تشخیص دهد که آیا خونریزی ناشی از چیزی جدی است یا خیر. سعی کنید وحشت نکنید و بدانید که بسیاری از زنان باردار که در دوران بارداری دچار خونریزی می شوند ، نوزادان سالمی به دنیا می آورند، توضیحاتی در مورد این مشکل که توسط پزشکان و متخصصان بیان شده است.

آیا من خونریزی دارم یا آنها فقط لکه بینی دارند ؟

بین خونریزی و لکه بینی (خونریزی خفیف) در دوران بارداری تفاوت وجود دارد . لکه بینی زمانی اتفاق می افتد که متوجه چند قطره خون در لباس زیر می شوید. اگر نوار بهداشتی بپوشید پر از خون نمی شود. لکه بینی در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول، جای نگرانی نیست. اگر خونریزی اینجا و آنجا بیشتر از یک قطره خون باشد، در این صورت پزشک در معاینه سونوگرافی شما علل خونریزی را مشخص می کند، بهتر است برای اطمینان از سلامت خود و جنین خود بسیار مراقب باشید.

شایع ترین علل خونریزی در سه ماهه اول چیست؟

خونریزی لانه گزینی: زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی کند و باعث خونریزی خفیف شود. این یک بخش طبیعی از اوایل بارداری است. حاملگی مولار: یک بیماری نادر که زمانی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده در رحم کاشته شود، اما به جای جنین تومور ایجاد شود. حاملگی خارج از رحم: زمانی که حاملگی در خارج از رحم (مانند لوله های فالوپ) شکل می گیرد. می تواند تهدید کننده زندگی باشد. هماتوم ساب جفتی: خونریزی از یکی از غشاهای اطراف جنین به داخل رحم. هماتوم های زیر جفتی معمولاً خود به خود برطرف می شوند.

پولیپ دهانه رحم: یک پولیپ غیر سرطانی روی دهانه رحم که در دوران بارداری به دلیل افزایش سطح استروژن خونریزی می کند. سقط جنین: از دست دادن بارداری قبل از هفته بیستم. معمولاً با خونریزی خفیف شروع می شود و شدیدتر می شود. می تواند با گرفتگی شدید همراه باشد. به لکه خونی که بصورت نقطه‌ای در رنگ‌های صورتی، قرمز یا قهوه‌ای تاریک روی لباس زیر زنان پیدا می‌شود لکه بینی می‌گونید که بیشتر مواقع لکه‌بینی از خونریزی دوران پریود کمتر بوده و کل لباس زیر را خونی نمی‌کند و معمولا در بارداری اتفاق می‌افتد.

لکه خون بینی در بارداری می‌تواند یک اتفاق ترسناک و نگران کننده باشد ولی بهتر است بدانید که این همیشه نشانه خطر یا مشکلات در بارداری نیست. خیلی وقت‌ها مقدار کم خون در دروان بارداری طبیعی است و بیشتر در سه ماه اول بارداری دیده می‌شود که خودش می‌تواند نشانه حاملگی نیز باشد. با این حال باید حواستان به لکه بینی در بارداری باشد چون لکه‌بینی می‌تواند نشانه دوران حاملگی سخت و پیچیده باشد. لکه‌بینی اگر به درستی کنترل نشود می‌تواند باعث سقط جنین و آسیب جدی به سلامت مادر شود. چه زمانی برای لکه بینی در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پس از سه ماهه دوم از بارداری خود دچار خونریزی شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این قضیه در سه ماهه دوم بسیار مهم تر است و در مواردی ممکن است برای شما استراحت مطلق و یا حتی بستری اعلام کنند. درمان خونریزی در هنگام بارداری وظیفه یزشک شماست در هر زمانی از بارداری خود اگر شاهده لکه بینی یا خونریزی شدید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک شما در جریان این موضوع باشد و مشورت های لازم را به شما دهد و برای شما داروهایی تجویز میکند تا مشکل شما درمان شود.

لکه بینی در بارداری چگونه است؟

خون خفیفی که از واژن در بارداری خارج شده را لکه بینی می‌نامند. لکه بینی یکی از علائمی است که بسیاری از زنان در طول دوره اولیه بارداری خود تجربه می‌کنند. این خونریزی به صورت لکه‌هایی روی لباس زیر شما دیده می‌شود. این لکه‌ها معمولاً رنگی روشن دارند و تا 10 روز بعد از باروری تخم ظاهر می‌شوند. لکه بینی طبیعی و بی‌خطر در بارداری معمولاً خفیف‌تر و کمتر از خونریزی قاعدگی است و با گذشت زمان کاهش می‌یابند و قطع می‌شود. با این حال، هر گونه خونریزی غیرمعمول یا ناهنجار در دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه شود.شاید برای شما سوال باشد باشد که لکه بینی بارداری چطوریه و چه انواعی دارد؟ در واقع بانوان باردار در  حدود20 تا 25 %در این دوران دچار انواع خونریزی در بارداری می‌شوند. از هر 4 یا 5 مادر باردار یک نفر لکه بینی خواهد داشت.

رنگ خونریزی در بارداری به مدت زمانی که طول میکشد تا خون از بدن خارج شود بستگی دارد به همین دلیل ممکن است ان را درنگ های مختلفی مشاهده کنید. قرمز تیره: خونی که تازه است و بلافاصله از واژن خارج می‌شود صورتی و نارنجی: لکه بینی صورتی و نارنجی به دلیل مخلوط شدن خون با ترشحات دهانه رحم به این این رنگ درآمده است لکه بینی قهوه‌ای واژن: مشاهده لکه بینی قهوه ای به دلیل خونی است که کمی بیشتر در رحم باقی مانده و دیر از واژن خارج شده است و به دلیل  اکسید شدن به رنگ قهوه ای در آمده است به همین خاطر شما ترشحات قهوه ای را تجربه می کنید در ادامه عکس لکه بینی در بارداری را مشاهده می کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا