چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم ؟

صحبت‌کردن در جمع بدون استرس نیاز به مهارت و آموزش دارد. برخی افراد به راحتی در جمع صحبت می‌کنند اما برخی دیگر نیاز به کسب تجربه توجه به‌برخی نکته‌ها و انجام تمرین دارند تا این مهارت را یاد بگیرند. سخنرانی در جمع می‌تواند یک کنفرانس دانشجویی ساده یا پرزنت‌کردن تعداد زیادی از مشتری‌های باقوه و مهم یک شرکت باشد. شما باید به‌خوبی از این وظیفه خود برآیید؛ اما چطور؟ با راهکارهایی مثل شناخت مخاطب تمرین مستمر یا درک کامل موضوع ارائه! ما در این مقاله شیوه‌هایی برای اینکه چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم با شما به اشتراک می‌گذاریم.

روانشناسی

چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم؟

از جمله راهکار‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا در جمع بدون استرس صحبت کنید عبارت هستند از:

گوش‌دادن به موسیقی آرامش‌بخش

گوش‌دادن به موسیقی آرامش‌بخش بی‌کلام و باکلام باعث می‌شود تا حین صحبت در جمع آرامش بیشتری داشته باشید و کمتر دچار استرس یا پرش افکار شوید. موسیقی‌های آرامش‌بخش با ریتمی ملایم روی حالات فیزیولوژیکی بدن شما تأثیر می‌گذارند و با کاهش علائمی مثل ضربان قلب بالا فشار خون بالا یا نبض بالا آرامش جسمی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

این موسیقی‌ها همچنین باعث نظم‌دهی به افکار می‌شوند و جلوی تشویش ذهنی یا پرش افکار را می‌گیرند؛ بنابراین قبل از شروع به صحبت در یک جمع موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش کنید تا با اعتماد به نفس بیشتری جلسه سخنرانی را به اتمام برسانید.

شناخت مخاطب

یکی از مهمترین نکات برای صحبت در جمع شناخت مخاطب است. قبل از اینکه شروع به صحبت کنید به این بیندیشید که برای چه شخص یا اشخاصی ارائه دارید؟ رده سنی مخاطبان شما چقدر است؟ جنسیت آنها چیست؟ آنها به کدام موضوعات علاقه دارند؟ چه حد و مرز‌هایی برای خود تعیین کرده‌اند؟ هر کدام از این نکات به شما کمک می‌کنند تا بیشتر به موضوع ارائه مسلط شوید سبک لحن خود را تغییر دهید و استرسی بابت محتوای نامناسب نداشته باشید.

مثلاً در برخی موارد لازم نیست که خیلی رسمی باشید و حتی می‌توانید برای سخنرانی از حس شوخ‌طبعی خود کمک بگیرید.

تمرین مستمر

هیچ موفقیتی بدون تلاش تعهد و تمرین مداوم به‌خوبی حاصل نمی‌شود. در زمان تهیه ارائه باید به تمام جزئیات توجه داشته باشید و با تمرین مداوم تعداد خطا‌ها یا اشتباهات را در حین سخنرانی به حداقل برسانید در این میان استفاده از جملات تاکیدی مثبت برای برای رفع استرس و اضطراب  و همچنین تمرین مداوم حتی حالات رفتاری و احساسی شما را هم تغییر می‌دهد؛ مثلاً اگر خیلی زود عصبی می‌شوید با تمرین‌کردن می‌توانید آرامش بیشتری به دست آورید و با اعتماد به نفس بالاتری کنفرانس دهید.

ضبط‌کردن صوت و تصویر

فرض کنید در حال صحبت با جمع هستید؛ با مخاطب‌های خیالی خود ارتباط بگیرید با آن‌ها حرف بزنید و موضوعات چالش‌برانگیز را بیان کنید. در این حالت از خود ویدیو بگیرید تا بعداً بتوانید خطا‌ها و اشتباهات خود را در حین سخنرانی تشخیص دهید.

انجام این کار باعث می‌شود تا زبان بدن لحن صدا ظاهر و نحوه ارائه مطالب را ارزیابی کنید و در صورت نیاز برخی تغییرات را به‌وجود آورید.

استفاده از یادداشت‌های مختصر

به نقل از وب‌سایت umn.ac.id کالج Pacific یادداشت‌های سازمان‌دهی‌شده را در حین سخنرانی بسیار مؤثر می‌داند. شما باید در حین سخنرانی گاهی با مخاطب ارتباط چشمی بگیرید و حتی از او سؤالاتی بپرسید؛ بنابراین فرصت نمی‌کنید که تمام متن سخنرانی را بخوانید. در این زمان شما باید یادداشت‌های مختصر و کوتاه‌شده‌ای را همراه خود در جلسه سخنرانی ببرید تا مبادا از مسیر سخنرانی خارج شوید یا موضوعات بحث‌برانگیز را از یاد ببرید.

شما باید یادداشت‌های خود را به ترتیب سازماندهی کنید. یک یادداشت سازماندهی‌شده شامل این موارد می‌شود:

  • موضوع
  • هدف ارائه
  • ایده اصلی ارائه
  • نکات کلی (که باید پوشش داده شوند.)

شما همچنین باید هر قسمتی را که احساس می‌کنید شاید از یاد ببرید بنویسید تا در طول سخنرانی بگویید.

درک کامل موضوع ارائه

قبل از اینکه بخواهید درباره موضوعی در جمع بدون استرس صحبت کنید باید مطمئن شوید که موضوع را به‌صورت کامل درک کرده‌اید. شما برای داشتن اعتماد به نفس کامل باید بدانید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. این باعث می‌شود تا در حین ارائه سخنان موثق‌تر و قابل اعتماد‌تری به زبان آورید و مخاطب بیشتر با موضوع ارتباط بگیرد.

مخاطبان به راحتی متوجه می‌شوند که آیا سخنران نسبت به موضوعی که درباره آن صحبت می‌کند تسلط دارد یا خیر؛ بنابراین اگر می‌خواهید مخاطبین به شما اعتماد کنند به‌خوبی روی موضوع سخنرانی مسلط شوید.

عدم استفاده از کلمات و حروف اضافه

دانشگاه Saint Leo یکی از مهمترین عواملی را که باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود استفاده از کلمات اضافه مانند “اوه” “اوم” می‌داند. شما باید قاطعانه و با اطمینان صحبت کنید اما وقتی این کلمات را بیش‌از‌اندازه به زبان می‌آورید مخاطب احساس می‌کند که تسلط کافی روی محتوای سخنرانی ندارید یا به‌خوبی نمی‌توانید موضوع را انتقال دهید.

کلمات اضافه در واقع پرکننده‌هایی هستند که افراد از آنها استفاده می‌کنند تا صحبت‌های بعدی خود را به یاد آورند. شما باید به‌جای به زبان‌آوردن کلمات اضافه سکوت کنید.

توجه به زبان بدن

برای اینکه بدون استرس در مقابل یک جمع صحبت کنید باید زبان بدن مناسبی داشته باشید. ارتباط غیرکلامی به اندازه ارتباط کلامی در حین سخنرانی اهمیت دارد. اگر وضعیت بدنی و حالات رفتاری شما در حین سخنرانی مناسب نباشد شانس یک ارائه موفق را به حداقل می‌رسانید.

وضعیت بدنی نامناسب می‌تواند نشان‌دهنده عدم اعتماد به نفس کافی باشد؛ بنابراین به هیچ عنوان این کار‌ها را در حین سخنرانی انجام ندهید:

  • دست‌ها را داخل جیب‌های شلوار نگذارید.
  • دست به سینه نایستید.
  • شانه‌ها پایین نباشند.
  • به بالا یا پایین اتاق نگه نکنید.
  • برای به یادآوردن موضوعات دائماً برخی حالات رفتاری مثل خاراندن سر یا بازی‌کردن با انگشت‌ها را انجام ندهید.

حالات چهره نیز در حین سخنرانی اهمیت زیادی دارند. برای ر‌هایی از تنش و استرس در حین سخنرانی صحبت را با لبخند آغاز کنید. نگاه‌کردن به چشم‌های مخاطب و برقراری ارتباط چشمی با او نیز مؤثر است.

به چالش کشیدن نگرانی‌ها

نگرانی‌های شما از بابت صحبت در جمع چه هستند؟ تمام نگرانی‌ها را لیست کنید و آنها را به چالش بکشید. بدترین اتفاقی را که ممکن است برایتان بیفتد متصور شوید. در این وضعیت باید چه واکنشی از خود نشان دهید تا به اوضاع سروسامان ببخشید؟ زمانی که راهکار‌های مناسبی برای مقابله با چالش‌های احتمالی دارید اعتماد به نفس بیشتری جهت شرکت در سخنرانی خواهید داشت.

تمرکز روی مطالب به‌جای مخاطبین

یکی از بزرگترین اشتباهات در حین سخنرانی تمرکز‌کردن روی مخاطبین به جای مطالب است. وب‌سایت Mayoclinic در این زمینه نقل می‌کند که:

People mainly pay attention to new information, not how it’s presented

مردم عمدتاً به اطلاعات جدید توجه می‌کنند نه نحوه ارائه.

مخطابین شاید به هیچ عنوان متوجه عصبانی‌شدن شما حین سخنرانی نشوند چون غرق موضوع شده‌اند! بنابراین بیشتر زمان خود را روی غنی‌بودن مطالب سخنرانی بگذارید.

سخن پایانی

با پاسخ به این سؤال که “چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم” می‌توانید ارائه‌های حرفه‌ای داشته باشید و بهترین کنفرانس‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید. این راهکار‌ها حتی در جمع‌های ساده و دوستانه به کار می‌آیند و به شما کمک می‌کنند تا به‌خوبی در جمع در مورد موضوعات موردعلاقه خود حرف بزنید و ترس و استرسی نداشته باشید. مهمترین اقدام این است که تمرین کنید و از تمرین‌کردن دست نکشید؛ با تمرین مداوم بزرگترین استرس‌های خود بابت صحبت در جمع را از بین می‌برید و دیگر درگیر ترس‌های سخنرانی نمی‌شوید.

دکمه بازگشت به بالا