چگونه یک برند خوب داشته باشیم؟
ساخت برند قدرتمند میتواند محصول و خدمات شما را از تنها یک راه حل ساده برای یک مشکل، به تجربه بسیار بزرگتری برای مشتریان تبدیل کند. با انجام کارهای درست در زمینه برندسازی، شما میتوانید انتظارات مشتریان و نحوه شناخت آنها از خود را شکل دهید و ارتباط عمیقتری با مشتریان خود داشته باشید.با اینکه که ساخت برند به یک فرآیند طولانی بررسی دقیق احساسات و انگیزههای خود نیاز دارد، اما میتوان این فرآیند را با استفاده از میانبرها سرعت بخشید.
فرقی نمیکند که شما به تازگی کسب و کار خود را شروع کردهاید یا به دنبال تقویت کسب و کار موجود هستید، این راهنما به شما کمک میکند که هرآنچه برای ساخت یک برند قدرتمند نیاز دارید را در چند مرحله ساده یاد بگیرید.
از ایجاد مفهوم درست برای تا حرفهای، این مقاله همه چیزهایی که برای برند سازی نیاز دارید را پوشش میدهد و همچنین به شما کمک میکند تا در کوتاهترین زمان یک برند حرفهای برای خود بسازید.
برند چیست؟
بسیاری از افراد فکر میکنند برند تنها نام تجاری یک کسب و کار است. در حالی که برند معنای پیچیدهتری دارد. تعریفهای متفاوتی برای برند ارائه شده است؛ اما دبی میلمن، یکی از بزرگترین مشاوران برند سازی، معتقد است که برند را میتوان به عنوان یک “تمایز عمدی” تعریف کرد.
بر اساس تعریف دبی میلمن از برند، یک برند در واقع دیدگاههای منحصر به فردی است که یک کسب و کار را از سایر رقبا “متمایز” میکند و این تمایز به صورت “عمدی” و با برنامه ریزی قبلی انجام میگیرد.
به عبارت سادهتر، یک برند در واقع راه و روشی است که یک کسب و کار به آن شناخته میشود یا داستانی است که این کسب و کار میخواهد بازگو کند. این داستان باید در تمام قسمتهای کسب و کار که مخاطبان با آن در تماس هستند وجود داشته باشد تا منجر به یکپارچگی هویت برند شود.
قسمتهای مختلف یک برند بسیار متنوع هستند: از نام تجاری گرفته تا جلوه بصری، حسی و زبان نوشتاری همگی جزوی از برند به حساب میآیند. ما در این مقاله سعی میکنیم بیشتر شما را با ساخت برند تجاری آشنا کنیم. با این حال، اطلاعات ارائه شده در اینجا، برای نیز کاملاً قابل استفاده است.
نحوه ساخت برند :
-
در مورد رقبا تحقیق کنید
قبل از هرکاری در مورد رقبای خود که در بازار هدف شما حضور دارند تحقیق کنید. کار خود را با و مخاطبان هدف خود شروع کنید و سپس به دنبال رقبای مستقیم و غیر مستقیم کسب و کار خود باشید. خرید برند با قیمت مناسب و از قبل ثبت شده می تواند راهکاری مناسب برای دریافت بازخورد مناسب و نیز سودآوری برای رسیدن به اهدافتان باشد.
پیدا کردن مخاطبان هدف
برای پیدا کردن مخاطبان هدف ابتدا باید سعی کنید که بفهمید مشتریان شما چه کسانی هستند. بنابراین، باید پرسونای خریداران یا همان شخصیت مشتریان ایده آل خود را تعریف کنید. شما میتوانید پرسونای خریداران خود را با نوشتن لیستی از موارد پیش فرض در مورد آنها از قبیل سن، شغل و علایق آنها تعریف نمایید.
تعریف شخصیت مشتریان ایده آل یا همان پرسونای خریداران به شما کمک میکند تا بدانید دقیقاً چه کسانی مخاطبان هدف شما هستند. با دانستن این موضوع، ساخت برندی که پاسخگوی نیازهای واقعی آنها باشد و به زبان آنها صحبت کند برای شما بسیار سادهتر خواهد بود.
با بازدید و بررسی فضاهای آنلاینی همچون صفحات شبکههای اجتماعی و سایتهایی که مخاطبانتان معمولاً به آنها سر میزنند، میتوانید مخاطبان هدف خود را بهتر بشناسید. سعی کنید بفهمید که چیزهایی آنها را هیجان زده میکند، محصولات مورد علاقه آنها چیست و چگونه با یکدیگر صحبت میکنند.
تحلیل رقبای بازار
حالا که مخاطبان هدف خود را شناختهاید باید ببینید که کدام شرکتها یا خدمات دهندهها بازار شما را هدف گرفتهاند. برای انجام این کار، ابتدا باید کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و به جستجوی آنلاین در مورد رقبای حاضر در زمینه کسب و کاری خود بپردازید.
حالت ایده آل انجام تحلیل و آنالیز SWOT (شناخت نقاط قوت و ضعف به همراه فرصتها و تهدیدهای یک کسب و کار) خواهد بود؛ اما اگر ترجیح میدهید که به کارها سرعت دهید، صرفاً به یادداشتن نقاط قوت، سبک و لحن هر شرکت رقیب نیز کافی خواهد بود.
وب سایتهای رقبای خود و صفحات شبکههای اجتماعی رقبای خود را با در نظر گرفتن همه جزئیات، از طراحی گرفته تا استراتژی بازاریابی، مورد ارزیابی قرار دهید. سعی کنید بفهمید که چه چیزهایی را درست و چه کارهایی را نادرست انجام میدهند. تمام چیزهایی که دوست دارید در برند خود داشته باشید و همچنین عناصری که در کار رقبا دیده نمیشود یا میتواند بهبود پیدا کند را در نظر بگیرید.
۲.هویت شخصی برند خود را تعریف کنید
حالا نوبت آن رسیده که در مورد هرآن چیزی که دوست دارید برند شما باشد رؤیاپردازی کنید. بیایید دوباره به مفهوم برند از نگاه دبی میلمن برگردیم. ما می دانیم که یک برند یا همان تمایز عمدی نمیتواند در همه شرایط برای کاربران جذاب باشد. در حقیقت، گاهی ممکن است این تمایز باعث از دست رفتن مشتریان شود.
برندسازی خوب چیزی است که یک کسب و کار را از سایرین جدا میکند و این امر نیازمند این است که شما ویژگی منحصر به فردی داشته باشید که برای مردم به خوبی قابل تشخیص و جذاب باشد. یک روش کارآمد برای پیدا کردن ویژگی منحصر به فردی که کاربران نیز به آن علاقه داشته باشند، تهیه لیستی از صفتهایی است که شخصیت شرکت و کسب و کار شمار ا توصیف میکنند. برای این کار بهتر است که کسب و کار و شرکت خود را مانند یک فرد تصور کنید.
- اگر کسب و کار شما یک فرد بود چه ویژگیهایی داشت؟
- این فرد با کلاس و کلاسیک است یا به روز و طرفدار مد؟
- قابل اعتماد و بالغ است یا جوان و پیش رو؟
سپس، به داستانی که میخواهید برند شما تعریف کند فکر کنید. وجود یک داستان سبب میشود تا مخاطبان راحتتر با برند شما ارتباط برقرار کنند و باعث میشود احساس کنند که اهداف یا ایدههای مشابهی با برند شما دارند. داستان برند شما از ارزشهای اصلی کسب و کار شما سرچشمه میگیرد. ارزشهایی که شما آنها را به کاربران خود عرضه میکنید و مأموریت شما در حوزه کاری به حساب میآیند.
برای اینکه ارزشهای خود را بهتر بشناسید به سه سؤال زیر پاسخ دهید:
- شما در کسب و کار خود دقیقاً چه کاری انجام میدهد؟
- چگونه این کار را انجام میدهید و چرا این کار را انجام میدهید؟
- به این فکر کنید که چه چیزی پیشنهاد شما را منحصر به فرد میکند و انگیزه شما برای انجام کارهایی که انجام میدهید چیست.
حتی مهمتر از همه، سعی کنید از دید مشتریان به کسب و کار خود نگاه کنید و به این فکر کنید که چه چیزی میتواند برای آنها در کار یا محصول شما مفید باشد و چه چیزی میتواند باعث شود تا به طور عمیقی به کسب و کار شما اهمیت دهند.
برای مثال…
- آیا خدمات تحویل و ارسال کالای شما بسیار سریع هستند یا روی خدمات مشتری مداری خود تمرکز ویژهای دارید؟
- آیا شما فقط از بسته بندیهای تجدید پذیر استفاده میکنید زیرا طبیعت دوست بودن یکی از هستههای اصلی کار شما است؟
- آیا شما یک کسب کار خانوادگی کوچک هستید که همه مشتریان خود را با نام میشناسید و صمیمیت بزرگترین ویژگی شماست؟
اینها تنها نمونههایی از ویژگیهای منحصر به فرد هستند. شما باید با پرسیدن چنین سوالاتی شخصیت برند خود را شکل دهید. پای خود را فراتر بگذارید، درک شما از این که برند شما چیست به این بستگی دارد که نگاه دقیقی به تمام داراییهای مرتبط و هر چیزی که به برند شما مرتبط است داشته باشید.