عمومیکسب و کار ایرانی

کاربرد الکتروموتور DC گرمایشی

الکتروموتور دستگاهی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می نماید و امروزه از آن در تمامی محیط های مسکونی و صنعتی استفاده می شود. با این حال برای انتخاب و خرید بهترین نوع الکتروموتور باید به نیاز و مکان کاربرد آن توجه کرد. الکتروموتورها در دو نوع موتورهای AC یا موتورهای القایی و سنکرون و موتورهای DC موجود می باشد. اگر برای شما نیز سوال پیش آمده که وظیفه اصلی الکتروموتورها چیست یا الکتروموتور چگونه کار می کند باید تا انتهای این مطلب از ایران موتور ما را همراهی کنید. همچنین در این مطلب به بررسی الکتروموتور DC گرمایشی خواهیم پرداخت و انواع آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

موتور جریان مستقیم یا DC

در الکتروموتور DC گرمایشی یک آرمیچر از آهنربای مغناطیسی قرار گرفته است که به صورت مستقیم انرژی الکتریکی را جذب خواهد کرد. هزینه نگهداری این موتورها به علت قدرت بالاتر آنها نسبتاً زیاد است. سرعت این موتورها را می توان با تغییر ولتاژ تغذیه کنترل نمود. از مزایای این نوع الکتروموتور می توان به نصب و راه اندازی آسان، کنترل سرعت و گشتاور یکسان، سهولت نصب، آسان بودن تعمیر و عمر طولانی موتور اشاره کرد. به همین دلیل از این الکتروموتور در سیستم های تهویه منازل جاروبرقی ها و پروژکتورها استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده موتور DC

موتور DCهمچون سایر الکتروموتورها از دو بخش اصلی به نام استاتور و روتور تشکیل می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

استاتور الکتروموتور دی سی

استاتور بخش ثابت الکتروموتور است که با عبور جریان از داخل سیم پیچ این قسمت میدان مغناطیس در جهت ثابت تولید خواهد شد. در تقابل با میدان تولید شده توسط روتور این میدان می تواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید. استاتور دارای دو بخش عمده هسته و سیم پیچ می باشد. هسته مسئول تمرکز شار است و وظیفه دارد از هدررفت میدان مغناطیسی جلوگیری کند. سیم پیچ نیز به منبع تغذیه متصل می شود و عمل تولید میدان مغناطیسی را انجام خواهد داد.

روتور الکتروموتور DC

روتور بخش متحرک الکتروموتور است. یک میدان مغناطیسی را در جهتی خاص نسبت به استاتور تولید می کند که باعث ایجاد نیروی دورانی شده و منجر به چرخیدن روتور یا آرمیچر خواهد شد. روتور خود شامل سه قسمت اصلی به نام های بوئین، کومو تاتور و هسته می باشد.

اصول کار موتورهای دی سی

در موتور DC برق قطب های میدان توسط جریان القایی DC تامین خواهد شد. این امر موجب ایجاد میدان مغناطیسی DC می شود. همچنین برق سیم پیچ آرمیچر توسط جریان DC تامین می شود که باید از جاروبک ها و کموتاتور عبور کند. نیرو باعث می شود که آرمیچر در جهت عقربه های ساعت حرکت نماید.

جریان سیم پیچ استاتور موجب ایجاد یک میدان یکنواخت در قطب استاتور خواهد شد. همچنین جریان آرمیچر که توسط یک منبع خارجی تامین می شود یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. در اثر برهم کنش میدان های آرمیچر و استاتور انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل شده و چرخش ایجاد خواهد شد.

انواع موتور DC را بشناسید

موتورهای DC در انواع مختلفی تولید می شود که می توان آنها را به طور کلی به سه گروه زیر دسته بندی نمود:

  • موتور جاروبک دار
  • موتور بدون جاروبک
  • سروو موتور

موتورهای جاروبک دار Brushed Motors

میدان مغناطیسی در این موتورها در روتور سیم پیچی با عبور جریان الکتریکی از جاروبک های کربنی و کموتاتورها تولید می شود. به همین دلیل این نوع از موتورها را موتورهای جاروبک دار می نامند. کوموتاتور یک حلقه رسانای استوانه ای از جنس مس و دارای شکاف است که هر قسمت از حلقه به انتهای هر یک از سیم پیچ های قطعه آرمیچر متصل خواهد شد.

فشار جاروبک به کوموتاتور باید به اندازه کافی باشد؛ زیرا اگر فشار پایین باشد تماس ضعیف بوده و در نهایت جرقه شدید و سوختن کمدتاتور را به دنبال خواهد داشت. همچنین فشار زیاد می تواند موجب حرارت بیش از حد و ذوب شدن کموتاتور شود. برای تولید میدان مغناطیسی در این نوع از الکتروموتورها باید از سیم پیچ های میدان استاتور و یا آهنرباهای دائمی استفاده نمود. از این الکتروموتورها می توان در انواع جرثقیل ها، صنایع تولید کاغذ، نساجی، ماشین های نورد فولاد و طراحی پیشرانه های الکتریکی استفاده کرد.

موتور بدون جاروبک یا براشلس Brushless Motors

در این نوع از موتورها از یک آهنربای دائمی به عنوان روتور خارجی استفاده می شود که موجب ایجاد میدان مغناطیسی در روتور خواهد شد. در موتور بدون جاروبک آهنربای دائمی روی روتور و آهنرباهای الکتریکی بر روی قطعه استاتور قرار خواهند گرفت. به خاطر داشته باشید دقت و بازدهی این موتورها نسبت به انواع جاروبک دار بسیار بیشتر است. همچنین ساختار خاص این موتور باعث می شود که درون موتور جرقه زده نشود و نویز الکتریکی کمتری نیز ایجاد خواهد شد.

از این موتورها می توان برای طراحی سیستم های کنترل حرکت مانند دستگاه های سی ان سی و بازوهای رباتیک استفاده نمود. این موتورها در جهت تثبیت موقعیت عملکرد بسیار عالی دارند بنابراین کاملاً مناسب طراحی سیستم های مبتنی بر تشخیص حرکت می باشند.

موتور سروو Servo Motors

به دلیل اینرسی پایین سروو موتورها سرعت آنها می تواند در کمترین زمان ممکن تغییر کند. به همین دلیل این نوع موتورها کاربرد بیشتری از سایر انواع الکتروموتور خواهند داشت. از طریق سیستم کنترل فیدبک می توان موقعیت دستگاه و قدرت و سرعت آن را تغییر داد. سروو و موتورها را می توان به شرح زیر تقسیم بندی نمود:

  • سروو موتور کنترل موازی
  • موتورهای سری
  • موتورهای سری چاکدار
  • سروو موتور کنترل موازی

از مزایای این موتورها می توان به کنترل دقیق سرعت، بالا بودن نسبت گشتاور به انرژی، پاسخگویی سریع و امکان تغییر جهت سریع حالت گردش اشاره کرد.

الکتروموتور گرمایشی چیست؟

تفاوت الکتروموتور DC جاروبک دار و الکتروموتور DC القایی

جاروبک موجود در الکتروموتورهای جاروبک دار جریان الکتریکی را در سیم های ثابت و چرخان هدایت می کند. نکته قابل توجه این است که موتورهای فاقد جاروبک به صورت القایی و با کمک میدان ایجاد شده در استاتور باعث چرخش روتور خواهند شد. طول عمر الکتروموتور DC القایی بیشتر از  انواع الکتروموتور DCجاروبک دار است. همچنین این موتورهای القایی کمتر دچار لغزش خواهند شد. بر خلاف نوع جاروبک دار که میدان مغناطیسی آن در اطراف هسته اصلی موتور شکل می گیرد، میدان مغناطیسی موتورهای DCالقایی در استاتور و روتور ایجاد خواهد شد.

الکتروموتور گرمایشی

یکی از انواع الکتروموتورهای DCالکتروموتور مشعل یا الکتروموتور DCگرمایشی است که جهت تولید انرژی گرمایی در بخش بویلرهای گرمخانه مرکزی و نیز موتورخانه ها به کار می رود. وظیفه اصلی این الکتروموتور مخلوط کردن هوا و سوخت ایجاد احتراق و شعله ورسازی است. از این الکتروموتور در انواع مختلفی تولید می شود که می توان آنها را به دسته بندی های زیر تقسیم کرد:

الکتروموتور گرمایشی تک فاز

اینو الکتروموتور توانی معادل ۵۰ تا ۵۵۰ وات دارند. از نمونه های ۵۰ واتی در ساختمان های مسکونی استفاده می شود و انواع ۵۵۰ واتی برای گرمخانه ها و دیگ های صنعتی بزرگ قابل استفاده است.

 الکتروموتور گرمایشی سه فاز

الکتروموتورهای سه فاز دارای توان ۷۵۰ وات بوده و برای کوره های صنعتی و گرمایش برج های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات فنی الکتروموتور گرمایشی

انرژی ایجاد شده توسط الکتروموتور گرمایشی صرف گرمایش مورد نیاز انواع دیگ ها، پکیج های گرمایشی و موتورخانه ها می شود. از این الکتروموتور در موتورخانه سیستم حرارت مرکزی مجتمع های اداری تجاری صنعتی و مسکونی استفاده می شود.

عوامل موثر در افزایش طول عمر الکتروموتور گرمایشی

کیفیت ساخت و عوامل فنی مربوط به سیاست های تجاری تولید کننده الکتروموتور گرمایشی از عوامل موثر بر افزایش طول عمر این قطعه است. عوامل دیگری مانند نگهداری اصولی،استفاده بهینه و … می تواند در افزایش طول عمر مفید الکتروموتور موثر باشد. از سایر مشخصات فنی مهم هنگام انتخاب الکتروموتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایه و نوع نصب
  • سرعت نهایی
  • قدرت بر حسب کیلووات
  • برند موتور
  • کلاس موتور
  • فرکانس
  • ولتاژ
  • جریان
  • استاندارد حفاظتی

بنابراین لازم است ابتدا شرایط محیطی محل کار و نیازهای خود را سنجیده و سپس اقدام به انتخاب و خرید نمایید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا