عمومیکسب و کار ایرانی

کارتریج چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر پرینتر داشته باشید یا حتی بخواهید یک پرینتر جدید خریداری کنید قطعا نام کارتریج HP به گوشتان خورده است و احتمالا هم نمی‌دانید این قطعه چیست و چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد و این در حالیست که درک عملکرد کارتریج در انتخاب نوع پرینتر اهمیت زیادی دارد و باید حتما انواع مختلف کارتریج را بشناسید. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا با انواع کارتریج آشنا شویم و وظیفه این قطعه را توضیح دهیم.

کارتریج یعنی چه؟ کارتریج یک کلمه انگلیسی به معنای گلوله است و اتفاقا عملکرد مشابهی هم با گلوله در تفنگ‌ها دارد. همان‌طور که یک تفنگ بدون گلوله هیچ کاربردی نخواهد داشت، یک پرینتر هم بدون کارتریج کار نمی‌کند.

کارتریج یک قطعه درون پرینترها است که وظیفه چاپ محتوا به روی کاغذ را عهده‌دار است و در اصل فرآیند چاپ به لطف کارتریج انجام می‌شود و بدون آن دیگر پرینتر هیچ معنایی ندارد.

Yield کارتریج چیست؟

منظور از Yield کارتریج، ظرفیت چاپ می باشد. که یکی از مهمترین ویژگی های کارتریج به شمار می آید. این ویژگی در مخزن تونر یا جوهر پرینتر از سه عامل کلی تاثیر زیر تاثیر می پذیرد:

  • مدل محصول: برخی از انواع مخزن های جوهر یا تونر به واسطه ابعاد بزرگتر کاست ، ظرفیت چاپ بیشتری دارند
  • رده مخزن تونر: مخزن های تونر که بر اساس برند تولید کننده با حروف خاصی تمشخص می گردند برای مثال در کارتریج های برند HP سری X دو برابر بیشتر از سری A هم مدل چاپ می کنند.
  • کارتریج استارتر: مدل استارتر که در پرینترهای نو وجود دارد و 60 الی70% کمتر از مدل اورجینال یا طرح چاپ می کند.

 

علل تفاوت قیمت در کارتریج ها:

باید توجه داشته باشید که نوع، برند، مدل کارتریج ها و همچنین طرح یا اورجینال بودن آنها در قیمت گذاری موثر می باشد. علت را می توان متفاوت بودن در کیفیت و کمیت چاپ در هر یک از آنها دانست. در صورت تمایل به خرید محصولات با کیفیت به همراه گارانتی می توانید با مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

کارتریج چه کاری انجام می‌دهد؟

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم کارتریج در پرینتر وظیفه دارد محتوای مورد نظر را به کاغذ انتقال دهد. در واقع نوشته‌های قرار گرفته به روی یک کاغذ یا تصویر چاپ شده به روی آن تماما کار قطعه کارتریج است.

انواع کارتریج کدامند؟

به طور کلی در بازار دو نوع کارتریج وجود دارد و در نتیجه کلا پرینترها به دو نوع تقسیم می‌شوند. پرینترهای جوهر افشان از کارتریج‌های جوهری استفاده می‌کنند و پرینترهای لیزری دارای کارتریج تونر هستند. در ادامه بیشتر با این دو نوع کارتریج آشنا خواهیم شد.

کارتریج جوهری

کارتریج جوهری همان‌طور که از نامش مشخص است از جوهر استفاده می‌کند. این جوهر می‌تواند مشکی یا رنگی باشد و پرینترهایی که امکان چاپ رنگی دارند از جوهرهای مختلف با رنگ‌بندی استفاده می‌کنند. کارتریج‌های جوهری از سوزن‌های بسیار ریزی برخوردار هستند که جوهر را به روی کاغذ انتقال می‌دهد و از این طریق تصویر یا متن مورد نظر را چاپ می‌کند. کاغذی که با پرینترهای جوهری چاپ شده است بعد از چاپ حالتی مرطوب دارد و این موضوع به همین انتقال جوهر به کاغذ برمی‌گردد.

کارتریج تونر

تونر از پودر پر شده است و برعکس کارتریج جوهری دیگر خبری از جوهر نیست. این پودر در واقع ذرات پلاستیک میکروسکوپی هستند. تونر در پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این پودر به کمک گرما و شارژ الکترونیکی از طریق درام کارتریج به روی کاغذ قرار می‌گیرد. این فرآیند در مدت زمان بسیار سریع‌تری نسبت به کارتریج جوهری انجام می‌شود و کاغذ را هم مرطوب نمی‌کند. در مقاله بیشتر در این مورد توضیح داده ایم.

در حالت کلی هنگام خرید کارتریج دو انتخاب پیش روی شما قرار می‌گیرد، یکی کارتریج OEM و دیگری کارتریج Compatible.

کدام کارتریج بهتر است؟

پاسخ به این سوال کار خیلی ساده‌ای نیست و بستگی به نوع استفاده و نیاز شما دارد. در ادامه به صورت مختصر این دو نوع کارتریج را در چند بخش با هم مقایسه می‌کنیم تا بهتر با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید.

هزینه

به طور کلی هزینه کارتریج جوهری حدود نصف کارتریج تونر است و این یعنی شما هزینه ابتدایی کمتری را صرف خواهید کرد، اما قضیه همینجا به پایان نمی‌رسد. پرینتر لیزری و در واقع کارتریج تونر می‌تواند تعداد بسیار بیشتری صفحه را چاپ کند و این باعث می‌شود با وجود قیمت بالاتر در طولانی مدت از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر باشد. در واقع در طولانی مدت هزینه چاپ هر صفحه با پرینتر جوهر افشان حدود 2.5 برابر پرینتر لیزری می‌شود.

این که شما کدام را انتخاب کنید کاملا به نوع استفاده شما بستگی دارد. اگر قرار است گاهی از پرینتر استفاده کنید احتمالا پرینتر جوهر افشان برای شما به‌صرفه‌تر باشد ولی اگر قرار است تعداد زیادی چاپ انجام دهید بدون شک به سراغ پرینترهای لیزری بروید.

سرعت و عملکرد

اگر برای شما سرعت چاپ یک موضوع مهم است بدون شک باید به سراغ پرینترهای لیزری بروید. درست است که سرعت پرینترهای جوهری طی چند سال اخیر بیشتر شده است اما هنوز هم اگر دو مدل هم‌قیمت را مقایسه کنیم پرینتر لیزری سرعت بسیار بهتری دارد. پس اگر با توجه به این موضوع برتری با پرینترهای لیزری خواهد بود.

کیفیت چاپ

اگر اولویت شما چاپ متون است هر دو پرینتر عملکرد بسیار خوبی دارند اما اگر می‌خواهید تصاویر رنگی چاپ کنید بدون شک پرینتر جوهر افشان عملکرد بهتری دارد و رنگ‌ها در این نوع پرینتر بسیار دقیق‌تر ترکیب می‌شوند. این موضوع کاملا منطقی به نظر می‌رسد و ترکیب رنگ‌ها نتیجه دقیق‌تری نسبت به ترکیب پودرها خواهد داشت. پس اگر کیفیت چاپ بسیار خوبی می‌خواهید به سراغ مدل‌های میانی یا بالارده پرینترهای جوهر افشان بروید.

نحوه کارکرد کارتریج لیزری 

بعد از ارسال درخواست چاپ به پرینترهای لیزری، پرینتر درخواست شما را مطابق با منطق خود، به یک دستورالعمل دیجیتال تبدیل می‌کند تا متوجه شود باید چه چیزی را چطور چاپ کند. سپس فرایند چاپ شروع می‌شود و کاغذ از محفظه وارد چاپگر می‌شود. در فرایند چاپ پیش از هر چیز، غلتک شارژ اولیه یا همان PCR، درام را به‌صورت الکتریکی باردار (بار منفی) و آماده دریافت تونر می‌کند.

بعد از اعمال بار الکتریکی منفی، لیزری که در پرینتر لیزری وجود دارد، یک نوری را به سطح درام می‌تاباند. با این تابش، لیزر نقاطی که قرار است چیزی روی آن‌ها چاپ نشود را هدف قرار می‌دهد و با تابش نور روی آن‌ها، بار الکتریکی این نقاط را خنثی می‌کند. به‌این‌ترتیب، تونر دیگر به این نقاط نمی‌چسبد و فقط روی بخش‌هایی قرار می‌گیرد که همچنان باردار هستند.

سپس دولوپر رولر یا همان مگنتیک رولر، تونر را از محفظه به درام منتقل می‌کند و به‌این‌ترتیب، تونر روی تمام نقاطی که هنوز باردار هستند، قرار می‌گیرد. در این بین، قطعه داکتر بلید هم مطمئن می‌شود که تونر اضافی به درام منتقل نشود. هم‌زمان کاغذ که بار الکتریکی مثبت دریافت کرده است، از نزدیکی درام عبور می‌کند و تمام تونرها با بار منفی را به خود جذب می‌کند. یعنی در این مرحله درام تونر را به کاغذ منتقل می‌کند و کاغذ با بار مثبت، تونر را جذب می‌کند.

در نهایت کاغذ و تونر از واحد فیوزر (که یکی دیگر از قطعات پرینتر است) عبور می‌کنند و عملیات چاپ انجام می‌شود. کاغذ و تونر در واحد فیوزر تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرند و همین باعث می‌شود که تونر به کاغذ بچسبد. دلیل گرم بودن کاغذ‌ها بعد از خروج هم، عبور از این واحد است. همچنین بعد از انتقال تونر به کاغذ توسط درام، تیغه تمیز کننده درام را تمیز می‌کند تا دوباره آماده چاپ شود و این فرایند دوباره تکرار می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل با کارتریج، وظیفه و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم و حالا می‌دانیم این قطعه تا چه حد مهم و حیاتی است.

دکمه بازگشت به بالا