عمومیکسب و کار ایرانی

کارهای ممنوعه در دوران بارداری کدامند؟

بارداری با لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره داخلی رحم آغاز می‌شود و منجر به لکه بینی یا خونریزی خفیف می‌شود. لکه بینی لانه گزینی از اولین علائم بارداری است که پس از دو هفته از لقاح ظاهر می‌شود. سایر علائم در ماه‌های اولیه بارداری شامل تهوع صبحگاهی، عقب افتادن پریود، سردرد، بی‌خوابی، مشکلات گوارشی، حساس شدن سینه‌ها و آکنه است.

حاملگی معمولا 40 هفته به طول می‌انجامد و به سه دوره سه‌ماهه تقسیم می‌گردد. در هر دوره فرد باردار علائم متفاوتی دارد و مراحل مهمی برای رشد و نمو جنین نیز رخ می‌دهد. با تشخیص سریع بارداری و انجام برخی از مراقبت‌ها از قبیل رژیم غذایی مناسب و ورزش، می‌توانید بارداری سالم‌تری را تجربه کنید. همچنین، برخی از کارها از قبیل سیگار کشیدن و مصرف الکل در دوران بارداری، به جنین آسیب جدی وارد می‌کند و کارهای ممنوعه در دوران بارداری محسوب می شود.

بارداری چیست؟

بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که لقاح اسپرم و تخمک انجام شود و سپس تخمک بارور شده در لایه داخلی رحم لانه گزینی کند. چرخه بارداری یا سیکل قاعدگی توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود و هر ماه رحم را برای حاملگی احتمالی آماده می‌کند. هورمون‌ها باعث می‌شود که هر ماه تخمک‌ها بالغ شوند و تقریبا 14 روز قبل از پریود بعدی آزاد می‌شوند. همچنین، این هورمون‌ها باعث ضخیم شدن دیواره داخلی رحم نیز می‌شوند. تخمک پس از آزاد شدن از تخمدان در لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند و می‌تواند تا 24 ساعت زنده بماند.

جالب است بدانید که اسپرم پس از ورود به بدن زنان، تا 6 روز زنده می‌ماند. بنابراین تا 6 روز بعد از رابطه جنسی، احتمال بارداری وجود دارد؛ اما اگر در دوره تخمک گذاری، اقدام به بارداری کنید، شانس باردار شدن بیشتری دارید. در صورتی که لقاح انجام شود، تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت می‌کند و با انجام تقسیمات سلولی، بلاستوسیت تشکیل می‌گردد. پس از 3 تا 4 روز، بلاستوسیت به رحم می‌رسد و تا 2 تا 3 روز نیز در رحم شناور می‌ماند. سپس، این توده سلولی به دیواره رحم می‌چسبد که به این فرآیند لانه گزینی می‌گویند. بارداری پس از لانه گزینی آغاز می‌شود. به عبارت دیگر، از اولین روز آخرین قاعدگی خانم‌ها، بارداری شروع می‌شود و معمولا 40 هفته طول می‌کشد.

کارهای ممنوعه در دوران بارداری کدامند؟

رژیم گرفتن برای کاهش وزن

یکی از کارهای ممنوعه در دوران بارداری، رژیم لاغری است. مادران باردار نباید به‌طور عمدی رژیم بگیرند و وزن کم کنند؛ مگر اینکه پزشک برای سلامت آن‌ها این کار را توصیه کرده باشد.  عدم افزایش وزن کافی، گاهی باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا عدم رشد جنین می‌شود. به جای گرفتن رژیم می‌توانید با خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه و پرهیز از غذاهای فرآوری شده وزنتان را در حد نرمال نگه دارید و کاهش وزن بیشتر را به بعد از زایمان موکول کنید.

بلند کردن اجسام سنگین

یکی دیگر از کارهای ممنوعه در دوران بارداری «بلند کردن وسایل سنگین» است. بلند کردن اجسام سنگین به شما و جنین آسیب فیزیکی وارد می‌کند؛ به همین دلیل در دوران بارداری باید از انجام آن اجتناب کرد. ما فکر می‌کنیم فردی که باردار است با انجام ندادن این کارها بهانه می‌گیرد در حالی که این حرکت واقعاً صلاح نیست. البته بلند کردن وزنه‌های سبک ایرادی ندارد.

جراحی زیبایی

نیازی به گفتن نیست اما در دوران بارداری نباید جراحی زیبایی انجام دهید. جراحی زیبایی کودک شما را در معرض آسیب‌های فیزیکی و اثرات احتمالی برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در طی جراحی قرار می‌دهد.

کافئین بیش از حد

کافئین همانند الکل از جفت عبور کرده و بر جنین تأثیر می‌گذارد. در حالی که بسیاری از داده‌های مربوط به بارداری و مصرف کافئین قطعی نیستند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که بهتر است مصرف کافئین را به ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید. برخی از کارشناسان معتقدند مقادیر بیشتر از این حد می‌تواند برای جنین مضر باشد و ممکن است خطر از دست دادن جنین و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد.

خوردن غذاهای خاص

معمولاً خانم‌های باردار باید از مصرف برخی غذاها در دوران بارداری خودداری کنند. در ادامه لیست غذاهایی که باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید را برای شما آوردیم:

  1. گوشت‌های اغذیه فروشی‌ها و غذاهایی مانند سالاد مرغ که از قبل آماده شدند ممکن است حاوی «لیستریا» باشند. لیستریا یک باکتری است که می‌تواند از جفت عبور کند و ممکن است برای جنین کشنده باشد.
  2. میوه یا سبزیجات شسته نشده هم شاید فرد را به لیستریا مبتلا کند؛ یا می‌تواند حاوی انگلی به نام «توکسوپلاسما» باشد که برای یک فرد باردار و جنین او خطرناک است.
  3. احتمال دارد آب و لبنیات غیرپاستوریزه هم حاوی لیستریا و سایر باکتری‌هایی باشند که ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند.
  4. ماهی‌هایی مانند ماهی خال مخالی از جمله مواردی هستند که مقادیر بالایی جیوه دارند. منابع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهند قرار گرفتن جنین در معرض جیوه ممکن است باعث آسیب مغزی یا مشکلات شنوایی و بینایی در او شود.
  5. گوشت و ماهی خام از جمله سوشی و صدف خام حاوی «سالمونلا و توکسوپلاسموز» هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا را در زنان باردار افزایش می‌دهند. بیماری‌های ناشی از غذا ممکن است باعث کم آبی بدن، تب و سپسیس داخل رحمی شوند که برای جنین کشنده هستند.
  6. تخم مرغ خام نیز می‌تواند حاوی «سالمونلا» باشد. افراد باردار باید از خوردن غذاهای حاوی تخم مرغ خام مانند مایع شیرینی پخته نشده یا سس سالاد سزار خانگی خودداری کنند.

انجام برخی از ورزش‌ها

هر فعالیتی که دارای حرکات تند و زیاد باشد می‌تواند برای شما خطرناک باشد و در لیست کارهای ممنوعه در دوران بارداری قرار می‌گیرد. برای انجام این دسته از کارها باید با پزشکتان مشورت کنید. در واقع باید به مراقبت های دوران بارداری از تغذیه تا ورزش را توجه اساسی داشته باشید.  اگر شرایط زیر را دارید، حتما درمورد ورزش در بارداری تجدیدنظر کنید.

  1. سابقه زایمان زودرس در بارداری‌های قبلی، خونریزی از واژن یا پاره شدن کیسه آب که به آن پارگی غشاء نیز گفته می‌شود. زایمان زودرس به زایمانی گفته می‌شود که قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می‌افتد. خونریزی از واژن و آبریزش نیز می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد.
  2. بارداری دوقلو، سه‌قلو یا بیشتر که چندقلوزایی نامیده می‌شود، ورزش را برای شما سخت‌تر می‌کند. اگر چندقلو باردار هستید از پزشکتان بپرسید که آیا ورزش کردن برای شما بی‌خطر است یا خیر.
  3. نارسایی دهانه رحم یا سرکلاژ که به آن دهانه رحم ناکارآمد هم گفته می‌شود، احتمال زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش می‌دهد و نیاز به استراحت مطلق دارد.
  4. فشار خون بارداری یا پره اکلامپسی که بعد از هفته ۲۰ بارداری شروع می‌شود و پس از زایمان از بین می‌رود.
  5. زمانی که جفت بسیار پایین در رحم قرار دارد و تمام یا بخشی از دهانه رحم را می‌پوشاند.
  6. کم خونی شدید یا شرایط خاص قلبی یا ریوی که باید حتماً از پزشک بپرسید آیا ورزش در دوران بارداری بی‌خطر است یا خیر.

برنزه مصنوعی

مواد برنزه کننده پوست، ماده فعال به نام دی هیدروکسی استون دارند. این ماده غیر سمی، با سلول‌های خارجی لایه پوست واکنش نشان می‌دهد و رنگ‌دانه قهوه‌ای رنگی به نام «ملانوئیدین» تولید می‌کند. DHA از لایه بیرونی پوست فراتر نمی‌رود، بنابراین جذب بدن نمی‌شود. استفاده از لوسیون‌های برنزه کننده در صورت تأیید پزشک، مانعی ندارند. اما استفاده از اسپری برنزه کننده ایده خوبی نیست. زیرا ممکن است مقداری اسپری استنشاق کنید و معلوم نیست که آیا این برای کودک خطرناک است یا نه.

همچنین اگر از مواد خوبی استفاده نکنید، ممکن است دچار واکنش آلرژیک شوید. بارداری سطح هورمون‌های شما را تغییر می‌دهد و پوست را حساس‌تر از حد طبیعی می‌کند. در این دوران، همیشه محصول را روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا ببینید آیا بدنتان واکنش نشان می‌دهد یا نه. گاهی اوقات افزایش حساسیت پوست در دوران بارداری احتمال سوختگی پوست شما را بیشتر می‌کند.

مراقبت از سگ‌ یا گربه

تماس فیزیکی با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می‌تواند به کودک در حال رشد شما آسیب برساند. توکسوپلاسموز یک عفونت شایع است که در اکثر پرندگان و پستانداران از جمله انسان رخ می‌دهد و می‌تواند مشکلات جدی در بارداری ایجاد کند. خطر ابتلا به توکسوپلاسموز در دوران بارداری بسیار کم است. اما اگر در مراحل اولیه بارداری به توکسوپلاسموز مبتلا شوید، خطر سقط جنین افزایش می‌یابد و باعث نابینایی و آسیب مغزی در جنین می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا