علم و تکنولوژی

گیج فشار چیست؟

گیج فشار چیست؟

با توجه به اهمیت بالای اندازه‌گیری فشار در سیستم‌های کارخانه‌های صنعتی و فرآوری، استفاده از دستگاه‌هایی مانند گیج فشار و ترانسمیترهای فشار نقش مهمی در مدیریت سیستم دارند.

این ابزارها فشار را به روش های مختلف اندازه گیری می کنند و اتصال آن ها به سیستم های پیشرفته تری این امکان را به ما می دهد که کنترل بهتری بر روی سیستم خود داشته باشیم. بنابراین در برخی موارد نیازی به حضور اپراتور در محل اندازه گیری نیست. از آنجایی که فشارسنج ها می توانند نقش مهم و گسترده ای داشته باشند، در ادامه به نحوه عملکرد آن ها می پردازیم و به معرفی دو برند از محبوب ترین برندهای تولید کننده گیج فشار در دنیا می پردازیم.

تاریخچه گیج فشار

گیج‌ فشار نزدیک به صد سال است که در سیستم‌های قدرت سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین طرح‌های فشارسنج در طول زمان تکامل یافته‌اند. توسعه و تکامل گیج های فشار برای کاربردهای توان سیال منجر به اضافه شدن ویژگی های خاصی شده است. به عنوان مثال، امروزه اتصالات گیج فشار با سیستم هیدرولیک (مانند SAE – رزوه های مستقیم متریک) سازگارتر است که از نشت سیستم جلوگیری می کند. گیج‌های آنالوگ با مقیاس‌های سفارشی رایج‌تر هستند و گیج‌های دیجیتال با سیستم‌افزار سازگار امکان نظارت آسان بر فرآیند اندازه‌گیری نشتی را بر اساس پارامترهایی مانند فشار و گشتاور، بار، نیرو و سختی فراهم می‌کنند.

گیج فشار چیست و چگونه کار می کند؟

مانومتر یا فشار سنج وسیله ای ویژه برای اندازه گیری فشار است که می تواند در سیستم های لوله کشی یا مخزن استفاده شود و تغییرات فشار را در شرایط مختلف کنترل می کند. در اصل، این ابزار مانند یک فشار سنج عمل می کند که تغییرات فشار در محیط را به صورت حرکت دست روی صفحه یا داده های دیجیتال روی نمایشگر به اپراتور نشان می دهد.

ساده ترین و قدیمی ترین روش اندازه گیری فشار استفاده از لوله بوردون است که در حال حاضر در طراحی مانومتر استفاده می شود. این دستگاه از یک لوله انعطاف پذیر استفاده می کند که جریان آب در آن شکل لوله و در نتیجه حرکت بازوی دستگاه را تغییر می دهد. سوزن در انتهای لوله قرار دارد و با ورود مایع فشار قوی به لوله انعطاف پذیر، لوله خم شده به سمت راست می چرخد ​​و سوزن حرکت می کند و فشار را نشان می دهد.

البته امروزه سیستم های مختلفی برای اندازه گیری فشار شناخته شده اند که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود; بنابراین طبیعی است که با مدل های مختلفی از این دستگاه ها مواجه شویم که هر کدام روش کار خود را دارند; اما در نهایت نتایج همه یکسان است و نتایج بسیار کمی از نظر فشار و تغییر گزارش شده است.

انواع گیج فشار بسته به عملکرد

گفتیم که روش های اندازه گیری سرعت در نسبت سرعت متفاوت است. اما به طور کلی همه آنها بر اساس اصول اولیه کانال Borden هستند و نتایج اندازه گیری سرعت یکسان است. اما روش استفاده شده در آن می تواند برای استفاده از اندازه گیری سرعت در محیط های مختلف مفید باشد و به همین دلیل با روش های مختلفی سروکار داریم:

فشار سنج دستی

فشار سنج دیجیتال

· مانومتر تست

فشار سنج روغن

تست فشار دیفرانسیل

گیج فشار منفی

فشار سنج خلاء

اندازه گیری دیافراگم

فشار سنج اکسیژن


حال با توجه به سیستم و نحوه استفاده از دستگاه می توان از یک یا چند عدد از آنها در سیستم استفاده کرد و به عنوان مبنایی برای اندازه گیری فشار استفاده کرد. یکی از پرکاربردترین فشار سنج ها فشار سنج روغن است. برای اطلاع از قیمت گیج فشار روغن با شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید. اما در هنگام خرید مانومتر باید به محصول تولید کننده دستگاه نیز توجه کرد، در حال حاضر دو نوع زیر در بازار محبوب ترین هستند:

مانومتر ویکا

ویکا یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین برندهای سازنده ابزار دقیق است و به عنوان یک شرکت آلمانی سابقه طولانی در زمینه ساخت این ابزار دارد. این شرکت بخشی از تولید خود را در لهستان انجام می دهد و حتی بازارهای جعلی خود را دارد. با این حال گیج های فشار ویکا از نظر کیفیت و مواد به کار رفته در ساخت ابزار یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار هستند. برای خرید فشارسنج آنالوگ با شرکت آریا مترز تماس بگیرید.

در انتخاب گیج فشار ویکا فاکتورهای مختلفی مانند سنسور و نوع سنسور و همچنین طراحی قسمت اتصال و صفحه نمایش دستگاه در اولویت قرار می گیرند. علاوه بر این، هر دستگاه برای محدوده فشار خاصی طراحی شده است که در آن بهترین نتیجه را ارائه می دهد.محصولات شرکت ویکا از سنسور مکانیکی یا صفحه غشایی استفاده می کند که جریان سیال را به حرکت مکانیکی یا داده دیجیتال تبدیل می کند و فشار را اندازه گیری می کند.

مانومتر رزمونت

Rosemont Corporation یک شرکت آمریکایی است که در سال 1956 تأسیس شد و ابزارهای اندازه گیری را در زمینه های مختلف مانند دما، فشار، سطح تولید می کند. این شرکت لوازم جانبی شناخته شده ای در ایران و جهان تولید می کند و محصولاتش ویژگی های جالبی دارد. دقت بالا در اندازه گیری فشار جزئی و قابلیت استفاده در دماهای بسیار بالا از ویژگی های کلیدی مانومترهای روزمونت است.

نحوه اندازه گیری فشار با گیج فشار

فشار به سه روش مطلق، گیج و خلاء اندازه گیری می شود. فشار مطلق در واقع اندازه گیری فشار مطلق هوای اطراف است که در خلاء کامل به صفر میل می کند اما در سطح دریا می تواند به 14.7 psi برسد. اندازه گیری فشار مطلق بر اساس تعامل با هوای اطراف است، مانند محاسبه نسبت تراکم (cfm). فشار گاز نسبت به فشار محیط صفر است و در بسیاری از کاربردهایی که بدون هوای محیط کار می کنند، مانند سیستم های قدرت سیال استفاده می شود. اگر مانومتر از سیستم جدا شود، سطح آن صفر خواهد بود. در نهایت، فشار خلاء بر حسب واحد Torr یا اینچ جیوه (اینچ جیوه) نسبت به فشار محیط بیان می شود که می توان از آن برای اندازه گیری فشار در هوای اطراف استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا