کاربرد های کربنات کلسیم

کربنات کلسیم در اثر حرارت با از دست دادن《 CO2 》به آهک تبدیل می‌شود که از آن در کارهای ساختمانی، در صنعت استخراج و تولید فولاد به‌عنوان کمک ذوب و برای تهیه کاربید کلسیم استفاده می‌شود. از آهک در کشاورزی برای اصلاح خاک و تنظیم PH آن نیز استفاده می‌شود. از کربنات کلسیم در صنایع و مخصوصاً صنعت لعاب‌سازی استفاده می‌شود، به دلیل تشکیل یوتکتیک، مجموعه را پایین آورده و به هنگام استفاده از لعاب، لعاب.

خرید پودر کربنات کلسیم، یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در صنایع کاغذ، پلاستیک‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی 《به علت رنگ سفید مخصوصش》 کاربرد دارد. در صنعت کاغذسازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نورش در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می‌شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند. از کربنات کلسیم و پودر میکرونیزه صنعتی در پرورش قارچ هم استفاده می‌کنند. اما شرایط تولید آن متفاوت بوده و طوری طراحی شده که مواد مغذی بستر قارچ را حفظ کرده و افزایش دهد.

Applications of calcium carbonate

ساخت مواد و ساخت و ساز

کربنات کلسیم در ساخت و ساز هم برای ساختن مواد و هم به عنوان اجزاء و ذرات مهم و ضروری است. هم چنین در ساخت برای چینش آجرها روی هم، بلوک‌های بتنی، سنگ‌ها، پوشش سقف، ترکیب رزین و کاشی‌ها و گچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کربنات کلسیم، کربن دی‌اکسید و آهک را تجزیه می‌کند تا یک ماده اساسی در ساخت استیل، شیشه و کاغذ را به وجود آورد.

کلسیم کربنات در آهک کشاورزی نیز وجود دارد و باعث کاهش اسیدیته خاک می‌شود. هم چنین جذب ریز مغذی‌هایی مثل نیتروژن، پتاسیم، را توسط ریشه گیاه افزایش می‌دهد.

کاربرد در داروسازی

کلرید کلسیم باعث سرعت در شده و برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید استفاده می‌شود. به علاوه این ماده در درمان بی نظمی‌های ضربان قلب () به عنوان مکمل به داروهای مربوط به نارسایی‌های قلبی افزوده می‌شود. از کلرید کلسیم برای درمان عوارض اسهال، و در عرق کردن مسلولین نیز استفاده می‌گردد.

منابع طبیعی

، منابع معدنی کلسیم کربنات خالص هستند. منبع مهم صنعتی کلسیم کربنات، سنگ آهک حاوی ، و است.

منابع زیست شناختی

پوسته تخم مرغ، صدف حلزون و صدف دریایی به صورت غالب از کلسیم کربنات تشکیل شده و می‌توان به عنوان منابع صنعتی مورد استفاده قرار داد. پوسته صدف خوراکی یک منبع مغذی حاوی کلسیم است که در صنعت نیز برای همین منظور کاربرد دارد. سبزیجات سبز تیره مانند حاوی میزان قابل توجهی کلسیم کربنات غذایی است، البته از سبزیجات نمی‌توان به عنوان منبع صنعتی استفاده کرد.

فراتر از زمین احتمال قوی وجود کلسیم کربنات در وجود دارد. علائم کلسیم کربنات بیشتری نیز در موقعیت دهانه‌های آتشفشانی گوسف و هویگنس شناسایی شده‌است. این شواهد وجود مریخ را در گذشته اثبات می‌کند.

جستارهای وابسته

کربنات کلسیم، برای استفاده در صنعت، از معدن استخراج می‌شود. کربنات کلسیم خالص می‌تواند از سنگ مرمر تولید شود یا اینکه می‌تواند به‌وسیلهٔ عبور دادن دی‌اکسید کربن از درون محلول کلسیم هیدروکسید به وجود آید.

کربنات کلسیم در اثر حرارت با از دست دادن CO2 به آهک تبدیل می‌شود که از آن در کارهای ساختمانی، در صنعت استخراج آهن و تولید فولاد به‌عنوان کمک ذوب و برای تهیه کاربید کلسیم استفاده می‌شود. از آهک در کشاورزی برای اصلاح خاک و تنظیم PH آن نیز استفاده می‌شود.

از کربنات کلسیم در صنایع کاشی و سرامیک مخصوصاً صنعت لعاب‌سازی استفاده می‌شود. به دلیل تشکیل یوتکتیک، نقطه ذوب مجموعه را پایین آورده و به هنگام استفاده در لعاب، ضریب انبساط حرارتی لعاب را پایین می‌آورد.

کلسیم کربنات یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در صنایع کاغذ، پلاستیک‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی (به علت رنگ سفید مخصوصش) کاربرد دارد.

در صنعت کاغذسازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نورش در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می‌شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند.

تشخیص گاز کربن دی‌اکسید

  • آب آهک را شیری رنگ می‌کند.
  • چوب کبریت نیم افروخته را خاموش می‌کند.
  •  روش دیگر استفاده از آنالایزرهای گاز است مثلاً با استفاده از دتکتور گاز CO2 مدل DT-802 از برند CEM می‌توان میزان گاز دی‌اکسید کربن را اندازه‌گیری کرد. این دستگاه علاوه بر اینکه میزان گاز دی‌اکسید کربن را اندازه‌گیری می‌نماید میزان دما و رطوبت را نیز اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد .

فرمول کربنات کلسیم

کلسیم کربنات در نیازهای انسان یک ترکیب معدنی طبیعی است که به طور گسترده ای در دسترس است، و به عنوان سنگ آهک، گچ یا سنگ مرمر نیز شناخته می شود.عنصر اصلی در سنگ کربنات کلسیم کلسیم (Ca) است. سنگ معدن ممکن است حاوی عناصر دیگری باشد: منیزیم، آهن و منگنز  که روی سفیدی، سختی و گرانش سنگ تأثیر می گذارد.

فرمول و ساختار شیمیایی کربنات کلسیم CaCO3 و جرم مولی آن ۱۰۰٫۱ گرم در مول است. این سنگ، نمکی است که از کاتیون دو ظرفیتی کلسیم (Ca ,2 +) و آنیون کربنات (CO3 ,2-) ساخته شده است، که در آن کربن از طریق پیوندهای منفرد و یک اتم اکسیژن از طریق پیوند مضاعف به دو اتم اکسیژن متصل می شود.

کربنات کلسیم در چندین شکل معدنی از جمله کلسیت خالص، آراگونیت و مواد معدنی واتریت و همچنین کانیهای ناخالص سنگ آهک، گچ، سنگ مرمر و تراورتن رخ می دهد. همچنین اصلی ترین ماده شیمیایی تشکیل دهنده پوسته های تخم مرغ، پوسته های دریایی، پوسته صدف، صدف حلزون، مرجان ها و غیره است.

کربنات کلسیم عمدتاً از طریق منابع معدنی طبیعی مختلف آن با استخراج و فرآوری تهیه می شود. این ماده همچنین با استفاده از واکنش شیمیایی با واکنش سریع چربی (اکسید کلسیم، CaO) با آب برای تهیه هیدروکسید کلسیم (۲ (OH) Ca) توسط سنتز شیمیایی تهیه می شود که پس از آن با دی اکسید کربن برای رسوب نمک کربنات کلسیم واکنش نشان می دهد.

CaO + H2O → Ca (OH) 2

Ca (OH) 2 + CO2 → CaCO3 + H2O

اسم های دیگر یا موارد مشابه با کربنات کلسیم

سنگ آهک، CaCO3، کربنات کلسیم رسوب شده، کربنات کلسیم زمینی، کربنات کلسیم کلرید، PCC ،GCC ، کلسیت، سنگ آهک، سنگ مرمر خرد شده، سنگ آهک زمینی، آهک، آراگونیت، گچ، مرمر، مروارید، گچ فرانسوی، نانوذرات کربنات کلسیم.

در بالا عناوینی را مشاهده می کنید که ممکن است در جاهای مختلف به منظور کربنات کلسیم استفاده شود.

دکمه بازگشت به بالا