انواع کمپرسور اسکرو روغنی
معرفی و آشنایی با کمپرسور اسکرو روغنی
کمپرسورها از جمله ابزارهای بسیار کاربردی هستند که در صنایع و مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. بهصورت کلی میتوان بر اساس فاکتورهای و پارامترهای متعددی کمپرسورها را تقسیمبندی کرد. بر اساس عملکرد میتوان گفت کمپرسورها به دو دسته کمپرسورهای دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم میشوند. کمپرسورهای اسکرو در حقیقت نوعی از کمپرسورهای روتاری هستند که زیرمجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت میباشند. کمپرسورها میتوانند انرژی مورد نیاز ابزارهای پنوماتیک را تأمین کنند و متناسب با نوع صنعت و مشاغل باید از انواع مختلف آنها بهره برد. کمپرسورهای اسکرو معمولاً برای صنایعی که نیاز به هوای فشرده بالایی دارند استفاده میشوند. در ادامه این مطلب از بادرو کمپرسور به بررسی کمپرسور اسکرو روغنی، کاربردها و مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد.
کمپرسور اسکرو روغنی چیست؟
همانطور که گفته شد کمپرسور هوای اسکرو زیرمجموعهای از کمپرسورهای دورانی یا روتاری است. نحوه کار این کمپرسورها به این شکل است که هوا از اطراف دستگاه وارد بخش هواساز میشود. این بخش دارای دو روتور مارپیچی است که همواره در حال چرخش هستند. زمانی که هوا وارد دستگاه شده و به روتورهای مارپیچی میرسد دچار کاهش حجم شدیدی شده و انرژی جنبشی آنها بهشدت بالا میرود و درنهایت وارد مخزن ذخیره هوا میشوند.
همانطور که از نام آنها پیداست در کمپرسور اسکرو روغنی که با نام کمپرسور اسکرو اویل اینجکت نیز شناخته میشوند از روغن برای خنک کردن هوای فشرده، روانکاری روتورها و پوسته و همچنین ممانعت از بازگشت فشار استفاده میشود. فشار خروجی از واحدهای هواساز در کمپرسورهای اسکرو روغنی باید حداقل 4 بار باشد تا قادر باشد روغن را داخل واحد هواساز (بلوکه هواساز ایرند، Air End) سیرکوله نماید و درنهایت باعث خنک شدن و روانکاری روتورها شود و حداکثر بازدهی و راندمان ممکن را داشته باشد.
تفاوت کمپرسورهای اسکرو روغنی با کمپرسور اسکرو خشک
در کمپرسور اسکرو اویل فری یا خشک یا بدون روغن برخلاف کمپرسورهای اسکرو اویل اینجکت هیچگونه روغنی در فضای داخل هواساز وجود نخواهد داشت. نبود روغن در این کمپرسورها باعث میشود که دمای هوای خروجی بهشدت بالا برود و زمانی که فشارهای بالای ۳ تا ۴ بار مورد نیاز باشد لازم است که عملیات افزایش فشار در دو مرحله و به وسیله هواسازیهای دومرحلهای انجام شود. از دیگر تفاوتهای کمپرسور اسکرو روغنی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کمپرسور اسکرو روغنی توان تولید ۱۰ تا ۲۵ فوت مکعب هوا در دقیقه را دارد درحالیکه کمپرسور اسکرو بدون روغن حداکثر میتوانند ۵ فوت مکعب هوا تولید نمایند.
- فشار کاری کمپرسورهای اسکرو روغنی بیشتر از فشار کاری کمپرسورهای اسکرو بدون روغن است.
- شرایط نگهداری و تعمیرات کمپرسورهای بدون روغن سختتر و پرهزینهتر از کمپرسورهای روغنی است.
- کمپرسور اسکرو روغنی امکان کار در درجه حرارت بالا و شرایط سخت را دارد درحالیکه ممکن است کمپرسورهای بدون روغن محدودیت داشته باشند.
- قیمت کمپرسورهای اسکرو روغنی میتواند تا ۳ برابر بیشتر از کمپرسورهای بدون روغن باشد
- طول عمر کمپرسورهای اسکرو روغنی بسیار بیشتر از کمپرسورهای اسکرو بدون روغن است.
مزیتهای استفاده از کمپرسور اسکرو اویل اینجکت یا روغنی
همانطور که گفته شد oppair کمپرسور دارای دو نوع روغنی و فری اویل است که تفاوتهای متعددی باهم دارند و میتوانند در شرایط مختلط راندمان متفاوت از خود نشان دهند. استفاده از کمپرسورهای روغنی میتواند مزیتهای متعددی داشته باشد که مهمترین آنها به شرح زیر هستند.
- روغنکاری در بیرینگها در این نوع کمپرسور هوا بسیار سادهتر از سایر کمپرسورها میباشد.
- ازآنجاییکه همیشه در داخل واحد هواساز روغن وجود دارد، روتورها همیشه با روغن در ارتباط هستند و دمای متعادلی دارند.
- در ایرند به علت پر کردن حجمهای خالی از برگشت هوا جلوگیری میگردد.
- روتورها در ابتدا و انتهای خود به وسیله بدنه آببندی میشوند
- با توجه به آنکه روغن مقدار قابل توجهی از دمای هوا را جذب میکند حرارت و دمای هوای فشرده کم میشود.
- با توجه به آنکه مابین روتورها روغن وجود دارد از اصطکاک مابین آنها جلوگیری میشود.
- میزان سر و صدای این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی بسیار کمتر است.
- میتواند برای صنایع و مشاغل مختلف و متعددی که نیاز به فشار هوای زیادی دارند استفاده شود.
انواع کمپرسورهای اسکرو روغنی
کمپرسور اسکرو روغنی در انواع مختلف تسمه ای، کوپله مستقیم، دور متغیر و دور ثابت تولید می شود. که در ادامه به طور مختصر توضیح آن ها ذکر شده است:
· کمپرسور اسکرو روغنی دور ثابت
در کمپرسورهای اسکرو دور ثابت، دور ایرند یا واحد هواساز و جریان هوا خروجی ثابت می باشد. از کمپرسورهای دور ثابت در مواقعی که نیاز به خروجی هوای فشرده دائم می باشد نیز استفاده می شود.
· کمپرسور اسکرو روغنی دور متغیر
در کمپرسورهای اسکرو دور متغیر، دور ایرند یا واحد هواساز متغیر می باشد و میزان هوای فشرده خروجی متناسب با نیاز مصرفی قابل تغییر می باشد. کاهش و افزایش میزان هوای فشرده متناسب با میزان مصرف، باعث کاهش اتلاف انرژی و صرفه جویی در آن می شود.
· کمپرسور اسکرو روغنی تسمه ای
در کمپرسورهای تسمه ای الکتروموتور و هواساز به صورت تسمه ای به یکدیگر متصل شده اند و در مقایسه با کمپرسورهای کوپله مستقیم عملکردی آرام تر و روان تر دارند، زیرا در سیستم تسمه ای وجود تسمه روانکاری شده سبب کاهش میزان صدا و عملکردی کار آمد تر می گردد. در این دسته از کمپرسور ها می توان در صورت خرابی تسمه، آن را عوض یا تعمیر کرد و مجددا از کمپرسور استفاده نمود.
· کمپرسور اسکرو روغنی کوپله مستقیم
در کمپرسورهای اسکرو روغنی کوپله مستقیم، الکتروموتور و هواساز به یکدیگر کوپل شده اند. در این دسته از کمپرسور ها عملکرد و نگهداری آسان تر از کمپرسور های تسمه ای می باشد. همچنین میزان بازدهی و کارایی کمپرسور های کوپل مستقیم بالاتر از کمپرسور های تسمه ای می باشد.
تفاوت کمپرسور اسکرو روغنی کوپله مستقیم و تسمه ای
- مصرف انرژی کمپرسور اسکرو روغنی کوپله مستقیم نسبت به تسمه ای کم تر می باشد.
- میزان طول عمر واحد هواساز و الکتروموتور کمپرسور اسکرو روغنی کوپله مستقیم از کمپرسورهای تسمه ای بالاتر می باشد.
- صدای کمپرسور اسکرو روغنی کوپله مستقیم نسبت به کمپرسورهای تسمه ای کم تر می باشد.
- تعمیر کمپرسور اسکر
اجزای کمپرسور اسکرو روغنی
اجزای این نوع کمپرسور شامل موارد زیر می شوند که در ادامه توضیحاتی در خصوص مهم ترین اجزا داده خواهد شد:
- هواساز یا ایرند کمپرسور اسکرو
- پرشر ولو
- مخزن ذخیره هوای فشرده
- آنلودر ولو
- دریچه تخلیه
- دریچه های مکش
- اویل کولر و افتر کولر
- تابلو برق PLC یا آنالوگ
- فیلتر سپراتور
- الکتروموتور کمپرسور
- فیلتر هوا
- فیلتر روغن
- رادیاتور روغن
- بلبرینگ
نحوه انتقال قدرت در کمپرسور اسکرو روغنی
هرکدام از انواع کمپرسور اسکرو برای انتقال قدرت از شیوههای مختلفی استفاده میکنند. نوع و روش انتقال قدرت به هواساز در کمپرسورهای اسکرو روغنی میتواند تأثیر زیادی در کیفیت و راندمان آنها داشته باشد. انتقال قدرت در کمپرسورها خصوصاً در دورهای بالا بسیار حساس است و چنانچه استانداردهای آن رعایت نشود ممکن است باعث پارگی تسمه، آسیب دیدن بیرینگها و کاهش عملکرد و طول عمر دستگاه شود. بهصورت انتقال قدرت در کمپرسورهای اسکرو روغنی به دو شیوه انجام میشود:
- استفاده از تسمه که به وسیله دو پولی که یکی به الکتروموتور و دیگری به هواساز نصب میگردد انجام میشود و با تغییر سایز پولیها میتوان دور ورودی به هواساز را تغییر داد.
- انتقال قدرت به روش کوپل مستقیم که بعد از همتراز کردن الکتروموتور و هواساز، توسط کوپلینگ به یکدیگر متصل میشوند و دور الکتروموتور و هواساز یکی میشوند. در یک راستا بودن الکتروموتور و هواساز اهمیت زیادی دارد.
منبع: اطلس کوپکو