اقتصادیکسب و کار ایرانی

دلیل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل چیست؟

آیا اصلا وب سایت شما در سرچ یا ایندکس گوگل هست؟

قبل از مطالعه ادامه مطلب، اول چک کنید ببینید اصلا وب سایت شما در سرچ گوگل هست یا خیر؟ آیا ایندکس صفحه یا سایت موردنظر به درستی انجام شده؟ برای خرید بک لینک با کیفیت و بررسی این موضوع چند روش وجود دارد ، مثلا می توانید با ایجاد یک حساب کاربری در کنسول جستجوی گوگل google search console ، در قسمت coverage صفحات ایندکس شده در گوگل را مشاهده کنید. اما راحت ترین راه ، این است که وارد کردن ( آدرس سایت :site )  در نوار جستجوی گوگل، ببنید چه صفحاتی از سایتتان در نتایج نمایش داده می شود. البته اگر قصد بررسی یک صفحه خاص را دارید می توانید به جای آدرس سایت، آدرس همان صفحه را وارد کنید.

یکی از مواردی که در بخش coverage وجود دارد، صفحاتی هستند که توسط خزنده گوگل بررسی شده اند، اما ایندکس نشدند. وب سایتهای متعددی هم اخیرا با چنین مشکلی دست و پنجه نرم میکنند. که درواقع هدف از این مقاله، یافتن دلیل این اقدام گوگل و روشهای حل چنین مشکلی هستیم. برخی سایتها قبلا در گوگل صفحاتی ایندکس شده داشته اند که در حال حاضر نمایش داده نمیشود، اگر چنین مشکلی را تجربه میکنید، ضمن مطالعه این مقاله،  را نیز بخوانید.

دلایل متداول عدم نمایش سایت در گوگل و راه حل های این مشکل

ابتدا بصورت تیتروار علت های اصلی و متداول این اتفاق را توضیح می دهیم و سپس هر مورد را مورد بحث قرار داده و راه حل هایی برای رفع هریک بیان می نماییم.

  • وب سایت جدید است و تازه راه اندازی شده
  •  Crawler گوگل مسدود شده است
  • تگ NOINDEX در صفحات سایت خود دارید
  • وب سایت جریمه شده و از فهرست گوگل خارج می شود
  • عدم وجود محتوای اصلی
  • تعداد زیاد صفحات بی کیفیت ایندکس شده
  • بک لینک کافی نیست
  • هدف گذاری کلمات کلیدی بسیار رقابتی شما
  • وب سایت شما خیلی کند است
  • وب سایت شما دارای مشکلات فنی است

 البته یکی از راه هایی که میتوانید متوجه شوید چرا صفحات از نتایج حذف شده اند این است که با (توضیحات کاملی در این مقاله ارائه شده) ، در قسمت توضیحاتی که گوگل ارائه می دهد، پیام ها و اخطارهای داده شده را بررسی کنید.

وب سایت جدیدا راه اندازی شده

اولین دلیل که ممکن است وب سایت شما در گوگل نمایش داده نشود این است که سایت شما جدید است. گوگل فقط سایتهایی را در نتایج نمایش می دهد که در فهرست این موتور جستجو ذخیره شده اند. هنگامی که شما برای اولین بار یک وب سایت ایجاد می کنید ، زمان می برد تا در گوگل ایندکس شود ، چون هنوز گوگل از وجود سایت شما مطلع نیست. معمولا بین سه تا 4 ماه یا حتی بیشتر طول می کشد تا یک سایت جدید به دیتابیس گوگل اضافه شود.  زیادی طول می کشد تا موتور جستجو سایتهایی را که به فهرست خود اضافه می کند پیدا کند ، اما برای سرعت بخشیدن به مراحل ، می توانید مراحل را انجام دهید.

روش حل این مشکل چیست؟

ساده ترین راه حل این مشکل این است که کمی صبور باشید و اجازه دهید گوگل سایت شما را بررسی کند. اما این بهترین روش نیست! زیرا ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا ربات ها خزنده به سایت شما سر بزنند. پس بهتر است خودتان دست به کار شوید ، نقشه سایت را ایجاد کنید ، در کنسول جستجوی گوگل سایت خود را ثبت کنید و سپس با معرفی نقشه سایت و از طریق ابزار url inspection  به این فرآیند سرعت دهید. یا می توانید با درج بک لینک های برای سایت خود ، امکان مراجعه ربات ها از سایر سایت هایی که در نتایج ایندکس شده اند ، را به سایت خود فراهم کنید.

دسترسی خزنده گوگل به سایت مسدود شده

گوگل وب سایت ها را از طریق فرایندی به نام خزیدن crawling  پیدا می کند. در این فرآیند ، آنها ربات هایی را که به عنوان خزنده شناخته می شوند در سراسر اینترنت به دنبال وب سایت های جدید برای افزودن به فهرست خود می فرستند. اگر دسترسی این خزنده ها به سایت شما بسته باشد ، نمی توانند صفحات سایت را ببینند و در نتیجه در نتایج گوگل نمایش دهند.

متداول ترین روش مسدود کردن خزنده های گوگل از طریق فایل robots.txt است. این فایل دستورالعمل هایی را تعیین می کند که نحوه بررسی و ایندکس کردن صفحات سایت توسط موتورهای جستجو را کنترل می کند. اگر اشتباهی در این فایل باشد ، مسلما در ارتباط بین سایت و گوگل مشکلاتی ایجاد می شود. راه حل این مشکل ، بررسی  است. اگر با این فایل آشنایی کافی ندارید حتما از یک متخصص سئو کمک بگیرید. در این فایل دستوراتی که با Disallow شروع می شوند ، به معنی مسدود شدن دسترسی خزنده ها به صفحه یا صفحاتی از سایت هستند.

همچنین می توانید در قسمت coverage و منو errors یا قسمت صفحات noindex  بررسی کنید که چه صفحاتی از سایت شما در دسترس گوگل نیست. اگر از افزونه yoast seo  یا موارد مشابه استفاده میکنید ، اطمینان حاصل کنید که در تننظیمات این افزونه ها ، دسترسی موتور جستجو به صفحات کاملا باز و وضعیت هر صفحه با برچسب index  باشد.

آیا صفحات سایت دارای تگ noindex  هستند؟

دو تگ index  و noindex وظیفه تعیین دسترسی یا عدم دسترسی ربات های موتور جستجو به سایت را دارند. اگر صفحه ای با noindex تگ گذاری شده باشد (عمدا یا ناخواسته) طبیعی است که آن صفجه سایت در نتایج گوگل نمایش داده نشود. این تگ می تواند به واسطه پلاگین هایی مثل یوست سئو و یا بصورت دستی در کد html قالب قرار داده شود.

برای رفع این مشکل می توانید سورس کد صفحه را مشاهده کنید و اگر تگ noindex  در صفحه بود به راحتی متوجه می شوید ، همچنین مشابه اقدام مرحله قبل می توانید از  طریق کنسول جستجوی گوگل وضعیت صفحات را در coverage مشاهده نمایید. یا ، می توانید از افزونه ای مانند Yoast SEO برای وردپرس استفاده کنید. این به شما امکان می دهد مشخص کنید کدام صفحات دارای تگ هستند و تگ را تغییر دهید.

وب سایت شما توسط گوگل جریمه شده

گوگل مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها را دارد که صاحبان وب سایت ها باید رعایت کنند تا سایت آنها واجد شرایط نمایش در نتایج جستجو شود. اگر این دستورالعمل ها را نقض کنید  ، سایت شما جریمه می شود. جریمه گوگل یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند برای شما بیفتد. در مطلب  دلایل این امر را توضیح داده ایم که می توانید با مطالعه آن ، اطلاعات فوق العاده ای بدست آورید. تمام دلایل جریمه را در مقاله توضیح داده ایم.

انواع جریمه های گوگل

در کل جریمه های گوگل بر دو نوع است ، الگوریتمی و دستی.

جریمه های الگوریتمی زمانی رخ می دهد که الگوریتم های گوگل مانند پاندا ، پنگوئن یا … ایراداتی را در سایت شما مشاهده کنند که منطبق با قوانین آنها نباشد.

جریمه های دستی زمانی است که یکی از پرسنل یا کارشناسان گوگل در پی گزارشهای ارسالی ، وب سایت شما را بررسی می کند و تشخیص می دهد که سایت شما با دستورالعمل های گوگل مطابقت ندارد.

برای حل چنین مشکلی که موجب عدم نمایش سایت در گوگل شده ، سریعترین راه مراجعه به کنسول جستجوی گوگل است. در بخش security & manual actions می توانید جریمه های سایت را مشاهده کنید. اگر جریمه نشده باشید ، پیامی را می بینید که ترجمه آن به فارسی  “هیچ مشکلی تشخیص داده نشده است” می باشد. اگر جریمه دستی علیه سایت شما انجام شده باشد ، همه در همان صفحه ذکر می شود.گوگل به شما این فرصت را می دهد تا مشکلات را برطرف کرده و درخواست حذف جریمه را ارسال کنید.

در حال حاضر ، پیگیری جریمه های الگوریتمی سخت تر است زیرا در صورت دریافت این نوع جریمه ، گوگل به شما اطلاع نمی دهد. اگر سایت شما به طور کلی در گوگل نمایش داده نشود احتمال اینکه جریمه الگوریتمی شده باشید بسیار زیاد است. یعنی اگر سایت شما قبلاً رتبه خوبی داشته است و شما افت ناگهانی رتبه سایت را تجربه کرده اید ، ممکن است به دلیل جریمه های الگوریتمی باشد.بهترین کاری که در این شرایط می توانید انجام دهید ، بررسی فنی سایت است. مثلا بک لینک ها را چک کنید ، محتوای تکراری را از سایت حذف کنید و بسیاری از موارد دیگر که مربوط به سئو تکنیکال ، داخلی و خارجی سایت است.

عدم وجود محتوای خاص و اصلی در سایت

یکی دیگر از دلایل احتمالی عدم نمایش سایت در گوگل ، فقدان محتوای باکیفیت ، منحصر به فرد و اصلی در سایت است. هدف موتور جستجوی گوگل این است که کاربران مرتبط ترین نتایج را برای جستجوهای خود بیابند. برای انجام این کار ، صفحاتی را که بهترین محتوا می داند به کاربران نمایش می دهد. گوگل نشان داده که برای محتوای اصلی و منحصر به فرد ارزش بالای قائل است. اگر صفحات سایت شما مطالب و ایده های سایر وب سایت ها را منعکس می کند ، نه تنها نمی توانید رتبه قابل قبولی کسب کنید بلکه در نتایج به کل نمایش داده نمی شوید.

راه حل چیست؟

محتوای اصلی و همیشه سبز تولید کنید. همواره در رابطه با کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود ، مقالات و مطالب جدید ارائه دهید.  دقت کنید تا از زاویه ای متفاوت به موضوعات نزدیک شوید و راهکار های ارزشمندی ارائه دهید که در سایر وب سایت ها وجود ندارد.

تعداد زیاد صفحات بی کیفیت ایندکس شده در گوگل

یکی از اتفاقاتی که به ویژه برای فروشگاهی اینترنتی رخ میدهد، ایندکس نشدن یا عدم نمایش بسیاری از محصولات در نتایج گوگل است، چون معمولا برای تمامی محصولات محتوای با کیفیت تولید نمی شود، یا درج برچسب برای محصولات باعث ایجاد صفحات بی کیفیتی میشود که صرفا هر برچسب یک یا دو محصول را نشان میدهد.

همچنین مدیران سایت هایی که صفحات زیادی دارند، تعدادی از صفحات را در نتایج پیدا نمیکنند. مثلا فرض کنید وب سایتی در زمینه تعمیرات لوازم منزل فعالیت دارد، برخی از افراد، اقدام به ایجاد صفحاتی با محتوای تقریبا مشابه ولی مناطق متفاوت میکنند، مثلا تعمیر لوازم منزل در پونک، پاسداران، سعادت آباد، ونک، تهران، شیراز، اصفهان؛ و با این اقدام سعی در جذب کاربر بیشتری دارند، اما گوگل پس از مدتی بسیاری از صفحات را ایندکس نخواهد کرد. دلیل این مسئله، تعداد زیاد صفحاتی است که در گوگل ایندکس شده و همگی تقریبا محتوای یکسانی دارند.

برای حل چنین مشکلی، سعی کنید نقشه سایت را بهینه کنید، دسترسی خزنده گوگل به صفحات را مدیریت کنید و فقط صفحات مهم را در دسترس گوگل قرار دهید. اگر صفحات دسته بندی و برچسب محتوای مفیدی ندارند، آنها را به کمک ابزار removal در سرچ کنسول گوگل از ایندکس خارج کنید و از طریق robots.txt دسترسی خزنده را برای همیشه ببندید. با این کار گوگل میتواند زمان بیشتری را صرف بررسی، ایندکس و در نتیجه نمایش صفحات مهم سایت شما نماید.

سایت شما بک لینک کافی ندارد

بک لینک ها فاکتورهایی برای بیان کیفیت سایت و یکی از مهمترین عوامل در رتبه بندی گوگل هستند. اگر وب سایت شما بک لینک مناسب زیادی ندارد ، نشان دهنده عدم قدرت و اعتبار دامنه است. با اتوریتی پایین ، نمایش سایت در نتایج گوگل دشوارتر است. چه باید کرد؟ آیا خرید بک لینک به شما کمک می کند؟

دریافت بک لینک با کیفیت بالا ممکن است زمان ببرد ، به خصوص اگر سایت شما جدید باشد. اولین اقدامی که باید در کسب لینک انجام دهید ایجاد محتوای با کیفیت بالاست. اگر صفحاتی ندارید که ارزش لینک گرفتن دارند ، بدست آوردن بک لینک ها بسیار چالش برانگیز خواهد بود. پس از ایجاد چندین صفحه با ارزش بالا ، با سایتهای معتبر در حوزه فعالیت خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید که به سایت شما لینک دهند.

کلمات رقابتی با درجه سختی بالا را هدف قرار دادید

بسته به حوزه فعالیت سایت شما ، کلمات کلیدی سئو که می خواهید به ازای آنها در نتایج گوگل نمایش داده شوید ، ممکن است خیلی رقابتی باشند. یا حتی امکان دارد عبارات اشتباهی را هدف قرار داده باشید. برای حل این مشکل باید تلاش کنید ابتدا کلمات و عبارات کلیدی آسان را هدف قرار دهید ، تا کم کم با قدرت گرفتن دامنه سایت ، بتوانید به ازای عبارات با درجه سختی بیشتر هم با رقبای خود رقابت کنید.

شما باید تلاش کنید تا رتبه سایت را ابتدا به ازای عبارات کلیدی کم رقابت افزایش دهید و در ادامه به ایجاد محتوای مفید ادامه دهید ، قدرت دامنه خود را از طریق بک لینک های با کیفیت بالا افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که همه فاکتورهای فنی سایت بهینه شده اند. اگر این کار را انجام دهید ، مشاهده خواهید کرد که نحوه و موقعیت نمایش سایت در گوگل به مرور زمان بهتر خواهد شد.

همچنین از ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی که رقابت کمتری دارند ، استفاده کنید و محتوا و صفحاتی برای هدف قرار دادن آنها ایجاد کنید. شما می توانید به ازای این صفحات سریعتر در نتایج موتورهای جستجو دیده شوید. با این حال ممکن است ترافیکی که دریافت می کنید کمتر از هدف اصلی شما و در ازای کلمات کلیدی اصلی باشد ، اما آوردن بازدیدکنندگان به صفحات شما به افزایش اعتبار سایت کمک می کند. در توضیح داده ایم که چگونه عبارات را درجه بندی کنید.

سرعت وب سایت خیلی کند است

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که گوگل با هدف ارائه بهترین نتیجه به کاربران ، مطرح می شود ، سرعت سایت است که جزئی از فاکتور تجربه کاربری است. گوگل هنگام فهرست بندی و رتبه بندی سایت ها ، عوامل فنی مختلفی را در نظر می گیرد. به جرات میتوان گفت مهمترین عامل فنی که ارزیابی میکند سرعت وب سایت شماست.

سرعت کند بارگزاری صفحات منجر به تجربه کاربری ضعیف می شود و در نتیجه ، میتواند عاملی برای عدم نمایش سایت در نتایج گوگل باشد. عملکرد نسخه تلفن همراه سایت نسبت به نسخه دسکتاپ اولویت دارد زیرا گوگل هنگام خزیدن ، نمایه سازی و رتبه بندی صفحات از “mobile-first indexing” پیروی می کند. این بدان معناست که سرعت نسخه موبایل سایتتان ، معیار تصمیم گیری گوگل است.

اگرچه ، سرعت کند سایت باعث نمی شود که کل سایت شما در گوگل نمایش داده نشود، اما می تواند صفحات تکی را از نظر رتبه بندی کلیدواژه های کلیدی تحت تاثیر قرار دهد. دلایل متداول سرعت کند سایت ، مربوط به حجم بالای کدهای جاوااسکریپت ، استایل و تصاویر سایت است. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای ست سرعت وب سایت خود استفاده کنید. جی تی متریکس و ابزار تست سرعت گوگل با نام pagespeed insights  بهترین گزینه ها برای تست سرعت هستند. حهت افزایش سرعت سایت خود مقاله  را مطالعه کنید.

وب سایت شما دارای مشکلات فنی است

اگر وب سایت مشکلات فنی را تجربه می کند ، ممکن است با مشکل عدم نمایش در گوگل مواجه شوید.  مشکلاتی مانند خرابی سرور ، مشکلات DNS و خطاهای HTTP و موارد مشابه ، که نه تنها بر تجربه کاربری تأثیر منفی می گذارد بلکه از امکان بررسی سایت توسط خزنده های گوگل را مختل کرده و از ایندکس سایت جلوگیری می کند و ارتباط با گوگل قطع می شود. یکی دیگر از مشکلات فنی رایج ، حجم و تعداد زیاد جاوا اسکریپت ها در یک سایت است. فهم جاوا اسکریپت برای موتورهای جستجو دشوار است که یافتن و فهرست بندی صفحات سایت توسط گوگل را با مشکل مواجه می کند. پس نباید محتوای اصلی یا متاتگ ها در جاوااسکریپت ها قرار بگیرند.

برای رفع چنین ایراداتی باید یک حسابرسی کامل روی سئو تکنیال انجام دهید. با این کار همه جزئیات مشکلات فنی مختلف را که ممکن است وب سایتتان با آن روبرو شود متوجه میشوید. با استفاده از سرور با کیفیت بالا می توانید تعداد مشکلات فنی را که تجربه می کنید به حداقل برسانید. انجام این کار به شما اطمینان می دهد که با مشکلات سرور مواجه نمی شوید. از طرفی سعی کنید مقدار جاوااسکریپت را در سایت خود به حداقل برسانید.

دکمه بازگشت به بالا