عمومی

ساخت دستگاهی کاربردی در صنعت فولاد توسط، محققان کشور/بومی‌سازی الکترولایزر‌های تولید هیدروژن با نانو

ساخت دستگاهی کاربردی در صنعت فولاد توسط، محققان کشور بومی‌سازی الکترولایزر‌های تولید هیدروژن با نانو

محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت، موفق به طراحی و تولید «الکترولایزر‌های تولید هیدروژن» مجهز به غشاء‌های نانویی شدند که در صنعت فولاد کاربرد دارد.

امیرعلی امیرخلیلی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی‌های پاک و تولیدکننده الکترولایزر تولید هیدروژن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مشخصات فنی این محصول توضیح داد: دستگاه الکترولایزر هیدروژن، از چند غشاء تشکیل شده است. هرکدام از این غشاء‌ها، براساس وظایفی که برای آن‌ها تعریف شده ویژگی مشخصی دارند.

امیرخلیلی در راستای ویژگی‌های غشاء‌ها افزود: یکی از این غشاء‌ها هیدروژن‌دوست و یکی دیگر هیدروژن‌گریرز است.

وی به فناوری نانو به‌کار رفته در این دستگاه و پوشش غشاء‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با استفاده از اسپری کردن نانوذرات روی پوشش غشاء‍‌ها، زمانی که آب از طریق جریان برق وارد دستگاه می‌شود، براساس ویژگی هیدروژن‌دوست و هیدروژن‌گریز، راندمان دستگاه و میزان خروجی نهایی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به یکی از قابلیت‌های توسعه‌یافته برای این دستگاه که فقط مختص دو کشور در جهان است، گفت: علاوه‌بر طراحی غشاء دستگاه که صفر تا صد دانش متخصصان داخلی است، تعیین اندازه هیدروژن خروجی از دستگاه هم جزء مهم‌ترین قابلیت‌های دانش‌بنیانی شرکت است که در دنیا فقط دوکشور آمریکا و ژاپن به این دانش دسترسی دارند.

این فناور حوزه انرژی‌های پاک، درخصوص خروجی نهایی دستگاه الکترولایزر تولید هیدروژن توضیح داد: عملکرد دستگاه به این ترتیب است که آب از طریق جریان برق وارد دستگاه می‌شود و بعد از انجام فرآوری توسط غشاء‌های دوقطبی(هیدروژن‌دوست و هیدروژن‌گریز) داخل دستگاه اکسیژن و هیدروژن از دستگاه خارج می‌شود.

امیرخلیلی درباره کاربرد هیدروژن در صنعت اضافه کرد:هیدروژن در صنایعی مانند احیای فولاد، ساخت متانول، ساخت اوره و صنعت پتروشیمی، کاربرد فراوانی دارد.

دکمه بازگشت به بالا