اقتصادیعلم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

خدمات پشتیبانی شبکه را جدی بگیرید!

در دنیای امروز، استفاده از تکنولوژی و اینترنت و شبکه‌های رایانه‌ای بسیار افزایش پیدا کرده است. مدیران و کارفرمایان برای سهولت و برحسب نیاز، اقدام به راه‌اندازی شبکه می‌کنند.

مجموعه فعالیت‌هایی که برای مراقبت از شبکه (نرم‌افزاری، سخت‌افزاری) انجام می‌شود، پشتیبانی شبکه نام دارد. در این مقاله خدمات پشتیبانی شبکه را به طور کامل شرح می‌دهیم.

خدمات شبکه

امروزه استفاده از شبکه در شرکت‌ها بسیار افزایش یافته است. شبکه با طبقه بندی اطلاعات و همچنین به‌روز شدن آن‌ها، به‌راحتی و هم‌زمان، این اطلاعات را در اختیار تمام کارمندان قرار می‌دهد.

هنگامی که تمام رایانه‌های یک مجموعه به یک سرور یا به یکدیگر متصل هستند، شبکه به وجود می‌آید.

خدمات شبکه برای صرفه‌جویی در زمان و بازدهی بیشتر کارکنان شرکت است. به طور کلی خدمات شبکه شامل مشاوره و طراحی، نصب و راه‌اندازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه و پشتیبانی شبکه است. در خدمات مشاوره و طراحی شبکه به بررسی انتظارات از شبکه، زیر ساخت‌ها و برآورد هزینه‌ها و… می‌پردازند. خدمات سخت‌افزاری شبکه را خدمات پسیو و خدمات نرم‌افزاری را خدمات اکتیو می‌گویند. خدمات پشتیبانی با هدف برطرف کردن مشکلات و اختلال شبکه شکل گرفته است.

خدمات پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه برای نگهداری و رفع مشکلات شبکه اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. در واقع به زبان ساده‌تر، هر فعالیتی که در راستای اطمینان از عملکرد صحیح شبکه انجام می‌شود را، پشتیبانی شبکه می‌نامند. ‌برای نگهداری و مراقبت از شبکه، باید با یک تیم متخصص شبکه و کامپیوتر در ارتباط باشید. شرکت‌های بزرگ مایل هستند تا کارشناسان متخصص شبکه را در شرکت استخدام کنند. این اقدام باعث می‌شود تا در هنگام بروز اختلال در شبکه، به‌راحتی و سریع مشکلات آن رفع شود. بعضی دیگر از مشاغل و شرکت‌ها با شرکت‌های فعال در زمینه خدمات پشتیبانی ارتباط برقرار می‌کنند.

خدمات پشتیبانی شبکه را جدی بگیرید!
خدمات پشتیبانی شبکه را جدی بگیرید!

خدمات پشتیبانی شبکه، شامل دو بخش خدمات اکتیو و خدمات پسیو می‌شود.

پشتیبانی پسیو شبکه

در این بخش از خدمات، به نگهداری و برطرف ساختن تمام ایرادات تجهیزات سخت‌افزاری شبکه پرداخته می‌شود. این خدمات را پشتیبانی سخت‌افزاری شبکه می‌نامند. در پشتیبانی سخت‌افزاری شبکه به‌صورت دوره‌ای از تجهیزات بازدید می‌شود. اگر سخت‌افزارها و تجهیزات شبکه نیاز به ارتقا داشته باشند در خدمات پشتیبانی پسیو انجام می‌شود.

پشتیبانی اکتیو شبکه

پشتیبانی نرم‌افزاری شبکه به پشتیبانی اکتیو شبکه معروف است. در این بخش از خدمات پشتیبانی به نگهداری از نرم‌افزارهای شبکه و همچنین اطلاعات موجود در شبکه پرداخته می‌شود. نظارت بر امنیت نرم‌افزارها و اینترنت شبکه در این بخش از خدمات پشتیبانی قرار داده می‌شود. تمام ایرادات نرم‌افزاری، شناسایی و رفع می‌شوند. نصب سرور و آپدیت، ارتقا نرم‌افزارهای نصب شده هم شامل این بخش از خدمات پشتیبانی است.

انتخاب شرکت پشتیبان شبکه

بهره‌گیری از خدمات پشتیبان شبکه برای تمام شرکت‌هایی که در آن از رایانه استفاده می‌شود، بسیار ضروری است. به دلیل اهمیت شبکه کامپیوتری و انتظار کیفیت برتر خدمات پشتیبانی، انتخاب بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی، دشوار است.

پشتیبان شبکه باید دانش، مهارت و تخصص لازم را برای پشتیبانی داشته باشد. شرکت‌های خدمات پشتیبانی باید دارای کارشناسان فنی و حرفه‌ای باشند. خدمات پشتیبانی شبکه باید با نظم و مدیریت انجام شود تا وقت و سرمایه سازمان‌ها و شرکت‌ها هدر نشود. شبکه پشتیبانی متخصص و حرفه‌ای، به تمام تعهدات خود در قرارداد منعقد شده با شرکت‌ها وفادار است. خدمات پشتیبانی شبکه باید دارای برنامه‌ای منظم باشد. بازدید دوره‌ای منظم از بروز مشکلات شبکه جلوگیری می‌کند. خدمات پشتیبانی شبکه مانند اورژانس عمل می‌کند؛ به این معنی که در هر لحظه و هر زمان با سرعت هرچه تمام، به رفع مشکلات شبکه می‌پردازد.

وظایف کارشناس پشتیبان شبکه

به طور خلاصه وظایف یک کارشناس پشتیبان شبکه به شرح زیر است:

  • مشاوره و راهنمایی در نصب و راه‌اندازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه
  • حفظ و نگهداری سرمایه و دارایی سازمان
  • شناسایی ایرادات شبکه و رفع آن‌ها
  • به‌روزرسانی تجهیزات و نرم‌افزارهای شبکه
  • مستندسازی دارایی‌ها و تجهیزات شبکه
  • آموزش کار با شبکه به کارمندان سازمان
  • ارائه گزارش مرتب از عملکرد شبکه
  • تشخیص نیازهای کارمندانی که با سیستم کار می‌کنند
  • حفظ امنیت اطلاعات و داده‌های شبکه و سازمان

اگر خدمات پشتیبانی شبکه به‌درستی انجام نشود!

اگر شما مدیر یک شرکت هستید باید خدمات پشتیبانی شبکه را جدی بگیرید. خدمات پشتیبانی شبکه باید توسط متخصصان آن انجام شود، در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

امروزه استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای در تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها دیده می‌شود. یک شرکت یا سازمان با فکر و هدف‌های مختلفی تأسیس شده است.

اگر شرکت‌های خدمات پشتیبانی شبکه به تعهدات خود پایبند نباشند لطمه‌های سنگینی به سازمان وارد می‌شود. اگر شرکت خدمات پشتیبانی شبکه کار خود را به‌درستی انجام ندهد ممکن است مشکلاتی مانند موارد زیر به وجود آید.

  • خرابی سیستم‌های سازمان
  • اختلال در فعالیت‌های سازمان
  • از بین رفتن اطلاعات و دیتاهای لازم
  • از بین رفتن تجهیزات شبکه
  • هدر شدن هزینه و دارایی‌های سازمان
  • اتلاف وقت
  • بی‌اعتمادی کارکنان و از دست دادن کارمندان خوب و با سابقه
  • از کار افتادگی سازمان و شرکت

کلام آخر

دنیای امروز کار با رایانه است. برای راحتی و تسریع در انجام امور شرکت‌ها و ادارات و سازمان‌ها، شبکه رایانه‌ای را راه‌اندازی و نصب می‌شود. برای نصب و راه‌اندازی و همنیطور خدمات پس از راه‌اندازی نیاز به متخصصان باتجربه در این حرفه است. شرکت‌هایی با کارشناسان خبره در زمینه تخصصی شبکه‌های کامپیوتری برای ارائه انواع خدمات پشتیبانی شبکه تأسیس شده‌اند. انتخاب شرکت خدمات پشتیبانی شبکه از مهم‌ترین امور سازمان‌ها است. زیرا برای این امر، هزینه و سرمایه صرف می‌شود. این هزینه شامل هزینه‌های مادی و غیرمادی می‌شود. اگر یک شرکت خدمات پشتیبانی متعهد و با مسئولیت را انتخاب نکنید، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سازمان وارد می‌شود. برای جلوگیری از این خسارت‌ها، خدمات پشتیبانی شبکه را جدی بگیرید و بهترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات را انتخاب کنید.

دکمه بازگشت به بالا