عمومیکسب و کار ایرانی

درمان خانگی ریزش مو شدید

درمان ریزش مو در خانه مسلماً اولین گزینه‌ای است که پس از مواجهه با ریزش موی شدید به ذهن شما می‌رسد. البته بهترین کار این است که در گام اول، با مراجعه به پزشک از دلیل بروز این مشکل مطلع شوید و در صورت ابتلا به اختلالات هورمونی یا کمبود ویتامین، آن را درمان نمایید.

اما جالب است بدانید درمان خانگی ریزش مو به کمک ترکیبات گیاهی و طبیعی نیز امکان‌پذیر بوده و می‌توانید در کنار درمان پزشکی از روش‌های دیگری که در این مقاله برایتان شرح می‌دهیم به راحتی استفاده کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید.

Home-treatment-for-severe-hair-loss-

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو یکی از رایج‌ترین مشکلات در بین خانم‌ها و آقایان سراسر دنیا است. با توجه به نقش بسیار مهم مو در زیبایی ظاهری، این مشکل برای بسیاری از افراد آزاردهنده بوده و در صدد یافتن راهی برای درمان آن هستند. جالب است بدانید آسیب‌های ناشی از ، دکلره یا آرایش اشتباه موها نیز ممکن است باعث ریزش مو شود. به طور کلی باید بگوییم که این مساله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که گاهی به راحتی قابل درمان بوده و در برخی موارد نیز نیاز به مراجعه به پزشک و درمان‌های طولانی‌مدت دارد.

رایج‌ترین دلایل ریزش مو عبارتند از:

  • افزایش سن
  • تغذیه نادرست
  • ریزش مو ژنتیکی و ارثی
  • بالا بودن هورمون آندروژن
  • ابتلا به تیرویید کم‌کار یا پرکار
  • استرس شدید یا مشکلات عصبی
  • مشکلات پوستی مانند ابتلا به قارچ
  • ابتلا به بیماری یا مصرف برخی داروها
  • تغییرات هورمونی حین بارداری یا یائسگی

عوامل اصلی ریزش مو شامل موارد زیر می شود :

  • ژنتیک،
  • بالا بودن هورمون آندروژن در مردان،
  • سرطان،
  • عوارض جانبی داروهای خاص،
  • اختلالات تغذیه و کمبود مواد غذایی،
  • تغییرات هورمونی حین بارداری یا یائسگی در زنان،
  • درمان ­های خاص مثل شیمی درمانی،
  • بیماری­ های پوست سر مثل قارچ،
  • اضطراب و مشکلات عصبی،
  • بیماری­ های خودایمنی،
  • تیروئید کم­کار یا پرکار،
  • آلودگی هوا،
  • بالا رفتن سن.

راهکارهای خانگی درمان ریزش موی شدید

معمولا افراد در مواجهه با ریزش موی شدید اول به دنبال درمان­ خانگی ریزش مو هستند. چراکه این روش­ ها در دسترس و کم هزینه هستند. البته باید توجه کنید که راهکارهای خانگی به تنهایی کارساز نبوده و اگر شما مبتلا به بیماری خاصی هستید که ریزش مو را به همراه دارد، بهتر است اول آن بیماری را درمان کنید. اگرچه درمان­ های خانگی ریزش مو عوارض خاصی ندارند اما بهتر است پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید و خودسرانه درمان را آغاز نکنید. در ادامه به معرفی درمان­ های خانگی ریزش مو می ­پردازیم.

روغن­ های ارگانیک مثل روغن نارگیل

ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر و موها باعث نرم شدن ساقه مو و از بین رفتن شکنندگی موها می ­شود. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مثل لوریک اسید، به داخل ساقه موها نفوذ کرده و فرایند تخریب پروتئین­ ها را کاهش می­ دهد. با توجه به جنس موهایتان ماساژ روغن نارگیل را در روتین نگهداری از موهای خود قرار دهید. اگر موهایتان چرب است، پیش از استحمام و شب­ ها روغن نارگیل را به کف سر و ساقه موها ماساژ دهید. اگر موهای خشکی دارید، علاوه بر ماساژ روغن قبل از استحمام، بعد از استحمام نیز روغن نارگیل را به ساقه موهای خود زده و موهای خود را حالت دهید.

این روغن باعث کنترل چربی مو می­ شود. تاثیر دیگر روغن نارگیل کمک به سالم­ تر شدن و در نتیجه کاهش ریزش مو در اثر تقویت میکروبیوم پوست سر است. علاوه بر روغن نارگیل، روغن ­های آرگان و سیاه دانه نیز قابل استفاده­ هستند. البته روغن آرگان با توجه به قیمت بالایی که دارد، بهتر است بعد از شستشوی موها استفاده شود.

آب پیاز

یکی از ، کاهش گردش خون پوست سر است. استفاده از آب پیاز بر روی پوست سر می­ تواند باعث افزایش گردش خون در سر و خون­ رسانی به فولیکول­ های مو شود. افزایش گردش خون در رشد موها موثر است. نوعی از بیماری خودایمنی به­ نام آلوپسی آره آتا با حمله بدن بیمار به فولیکول­ های مو، منجر به ریزش موهای فرد می­ شود. استفاده از آب پیاز به­ عنوان درمان خانگی ریزش مو ناشی از این بیماری تقریبا موفق عمل کرده است. برای تهیه آب پیاز، چند پیاز را رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید. آب پیاز را به پوست سر و موها بمالید و بعد از گذشت 15 دقیقه، می ­توانید با شامپو، موهای خود را بشویید.

حنا

استفاده از حنا به گذشته­ های دور برمی­ گردد. همه افراد از تاثیر حنا بر ضخامت ساقه مو و نرمی موها باخبر هستند اما رنگ حنا باعث می­ شود کمتر در میان افراد محبوب باشد. برای تقویت و رطوبت ­رسانی به موهای خود می­ توانید از حنای بی ­رنگ استفاده کنید و با بهره ­مندی از خواص حنا، نگران رنگی شدن موهای خود نباشید.

آلوئه ­ورا

یکی از متداول­ ترین مواد در درمان خانگی ریزش مو، استفاده از ژل طبیعی آلوئه ­ورا است. آلوئه ­ورا علاوه بر درمان ریزش مو، در درمان ، خوش حالتی و نرمی موها نیز موثر است. برای تهیه ژل آلوئه ­ورا طبیعی، ورق­ه ای آلوئه ­ورا را بریده و ماده ژل ه­ای داخل آن را خارج کنید. ماده ژل ه­ای را در میکسر بریزید و تا زمانی که یک ژل یک­دست و شفاف شود میکس کنید. ژل آلوئه ­ورا به ­دست آمده را روی پوست سر بمالید و بعد از 20 دقیقه با شامپوی ملایم شستشو دهید. از ژل آلوئه­ ورا برای درمان ریزش موهای خود چند بار در هفته استفاده کنید. علاوه بر ژل طبیعی آلوئه ­ورا، استفاده از شامپوهای حاوی عصاره آلوئه ­ورا نیز به سلامت موها و فولیکول ­ها کمک می­ کند.

ماساژ مو

ماساژ پوست سر با استفاده از روغن­ های ارگانیک، از دو جهت به درمان ریزش مو کمک می­ کند.با ماساژ پوست سر، سلول­ های پاپیلای موجود در زیر فولیکول ­ها تحریک می­ شوند. این سلول­ ها در رشد و جلوگیری از ریزش موها نقش دارند. همچنین ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون و کشش پوست سر می­ شود. افزایش گردش خون منجر به غذارسانی و اکسیژن رسانی هرچه بهتر به فولیکول­ های­ مو، افزایش ضخامت و رشد دوباره موها می­ شود.

یکی از عوامل ریزش مو، اضطراب و تنش است. همچنین از فواید بزرگ ماساژ، ایجاد حس آرامش و رفع استرس است. بنابراین با حس آرامش ناشی از ماساژ می­ توانید ریزش مو خود را کنترل کنید. ماساژ پوست کف سر قانون خاصی ندارد. فقط کافیست تا نوک انگشتان خود را روی پوست سر به­ صورت دورانی حرکت دهید و فشار کمی به سر وارد کنید.

لیمو

استفاده از لیمو به ­صورت روغن لیمو یا آب­لیمو تازه، درمانی برای ریزش مو است. از خواص لیمو می­ توان به افزایش سرعت رشد و کیفیت موها اشاره کرد. همچنین اگر به سلامتی پوست سر خود اهمیت می­ دهید استفاده از روغن لیمو به شما کمک خواهد کرد. آب لیمو تازه را به پوست سر خود بمالید و پس از 15دقیقه موهای خود را با شامپو شستشو دهید. برای تهیه ماسک لیمو کافیست تا اسانس لیمو را با روغن آرگان ترکیب کنید و از آن به­ صورت استفاده کنید.

آب برنج

برای تهیه آب برنج لازم است تا برنج را بدون نمک و روغن بپزید. سپس زمانی که برنج به مرحله آب­کشی رسید، آب برنج را در ظرفی جمع کنید و قبل از استحمام روی موهای خود بمالید. اجازه دهید آب رنج چند ساعت روی موهای­تان بماند تا اثر تقویت کنندگی خود را بگذارد و سپس موها را شستشو دهید.

روغن ماهی

وجود اسیدهای چرب امگا در روغن ماهی باعث می ­شود. این روغن با پروتئین و مواد مغذی فراوانی که دارد به تقویت ایمنی بدن، عملکرد سلول­ ها و درمان ریزش مو کمک می ­کند.

آب چغندر

کلسیم، پتاسیم، ویتامین­ های B و C، فسفر، پروتئین و کربوهیدرات مواد مغذی و معدنی هستند که در چغندر یافت می­ شوند. چغندر به سبب داشتن این مواد مغذی در درمان ریزش مو موثر است. برای استفاده از چغندر به منظور درمان ریزش مو، می­ توانید چغندر را جوشانده و پس از سرد شدن میکس کنید تا خمیری به ­دست آید. خمیر را روی پوست سر بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه موها را با شامپو شستشو دهید.

روغن رزماری

روغن رزماری با تحریک پیاز مو، رشد موها را افزایش می­ دهد. ماساژ دادن پوست سر با روغن رزماری چندبار در هفته برای درمان ریزش مو توصیه می ­شود.

ماست

ویتامین B موجود در ماست باعث تقویت و نرم شدن موها می­ شود و در درمان ریزش مو و نیز موثر است. از ماست به ­صورت یک ماسک مو استفاده کنید تا اثر آن را ببینید.

روغن گل­ شمعدانی

روغن گل شمعدانی به­ صورت یک اسانس غلیظ از گیاه آفریقایی شمعدانی به ­دست می­ آید. از خواص این روغن باید به ترمیم ­کنندگی، آب­رسانی، تقویت رشد موها و افزایش گردش خون اشاره کرد. برای استفاده از این روغن بهتر است 3 قطره از آن را با 8 قطره روغن آرگان ترکیب کنید و مخلوط به ­دست آمده را روی موهای خود بمالید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب برای رفع عارضه­ های متنوع رایج است. سرکه سیب خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد. سرکه سیب با کنترل و موها منجر به تحریک فولیکول­ های مو و رشد موها شده و از این طریق، باعث کاهش ریزش مو می­ شود.

ورزش و دوری از استرس

ممکن است متوجه این مسئله شده باشید، زمانی که استرس و اضطراب دارید یا درگیر بحران عاطفی هستید، موهای­تان شروع به ریزش بیشتر می ­کند. در این هنگام با ورزش کردن می­ توانید سطح هورمون های مفید خود را بالا ببرید و استرس را کاهش دهید. علاوه براین، ورزش باعث افزایش گردش خون در بدن و رشد موها می ­شود.

داروها و قرص­ های مکمل

به­ طور معمول از دو نوع دارو برای درمان ریزش مو استفاده می­ شود. اما مسئله اینجاست که به­ علت مشخص نبودن دقیق مکانیسم ریزش مو، این داروها برای همه موثر نبوده و تنها نیمی از مصرف­ کنندگان تاثیر آن­ها را می­ بینند. استفاده از داروی به ­صورت موضعی و به­ صورت خوراکی درمان معمول دارویی ریزش مو و هورمون ­های آندروژنی را مهار می­ کنند.

تامین همه مواد معدنی و ویتامین­های لازم بدن تنها از طریق تغذیه روزمره ممکن نیست. شما می ­توانید پس از مشاوره با پزشک متخصص از مولتی ویتامین‌­ها و داروهای تقویتی مناسب استفاده کنید و ریزش موهای خود را کاهش دهید.

داروی جینسینگ

این دارو باعث تحریک فولیکول مو و می­ شود. این اثر تحریک کنندگی بر فولیکول ­ها را به ماده فعال جینسنوزید موجود در جینسینگ نسبت می­ دهند. پیش از شروع مصرف دارو با پزشک خود در مورد مقدار مصرف و عوارض جانبی آن مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا