علم و تکنولوژی

واکنش‌ وزارت بهداشت به آمار افسردگی ایرانی‌ها در فضای مجازی؛ صحت ندارد

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار و ارقام شبکه‌های اجتماعی درباره افسردگی ایرانی‌ها صحت ندارد.

به گزارش تکنونامه، حامد مصلحی در نشست خبری «فجر سلامت» که ظهر امروز، شنبه ۱۴ بهمن در محل وزارت بهداشت برگزار شد، درباره میزان ابتلای مردم ایران به افسردگی اظهارکرد: آمارها و ارقام متفاوتی در ارتباط با میزان ابتلای جامعه ایرانی به افسردگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. در این خصوص باید بگویم که آمار و ارقام مربوط به میزان افسردگی ایرانی‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، صحت ندارد.

وی با بیان اینکه آمار و ارقام میزان ابتلا به افسردگی از طریق وزارت بهداشت اعلام می‌شود، گفت: وزارت بهداشت در نظر دارد که آمار مربوط به افسردگی را به زودی منتشر کند. ارزیابی‌های اولیه بیانگر این است که کمتر از ۲۰ درصد ایرانی‌ها افسردگی دارند.

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا موضوع دسترسی به خدمات سلامت روان را در کانون توجه قرار داده‌اند، افزود: ما در وزارت بهداشت نیز موضوع دسترسی به خدمات سلامت روان را مهم برشمرده‌ایم. در حال حاضر، ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز خدمات روان‌درمانی خدمت‌رسانی می‌کنند.

مصلحی با بیان اینکه وزارت بهداشت نسبت به ایجاد مراکز «سراج» اقدام کرده، اظهارکرد: خدمات سلامت در مراکز سراج به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. درحال حاضر، ۱۰۰ مرکز سراج در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باورهای مذهبی می‌تواند مانع خودکشی شود، گفت: بررسی نتایج یک تست روانشناختی که توسط وزارت بهداشت انجام شده، حاکی از آن است که باورهای مذهبی می‌تواند از خودکشی پیشگیری کند. متاسفانه عملکرد رسانه در زمینه خودکشی مناسب نیست؛ رسانه‌ها با اقدامات خود موجب تشدید خودکشی در جامعه می‌شوند. هنگامی که ماجرای مرحوم کیومرث پوراحمد مطرح شد، یکی از روزنامه‌های کشور در صفحه نخست خود با تیتر «مرگ خودخواسته» به بررسی موضوع پرداخته بود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا