عمومی

آنتی اسکالانت (Antiscalant) یا ضد رسوب چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

آنتی اسکالانت یا ضد رسوب، مواد فعال سطحی هستند که در واکنش رسوب گذاری برای جلوگیری از تشکیل رسوبات روی سطح غشاء دخالت می کنند.

آهن |مشاوره

مشخصات آنتی اسکالانت (Antiscalant) یا ضد رسوب

در طول دو دهه گذشته، نسل جدیدی از ضد رسوب ها به صورت تجاری ظهور کرده اند که در آن مواد فعال اغلب مخلوطی از پلی کربوکسیلات ها و پلی آکریلات های مولکولی مختلف هستند. آنتی اسکالانت ها به طور گسترده ای برای جلوگیری از رسوب در لوله ها، مبدل های حرارتی و غشاها استفاده می شود. در اکثر کاربردها، غشاهای اسمز معکوس و جریان نادرست آنها، بدون استفاده از شدت جریان و ممنوعیت ناشی از رسوب نمک های محلول.

نمونه های رایج رسوبات عبارتند از کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرانسیم، سیلیس و فلوراید کلسیم رسوبات رایجی نیستند اما وجود آنها در سیستم مشکل ساز است. آنتی اسکالانت های ما رسوبات را مهار می کنند و در عین حال ذرات کلوئیدی را در محلول پراکنده می کنند. مهار و انتشار ویژگی‌های محصولی هستند که به افزایش زمان عملکرد سیستم، کاهش فرکانس تمیز کردن و افزایش کارایی مولکول‌های RO کمک می‌کنند.

این محصول با نام های دیگری مانند آنتی اسکالانت، رسوب زدا، ضد رسوب، سیستم رسوب زدایی، سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس و محلول تمیز کننده غشایی نیز شناخته می شود.

آنتی اسکالانت  MSDS

لطفا برای دریافت آنتی اسکالانت MSDS (آنتی اسکالانت MSDS Data Sheet) با واحد مشاوره فنی تماس حاصل فرمایید.

انواع آنتی اسکالانت یا ضد رسوب

ضد رسوب ها اغلب در ترکیب با عوامل ضد خوردگی استفاده می شوند. ضد رسوبات به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

•           ضد رسوب ترمودینامیکی

•           ضد رسوب سینتیکی

ضد رسوبات ترمودینامیکی عوامل کمپلکس کننده و کی لیت ساز هستند که برای رسوبات خاص استفاده می شوند. اما در رابطه با عملکرد سینتیکی ضد رسوبات، به مکانیسم های فضایی خاص آنها مربوط می شود.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب

بازدارنده رسوب یا آنتی اسکالانت با خواص ویژه خود از تشکیل اکثر ذخایر معدنی جلوگیری می کند و سرعت رسوب این مواد را در سیستم کاهش می دهد. این بازدارنده رسوب در سطح غشای غشایی جذب می شود و از رشد بیشتر کریستال های نمک و رسیدن به غلظت مورد نیاز برای رسوب جلوگیری می کند.

اکثر آنتی اسکالانت ها خاصیت تعلیق یا پراکندگی دارند و توسط آنیون های محلول توسط ذرات معلق نمک، ذرات آهن و مواد آلی اطراف دفع می شوند. به این ترتیب از تجمع ذراتی که تمایل بیشتری به رسوب دارند جلوگیری می کند. آنتی اسکالانت ها بر اساس سه مکانیسم زیر از رسوب روی سطح فیلتر غشاهای تصفیه آب صنعتی جلوگیری می کند:

  • افزایش آستانه بازدارندگی: آنتی اسکالانت ها برای جلوگیری از رسوب نمک های فوق اشباع بسیار قوی هستند.
  • تغییرات در ساختار رسوب: ضد رسوب ممبران ساختار کریستالی رسوبات را تغییر می دهند و آنها را به رسوبات نرم و غیر چسبنده تبدیل می کنند. بار سطحی منفی آنتی اسکالانت هایی قادر به جذب یون های مثبت کریستالی و جلوگیری از تشکیل رسوبات روی سطح غشاء است.
  • خاصیت پراکندگی یا پراکندگی: اکثر آنتی اسکالانت ها ساختار آنیونی دارند و با تعلیق بار منفی بر روی ذرات رسوب، آنها را معلق کرده و از تشکیل جرم ذرات جلوگیری می کنند.

بهترین و مرغوب ترین برندهای آنتی اسکالانت

انتخاب آنتی اسکالانت مناسب و سازگار با فیلترهای ممبران بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم دقت در انتخاب ممکن است منجر به ایجاد رسوب و رسوب ممبران شود. آنتی اسکالانت در انواع و برندهای مختلف توسط شرکت های مربوطه تولید و به بازار عرضه می شود.

آنتی اسکالانت های در ایران دارای انواع وارداتی و داخلی هستند. این محصولات وارداتی شامل آنتی اسکالانت آویستا، فلوکن و آنتی اسکالانت جنسیس می باشد. معروف ترین محصول آنتی اسکالانت در ایران فلوکون 260 ساخت انگلستان، برند آویستا و توچال شیمی است که در تولید خود از بهترین مواد اولیه استفاده می کنند.

آنتی اسکالانت فلوکن 260

آنتی اسکالانت Flocon 260 محلول آبی پلی کربوکسیلیک اسید است که از تشکیل رسوبات نمک معدنی و گرفتگی فیلترهای غشایی صنعتی جلوگیری می کند. این آنتی اسکالانت یک افزودنی آب است که باید در قسمت پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس گنجانده شود.

آنتی اسکالانت Flocon 260 در واقع یک ضد رسوب همه کاره است که می تواند برای طیف گسترده ای از آب تغذیه از جمله آب دریا و آب شور (آب چاه) استفاده شود. این فلوکون ضد رسوب از نظر ظاهری یک مایع زرد روشن است که pH آن زیر 2 است و کمی اسیدی است.

تزریق دوز مجاز ضد رسوب Flocon 260 می تواند PH آب را کاهش داده و حلالیت کربنات کلسیم را افزایش داده و رسوب غشاء را از بین ببرد. این ضد رسوب تا حد زیادی از تشکیل کلیه رسوبات حاوی کربنات، سولفات و فلوراید جلوگیری می کند. انواع دیگر این آنتی اسکالانت، فلوکن 135، 190 و فلوکن پلاس می باشد، اما استفاده از ضد رسوب Flocon 260 در اسمز معکوس بسیار بیشتر از سایر محصولات است.

آنتی اسکالانت فسفناته میتره

هر سیستم غشایی، مانند سیستم RO، به طور طبیعی توسط مواد جامد معلق، املاح و پارامترهای میکروبی در آب تغذیه مسدود می شود و نیاز به پیش تصفیه مناسب فیزیکی و شیمیایی سیستم را ایجاب می کند. اولین امکان تشکیل رسوب در سیستم تصفیه آب خام زمانی است که حلالیت هر نمک با حلالیت کم افزایش یابد.

مکانیسم رسوب در سطح غشا مربوط به یک گرادیان غلظت است که در آن آب به طور مداوم از غشا عبور می کند و مقدار بسیار زیادی نمک محلول را از خود به جای می گذارد. این باعث ایجاد غلظتی در سطح غشای جداکننده می‌شود که یک لایه مرزی را تشکیل می‌دهد، اثری که به عنوان قطبش غلظت در این لایه مرزی شناخته می‌شود، که در آن نمک‌ها ممکن است شروع به رسوب کرده و جامدات معلق تشکیل شوند.

آنها می توانند روی سطح غشاها بنشینند و ذرات رسوبی و یک لایه رسوبی را در داخل لایه های جداگانه غشاها تشکیل دهند. آب طبیعی اگر تصفیه نشود، کربنات کلسیم را روی سطح غشاها رسوب می دهد. سولفات کلسیم یکی دیگر از رسوبات رایج در آب طبیعی است. رسوب گذاری معمولا در مراحل بعدی کار شروع می شود.

این رسوب افت فشار را افزایش می دهد و بنابراین نیاز به فشار بیشتری برای حفظ پایداری آب خروجی محصول دارد. آنتی اسکالانت برای کاهش اثرات رسوبی که منافذ غشاء اسمز معکوس را با نمک های محلول در آب می بندد، استفاده می شود. آنتی اسکالانت تاثیر زیادی در طول عمر غشاهای اسمز معکوس دارد و هزینه تعویض سالانه فیلترها را کاهش می دهد.

کالیبره استفاده از آنتی اسکالانت های فسفناته:

معرفی آنتی اسکالانت های فسفناته و کالیبره استفاده از آنها
ردیف کد آنتی اسکالانت مورد مصرف دوز مصرف
1 APH1030 ضد رسوب ممبراین جهت استفاده صنعتی

دارای pH خنثی

استفاده برای آبهای با سختی کمتر از 900ppm

مجراهای آسیب دیده از اسید شویی

مجراهایی که منافذ نسبتا آزاد تری دارند

3-6 ppm
2 APH0133 ضد رسوب صنعتی جهت آب های سخت

دارای pH پایین

استفاده برای آبهای با سختی +1000ppm تا 4000ppm

مجراهایی که تقریبا کیپ کردند و منافذ بسته ای دارند

3-10 ppm
3 APH0132 ضد رسوب صنعتی

دارای pH پایین

استفاده جهت آبهای -1000ppm

2-6 ppm
4 APH0138 مخصوص آب های شور

دارای pH پایین

3-10 ppm
5 APH00135 ضد رسوب صنعتی

دارای pH پایین

ضد رسوب و ضدآلاینده های زیستی صنعتی

مناسب جهت سیستم هایی که آب خوراک آلوده دارند

https://www.youtube.com/watch?v=RSjEQZo0C9A

https://wateranywhere.com/parts-accessories/membrane-chemicals/membrane-antiscalants/

دکمه بازگشت به بالا