عمومیکسب و کار ایرانی

درد بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد

ایمپلنت دندان درمانی برای جایگزین دندان از دست رفته می باشد که در این درمان به وسیله یک جراحی پایه از جنس تیتانیوم در درون استخوان قرار می گیرد. اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را داشته باشید، مطمئناً درباره میزان درد ایمپلنت دندان و تسکین آن می خواهید بیشتر بدانید که ما در این مقاله به صفر تا صد آن می پردازیم.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد ؟

در پاسخ به پرسش متداول ایمپلنت خیلی درد داره؟ باید بگوییم بله اما این درد به حدی غیر قابل تحمل نخواهد بود. شما در طول انجام جراحی به علت بی حسی دردی احساس نخواهید کرد.

به طور کلی میزان درد ایمپلنت دندان وابسته به شرایط مختلف فرد دارد اما به طور کلی درد ایمپلنت دندان با استفاده از مسکن ها قابل تحمل و تسکین است.

علت درد بعد ایمپلنت چیست ؟  

به طور دردهای ایمپلنت دندان به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می شوند. درد ایمپلنت دندان در ساعات و روزهای اولیه جراحی طبیعی است و بخشی از دوره نقاهت است. علت درد در روزهای اولیه آسیب به لثه و استخوان است که بعد از چند روز تکسین پیدا می کند.

علت شایع درد های ایمپلنت غیر طبیعی  عفونت، فشار بیش از حد، آسیب به اعصاب و مشکلات سینوس است که معمولا به علت عدم مراقبت صحیح و مراجعه به پیش پزشک ناماهر رخ می دهد.

تسکین و تحمل درد ایمپلنت

برای تسکین و تحمل درد ایمپلنت دندان معمولا متخصص ایمپلنت دستورالعمل های لازم را به شما ارائه می دهد و بعد از گذشتن مدت زمان لازم این درد مرور تسکین پیدا می کند. در ادامه به روش و راه های کاهش و رفع درد ایمپلنت دندان می پردازیم.

چگونه درد ایمپلنت را کم کنیم ؟

براش کاهش درد ایمپلنت دندان می توانید به موارد گفته شده زیر عمل کنید. در نظر داشته باشید این موارد برای بعد رفع درد ایمپلنت بعد از جراحی در روز های اولیه هستند.

  1. رعایت کامل تمام دستور العمل های پزشک
  2. انجام کامل مراقبت های ایمپلنت دندان
  3. مصرف سر وقت و منظم داروها و مسکن های گفته شده توسط پزشک
  4. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد و تورم
  5. استفاده از غذاهای مقوی و نرم
  6. استراحت و عدم فعالیت جسمی سنگین
  7. قرقره آب نمک برای ضد عفونی و کاهش تورم
  8. رعایت بهداشت دهان و دندان

مسکن قوی برای درد ایمپلنت

به طور کلی در ساعات و روز اولیه بعد جراحی داروهای مناسب توسط متخصص ایمپلنت برای شما تجویز می شود. این مسکن ها وابسته به شرایط بدنی و میزان تحمل درد بیمار تجویز می شود. مسکن های استامینوفن و مفنامیک اسید هر 6 یا 8 ساعت یکبار برای فرد تجویز می شود.

ایبوپروفن نیز یک مسکن قوی برای درد ایمپلنت است که برای کاهش تورم و التهاب ایمپلنت دندان نیز موثر است. همچنین بهتر است برای عدم عادت بدن به نوع مسکن هر 8 ساعت یکبار نوع مسکن را تغییر دهید و مسکن متفاوتی استفاده کنید.

به طور کلی مسکن های گفته شده می توانند برای تسکین درد ایمپلنت قوی عمل کنند و تا حد زیادی این درد کاهش دهند. در صورتی که درد ایمپلنت دندان شما بعد از گذشت 4 الی 5 روز رو به بهبودی نرفت، این مسئله را پزشک خود در میان بگذارید.

درمان درد ایمپلنت در طب سنتی

به طور کلی برای کاهش درد ایمپلنت می توانید از قرقره آب نمک و کمپرس آب یخ استفاده فرمایید که هر دو کاملا طبیعی هستند.

درد ایمپلنت نشانه چیست؟

در پاسخ به سوال درد ایمپلنت نشانه چیست باید گفت بسته به نوع درد، شرایط و زمان وقوع آن دارد. درد ایمپلنت به صورت غیر طبیعی می تواند نشانه عفونت، آسیب به اعصاب و سینوس، کاشت شل و …. داشته باشد که صرفا توسط پزشک با معاینه تشخیص داده می شود.

درد در روزهای اولیه بعد جراحی طبیعی است و از بعد آن در صورت وقوع درد شدید حتما باید با پزشک مشورت کنید.

انواع درد ایمپلنت

همانطور که گفته شد درد های ایمپلنت دندان برخی طبیعی و برخی غیر طبیعی هستند. حال ما به شما علت و راه حل وقوع درد ایمپلنت در دوره های زمانی مختلف بررسی می کنیم.

درد ایمپلنت بعد چند روز

به طور درد ایمپلنت دندان بعد از گذشت سه روز رو به بهبودی می رود و بعد از 4 الی 5 روز تسکین پیدا می کند. این درد بعد جراحی طبیعی است و با رعایت دستورالعمل و مصرف مسکن ها قابل رفع و کنترل است.

درد ایمپلنت دندان بعد از چند هفته

در صورتی که درد ایمپلنت شما بعد از گذشت یک هفته درد شما بهبود پیدا نکرد، حتما با متخصص ایمپلنت خود ارتباط برقرار کنید تا مشکل توسط او بررسی شود.

درد ایمپلنت بعد از یک یا چند ماه

اگر این درد در چند ماه اولیه ایمپلنت دندان رخ دهد، نشان از عدم جوش خوردن صحیح ایمپلنت با استخوان دارد که حتما باید توسط پزشک بررسی شود.

علت درد ایمپلنت بعد از یکسال

درد ایمپلنت دندان بعد از یکسال معمولا به ندرت رخ می دهند. به طور کلی این درد به علت عدم رعایت مراقبت های صحیح و فشار بیش از حد بر روی ایمپلنت ایجاد می شود که باید علت و درمان توسط متخصص ایمپلنت تعیین شود.

عوامل موثر بر میزان درد ایمپلنت دندان

به طور درد ایمپلنت دندان در فرد به فرد متفاوت می باشد و هر فرد ممکن است نسبت به دردی که حس می کند با فرد دیگر متفاوت باشد. حال این میزان درد ایمپلنت درد ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. میزان تحمل درد – به طور کلی میزان تحمل درد در فرد به فرد متفاوت می باشد.
  2. تعداد و محل پایه ایمپلنت – به طور کلی اگر تعداد پایه بیشتر باشد و محل ایمپلنت سخت تر باشد ممکن است درد آن بیشتر باشد.
  3. میزان سلامت فرد، دهان، استخوان و لثه – هر چه این میزان سلامتی بیشتر باشد، دوره نقاهت و درد کمتر خواهد بود.
  4. میزان رعایت مراقبت های ایمپلنت – هر چه مراقبت های ایمپلنت و دستورالعمل هایی که گفته شد است با دقت بیشتری انجام دهید، درد ایمپلنت شما کمتر خواهد بود.

پرسش و پاسخ ایمپلنت دندان

کدام مرحله ایمپلنت درد دارد؟

به طور کلی مرحله جراحی ایمپلنت دندان باعث ایجاد درد می شود که در طول عمل دردی حس نخواهید کرد و درد بعد از 3 الی 7 روز طول می کشد که با مسکن ها قابل رفع است.

درد ایمپلنت دندان چند روز طول میکشد ؟

در پاسخ به سوال درد ایمپلنت چند روزه؟ باید بگوییم درد ایمپلنت دندان بعد از 3 الی 7 روز تسکین پیدا می کند و این درد با مراقبت های صحیح و مسکن ها کاهش پیدا می کند.

ایمپلنت درد دارد یا عصب کشی؟

اگر از بسیاری افرادی که این دو درمان را انجام داده اند بپرسید درد ایمپلنت بیشتره یا عصب کشی؟ بسیاری از آنها درد ایمپلنت دندان را کمتر از عصب کشی می دانند.

ایا مرحله دوم ایمپلنت ( هیلینگ ایمپلنت ) درد دارد ؟

مرحله بستن هیلینگ ایمپلنت معمولا به عنوان مرحله دوم ایمپلنت دندان شناخته می شود و این مرحله برای اکثر افراد دردناک نیست و نیاز به یک برش کوچک برای بستن هیلینگ دارد.

درد ایمپلنت قابل تحمل است ؟

درد ایمپلنت دندان با استفاده از مسکن ها و رعایت درد ایمپلنت چقدر طول میکشه ؟

یکی از بهترین روش هایی که می تواند جایگزین دندان های از دست رفته باشد ایمپلنت دندان است. اما اغلب مردم با توجه به ترسی که نسبت به جراحی دارند از این روش ممکن است دوری کنند. بر خلاف اینکه احساس هرگز در حین جراحی حس نخواهد شد زیرا فرد در بی حسی کامل به سر می برد. ممکن است مانند کشیدن یک دندان درد بسیار نا محسوسی را حس کنند زیرا بافت و ساختار استخوان فک و لثه برای قرار گرفتن ایمپلنت دندان باید کنار زده شوند. البته این میزان درد برای هر فرد متفاوت است و ممکن است فردی اصلا همین درد نامحسوس را نیز حس نکند. اما هیچ فردی هم تا به حال وجود نداشته است که از درد حین جراحی ایمپلنت دندان شکایتی داشته باشد.  برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طول درمان ایمپلنت به لینک زیر مراجعه فرمایید.

مهم‌ترین و اولین دغدغه افراد برای ایمپلنت دندان رشت، انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در رشت می‌باشد.

میزان درد ایمپلنت برای هر فرد بسته به میزان تغییرات در ساختار لثه و حتی تعداد و های کاشته شده برای آن فرد دارد. گاهی نیز ممکن است علت درد در ناحیه کاشت ایمپلنت دندان به دلیل ایجاد تغییرات با ابزار و دستگاه های خاص باشد. اما بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است که کمی درد نیز داشته باشید زیرا در حین جراحی همه بافت های خونی، بافت های عصبی، تمامی عروق، بافت های استخوانی و بافت نرم درگیر هستند. برخی می خواهند بدانند درد ایمپلنت چقدر طول میکشه ؟ باید بگوئیم میزان درد و طول درد برای هر فرد کاملا متفاوت است زیرا میزان و مدت درد بستگی به شرایط فیزیکی و میزان سلامتی هر فرد دارد. اما اغلب درد بعد از ایمپلنت دندان بین 5 الی 10 روز باقی میماند که طبیعی است در غیر این صورت باید به متخصص ایمپلنتولوژیست مراجعه کنید.

درد ایمپلنت ناشی از چه عواملی است؟

اغلب افراد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان تا حدی احساس درد و ناراحتی خواهند داشت معمولا این درد 10 الی 14 روزه از بین میرود و ممکن است حداقل 5 روز ادامه دار باشد. اما اگر مدت زمان درد بیش از دو هفته شد و روز به روز شدید تر شد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است عواملی موجب تشدید درد شده باشد که عبارتند از:

گسترش عفونت در ناحیه جراحی

در صورتی که درد در ناحیه ایمپلنت شده همراه با التهاب لثه، خونریزی و یا احساس مزه تلخ و بد در دهان بود ممکن است اطراف ایمپلنت دندان شما دچار عفونت شده باشد. در واقع ایمپلنت دچار عفونت یا پوسیدگی نخواهد شد اما ممکن است ناحیه اطراف آن دندان های مجاور دچار عفونت و پوسیدگی شود.

شل شدن هیلینگ کپ

در صورتی که هیلینگ کپ در مکان دقیق خود محکم نشده باشد ممکن است درد زیاد و فشار زیادی وارد کند که پزشک باید مشکل را رفع کند.

وارد شدن فشار شدید از سمت دندان مصنوعی موقت

پروتز دندان مصنوعی موقتی که به دلیل زیبایی ظاهری بر روی ایمپلنت دندان قرار داده می شود ممکن است فشار زیادی به ایمپلنت وارد کند و یا گاهی پیش می آید که دچار جا به جایی شود، در این صورت ممکن است درد شدیدی در ناحیه ایمپلنت دندان حس شود.

آسیب به رشته های عصبی ناحیه جراحی شده

 درد، بی حسی یا خارش در لثه ها، گونه ها، لب ها  یا صورت  نشانه هایی است که می توان پی برد دچار آسیب به رشته های عصبی در ناحیه جراحی شده اید. البته ممکن است با کاشت ایمپلنت دندان در نزدیکی رشته های عصبی نیز کمی احساس درد و ناراحتی همراه شما باشد.

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم نظر کاربران - دندانپزشکی ستاره شرق

داشتن پیش زمینه مشکلات سینوسی

برخی فراد زمانی که درد شدیدی را بعد از کاشت ایمپلنت دندان حس می کنند ممکن است به علت وارد شدن پایه ایمپلنت دندان به حفره های سینوسی یا کاشت ایمپلنت در نزدیکی حفره های سینوسی باشد. البته این درد فقط در ناحیه فک بالا حس خواهد شد.

جوش نخوردن صحیح و مستحکم ایمپلنت دندان به استخوان فک

ممکن است ایمپلنت دندان به خوبی و با استحکام کافی به استخوان به فک جوش نخورده باشد که در این صورت بیمار درد و ناراحتی بسیاری را به دلیل حرکت و جا به جایی ایمپلنت دندان باید تحمل کند. البته اگر مدت زمان کوتاهی از کاشت ایمپلنت دندان شما گذشته است ممکن است به علت عادت نکردن به جسم خارجی باشد و احساس درد خفیف طبیعی است. در غیر این صورت اگر درد به مرور شدید تر شد و احساس ناراحتی در بیمار تشدید شد باید به ایمپلنتولوژیست برای رفع مشکل مراجعه نمائید.

سوختن استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان

یکی از معدودترین دلایل درد بعد از کاشت ایمپلنت سوختن استخوان است. ممکن است گرمای مته هنگام  سوراخ کرد استخوان فک برای کاشت ایمپلنت موجب سوختن استخوان و آسیب به لثه اطراف ناحیه ایمپلنت شود و به مرور زمان درد زیادی را برای بیمار همراه داشته باشد.

تسکین درد بعد از ایمپلنت دندان

ممکن است بعد از ایمپلنت دندان دچار کمی درد شوید که  در این صورت باید مواردی را رعایت کنید تا کمی میزان درد در ناحیه ایمپلنت شده برای شما کاهش پیدا کند. این موارد عبارتند از:

قرار دادن یخ بر روی محل ایمپلنت

بهتر است 24 تا 48 ساعت اولیه بعد از کاشت ایمپلنت دندان برای تسکین درد و تورم از یخ درمانی استفاده کنید تا کمی درد در ناحیه جراحی ضعیف تر شود و التهاب ناحیه کمتر شود. میتوانید بسته های یخ را روی ناحیه جراحی بر روی صورت خود قرار دهید یا بسته های سبزیجات یخ زده را درون یک پارچه بر روی صورت ناحیه جراحی قرار دهید تا درد را کاهش دهید.

استفاده از آب نمک ولرم

شست و شوی دهان با آب نمک ولرم نیز می تواند بر کاهش درد و ناراحتی و مبارزه با باکتری های عفونی مفید باشد. البته هنگام شست و شوی دهان با آب نمک کمی احساس سوزش خواهید کرد اما کمک بزرگی به بهبودی شما خواهد کرد.

استفاده از غذاهای نرم و سرد

بهتر است تا پایان دوره بهبودی اولیه خود از خوردن مواد غذایی سفت و سخت  و حتی شیرین و چسبنده پرهیز کنید. بهتر است غذاهایی که نرم هستند و دمای آن ها ملایم رو به سرد است را استفاده کنید. مواد غذایی مانند اسموتی، شیر، ماست، دوغ و … می تواند به تسکین درد شما کمک کند.

استراحت کافی بعد از کاشت ایمپلنت دندان

پس از کاشت ایمپلنت دندان باید به مدت یک هفته به بدن خود در مقابل فعالیت های سنگین ورزشی و جا به جایی اجسام سنگین استراحت دهد تا ایمپلنت دندان به خوبی با استخوان فک جوش خورده و احساس درد یا جا به جایی ایمپلنت نداشته باشید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

در صورتی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت دو بار در روز را فراموش کنید ممکن است به مرور درد در ناحیه ایمپلنت زیاد شود زیرا عفونت گسترش پیدا می کند و لثه ملتهب می شود. البته از مسواک زدن ناحیه جراحی شده خودداری نترس از دندانپزشکی در بعضی افراد به حدی است که مانع مراجعه به دندانپزشکی می شود. این ترس عموما ناشی از تصور افراد از میزان دردی است که باید تحمل کنند. ایمپلنت دندان یکی از پرکارترین و طولانی ترین درمان های دندانپزشکی است، پس شاید تصور کنید ایمپلنت بسیار دردناک است. اما در واقع چنین نیست و درد ایمپلنت دندان معمولا بعد از ۷ روز بهبود می یابد. اگر به دنبال پاسخ این سوال که درد ایمپلنت چقدر طول میکشد هستید ادامه متن را مطالعه کنید.

آیا ایمپلنت درد دارد؟

درد را می توان از ۲ جنبه بررسی کرد؛ میزان درد حین ایمپلنت و بعد از ایمپلنت. ابتدا کمی در مورد میزان درد ایمپلنت دندان حین عمل جراحی صحبت می کنیم و سپس به سراغ این پرسش که درد ایمپلنت چقدر طول میکشد، می رویم.

میزان دردی که فرد حین عمل جراحی ایمپلنت دندان حس می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی میزان این درد بسیار کم تر از چیزی است که فکر می کنید. در واقع بیشتر افراد ادعا می کنند که در ایمپلنت از درد عصب کشی هم کمتر است.

درد ایمپلنت دندان چند روز طول میکشد

همانطور که گفتیم میزان درد ایمپلنت حین درمان پزشک اندک است. این موضوع به دلیل استفاده از داروی بی حسی است. اما بعد از گذشت چند ساعت و اتمام اثر بی حسی،‌ کم کم میزان درد بیشتر می شود. البته دندانپزشک شما بعد از اتمام درمان برای شما مسکن تجویز می کند.

چند ساعت بعد از عمل، درد به همراه علائم دیگری مثل ورم و التهاب در محل ایمپلنت نمایان می شود. معمولا این درد بعد از حدودا ۳ روز به نقطه اوج می رسد و کم کم فروکش می کند. در اکثر موارد میزان درد بعد از ۷ روز به طور کلی خوب می شود. البته یادتان باشد بعد از ۱ تا ۳ روز به حدی کم می شود که شما به راحتی قادر به انجام فعالیت های روزمره خود خواهید بود.

طولانی شدن درد بعد از ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم میزان درد ایمپلنت بعد از حدود ۱ هفته تا نهایت ۱۰ روز از بین می رود. اما اگر بعد از گذشت این مدت همچنان درد داشتید و این درد اصلا رو به بهبودی نبود، بهتر است به پزشکتان اطلاع دهید. یکی از دلایل شایع طولانی شدن درد بعد از ایمپلنت عفونت است که باید توسط پزشک درمان شود.

اگر بعد از ماه ها بعد از ایمپلنت همچنان دارای درد بودید حتما به پزشک اطلاع دهید. زیرا این درد ممکن است در اثر ایجاد عفونت، واکنش آلرژیک و یا آسیب بافتی باشد.

علت درد ایمپلنت دندان

یادتان باشد میزان درد ایمپلنت دندان به هیچ عنوان آزار دهنده نیست. از طرف دیگر داشتن استرس و اضطراب باعث می شود شما درد بیشتری تحمل کنید. افرادی که سابقه انجام ایمپلنت دندان را داشته اند، عموما ذکر می کنند که در تجربه های بعدی به مراتب درد کمتری حس کرده اند. دلیل این موضوع این است که افراد بعد از تجربه اول اضطراب کمتری دارند.

عوامل زیادی می تواند میزان درد ایمپلنت دندان بعد از اتمام عمل جراحی را افزایش دهد. معمولا میزان درد تا چند روز اول طبیعی است و بعد از آن باید تمام شود. اما اگر درد همچنان وجود داشت، می توانید منشا آن را در یکی از عوامل زیر جستجو کنید.

جدا شدن پایه ایمپلنت

برای اینکه پایه ایمپلنت بتواند نقش ریشه دندان را بازی کند باید در استخوان فک به طور ثابت قرار گیرد. اگر این پایه به دلایلی مثل از تحلیل بافت استخوان و ضربه جابجا شود، درد ایجاد می شود.

عفونت و درد ایمپلنت

هر نوع عفونتی در محل ایمپلنت دندان باعث ایجاد درد می شود. اگر در اسرع وقت نسبت به درمان عفونت اقدام کنید، درمان بسیار آسان و سریع خواهد بود. اما اگر عفونت طولانی شود می تواند به شدت آسیب برساند.

پس زدن ایمپلنت

جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است که به ندرت توسط بدن رد می شود. با این حال اگر این اتفاق بیفتد، احساس درد ایجاد می شود.

در نهایت می توان گفت درد ایمپلنت دندان موضوعی نیست که بتوان آن را مانعی برای انجام ندادن ایمپلنت دندان به حساب آورد. حالا که متوجه شدید درد ایمپلنت چقدر طول میکشد، می توانید با خیال راحت به سراغ دندانتان بروید.

مائید اما اطراف آن را به خوبی مسواک کنید.

دستورالعمل ها قابل تسکین و تحمل است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا