علم و تکنولوژیعمومیکسب و کار ایرانی

انواع رزین های صنعتی

برای درک اینکه رزین مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد، باید بدانیم که رزین پلیمری با زنجیره های مولکولی بلند است که هم به طور طبیعی وجود دارد و هم در آزمایشگاه تولید می شود. رزین ها بر اساس ساختار مولکولی طبقه بندی می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین مزایای رزین چسبندگی بالای آن است. به همین دلیل از این ماده در تولید محصولات ساختمانی مانند پوشش های صنعتی، چسب های بتن و چسب کاشی و سرامیک استفاده می شود. انواع رزین های مصنوعی در آب نامحلول هستند و این یکی از مزایای آنهاست. خوب است بدانید که حلال این ترکیبات الکل، تولوئن، زایلن و سایر مواد مشابه است. با سیماب رزین همراه باشید.

نوع رزین:

انواع مختلفی از پلاستیک وجود دارد، از جمله:

دارای رزین اپوکسی

رزین پلی استر

رزین وینیل استر

رزین اکریلیک

رزین پلی اورتان

پدر و مادر یک کودک

فنولهرز

رزین آلکیدی

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین رزین های صنعتی در ساختمان سازی می باشد. این رزین ها در برابر رنگ، اسیدها و قلیاها مقاوم هستند. چسبندگی عالی رزین ها به سطوح مختلف مانند فلز، بتن و فولاد باعث شده است تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. خشک کن های پلی آمینی برای بهبود خواص رزین های اپوکسی استفاده می شود. بنابراین، این محصولات در برابر ضربه و سایش مقاوم هستند.

رزین پلی استر

یکی دیگر از رزین های رایج، رزین پلی استر است. این رزین اغلب برای پوشش استفاده می شود. اگر بخواهیم این نوع رزین را با رزین اپوکسی مقایسه کنیم باید بگوییم که لایه رزین پلی استر نرم است. این نوع رزین به مواد قلیایی واکنش نشان می دهد. برای سخت شدن رزین پلی استر نباید در معرض هوا قرار گیرد. به این ترتیب سطح رزین با چیزی شبیه پارافین پوشانده می شود تا از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری شود. مقاومت بالای این نوع رزین در برابر مواد اسیدی مورد استفاده در ساختمان سازی.

وینیلستر ሙጫ

این نوع لاستیک چسبندگی بسیار بالایی به بتن و همچنین فولاد دارد. مقاومت بالای این رزین در برابر مواد شیمیایی باعث شده است که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار گیرد. قیمت رزین وینیل استر بالاتر از پلی استر است. از این رزین برای تولید مخازن، لوله ها و تجهیزاتی از این دست استفاده می شود.

اتومونی اکریلیک

رزین اکریلیک ماده ای شفاف است که به دو صورت بر پایه آب و الکل تولید می شود. این رزین اغلب برای ساخت رنگ های استخری و همچنین رنگ های مورد استفاده در آسفالت استفاده می شود.

رزین پلی اورتان

رزین پلی اورتان اغلب در شرایطی استفاده می شود که مواد نرم با انعطاف پذیری بالا مورد نیاز است. یکی از بهترین انواع رزین صنعتی رزین پلی اورتان می باشد. این نوع رزین حساس به رطوبت و واکنش پذیر است. هنگام استفاده از رزین، رطوبت محیط باید کم باشد. در غیر این صورت رزین فوم می شود. علاوه بر استفاده از این رزین برای ایجاد یک پوشش نرم، رزین پلی اورتان را می توان با مواد دیگر مخلوط کرد تا پوششی سخت و مقاوم در برابر سایش و ضربه ایجاد شود.

فوران رزین

هنگامی که بسته بندی از رزین فوران ساخته شده باشد، در برابر اسید، باز و مواد شیمیایی مقاوم است. به همین دلیل می توان از این ماده برای پوشش انواع لوله ها و مخازن استفاده کرد. رزین فوران را نمی توان رنگ کرد که احتمالاً یکی از مهمترین معایب آن است. رنگ این رزین مشکی است. رزین فوران با یک کاتالیزور اسیدی پخت می شود. این کاتالیزور نباید روی سطوح بتنی یا فلزی استفاده شود زیرا باعث خوردگی آنها می شود. پوشش های رزین فوران در برابر انواع حلال های صنعتی مقاوم هستند.

رزین فنولیک

این رزین بیشتر در ساخت قطعات الکترونیکی استفاده می شود. رزین فنولیک مقاومت بسیار بالایی در برابر دما دارد.

رزین های آلکیدی

رزین آلکیدی یکی از ارزان ترین رزین ها در صنعت می باشد. این رزین در برابر عوامل محیطی مانند باران اسیدی و اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم است. رزین های آلکیدی اغلب در رنگ های خانه استفاده می شود.

به طور کلی، فرآیند تولید رزین ها به این صورت است که از طریق مراحل واکنش شیمیایی تولید می شوند. در برخی از رزین های دو جزئی مانند مواد پلی یورتان و اپوکسی، این دو ماده باید با هم ترکیب شوند تا رزین سخت شود. در برخی موارد، رزین ها در دماهای بالاتر سخت می شوند. گاهی اوقات ترکیب با اکسیژن موجود در هوا می تواند رزین هایی مانند رزین های آلکیدی را سخت کند. برخی از رزین های یک جزئی به رطوبت واکنش نشان می دهند و سخت می شوند.

قیمت رزین های صنعتی

به دلیل استفاده زیاد از رزین های مختلف در صنعت، قیمت آن برای مردم مهم است. این رزین در صنایع شیمیایی و در تولید انواع پوشش ها و رنگ ها کاربرد دارد. رزین های اپوکسی که به عنوان رزین های مقاوم در برابر خوردگی نیز شناخته می شوند، معمولاً در صنعت استفاده می شوند. برخی از صنایع از رزینی استفاده می کنند که در برابر دما و رطوبت و همچنین اسیدها مقاوم است. رزین های اپوکسی از واکنش رزین های پلی استر و رزین های آلکیدی و افزودن برخی مواد دیگر تشکیل می شوند. رزین های آلکیدی در برابر اسید مقاوم نیستند، اما مقاومت در برابر ترک بسیار قوی دارند. برای اطلاع از قیمت هر نوع رزین; می توانید به سایت های معتبر مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

کاربردهای رزین اپوکسی

حالا که فهمیدیم رزین صنعتی چیست باید بگوییم که رزین اپوکسی بسیار ضد آب و نفوذ ناپذیر است به همین دلیل در کشتی سازی از آن استفاده می شود. همچنین از رزین اپوکسی به عنوان ماده فایبرگلاس در تعمیرگاه ها برای تعمیر سپر خودرو استفاده می کنند. کف بیمارستان ها و سالن های ورزشی نیز از کامپوزیت این ماده ساخته شده است. رزین های اپوکسی نیز در کارخانه های پتروشیمی برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین کاربردهای آن در ساخت رنگ و چسب است.

دکمه بازگشت به بالا