اقتصادیکسب و کار ایرانی

صندوق سرمایه گذاری طلا و نکات ان

صندوق‌های طلا یکی از پرطرفدارترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارهای مالی به شمار می‌روند. دلیل این مساله را می‌توان به رشد همیشگی بازار طلا نسبت داد. با این حال در شرایطی که تورم بر اقتصاد جامعه حاکم شده است، برای هرگونه سرمایه‌گذاری باید شناختی کافی در مورد آن کسب کنیم؛ چرا که سرمایه‌گذاری بدون کسب شناخت از بازار، می‌تواند به یک شکست مالی بدل شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای افرادی دانست که به دنبال کسب سود از بازار سرمایه هستند اما دانش، تجربه یا زمان کافی برای فعالیت در این بازار را ندارند. در ادامه این مطلب با صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

آموزش بورس در بازار سرمایه منوط به درک درستی از تحلیل های تکنیکال، بنیادی و روانشناختی می باشد. لذا برای موفقیت در این زمینه می بایست تمامی این علوم را به صورت علمی و عملی فراگرفت. از این رو، در دوره حضوری بورس اصفهان با طراحی پکیج کاملی از این عوامل در خصوص آموزش در بازارهای مالی بصورت تخصصی و کاربردی، شما را همراهی می کنیم.

بهترین زمان خرید صندوق طلا |صندوق سرمایه گذاری طلا بانک ملی |کدام صندوق طلا بهتر است

ویدئو معرفی صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس

همان طور که گفتیم، صندوق‌های مختلفی در بازار بورس ایران در حال فعالیت هستند. یکی از این صندوق‌ها، صندوق کالایی با دارایی پایه طلا (Gold Funds) است. صندوق‌های طلا، قابل معامله در بورس هستند. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کافی است پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، نماد صندوق را در سامانه‌های معاملاتی جست‌وجو کنید.

صندوق طلا چیست ؟ صندوق‌های کالایی مبتنی بر دارایی طلا، از قوانین مشخصی برای تقسیم سبد دارایی خود پیروی می‌کنند. حداقل ۷۰ و حداکثر ۹۰ درصد از پرتفوی یک صندوق طلا از دارایی‌هایی چون گواهی سپرده سکه، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا تشکیل شده است. مابقی پرتفوی این صندوق‌ها به دارایی‌هایی چون سپرده‌های بانکی، اوراق درآمد ثابت و … اختصاص می‌یابد.

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در بازار بورس

در حال حاضر تعدادی صندوق سرمایه‌گذاری طلا به ‌صورت ETF در بازار سرمایه فعال هستند که نماد آن‌ها به‌عنوان صندوق‌های قابل معامله در بورس، مانند یک سهم معمولی معامله می‌شود و نیاز به کد معاملاتی مجزا از کد بورسی ندارد. این صندوق‌های پذیرش‌شده عبارت‌اند از:

  • صندوق سرمایه‌گذاری زرین آگاه (مثقال)
  • صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس
  • صندوق سکه طلای کیان
  • صندوق سرمایه‌گذاری عیار مفید
  • صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان
  • صندوق کیمیا زرین کاردان
  • صندوق مبتنی بر طلای صبا
  • صندوق سرمایه‌گذاری زرفام آشنا
  • صندوق سرمایه‌گذاری سکه طلا کهربا

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

با بررسی نمودار عملکرد این صندوق‌ها و میزان بازدهی آن‌ها، می‌توانید بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا را انتخاب کنید. شفافیت اطلاعات، یکی از مزایای مهم بازار بورس است. هر صندوق وبسایت مخصوص خود را دارد و موظف است در بازه‌های زمانی مشخص، اطلاعات عملکرد خود را در این وبسایت منتشر کند. وبسایت‌های مختلفی رتبه‌بندی صندوق‌ها را اعلام می‌کنند و گزارش‌هایی از وضعیت صندوق‌های طلا در بازار بورس ارائه می‌دهند. مهمترین مرجع برای پیدا کردن بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بازار بورس ایران، وب سایت فیپیران است.

صندوق زرین آگاه را که با نماد «مثقال» در بورس معامله می‌شود، می‌توان به عنوان یکی از بهترین صندوق‌های طلا در بورس معرفی کرد. این صندوق که از نوع ETF است امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه‌ را به صورت کاملا آنلاین، فراهم کرده است. صندوق زرین آگاه در آذر ماه ۱۴۰۰ پذیره‌نویسی شد و توانست پس از مدت کوتاهی از پذیره‌نویسی، بازدهی چشمگیری برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند. رشد سرمایه این صندوق مطابق با رشد بازار سکه و طلا است و سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها را دارند، می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق از مزایای آن بهره‌مند شوند.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های خود به خرید واحدهای صندوق طلا اختصاص می‌دهند، از مزایای متعدد این صندوق‌ها بهره‌مند می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین مزیت این صندوق‌ها می‌پردازیم:

  • کسب سود مطابق با رشد بازار طلا
  • رفع مشکلات خرید فیزیکی طلا و نگهداری آن (چون سرقت، کلاهبرداری، حمل و …)
  • پرداخت کارمزد کمتر در معامله صندوق‌های طلا
  • امکان معامله ساده‌تر در بستر مطمئن و قانونی سازمان بورس
  • نقدشوندگی بالا با توجه به رکت بازارگردان صندوق طلا
  • امکان سرمایه‌گذاری با حداقل ۱۰۰ هزار تومان و بدون نیاز به سرمایه اولیه کلان
  • بهره‌مندی از تیم حرفه‌ای مدیریت دارایی
  • دون نیاز به پایش مداوم بازار
  • بدون نیاز به یادگیری ابزارهای تحلیل بازار

چالش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

صندوق‌های طلا در بازار بورس، امکانی را فراهم کرده‌اند که سرمایه‌گذاران در کنار بهره‌مندی از مزایای صندوق، از بازدهی بازار طلا هم بهره‌مند شوند. با این حال، در بازه زمانی کوتاه مدت، ریسک کاهش قیمت واحدهای صندوق وجود دراد. با این حال، بازار طلا در بازه زمانی بلندمدت همواره سودآور بوده است.
بنابراین تنها چالش سرمایه‌گذاری در این صندوق را می‌توان نوسانات قیمت طلا به شمار آورد. البته با توجه به مدیریت حرفه‌ای و کارشناسانه در صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به ‌مراتب کمتر از بازار آزاد و سنتی خواهد بود.

نحوه خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا

همان‌ طور که اشاره کردیم، صندوق‌های طلا از نوع صندوق قابل معامله در بورس یا ETF هستند. خرید و فروش واحدهای یک صندوق ETF همانند سهام عادی از طریق کد بورسی انجام می‌شود. پس برای معامله این صندوق‌ها لازم است پس از ثبت‌نام در سامانه سجام، کد بورسی خود را از سامانه آگاه اکسپرس دریافت و معاملات خود را در سامانه آنلاین آغاز کنید. به این نکته دقت کنید که بازدهی صندوق‌های طلا کاملا وابسته به قیمت طلا است. بنابراین پیش از خرید و فروش این صندوق‌ها به تحلیل‌های معتبر در خصوص قیمت طلا توجه کنید.

زمان دقیق معاملات صندوق طلا در بازار سرمایه، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ تعیین شده است. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش گشایش و سفارش‌گیری است و شروع معاملات از ساعت ۱۳ الی ۱۶ خواهد بود. خرید و فروش صندوق طلا همانند دیگر دارایی‌ها در بورس اوراق بهادار و بورس کالا مشمول کارمزد می‌شود.

کارمزد خرید و فروش صندوق طلا به شرح زیر است:

  • کارمزد خرید: ۰.۰۰۱۲۵
  • کارمزد فروش: ۰.۰۰۱۲۵
  • جمع کل: ۰.۰۰۲۵

نکته:‌ توجه داشته باشید که معاملات صندوق طلای زرین آگاه از درگاه سامانه آنلاین آگاه شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد خرید و فروش می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت صندوق طلا

معمولا سرمایه‌گذارانی که صندوق‌های طلا را انتخاب می کنند، به دنبال کسب سود از رشد بازار طلا هستند. علاوه بر این موضوع، صندوق‌های طلا چالش‌های بسیاری را مدیریت کرده است. این صندوق‌ها که ابزاری غیرمستقیم برای کسب سود از بازار سرمایه به شمار می‌روند، مسیر دستیابی به سود از این بازار را بسیار ساده کرده‌اند.

بازدهی صندوق‌های طلا در بازار بورس ایران، تحت تاثیر دو عامل اصلی است:

  • نوسانات اونس جهانی
  • نوسانات ارزی به خصوص نوسان قیمت دلار

دلیل این مساله آن است که فلز طلا، در بازارهای جهانی با نرخ دلار آمریکا معامله می‌شود. پس نوسانات ارزی در بازارهای داخلی می‌تواند ارزش طلا را دستخوش تغییرات کند.  با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند از رشد بازار و هم‌چنین نوسانات آسیب‌زا در امان بمانند و ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

مقایسه سرمایه‌گذاری در صندوق طلا با دیگر صندوق‌ها

صندوق‌ها را می‌توان یکی از پرطرفدارترین ابزارهای کسب سود غیرمستقیم از بازار سرمایه به شمار آورد. با در نظر گرفتن سبد دارایی صندوق، می‌توان آن را به چند دسته مختلف تقسیم کرد، از جمله:

  • صندوق‌های با درآمد ثابت
  • صندوق‌های در سهام
  • صندوق‌های مختلط
  • صندوق‌های کالایی (مبتنی بر دارایی‌های مختلفی چون طلا و …)

تفاوت اصلی و اولیه صندوق طلا، در سبد دارایی آن است. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، بیش از ۷۰ درصد دارایی این صندوق به مواردی چون گواهی سپرده سکه، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا اختصاص می‌یابد. مابقی پرتفو برای مدیریت ریسک این صندوق به دارایی‌های درآمد ثابت اختصاص می‌یابد. با این حال، گستردگی چندانی در پرتفوی یک صندوق طلا به چشم نمی‌خورد. البته این مساله می‌تواند به عنوان مزیت صندوق طلا در سرمایه‌گذاری متمرکز در این بازار به شمار رود. در مقابل، انواع دارایی‌های موجود در بازار سرمایه چون سهام، انواع اوراق بهادار، انواع گواهی‌های سپرده و … در پرتفوی دیگر صندوق‌ها وجود دارند.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

صندوق سرمایه گذاری طلا یا Gold Fund نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله در بورس است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به تعداد دلخواه از واحدهای آن را خریداری کرده و از نوسانات قیمت جهانی طلا و دلار بهره‌مند شوند.

صندوق طلا که به آن Gold Fund هم گفته می‌شود، نوعی مشترک و قابل معامله (ETF) در کالا است. مدیران و های این صندوق‌ها به جای اینکه با سرمایه‌ی مشتریان خود سهام بخرند، از آن برای خرید اوراق مبتنی بر سکه و طلا و همچنین وجه نقد استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، در صندوق سرمایه‌گذاری طلا حداقل ۷۰ درصد دارایی‌ها برای خرید سکه و طلا و مابقی در اوراق با درآمد ثابت صرف می‌شود.

نکته‌ی مهمی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را جذاب می‌کند این است که قیمت‌گذاری طلا به دو عامل نرخ دلار و قیمت جهانی اونس بستگی دارد. این یعنی با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در واقع به طور غیرمستقیم روی دلار و طلای جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنید. سود کسب شده از صندوق طلا نیز به قیمت این دو پارامتر بستگی دارد.

صندوق طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا چه مزایای دارد؟

از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا می‌توان به حذف ریسک‌های خرید فیزیکی طلا و سکه، کارمزد کمتر معاملات، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، امکان فروش راحت، بخشی از سرمایه‌گذاری و مدیریت حرفه‌ای معاملات توسط سبدگردان‌ها و متخصصان اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم خرید فیزیکی طلا و سکه دردسرهای خاص خود را دارد و به این سادگی‌ها هم نیست. خوشبختانه با معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بسیاری از این ریسک‌ها و خطرات به حداقل خود رسیده و حتی مزایای بی‌شمار دیگری نیز به همراه داشته است. بیایید در ادامه به طور جداگانه در مورد مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا صحبت ‌کنیم.

حذف ریسک‌های مربوط به نگهداری فیزیکی طلا و سکه

به احتمال زیاد، بارها شنیده‌اید که بعضی از افراد طلاهای خود را گم کرده‌اند یا سارقین با ورود به منزل شخصی قربانیان تمام سکه‌ها و طلاهای آن‌ها را به سرقت برده‌اند. همه‌ی این‌ها جزو ریسک‌ها و خطرات نگه‌داری فیزیکی طلا و سکه است که با استفاده از صندوق طلا همه‌ی آن‌ها از بین می‌رود. علاوه بر این، امکان کلاهبرداری و تقلب در زمان خرید نیز وجود ندارد و فروشنده نمی‌تواند سر شما کلاه بگذارد.

 

دکمه بازگشت به بالا