عمومیکسب و کار ایرانی

طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد؟

در پاسخ به این سوال که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد ، باید گفت که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد ؛ از جمله ثبت دادخواست طلاق و نوبت دهی توسط دادگاه ، ، ارجاع به داوری ، انجام مراحل اعتراض به رای طلاق توسط زن و ثبت طلاق در دفترخانه که این موارد سبب می شود مدت زمان طلاق از طرف مرد مجموعا چند ماه به طول انجام  . مشاوره حقوقی در تهران وکیل می‌تواند به شما کمک کند تا در مسائل حقوقی خود راهنمایی دقیق و کارآمدی دریافت کنید .

estate agent gives pen and documents agreement with customer to sign contract. Concept agreement

برای مشاوره مدت زمان طلاق از طرف مرد

بر اساس قوانین موجود در نظام حقوقی ایران ، طلاق می تواند از روش های مختلفی صورت گیرد که در یک تقسیم بندی کلی ، می توان به طلاق از طرف مرد ، طلاق از طرف زن و همچنین طلاق با توافق زن و شوهر اشاره نمود که هر یک از آنها شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را دارند . یکی از مهم ترین ویژگی های طلاق توافقی آن است که نسبت به سایر انواع طلاق به صورت سریع تر انجام می شود و معمولا به دلیل توافق طرفین ، تشریفات کمتری در دادگاه دارد .

همین موضوع سبب می شود که آقایانی که قصد طلاق دادن همسر خود را دارند ، تمایل داشته باشند پروسه طلاق را با توافق کردن با همسرشان پیگیری نمایند ؛ چرا که برای طلاق از طرف مرد نسبت به طلاق توافقی مدت زمان بیشتری نیاز است . به همین مناسبت قصد داریم در این مقاله این موضوع را بررسی کنیم که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد و مدت زمان طلاق از طرف مرد چقدر است . در پاسخ به این سوال ابتدا به توضیح مطالبی در خصوص طلاق از طرف مرد پرداخته و سپس به این سوال  پاسخ می دهیم که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد و در پایان نیز به توضیح اینکه طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول می کشد خواهیم پرداخت .

بر اساس قانون مدنی و قانون حمایت خانواده که مبنای احکام مربوط به طلاق هستند ، و احکام مربوط به آنها مشخص شده است و به استناد این قوانین بر خلاف زن که برای طلاق گرفتن از شوهر خود باید دلیل قانع کننده ای داشته باشد یا به حق طلاق خود استناد کند ، مرد این اجازه را دارد که هر زمان بخواهد همسر خود را طلاق بدهد و اصولا نیازی نیست که دلیل موجهی برای طلاق دادن همسر خود ارائه دهد .

با این حال این موضوع سبب نمی شود که مردان از این حق خود سوء استفاده کرده و بدون پرداخت حقوق قانونی زن اقدام به طلاق دادن وی نمایند . همچنین طلاق از طرف مرد ، علی رغم گذشته باید مستند به صدور حکم طلاق باشد . به این معنا که مرد نمی تواند به صورت دلبخواهی به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه و همسر خود را طلاق دهد . بلکه این موضوع نیازمند مراجعه به دادگاه و دریافت اجازه برای طلاق دادن زن یا همان دریافت است .

به این ترتیب ، دادگاه به دادخواست طلاق از طرف مرد رسیدگی می کند و پس از انجام تشریفات قانونی لازم ، حکم طلاق صادر می کند که به موجب حکم دادگاه ، تکلیف حقوق مالی زن پس از طلاق نیز مشخص خواهد شد . به این صورت که علاوه بر مهریه و نفقه زن ، سایر حقوق مالی زنان همچون اجرت المثل ایام زوجیت یا نحله و تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق تعیین تکلیف خواهند شد و در صورتی که شرایط قانونی دریافت آنها وجود داشته باشد ، حکم به پرداخت آن توسط مرد صادر خواهد شد .

در قسمت قبل توضیح داده شد که طلاق از طرف مرد چیست و چه احکامی دارد . اما سوال مهمی که در ارتباط با طلاق از طرف مرد وجود دارد آن است که مدت زمان طلاق از طرف مرد چقدر است و در واقع طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد . این سوال از دو جهت ممکن است مطرح شود .

از یک سو آقایانی هستند که قصد دارند به دادگاه خانواده ارائه دهند و از این طریق همسر خود را مطلقه نمایند و این سوال را مطرح می کنند که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد و از دیگر سو ، خانم هایی هستند که با درخواست طلاق از طرف شوهر مواجه شده اند و قصد دارند با توجه به فرصت های قانونی برای طلاق از طرف مرد ، با تدارک اسناد لازم از خود دفاع نمایند و احیانا برای طلاق برنامه ریزی نمایند .

در مورد اینکه طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد ، باید گفت که دادخواست طلاق باید به صورت اینترنتی و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سامانه ثنا ثبت شود . در مرحله بعدی زمان رسیدگی به دادخواست مشخص و به طرفین ابلاغ می شود . اینکه دادگاه خانواده چه زمانی را برای رسیدگی به دعوای طلاق مشخص کند ، کاملا به تراکم پرونده های موجود در آن شعبه دادگاه بستگی دارد و نمی توان مدت زمان خاصی را برای آن تعیین کرد .

در این مرحله قاضی دادگاه به استناد قانون حمایت خانواده می بایست پرونده را به منظور ایجاد سازش میان زن و شوهر به داوری ارجاع کند . پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری توسط قاضی ، هریک از زوجین اعم از زن و شوهر مکلف شده اند که ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این قرار ، یک نفر از خویشاوندان متاهل خود را که حداقل سی سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد ، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند تا زمینه صلح و سازش میان آنها قبل از طلاق برقرار شود و اگر داور معرفی نکنند ، خود دادگاه نسبت به تعیین داور مبادرت می نماید .

به موجب قانون ، دادگاه باید با توجه به نظر داوران مبنی بر عدم حصول صلح و سازش ، گواهی عدم امکان سازش را در مورد طلاق از طرف مرد صادر کند ؛ هر چند در عمل دادگاه ها توجه چندانی به نظریات داور نداشته و در واقع انجام این مرحله ، تا حدودی تشریفاتی است . اما به هر حال ارجاع به داوری یکی از است و به لحاظ زمانی انجام آن مدت زمان طولانی را به خود اختصاص می دهد . پس از اینکه دادگاه نسبت به دادخواست وارد رسیدگی شد و گواهی عدم امکان سازش در طلاق را صادر کرد ، این بار نوبت به مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق می رسد تا مرد بتواند طلاق را ثبت کند . لذا تا قبل از ثبت طلاق در دفترخانه ازدواج و طلاق ، هنوز مراحل طلاق تکمیل نشده و اگر مرد گواهی عدم سازش را ظرف مهلت سه ماه به دفترخانه ارائه ندهد ، باید برای طلاق مجددا این مراحل را طی کند .

انجام تمام این مراحل سبب می شود که مراحل طلاق از طرف مرد نسبت به طلاق توافقی طولانی تر شود و بسته به شعبه ممکن است تا چندین ماه طول بکشد و حتی بعضا تا یک سال نیز انجام آن طولانی شود . این طولانی شدن زمان طلاق به دلیل آن است که در طلاق از طرف مرد ، زن می تواند مراحل اعتراض به حکم دادگاه خانواده اعم از تجدید نظر خواهی و یا حتی فرجام خواهی را طی کند که در طول این مدت ، چون گواهی عدم سازش غیر قطعی است ، مرد نمی تواند به استناد آن اقدام به ثبت طلاق در محضر نماید .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا