علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

هوش مصنوعی گوگل جمینی (Google Gemini) چیست؟

امروزه آوازه هوش مصنوعی در جهان به گوش همه رسیده است و در هر زمینه ای کار را برای آدمیزاد راحت تر می کند. هوش مصنوعی که با نام Gemini AI می شناسید در واقع سیستم هایی هستند که مانند هوش یک انسان و حتی قویتر از آن عمل می کنند و توسط شرکت گوگل توسعه یافته است.

معرفی هوش مصنوعی Gemini AI

هوش مصنوعی Gemini AI ابزاری بسیار کاربردی در هر زمینه می باشد درواقع با بیان ساده تر Gemini AI با کاربردهایی که دارد قدرتمندتر از GPT-4 شرکت OpenAI شناخته شده است.

هوش مصنوعی Gemini AI به دلیل قابلیت هایی که دارد ابزاری پرکاربرد نه تنها در حوزه وب بلکه در همه مشاغل می باشد. از جمله این قابلیت ها می توان به حل مسائل، تشخیص الگوها و روند هر کار، تولید محتوای غیر تکراری و حتی تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نتیجه برای مخاطب پاسخگو خواهد بود، اشاره کرد.

در نتیجه می توان گفت این ابزار یک تحولی عظیم در عصر حال حاضر محسوب می شود.

برخی ویژگی های هوش مصنوعی Gemini AI که به عنوان ویژگی های کلیدی در این ابزار شناخته شده اند عبارتند از:

  • تولید محتوای غیرتکراری و دقیق تر از دیگر هوش های مصنوعی مثل GPT-4 در زمینه های مختلف داستان، شعر و کد
  • برقراری ارتباط دوطرفه
  • قابلیت درک پیام های مبهم
  • دادن پاسخ های درست و آموزنده به هر سوالی
  • تکمیل مسائل پیچیده ریاضی، فیزیک و حتی زبان های برنامه نویسی شده مختلف
  • انجام ترجمه های کامل تر و بدون خطا با رعایت اصول نگارش
  • تولید متون خلاقانه برای تبلیغات و افزایش تاثیر آن

در کنار ویژگی های بیان شده برخی معایبی که این هوش مصنوعی دارد عبارتند از:

  • استفاده از این هوش مصنوعی در حال حاضر با زبان فارسی کمی دشوار است و زبان مناسب کار با آن که ارتباط را راحت تر می کند زبان انگلیسی است.
  • این هوش مصنوعی به دلیل محدودیت مکانی در برخی کشورهای محروم قابل استفاده نیست و به آن دسترسی ندارند.

نسخه های عرضه شده برای هوش مصنوعی Gemini AI

بر اساس بیانیه گوگل، این هوش مصنوعی بسیار منعطف می باشد و برای استفاده در دستگاه های گوناکون دارای نسخه های مختلفی می باشد که بر اساس نیاز کاربر مورد استفاده قرار بگیرد. این نسخه ها را بر اساس اندازه در یه مقیاس نام گذاری کرده اند که عبارتند از:

نسخه Gemini Nano

نسخه Gemini Nano یک ورژن سبک و با کاربری on-device-task که قابل اجرا در دستگاه های تلفن همراه اندرویدی طراحی شده است که یک نسخه پایه ازGemini  می باشد. مدل Gemini Nano به صورت کلی برای انجام کارهایی ساده که بدون اتصال به سرور خارجی تنها با تلفن همراه قابل انجام با هوش مصنوعی هستند، طراحی شده است. از جمله این کارهای ساده می توان به خلاصه کردن متون، بازنویسی و یا تولید محتواهای خلاق مثل متون استوری و … اشاره کرد.

نسخه Gemini Pro

این نسخه از هوش مصنوعی Gemini AI در پلتفرم های پیشرفته کاربرد دارد. این پلتفرم شامل چت بات جمینی (Google Bard سابق) که به زودی در سایر ابزارها نیز با فناوری قوی تر تقویت خواهد شد. بر اساس بیانیه شرکت گوگل، این نسخه نسبت به نسخه نانو در کارهایی مثل طوفان فکری، خلاصه محتواهای غیرتکراری و یونیک نزدیک به مدل تایپ انسانی که بدون نیاز به ادیت قابل استفاده در محتواها باشد، بسیاری از کارها را از دوش انسان ها گرفته و در کمتر از چند لحظه انجام می دهد. نسخه Gemini Pro از هوش مصنوعی Gemini AI دارای عملکرد بسیار بالاتر و بهتری از OpenAI GPT-3.5 می باشد که آن را از نسخه قبلی پرطرفدارتر کرده است.

نسخه  Gemini Ultra

این نسخه با قدرت بالای خود در دیتاسنتر ها استفاده می شود. معمولا نسخه اولترا را با قوی ترین مدل در مجموعه هوش مصنوعی Gemini AI یاد می کنند. دلیل قوی شناخته شدن این نسخه توانایی بالای آن در درک و پاسخ به سخت ترین سوالات و صداها در هر زبانی به صورت پیچیده یا ساده و همچنین دریافت برنامه های ورزشی مناسب برای هر اندام و وزن و … می باشد.

هوش مصنوعی Gemini دارای رفتارهای نزدیک به انسان!

گوگل بیان کرده است که Gemini AI انقلابی بدون تکرار در هوش مصنوعی می باشد. این هوش مصنوعی در حال پیشرفت و آموزش می باشد تا با انجام رفتارهای انسانی تفاوت خود را نشان دهد. در حال حاضر  Gemini اولین هوش مصنوعی شناخته شده است که در حال ساخت یک ماشین با توانایی انجام کارهای انسانی همراه با تقلید و ساختن روش های خلاقانه می باشد که تولید محتوای خلاقانه با کیفیت بسیار بالا را داراست.

نحوه کار هوش مصنوعی جمینی

برای خیلی از شما جای سوال است که هوش مصنوعی GeminiAI چگونه کار می کند به همین دلیل در این قسمت نحوه کار این رسانه خارق العاده را بیان می کنیم. Google Gemini با کار روی مجموعه عظیمی از داده ها در ابتدا آموزش کامل را دیده است تا با داشتن اطلاعات قوی تر در مقابل هر سوالی که سرچ می شود جواب مناسب را تشخیص داده و به شما بدهد.

در نتیجه با داشتن چند مدل مختلف از تکنیک شبکه عصبی قابلیت درک انواع محتوا به صورت خالقانه را برای شما به ارمغان می آورد. این هوش مصنوعی در مقایسه با مدل های قبلی بسیار قوی تر شناخته شده زیرا در Gemini LLM از معماری شبکه عصبی مبتنی بر مدل ترانسفورماتور بهره گرفته شده است و این ویژگی همراه با قابلیت پردازش بالای انواع مختلف داده ها مثل صدا و ویدیو باعث جدا شدن این هوش مصنوعی و پیشرفته شناخته شدن آن هست.

در نتیجه می توان گفت هوش مصنوعی Gemini با افزایش قابلیت خود توسط آموزش و بهینه سازی آن با استفاده از فیلترینگ داده‌های پیشرفته، در پاسخ به سوالات مختلف شامل داده های چندوجهی در زبان های مختلف، تصاویر، صدا و ویدیو در مقایسه با دیگر هوش های مصنوعی بسیار قوی تر می باشد که به زودی در داخل ایران نیز با تمام قابلیت های گفته شده، قابل استفاده خواهد شد.

چه برنامه هایی قابلیت استفاده از هوش مصنوعی Gemini AI را دارند؟

از آنجایی که این ابزار یک مدل پایه توسعه یافته توسط گوگل است، قابلیت استفاده در پلتفرم های مختلف را دارد. اما اگر به منظور گسترش فعالیت خود نیاز به برخی پلتفرم های پیشرفته دارید می توانید از ابزار های زیر استفاده کنید.

پلتفرم Gemini ai chat: این ابزار یکی از قوی ترین هوش مصنوعی از دسته Gemini می باشد که دارای قابلیت‌های چت بات می باشد.

AlphaCode 2: از جمله نسخه های دیگر از دسته سوم این هوش مصنوعی یعنی Gemini Pro می باشد که برای کدنویسی قابل استفاده است.

Google AI Studio: از نسخه های پیشرفته برای ساخت برنامه های مختلف می باشد.

 Android 14 Pixel 8 Pro: این گوشی با دارا بودن تکنولوژی Gemini AI از اولین گوشی های هوشمند اندرویدی شناخته شده است. در حال حاضر توسعه دهندگان در حال ساخت دستگاهای نانو پیشرفته توسط AICore هستند.

Google Search: شرکت گوگل با استفاده از این هوش مصنوعی قابلیت بهتر با سرعت بیشتر را برای کاربر فراهم کرده است و در حال توسعه آن می باشد.

نتیجه

ظهور Gemini نقطه عطفی در تکامل هوش مصنوعی است و آینده‌ای پر از احتمالات هیجان انگیز و چالش‌های مهم را به وجود می‌آورد. برای اطمینان از این که این آینده به نفع همه بشریت است، باید همکاری و مسئولیت پذیری داشته باشیم. در آینده همکاری بین غول‌های فناوری، موسسات تحقیقاتی و رهبران صنعت در تسریع توسعه و استقرار هوش مصنوعی بسیار مهم خواهد بود. شما می توانید از جهت مطالعه بیشتر پیرامون هوش مصنوعی به وبسایت بلوویرا مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا