علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

پروتز سینه؛ بررسی 5 شایعه پروتز سینه با دکتر فرهاد موسی زاده

پروتز سینه یکی از عمل‌های محبوب زیبایی پستان در دنیا می‌باشد. علاوه بر اینکه استفاده از پروتز یک عمل زیبایی محسوب می‌شود ولی برای کسانی که به دلیل سرطان پستان با استفاده از ماستکتومی بافت سینه خود را به طور کامل برداشتند، استفاده از پروتز یا عمل‌های بازسازی سینه می‌تواند یک عمل درمانی باشد.

متاسفانه در کشورمان ایران در حال حاضر (دی 1401) عمل بازسازی سینه با اینکه از نگاه بسیاری از جراحان متخصص یک عمل درمانی محسوب می‌شود، هنوز تحت پوشش بیمه نیست. ولی تاثیرات مثبت استفاده از پروتز می‌تواند سلامتی روانی را به بسیاری از بیماران بازگرداند.

در این مطلب با کمک دکتر فرهاد موسی زاده فوق تخصص سرطان پستان و جراح زیبایی پستان، می‌خواهیم 5 باور غلط در مورد استفاده از پروتز را با یکدیگر بررسی کنیم و مزایای استفاده از پروتز را به شما بگوییم. پس اگر در فکر بزرگ کردن و خوش فرم کردن سینه خود هستید، با ما همراه باشید.

پايين بودن سينه از پروتز بعد از عمل پروتز |پروتز دائمي سينه |پروتز سينه چیست

پروتز سینه جراحی زیبایی پستان

عمل اصلاح پستان ها به وسیله پروتز یا ایمپلنت عملی است که توسط جراح پستان و جراح پلاستیک قابل انجام است. این عمل از جراحی هایی محسوب می گردد که دارای دو جنبه زیبایی و درمانی می باشد. که بیشتر نیز بخاطر جنبه زیبایی و اصلاح فرم سینه ها شناخته شده است اما در مواردی مانند بازسازی پستان پس از سرطان سینه و عمل ماستکتومی می‌توان با توجه به نقش حیاتی پستان در بانوان این عمل را نوعی عمل درمانی دانست و حتما باید توسط بهترین جراح پستان که می‌شناسید، انجام شود.

ولی هنوز در باور عموم، عمل پروتز یک عمل پر خطر محسوب می‌شود و شایعات فراوانی در مورد آن وجود دارد. از جمله شایعات مهم در مورد استفاده از پروتز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- برای قرار دادن پروتز در بدن باید برش‌های زیادی انجام شود و عمل تهاجمی است.

به گفته دکتر فرهاد موسی زاده، بزرگ کردن سینه با استفاده از پروتز، یک عمل زیبایی ایمن و با حداقل تهاجم است. معمولا پس از انجام یک جلسه مشاوره با جراح پستان، با توجه به فرم بدن بیمار و درخواست وی، سایز مناسب پروتز مشخص شده و در مورد خطرات و اتفاقاتی که قبل و بعد از عمل می‌افتد اطلاعات کاملی به بیمار داده خواهد شد. در زمان قرار دادن پروتز پستان، بسته به شرایطی که بیمار دارد، معمولا حداقل برش بر روی بافت بدن انجام شده و پروتز به صورت صحیح در پستان قرار داده می‌شود.

انتخاب نوع برش و طرز عمل بستگی به انتخاب جراح و وضعیت عمومی بیمار دارد ولی در حال حاضر امکان عمل پروتز پستان بدون برش که یک تکنیک اختصاصی و جدید است نیز وجود دارد که در صورت امکان توسط جراح متخصص به شما پیشنهاد خواهد شد.

پايين بودن سينه از پروتز بعد از عمل پروتز |پروتز دائمي سينه |پروتز سينه چیست

2- در صورتی که پستان به صورت مادرزادی کوچک باشد، امکان قرار دادن پروتز وجود ندارد.

این عبارت نیز جز معلومات غلطی است که در جامعه وجود دارد. عمل جراحی قراردادن پروتز سینه می تواند به فرد کمک کند سایز سینه های خود را که یا به صورت مادرزادی یا به مروز زمان در اثر عوارض مختلف کوچک شده اند به حالت طبیعی و متعادل برگرداند. علاوه بر این، برخی از افراد در نتیجه انجام جراحی هایی مانند ماستکتومی (درمان سرطان سینه) ، سینه‌هایی متقارن ندارند که عمل ماموپلاستی افزایشی می تواند به آن ها در بازگرداندن زیبایی و اعتماد به نفس کمک کند. توصیه ما این است که قبل از تصمیم درباره گذاشتن پروتز سینه حتماً هدف خود را از این عمل مشخص کنید و با افراد متخصص مشورت کنید تا خواسته های واقع بینانه ای از این عمل داشته باشید.

3- شکل پروتز در بدن غیر طبیعی است و هیچگاه شبیه سینه طبیعی نخواهد بود.

پروتزهای سینه از نظر شکل ظاهری به دو دسته گرد و قطره اشکی تقسیم می‌شوند. پروتز پستان گرد برای افرادی است که می‌خواهند سینه‌های برجسته‌تری داشته باشند و نرمی و خوش فرمی پروتز برای آن‌ها در اولویت است. پروتز اشکی مناسب افرادی است که می‌خواهند ظاهر پستان طبیعی داشته باشند.

در حال حاضر معمولا در جلسه مشاوره، هر دو مدل به بیمار نشان داده شده و بر اساس علاقه وی و همچنین شرایط پزشکی بیمار، پیشنهاد می‌شود که از چه مدلی استفاده شود. پس از نظر طبیعی یا غیر طبیعی بودن پروتز، این مورد کاملا بستگی به شرایط دارد که قطعا قبل از عمل مشخص خواهد شد.

پايين بودن سينه از پروتز بعد از عمل پروتز |پروتز دائمي سينه |پروتز سينه چیست

4- هزینه عمل جراحی پروتز پستان بسیار سنگین است.

قبل از اینکه این باور را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است در مورد چگونگی محاسبه هزینه عمل جراحی پروتز پستان صحبت کنیم. هزینه انجام عمل ماموپلاستی افزایشی یا قراردادن پروتز سینه تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نوع ایمپلنت و متریال مصرفی، هزینه دریافتی بیمارستان ، و میزان مهارت و تخصص پزشک قرار دارد و بسیار متغیر است.

یکی از مهمترین مواردی که باعث افزایش قیمت هزینه جراحی می‌شود، قیمت پروتز است. متاسفانه بعضی از سودجویان با استفاده از پروتزهای بی کیفیت، هزینه عمل را کاهش داده و در نهایت، نتیجه عمل مورد رضایت نخواهد بود. پس از جلسه مشاوره و تعیین بیمارستان مد نظر شما و تعیین شیوه جراحی پروتز سینه قابل تعیین کردن است.  هزینه پروتز سینه در سال 1401 در حدود 25 میلیون تومان است. که البته با توجه به برند انتخابی و کشور تولید کننده متفاوت است.

5- پروتز سینه موجب سرطان می‌شود.

و در نهایت بزرگترین باور غلطی که در انتخاب پروتز سینه وجود دارد این است که گذاشتن پروتز، باعث ایجاد سرطان سینه می‌شود. براساس مطالعات انجام‌شده هنوز ارتباطی میان گذاشتن پروتز و ایجاد سرطان پستان، بیماری‌های خود‌ایمنی و سایر بیماری‌های سیستمیک یافت نشده است. در حال حاضر هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه سرطان در زنانی که پروتز سینه دارند در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود هم وجود ندارد. انجام معاینات پستان نیز پس از این عمل مختل نمی گردد البته حتما باید به متخصص تصویربرداری هنگام انجام ماموگرافی یا فرآیندهای تشخیصی دیگر وجود پروتز را اطلاع دهید. در نظر گرفتن برخی نکات از طرف همکار تصویربرداری پزشکی ضروری است.

دکتر فرهاد موسی زاده؛ فوق تخصص جراحی سرطان پستان و جراح زیبایی

در این مطلب با همکاری دکتر فرهاد موسی زاده سعی کردیم به بزرگترین و مهم‌ترین سوالاتی زیباجویان پاسخ دهیم و بزرگترین شایعات در جراحی پروتز سینه را بررسی کنیم.

ولی به هر حال شما می‌توانید برای بررسی دقیق‌تر و همچنین مشاوره حضوری با ایشان از طریق سایت https://drmoussazadeh.com اقدام کرده و در یک جلسه مشاوره جواب تمام سوالات خود را بگیرید.

شماره تلفن مطب تهران: 02188676929 و 02188870913

دکمه بازگشت به بالا