۳ دلیل برای اینکه از ریلز اینستاگرام استفاده کنیم؟

با ویژگی های جذاب قابلیت ریلز اینستاگرام بیشتر آشنا شوید

قابلیت ریلز اینستاگرام، امکان جدیدی است که از سال ۲۰۲۰ به امکانات این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار اضافه شد. قابلیت reels به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد تا با افزودن موسیقی و افکت‌های تصویری، ویدیوهای جذاب حداکثر ۳۰ ثانیه‌ای بسازند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر می‌خواهید با این ویژگی جدید اینستاگرام بیشتر آشنا بشوید، تا انتهای این مقاله از همراه ما باشید.

اینستاگرام

اینستاگرام

قابلیت reels در اینستاگرام چیست؟

این قابلیت جدید از روز چهارشنبه ۵ ماه اوت سال ۲۰۲۰ ( ۱۵ مرداد ۹۹ ) به پلتفرم instagram carousel downloader اضافه شد. واژه reels به قرقره یا همان حلقه‌های فیلم قدیمی اشاره دارد و همانطور که از اسم آن مشخص است، این امکان جدید، سرویسی است که به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد ویدیوهای کوتاه و جذاب بسازند.

در ابتدا ویدیوهای ریلز محدودیت زمانی ۱۵ ثانیه‌ای داشتند. ولی به‌ تازگی این زمان دو برابر شده است. ریلز اینستاگرام به کاربران خود امکان می‌دهد تا با اضافه کردن صدا، افکت‌های تصویری، متن، استیکر و ابزارهای خلاقانه، ویدیو کلیپ‌های سرگرم‎‌کننده تا سقف ۳۰ ثانیه بسازند و با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. قابلیت ریلز در اینستاگرام شباهت بسیاری با سرویس ویدیوی کوتاه پرطرفدار تیک تاک دارد. به همین دلیل به محض انتشار این سرویس جدید، بسیاری از مردم، ارائه این سرویس را رقیبی جدید برای تیک تاک دانستند.

ویدیوهای ریلز کجا نمایش داده می‌شوند؟

به نقل از igram.io اگر حساب کاربری یا اکانت کاربری که ویدیوی ریلز را ساخته است خصوصی باشد؛ مانند پست‌های عادی اینستاگرامی، تنها دنبال‌کنندگان آن صفحه و از طریق فید اینستاگرام می‌توانند ویدیوی ریلز را مشاهده کنند. اما اگر حساب کاربری عمومی باشد، به جز دنبال‌کنندگان پیج، امکان انتشار ویدیو در صفحه اکسپلور اینستاگرام و افزایش تعداد بازدیدکنندگان آن ویدیو وجود دارد.

آموزش استفاده از قابلیت ریلز در اینستاگرام

دو روش برای استفاده از قابلیت ریلز اینستاگرام وجود دارد:

  • روش اول: فشار دادن دکمه ضبط و فیلم‌برداری در بخش Reels
  • روش دوم: استفاده از ویدیوهایی که قبلا گرفته‌اید یا کلیپ‌های مورد علاقه شما که در گالری هستند

چطور اولین ویدیوی ریلز خود را بسازم؟

ابتدا وارد صفحه استوری‌ها شده و گرینه Reels را انتخاب کنید.

برای دسترسی به ریلز وارد بخش اسنوری‌ها شوید

مطابق شکل زیر، برای ساخت ریلز می‌توانید از ۴ ابزاری که در اختیار شما قرار دارد، استفاده کنید:

امکانات مختلف ریلز

با انتخاب گزینه ۱ می‌توانید از بانک صدای اینستاگرام، صدا یا موزیکی مناسب با ویدیوی ریلز خود انتخاب کنید. این موزیک می‌تواند برای تمام ویدیوی شما باشد یا فقط به بخش خاصی از آن اختصاص پیدا کند.

۲– Speed

با انتخاب گزینه ۲ سرعت ویدیوی خود را انتخاب می‌کنید.

۳– Effects

با انتخاب این گزینه می‌توانید افکت یا جلوه‌های تصویری به ویدیوی خود اضافه کنید.

۴– Timer

با این گزینه می‌توانید مدت زمان حدودی ویدیوی خود را مشخص کنید.

با انتخاب تایمر مدت زمان حدودی ویدیوی ریلز را مشخص کنید

پس از انجام این تنظیمات، دکمه ضبط ویدیو را فشار دهید و نگه دارید تا فیلم‌برداری شروع شود. اگر برای شروع فیلم‌برداری تایمر را را تنظیم کرده باشید، پیش از شروع، شمارش معکوس فعال می‌شود.

هنگام ضبط ویدیو با فشار دادن دکمه ضبط می‌توانید فیلم‌برداری را متوقف کنید و با فشار دادن مجدد، فیلم‌برداری کلیپ بعدی را استارت بزنید.

با استفاده از Align می‌توانید تنظیمات لازم برای کلیپ را انجام دهید

برای تماشا، برش زدن یا حذف کلیپ ضبط شده قبلی می‌توانید از دکمه شماره ۶ استفاده کنید.

اضافه کردن متن و استیکر به ریلز

بعد از اتمام ضبط ویدیو، می‌توانید با اضافه کردن تصاویر، متن، استیکر و طرح‌های مختلف، ریلز خود را ویرایش کنید.

ویدیوهای ریلز را چگونه به اشتراک بگذاریم؟

اگر حساب کاربری شما خصوصی نباشد، علاوه بر فید پیج خود کاربر، ویدیوهای ریلز در صفحه اکسپلور اینستاگرام  هم به نمایش در خواهند آمد. با اضافه کردن موزیک، هشتگ و افکت‌های مختلف، ویدیوی ریلز برای افرادی که آن موزیک، هشتگ یا افکت خاص را جستجو کرده‌اند، قابل مشاهده می‌شود.

اما اگر اکانت شما خصوصی باشد، تنها دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام شما می‌توانند ریلزها را ببینند. در این حالت بنابر قوانین حفظ حریم خصوصی اینستاگرام، دنبال کنندگان امکان به اشتراک گذاشتن آن ویدیو را نخواهند داشت. بعد از اشتراک گذاری ریلز، ویدیو مطابق با تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود.

ویدیوهای ریلز دیگران را چطور پیدا کنیم؟

برای تماشای ویدیوهای ریلز در اینستاگرام ۴ روش وجود دارد:

روش اول:

ویدیوهای ریلز در صفحه فید اینستاگرام قابل مشاهده هستند. یعنی اگر افرادی که فالوئر آن‌ها هستید، ویدیوی ریلز منتشر کرده باشند، در کنار سایر گزینه‌ها مانند عکس، ویدیو و IGTV قابل مشاهده هستند. مانند تصویر زیر ویدیوهای ریلز برای تمایز از سایر محتواهای اینستاگرام، با آیکن ریلز مشخص  می‌شوند.

ویدیوهای ریلز با آیکن مخصوص از سایر محتواها متمایز می‌شوند

روش دوم:

با جستجو در صفحه اکسپلور اینستاگرام هم می‌توانید ویدیوهای ریلز را پیدا و مشاهده کنید. برای ریلزها زبانه جداگانه‌ای در بالای صفحه اکسپلور، تعیین شده است. اینستاگرام ریلزهای برگزیده را با برچسب Featured مشخص می‌کند.

روش سوم:

انتخاب ریلز بر اساس موزیک، هشتگ و افکت

روش چهارم:

علاوه بر روش‌هایی که گفتیم، با جستجوی هشتگ، می‌توانید ریلزهای مرتبط با آن هشتگ را هم پیدا کنید. برای این کار کافی است تا هشتگ مورد نظر خود را در بخش جستجو، تایپ کنید.

ریلز اینستاگرام چه قابلیت‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که ابزار Reels در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استفاده از ابزارهای ویرایش ویدیویی
  • تغییر سرعت ویدیو
  • اضافه کردن جلوه‌های واقعیت افزوده
  • اضافه کردن موسیقی به ویدیو
  • مونتاژ چند ویدیو با هم و ساخت ویدیوی جدید
  • استفاده از بانک موزیک اینستاگرام به جای صدای اصلی ویدیو

مختصری در مورد تیک تاک

بدون شک تیک تاک یک اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار مخصوصا برای نسل جوان است. این شبکه اجتماعی نزدیک به ۸۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و اپلیکیشن تیک تاک بیش از ۲ میلیارد بار در سراسر جهان دانلود شده است. اما این سرویس محبوب ویدیوی کوتاه، طی چند ماه گذشته با مشکلات و حواشی بسیاری روبرو بوده است. در ادامه تنش‌های سیاسی و اقتصادی دو ابرقدرت جهان، آمریکا محدودیت‌ها و تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی وضع کرد.

شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های بزرگ فناوری چین مانند هواوی، ویچت و تیک تاک هم از این تحریم‌ها مصون نماندند. با اعلام ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک در آمریکا بسیاری از غول‌های فناوری آمریکا مانند اوراکل، اپل، مایکروسافت، توییتر و گوگل مذاکراتی برای خرید تیک تاک انجام دادند که به نتیجه نرسید. در حال حاضر ادامه فعالیت تیک تاک در آمریکا در هاله‌ای از ابهام است و هر دو طرف یکدیگر را با شکایت و اقدامات قانونی، تهدید می‌کنند.

آیا ریلز می‌تواند جایگزین تیک تاک شود؟

اعمال محدودیت‌های دولت آمریکا علیه اپلیکیشن چینی تیک تاک، بسیاری از شرکت‌های بزرگ امریکایی را به تصاحب این سرویس محبوب تشویق کرد. اما همانطور که گفتیم مذاکرات آن‌ها با تیک تاک به نتیجه‌ای نرسید. موفقیت و محبوبیت تیک‌ تاک بسیاری از شرکت‌ها را به ساخت سرویس‌های مشابه برای رقابت با تیک تاک واداشته است. مثلا اسنپ چت هم در حال کار روی سرویسی مشابه با تیک تاک، مبتنی بر ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای است.

یوتیوب هم به تازگی سرویسی با نام shorts معرفی کرد که شباهت زیادی با تیک تاک دارد. اما ریلز اینستاگرام که از روز اول معرفی، همه آن را رقیب تیک تاک می‌دانستند، احتمالا جدی‌ترین گزینه باشد. مقاله‌ای در نشریه وال استریت ژورنال حتی ادعا می‌کند که دونالد ترامپ توسط مارک زاکربرگ مالک فیسبوک و اینستاگرام برای اعمال محدودیت علیه تیک تاک تحریک شده است. اینستاگرام بیش از یک سال روی قابلیت ریلز کار کرده است و این امکان جدید برای ماه‌ها به صورت آزمایشی در هند، فرانسه، آلمان و برزیل بررسی می‌شده است. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا ریلز اینستاگرام می‌تواند محبوبیت تیک تاک را به دست بیاورد یا خیر؟

تفاوت ریلز و تیک تاک

برخلاف ریلز اینستاگرام کتابخانه صدای تیک تاک محدود به چند نمونه موسیقی ارائه شده، نیست. کاربران تیک تاک میتوانند هر لحظه صداهای جدیدی ایجاد کنند که گاهی اوقات بخشی از گرایش‌های جدید می‌شوند و حتی موفقیت اولیه را به هنرمندان موسیقی مستقل داده است. البته باید در نظر گرفت که ریلز نیز دارای تنوع زیادی در گزینه‌های صوتی است، اما در مقایسه با تیک تاک، یک کتابخانه گسترده نیست. بیشتر صوتی که در ریلز استفاده می‌شود از ویدیوهای تیک تاک به دست می‌آید. در واقع به این معنی است که ریلز و مخاطبان آن برای ساختن ویدئوها، به نوعی به تیک تاک متکی هستند.

همچنین باید توجه داشت از آنجا که اینستاگرام یک پلتفرم مبتَنی بر موسیقی نیست، طبیعتاً محدودیت‌های حق نسخه برداری قوی تری دارد زیرا اساس آن، هنرمندانی است که آثار اصلی خود را به اشتراک می‌گذارند، در حالی که تیک تاک بر اساس حق استفاده از موسیقی دارای حق چاپ است. از طرفی دیگر تیک تاک بیشتر در مورد نسلی است که ایدَه‌هایی را برای ایجاد سرگرمی‌و متحد شدن در مطالب‌ها به اشتراک می‌گذارد، در حالی که ریلز فقط روش اینستاگرام است که با تیک تاک همگام است و سعی می‌کند تا با مخاطبان خود را به دست آورید.

تفاوت ریلز و استوری

بنابراین، در اصل، هر چیزی که می‌خواهید به مخاطبین خود ارائه کنید و یا هر چیزی که استعدادهای شما را به نمایش بگذارد، برای ریلز‌های اینستاگرام مناسب است. در حالی که هر کاری را که به عنوان یک فعالیت تفریحی و یا سرگرمی‌انجام می‌دهید، خواه غذا خوردن در خارج، خواندن کتاب، بازدید از مکان جدید یا ثبت یک مناسبت مهم که بیشتر این موارد شخصی هستند، برای استوری‌های اینستاگرام مناسب تر هستند.

۳ ترفند فعال‌سازی ریلز اینستاگرام برای دسکتاپ، اندروید و آیفون

۱. فعال‌سازی ریلز در دسکتاپ

پس از فعال شدن این اکستنشن، صفحه ای مشابه صفحه اینستاگرام به شما نمایش داده خواهد شد که شما میتوانید صفحه اینستاگرام خود را از این قسمت نیز به سادگی مدیریت کنید. جهت فعال نمودن قابلیت ریلز، روی مثبت ( + ) در پایین صفحه اینستاگرام خود کلیک نموده و همانطور که مشاهده میکنید به سادگی ریلز برای شما فعال میشود.

۲.فعال‌سازی ریلز برای اندروید

برای فعال سازی ریلز در سیستم عامل اندروید ابتدا برای شروع کار لازم است مرورگر kiwi browser را نصب نمایید. پس از نصب، آن را اجرا کرده و در بالای صفحه در قسمت سرچ عبارت INSSIST Extension را سرچ کرده و در موارد نمایش داده شده اولین گزینه سایت پیشنهادی را کلیک نمایید.

اکنون در صفحه باز شده بر روی گزینه OK,LETS GO کلیک نموده و منتظر بمانید تا صفحه ی ورود به اینستاگرام برای شما باز شود، در این مرحله اطلاعات اکانت خود را وارد کرده و وارد اکانت خود شوید. در صفحه ی باز شده، صفحه را به پایین کشیده و در کادر پایین بر روی مثبت ( + ) کلیک نمایید، همانطور که مشاهده میکنید در گزینه‌های نشان داده شده، گزینه ی ریلز نیز نمایش داده شده است . آن را انتخاب کرده و ویدیوی خود را انتخاب کنید و به سادگی میتوانید ریلز خود را بسازید .

۳. فعال‌سازی ریلز برای آیفون

سپس آن را باز نموده و در صفحه باز شده در کادر بالا در کنار following بر روی ریلز کلیک نمایید. در صفحه باز شده در پایین صفحه گوشه سمت چپ بر روی try it کلیک کرده تا افکت‌های اینستاگرام را قسمت پایین صفحه مشاهده کنید.

چگونه در اینستاگرام ریلز بگذاریم؟

۱. جهت این کار، ابتدا آخرین نسخه برنامه اینستاگرام را در آیفون یا اندروید بارگیری کنید و برنامه را باز کنید.

۲. سپس جهت باز کردن دوربین اینستاگرام به راست بکشید یا روی نماد دوربین در گوشه بالا سمت چپ ضربه بزنید.

۳. سپس در پایین صفحه، روی ریلز ضربه بزنید.

۴. سپس جهت فیلمبرداری در ریلز خود روی دکمه ضبط ضربه بزنید (توجه داشته باشید که کلیپ باید بین 3 تا 15 ثانیه طول بکشد).

۵. در سمت چپ صفحه، می‌توانید مجموعه ابزارهای ویرایش ریلز، از جمله افزودن صدا، متن یا جلوه‌های دیگر را بررسی کنید. همچنین جلوه‌های واقعیت افزوده نیز یک گزینه عالی می‌باشد.

۶. ریلز خود را در صفحه یا استوری اینستاگرام خود ارسال کنید، یا آن را در پیش نویس‌های خود ذخیره کنید و بعداً روی آن کار کنید. همچنین امکان نیز می‌باشد.

اگر یک حلقه در پیش نویس شما ذخیره شده است، می‌توانید آن را در برگه ریلز در پروفایل خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید ریلز خود را در صفحه Explore ارسال کنید، که در این صورت هر کاربر اینستاگرام می‌تواند آن را به راحتی مشاهده کند. علاوه بر این، سایر کاربران اینستاگرام می‌توانند ریلز شما را لایک نموده، درباره آن نظر بدهند ویا آن را ذخیره کنند.

حذف ریلز در اینستاگرام

برای حذف ریلز خود از برنامه اینستاگرام، ابتدا برنامه اینستاگرام را راه اندازی کنید و روی عکس پروفایل خود در گوشه پایین سمت راست کلیک کنید. سپس ریلزی را که می‌خواهید حذف کنید، پیدا کنید و روی آن کلیک نمایید. می‌توانید آن را از نمای شبکه در بالا سمت چپ یا نمایه ویدیو در مرکز بالا پیدا کنید. سپس روی منوی سه نقطه در پایین سمت راست ضربه بزنید و سپس روی حذف کلیک کنید. در انتها در پنجره بازشو، میبایست تأیید کنید که می‌خواهید ریلز مورد نظر را حذف کنید.

سایز ریلز در اینستاگرام و کاور آن

به طور کلی سایز کلی ویدیو برای ریلز در اینستاگرام 1080 پیکسل در 1.920 پیکسل است با نسبت تصویر 9:16 است. این سایز دقیقا همانند سایز استوری‌های اینستاگرام، IGTV و نیز سایز ویدئوهای تیک تاک و یوتیوب است. همچنین کاور‌های ریلز در اینستاگرام، از ابعاد مشابه کاورهای IGTV استفاده می‌کنند، اما با این تفاوت که در دو قالب مختلف نمایش داده می‌شوند:

توجه نمایید که بهتر است اندازه قاب شما 1080 * 1920 پیکسل باشد و مهمترین اطلاعات شما (مانند متن) را در مرکز قاب نگه دارید، زیرا باعث میشود با تغییر اندازه آن به 1: 1 تصویر بهم نریزد.

راه‌های استفاده از ریلز برای کسب‌وکارها

به عنوان یک کسب و کار، این نکته بسیار حائز اهمیت است که همواره در کنار مشتریان خود باشید. با توجه به این که حدود یک میلیارد کاربر فعال به طور ماهانه در اینستاگرام هستند، می‌توانید به جرات گفت که بخش عمده ای از مشتریان شما در اینستاگرام هستند. از طرفی دیگر شما می‌بایست توجه داشته باشید محتوای ویدئویی تعامل، ارتباط و اعتماد بیشتری را در مخاطبین شما تقویت می‌کند و در نتیجه متوجه خواهید شد که چرا ریلز به یک ابزار بازاریابی عالی برای مشاغل تبدیل شده است.

۱. از موسیقی و کپشن‌های مرتبط استفاده کنید

هر بار که از موسیقی استفاده می‌کنید، ریلز شما در معرض نمایش برچسب آن آهنگ خاص قرار می‌گیرد. این بدان معناست که دقیقا مشابه با قابلیت دسترسی بیشتر است. و از آنجا که تعداد زیادی از کاربران هستند که صدای ویدئوی خود را روشن نمی‌کنند این کار بسیار مفید است که کپشن‌ها و زیرنویس‌ها را نیز در ویدئوهای خود قرار دهید تا مخاطبین بتوانند با صدای خاموش نیز با ویدئوهای شما برقرار کنند.

۲. حساب‌های مربوطه را تگ کنید

همانطور که میدانید برچسب گذاری حساب‌ها در حوزه اینستاگرام بسیار حائز اهمیت می‌باشد. با قرار دادن محتوای خود در حساب شخص دیگری و همچنین امکان اشتراک گذاری مطالب، فالوورهای بیشتری به دست می‌آورید. همچنین می‌توانید از این نکته در پست‌های معمولی اینستاگرام خود نیز استفاده کنید.

۳. استوری‌ها و پستهای قدیمی‌را به شکل ریلز بازسازی کنید

بخش بزرگی از جامعه ایجاد محتوا و متخصصین حوزه شبکه‌های اجتماعی، پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام قدیمی‌را مجدداً ررسی میکنند و ویدیوی 15-30 ثانیه ای خود را برای ریلزهای اینستاگرام ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، اگر به تازگی به عنوان یک کسب و کار به جایی سفر کرده اید یا تصاویری از پروژه ای که به تازگی به پایان رسانده اید دارید، می‌توانید همه آن عکسها را در یک ویدئوی ریلز ترکیب کنید.

۴. ویدیوهای تیک تاک خود را در ریلز بارگذاری کنید

آیا شما تاکنون تنها ویدیوهای خود را به تیک تاک ارسال کرده اید؟ با فعال شدن قابلین ریلز، شما به معنای واقعی کلمه می‌توانید همان ویدیو را در ریلزهای اینستاگرام خود نیز ارسال کنید! فقط مطمئن شوید که همه فیلم‌های شما، نسخه‌های 30 ثانیه ای هستند (تیک تاک امکان ایجاد 60 ثانیه ای را نیز برای ویدئوها می‌دهد).

۵. عنوانهای معنادار را به عکسهای کاور ریلز خود اضافه کنید

هنگامی‌که شخصی به برگه ریلز شما مراجعه می‌کند، یا درج نمودن عناوین مرتبط، انتخاب ریلز موردنظر را برای او آسان کنید. ایجاد عنوان برای ریلزهای شما به دنبال کنندگان اینستاگرام شما این حس را نیز می‌دهد که شما چه نوع محتوایی را اعم از نکات مفید، چشم اندازهای الهام بخش، فرهنگ، محصولات و خدمات شرکت و… را ارائه می‌کنید.

چرا ریلز برای خیلی از کشورها فعال نیست؟

ریلز اینستاگرام، در به چالش کشیدن تیک تاک در محتوای خلاقانه، از امروز در سطح جهانی راه اندازی می‌شود. همانطور که TechCrunch قبلاً گزارش کرده بود، این ویژگی در حال حاضر در 50 کشور از جمله ایالات متحده در دسترس است. این گسترش نشان می‌دهد که ریلز اکنون در بازارهای کلیدی بین المللی مانند هند، برزیل، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ژاپن، استرالیا، اسپانیا، مکزیک، آرژانتین و چندین بازار دیگر در دسترس خواهد بود. از آنجا که ویژگی ریلز در اینستاگرام هنوز در بسیاری از کشورها در دسترس نیست، اما شم می‌توانید با ترفندهای ارائه شده، به راحتی از سایر رقبای خود پیشی بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا