اقتصادیکسب و کار ایرانی

کتاب طراحی گرافیک برای تبلیغات

مروری بر خدمات طراحی گرافیک

1- طراحی لوگو ، نام تجاری و لوگوتایپ : برندسازی در دنیای امروز و بیزینس های کوچک و استارت اپ ها نقش مهمی ایفا میکند، یکی از راه های برند سازی طراحی لوگو است و شما به عنوان یک گرافیست وظیفه طراحی آن را به عهده خواهید داشت که باید همانند نمونه های زیر خلاقانه باشد :

2- طراحی ست اداری: ارگان ها و شرکت ها همواره اقلامی نظیر کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه و … را متمایز با شرکت خود تهیه میکنند. شما به عنوان یک گرافیست میتوانید یک پکیج کامل از این اقلام را تهیه کنید.

توی ، ایلاستریتور رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بدون هیچ کلاسی، لوگو، پوستر و طرح های خفن دیگه رو بزن، ملتو انگشت به دهان کن و اصلا حسابی پول در بیار

3- طراحی بستهبندی محصولات : هنگام خرید یک کالا بسته بندی اهمیت زیادی خواهد داشت، اهمیت این موضوع در کالاهای صادراتی دوچندان است. شما میتوانید به عنوان یک گرافیست طراحی بسته بندی را انجام دهید.

4- سایر طراحی ها: طراحی پوستر، بنرهای تبلیغاتی مکتوب و مجازی، طراحی سایت، ظاهر اپلیکیشن و برنامه ها، طراحی بیلبورد، طراحی کمپین تبلیغاتی، طراحی هویت بصری، طراحی کاراکتر و تصویرسازی و … از جمله دیگر مواردی است که به عنوان خدمات طراحی گرافیک شناخته شده و نیاز طیف گسترده ای از مشتریان اعم از کسب و کارها، ادارات، مدارس، مساجد، شخصیت ها و … را پوشش می دهد.

رشته گرافیک در دانشگاه

رشته گرافیک یکی از رشته هایی است که آموزش های آن از دوره دبیرستان و هنرستان آغاز میشود و در دانشگاه میتوان زیر شاخه های آن را دنبال کرد. شما در دانشگاه و هنرستان اصول طراحی، اصول رنگ ها و داشتن خلاقیت را فراخواهید گرفت. بعد از گذراندن دورۀ گرافیک در دانشگاه، می توانید مهارت هایی از جمله عکاسی، طراحی و رنگ ­شناسی، صفحه آرایی، حروف چینی، طراحی پوستر، لوگو ، خوشنویسی و … را فرا بگیرید.

یادگیری گرافیک در دوره های خصوصی

امروزه علاقه مندان زیادی جذب این رشته شده اند، آموزشگاه های خصوصی زیادی دوره های گرافیک را به صورت خصوصی برگزار میکنند و همانند دانشگاه شما را برای ورود به بازار کار آماده خواهند کرد. معمولا در این آموزشگاه ها در مدت زمان کمتر تمامی اصول گرافیک به شما آموزش داده خواهد شد و مدرک آن ها نیز ارزشمند خواهد بود. طرحیسا نیز دوره های خودآموز و انلاین طراحی گرفیک را ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما تماس بگیرید.

یادگیری گرافیک به صورت خودآموز

شما میتوانید با مطالعه کتاب ها، مقالات معتبر و به روز و مشاهده ویدیوهای آموزشی طراحی گرافیک را در خانه یاد بگیرید. اما لازم است تا در کنار این موارد آموزشهای تخصصی را نیز دنبال کنید تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.

نرم افزارهایی که یک گرافیست باید بلد باشد

1- ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator)

این نرم افزار کاربردی بیش از هر چیز برای ادیت تصاویر وکتور به کار می‌رود و با استفاده از آن می‌توان انواع تصاویر هنری، آیکون، پوستر، بیزنس کارت یا تصاویر بیلبورد را طراحی کرد.

مزایای نرم افزار ایلوستریتور

  • امکان تبدیل تصاویر پیکسلی به وکتور
  • طراحی تصاویر دوبعدی و سه بعدی
  • حفظ کیفیت تصاویر در سایزهای مختلف
  • به خاطر برداری بودن برای طراحی لوگو و کاراکتر مناسب است.
  • امکان ایجاد چندین صفحه به‌صورت هم‌زمان

معایب ایلوستریتور

  • عدم پشتیبانی از طرح‌های انیمیشنی
  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی

2- برنامه ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

فتوشاپ یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای طراحی به شمار می‌رود و توسط میلیون‌ها طراح گرافیک در دنیا برای طراحی بنر، پوسترهای تبلیغاتی و هنری، طراحی وب‌سایت یا لوگو و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای فتوشاپ

  • محیط کاربرپسند
  • امکان طراحی سه بعدی
  • ویرایش ویدیو و ساخت انیمیشن
  • نسخه‌ موبایل نرم افزار (با امکانات کمتر)

معایب فتوشاپ

  • سنگین بودن برنامه اشغال فضای نسبتاً زیاد در حافظه و رم
  • به دلیل پیکسلی بودن برای طراحی لوگو و کاراکتر و … چندان مناسب نیست.

3- نرم افزار ادوبی ایندیزاین (Adobe InDesign)

کاربرد اصلی این برنامه در صنعت چاپ و انتشارات است؛ چون طراحان با استفاده از این نرم افزار می‌توانند به راحتی مجلات، کتاب، کاتالوگ، پوستر، بروشور و نسخه‌های پی‌دی‌اف را طراحی کنند.

مزایا ایندیزاین

  • روند یادگیری نسبتاً کوتاه
  • کاربرد گسترده در صنعت چاپ و صفحه‌آرایی
  • افکت‌های متنوع و زیبا
  • روند ساده ترکیب متن و تصاویر گرافیکی
  • امکان ایجاد کتاب‌های الکترونیکی

معایب ایندیزاین

  • ابزارهای محدود برای خلق تصاویر گرافیکی
  • ابزارهای طراحی نه چندان پیچیده و حرفه‌ای
  • محدودیت در ادیت و ویرایش عکس و تصویر

4- نرم افزار کورل دراو (CorelDRAW)

گرافیست‌ها با استفاده از برنامه کورل می‌توانند تصاویر وکتور هنری و خلاقانه‌ای طراحی کنند؛ هرچند امکان استفاده از گرافیک‌های برداری و پیکسلی در این برنامه هم وجود دارد.

مزایای کورل

  • روند یادگیری سریع
  • پشتیبانی از فونت‌های فارسی
  • پشتیبانی از گرافیک برداری و وکتور
  • پشتیبانی از انواع فرمت‌های تصویر

5- نرم افزار طراحی گیمپ (GIMP)

این نرم‌افزار یک برنامه متن باز (Open-source) است که امکان تغییر در سورس کد و اعمال آن بر برنامه را به شما می‌دهد. برنامه‌های جانبی و پلاگین‌های ۳ بعدی متعددی در نرم افزار گیمپ قابل استفاده هستند که به خلق و طراحی تصاویر بهتر و حرفه‌ای تر کمک می‌کنند.

مزایای گیمپ

  • رایگان بودن
  • امکان دانلود ساده و در دسترس
  • امکان یادگیری سریع و آسان

معایب گیمپ

  • امکانات و گزینه‌های ویرایش محدودتر

دربارهٔ طراحی گرافیک

دنیس.ا. داندیس در کتاب مبادی چنین می‌نویسد:

طراحی گرافیک به صورتی که ما امروز می‌شناسیم، تا زمان یعنی وجود نداشت. در این زمان پیشرفت فنون چاپ و کاغذسازی امکان استفاده از تزئینات و تصاویر بدیع همراه با متن نوشته شده به وجود آمد و نقاشان و هنرمندان گرافیک توانستند نتایج درخشانی در کار خود حاصل کنند… برای حل یک مسئله گرافیک، در طراحی بیش از یک راه مناسب وجود دارد و از این رو طراح نیز باید با به کار گرفتن عناصر بصری به شیوه‌های مختلف سعی می‌کند برای یک موضوع بیش از یک طرح مناسب بیابد.

الیزابت رسنیک، مدرس و محقق در زمینه گرافیک دیزاین یا طراحی گرافیک می‌گوید:

یک مسئله حل کن خلاق است که آموخته‌است: اول بفهمد، سپس نقشه کار را بکشد، آنگاه دیزاینی را اجرا کند که یک پیام خاص را با راه و روش تصویری و تخیلی برای مخاطبینی معین جهت ارتباط بیان کند. یک ارتباط تصویری به طراح گرافیکی نیازمند است که بتواند مطلع کند و مخاطبین خود را جذب کند. برای این منظور گرافیک دیزاین یا طراح گرافیک ایده و فکری را پرورش می‌دهد که بتواند با فرم‌های تصویری، محتوا را بیان کند. ایده و فکر در جریان عمل دیزاین تولید می‌شود، که طی آن گرافیک دیزاین تحقیق می‌کند، مرتب می‌کند، و اطلاعات را تفسیر می‌کند، هدف را معین، ایده‌ها را ابداع و یک شکل و شمایل تصویری جدید را خلق می‌کند.

طراحی گرافیک اصطلاحی عام برای حرفه‌ای متشکل از طراحی حروف، تصویرسازی، عکاسی و چاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش است. این اصطلاح را نخستین بار در سال ۱۹۲۲ به کار برد، با این حال فقط از به بعد بود که کاربرد آن فراگیر و رایج‌شد.

طراحی گرافیک حوزه‌ای در هنرهای بصری، که اساساً طراحی مواد چاپ شدنی (تصاویر، نقوش و نوشته‌ها) را در برمی‌گیرد. امروزه، طراحی گرافیک در سینما و نیز کاربرد دارد. صفحه‌آرایی، تصویرسازی، طراحی نوشته‌ها و حروف، طراحی برای انتشارات و تبلیغات، و طراحی برای بسته‌بندی کالا، از زمینه‌های اصلی فعالیت طراح گرافیک محسوب می‌شوند. سابقه این فعالیت‌ها به کارهای ، و مدرسه هنری بازمی‌گردد.

طراحی گرافیک دربرگیرنده نوعی زبان است با دستور زبانی نامعین و با الفبایی پیوسته در حال گسترش؛ ماهیت نامشخص قوانین آن بدان مفهوم است که فقط می‌توان آن‌ها را مطالعه کرد نه آموخت. زمانی یک اثر گرافیکی به درستی درک می‌شود که بتوان زبان آن را فهمید. طراحی گرافیک عبارت از انتقال تصویری یک مفهوم، پیام یا اطلاعات به مخاطبی خاص است. طراحی گرافیک از درک و بررسی اطلاعات و پیام آغاز می‌شود، سپس به بررسی مخاطب پیام و اطلاعات می‌پردازد، و دست آخر راه حلی تصویری برای ارائه پیام می‌یابد.

امروز طراحان گرافیک با بنگاه‌ها و آتلیه‌ها همکاری دارند و نه فقط تبلیغات و آگهی‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هایی را که این آگهی‌ها در آن چاپ می‌شود طراحی می‌کنند. به علاوه طراحی مستقل به بخشی از گروه مرتبط با بدل شد. طراح گرافیک (به صورت منفرد یا در جایگاه مدیر هنری) با مشاوره متخصصان، هنرمندان و هنروران سایر هنرها و صنایع مرتبط به خلق اثری می‌پردازد که از ماهوی شکل جدیدی از جلوه‌های دیداری یا حتی شنیداری (گاه تلفیقی از هر دو) را به نمایش می‌گذارد. طراحی گرافیک از هنرهای دیگر در فرایند آفرینندگی و تولید مدد می‌گیرد. این تعامل و تبادل چند سویه بین هنرهایی چون سینما، نقاشی، عکاسی، معماری و… حتی موسیقی و طراحی گرافیک برقرار است.

باید دانست که طراحی گرافیک (اعم از اینکه سیر آفرینندگی در آن توسط ابزار مکانیکی و دستی یا امکانات پیشرفته کامپیوتری صورت گرفته باشد) تا چه اندازه وابسته به ابزار (فیزیکی یا مجازی) و از آن مهم‌تر وابسته به مهارت و چیره‌دستی آفریننده یا هنرمند است. هنر طراحی گرافیک هم به خودی خود و در شکلی مستقل به فردیت هنرمند اتکا دارد و واجد جلوه‌های خلاقانه تراوشات ذهن اوست و هم می‌تواند حاصل کاری گروهی و مدیریت شده‌باشد.

حضور طراحی گرافیک در تبلیغات (تجاری، فرهنگی و…) به قدری چشمگیر و اثربخش است که همواره از گرافیک به عنوان نخستین جلوه‌گاه عناصر دیداری در تبلیغات یاد می‌شود. فرایند تبلیغات به روش‌های مختلف هدف‌گذاری و اجرا می‌شود. بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و آیینی… در شکل‌گیری ساختار و تعیین محتوا و دستیابی به اهداف نهایی یک بسته تبلیغاتی مؤثر هستند.

غیر از آن، شاخص‌های مهمی چون تحلیل مخاطبان از لحاظ گروه‌های سنی، جنسیتی، سطح تحصیلات و… نیز مؤلفه مؤثری به حساب می‌آید. نقش اصلی طراحی گرافیک در فرایند تبلیغاتی، ترجمه تصویری مستقیم یا غیرمستقیم مفاهیمی است که در بسته تبلیغاتی برای معرفی کالا و خدمات، زمینه‌سازی برای فروش یا توسعه بازار، مبادلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یا به عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه، در قالب شناسه‌های دیداری و گرافیکی (ایستا و پویا) ارائه می‌شوند.

هنر گرافیک نوین شاخه‌های متعدد و متنوعی دارد. از یک طرف به عرصه تبلیغات فرهنگی و تجاری و از سوی دیگر در سینما و تلویزیون کاربرد دارد. این هنر با معماری و موضوعات ارتباط محیطی نظیر علائم و کمک به زیباسازی فضاهای شهری نیز ورود پیدا کرده و از دیگر سو مواردی چون طراحی و ، طراحی کاشی، کاغذهای بسته‌بندی، ، پارچه و… را نیز شامل می‌گردد. به‌طور کلی سبب شده که هنر گرافیک علاوه (فرم) و رنگ به عناصر دیگری چون حجم و نور روی آورد و نیز از «حرکت» به عنوان عامل مؤثری برای انتقال مفاهیم بصری سود جوید.

در حالی که طراحی گرافیک به عنوان یک رشته نسبتاً جدید، برای اولین بار توسط در سال ۱۹۲۲ ابداع شد، فعالیت‌های مانند طراحی گرافیک به گستردگی تاریخ بشریت است: از غار ، تا تا دستخطی از ، تا نئون‌های خیره‌کننده از . در در این هر دو تاریخچه طولانی و انفجارِ اخیر ارتباط بصری در و بیست و یکم، گاهی اوقات تمایز و هم‌پوشانی به‌طور نامشخصی از هنر ، طراحی گرافیک و وجود دارد.

گذشته از این، آن‌ها در بسیاری از همین عناصر، نظریه‌ها، اصول، شیوه‌ها و زبان را مشترکند، و گاهی مشتریان تجاری و حامیان مشترکی نیز دارند. در هنر تبلیغات هدف نهایی فروش کالاها و خدمات است. در طراحی گرافیک، «اساس این است که به منظور ارائه اطلاعات، فرم به ایده‌ها، و احساس بیان به شیء تبدیل شود که قابل تجربهٔ انسانی است.»

در طول (۶۱۸–۹۰۷) بین سدهٔ هفتم و نهم میلادی، توده‌های چوبی به منظور چاپ بر روی پارچه و بعدها برای تکثیر متون قطع شدند. بودایی‌ها در سال ۸۶۸ از اولین کتاب‌های چاپی مشهور بود. در آغاز سده یازدهم، طومارها و کتاب‌ها با استفاده از حروف چاپی متحرک تولید شد و به‌طور گسترده‌ای در دوران (۹۶۰–۱۲۷۹) در دسترس قرار گرفت. در حدود ۱۴۵۰، به‌طور گسترده‌ای در اروپا کتاب‌های در دسترس همگان تولید کرد. طرح ساختن و صفحه‌آرایی کتاب را به وجود آورد که بنیان انتشار کتاب را در غرب شکل داد. این دوره از طراحی گرافیک به نام یا سبک قدیمی نامگذاری شده‌است.

ظهور طراحی صنعتی

در اواخر قرن ۱۹ در ، به ویژه در ، حرکتی آغاز شد تا طراحی گرافیک را از هنرهای زیبا جدا کند. در سال ۱۸۴۹ در ، یکی از نیروهای اصلی در آموزش طراحی شد، و در کتاب «ژورنال طراحی و تولیدکنندگان» دولت را از اهمیت طراحی مطلع ساخت. او مراسمی به عنوان نمایشگاه بزرگ برای جشن تکنولوژی صنعتی جدید و طراحی مربوط به دوره را ترتیب داد.

از سال ۱۸۹۱ تا ۱۸۹۶ کتاب‌هایی با مشخصات مهمی از طراحی گرافیکی که جنبشی از و هنری بود چاپ کرد و هم‌چنین تجارت پرسودی از فروش کتاب‌های بزرگی از ادبیات تزکیه به ثروتمندان، صورت گرفت. (بنیانگذار نشر ) ثابت کرد که بازار کارهای طراحی گرافیکی در موقعیت خوبی قرار دارد و در جداسازی طراحی از هنرهای زیبا و دیگر کارهای هنری، پیش‌قدم شد. کارهای ویلیام موریس هم‌زمان با حرکت نشر خصوصی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در «» با مسوولیت توسعه در طراحی گرافیکی قرن بیستم، تأثیر عمومی گذاشت.

نام «طراحی گرافیک» برای اولین بار در سال ۱۹۲۲ در مقاله «نوع جدید چاپ خواستار طراحی جدید» توسط ویلیام ادیسون دیگینز، یک طراح کتاب آمریکایی در اوایل ظاهرشد. طراحی گرافیک که در سال ۱۹۲۷ منتشر شده‌است، به عنوان اولین کتابی که در عنوان آن از «طراحی گرافیک» استفاده شده، در نظر گرفته شده‌است. نشانه‌های نمونه‌ای نمونه طراحی کلاسیک در است و با استفاده از حروف طراحی شده توسط در سال ۱۹۱۶ طراحی شده‌است.

در دهه ۱۹۲۰، در تولید فکری در حوزه‌های مختلف تولید به کار گرفته شد. این جنبش قائل به این بودند که در بی‌فایده بوده و به این ترتیب به سوی ایجاد اشیایی برای مقاصد انتفاعی حرکت کرد. آن‌ها ساختمان، مجموعه تئاتر، پوستر، پارچه، پوشاک، مبلمان، آرم، منوها، و… طراحی کردند. اصول مدرن را در کتاب ۱۹۲۸ خود، با عنوان تایپوگرافی مدرن تدوین کرد. او بعدها فلسفه‌ای را که در این کتاب به عنوان فاشیستی بودن حمایت می‌کرد رد کرد، اما آنچه باقی ماند بسیار تأثیرگذار بود.[] چولداری، طراحان حروف مانند و و تا حد زیادی تحت تأثیر طراحی گرافیکی بودند که ما امروز می‌شناسیم. آن‌ها در روش‌های تولید[] و دستگاه‌های سبک مورد استفاده در سراسر قرن بیستم پیشگام شدند.

زنی پیشگام در قرن بیستم (۱۹۰۸-۱۹۹۱) بود که پا به حرفه‌ای طراحی گرافیک گذاشت که در زمان خود، مردانه تلقی می‌شد، حرفه‌ای که مانند بسیاری دیگر، مردان اولویت اول انتخاب بودند، ولی او سدها را شکست، ایده‌هایی نو آورد و از این‌که آن‌‌ها را تحقق می‌بخشید هراسی نداشت. او نخستین مدیر هنری‌ بود که اقدام به انتخاب هنرمندان کرد، کاری که تا قبل از آن معمول نبود. و بن‌شان ازجمله کسانی بودند که زیر نظر او شروع به تصویرسازی‌های داستا‌نی کردند.

در سال‌های بعد دیده شد که طراحی گرافیک به سبک جدید، مورد پذیرش گسترده و کاربردی قرار گرفت. اقتصاد پررونقِ بعد از نیاز بیشتری برای طراحی گرافیک، عمدتاً تبلیغات و بسته‌بندی ایجاد کرد. مهاجرت مدرسه طراحی باوهاوس به در سال ۱۹۳۷ «» را به آمریکا به ارمغان آورد؛ جرقه آتشی وحشی از معماری و طراحی مدرن. نام‌های قابل توجه در طراحی مدرن اواسط قرن شامل ، طراح حروف دانشگاه علوم و فروتیگر که از اواخر دهه ۱۹۳۰ تا زمان مرگ خود در سال ۱۹۹۶، اصول باوهاوس را گرفت و آن‌ها را برای تبلیغات محبوب و طراحی آرم به کار برد، به ایجاد یک رویکرد منحصر به فرد آمریکایی به مینیمالیسم اروپایی کمک کرد در حالی که یکی از پیشگامان اصلی زیرمجموعه‌ای از طراحی گرافیکی با عنوان است؛ و ، که پوستر را به شیوه‌ای مثال زدنی در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰ طراحی می‌کرد.

رشد صنعت طراحی گرافیک حرفه‌ای به صورت موازی با رشد مصرف‌گرایی افزایش یافته‌است. این موضوع سبب برخی نگرانی‌ها و انتقادات مطرح شده، به ویژه از درون جامعه طراحی گرافیک با عنوان بیانیه شد. برای اولین بار توسط در سال ۱۹۶۴ راه‌اندازی شد، و سپس در سال ۱۹۹۹ با عنوان مانیفست ۲۰۰۰ در مجله مهاجر شماره ۵۱ بازنشر شد. «

ما یک انقلاب بزرگ در جهت مفیدتر بودن طراحی گرافیک انجام دادیم، که باعث پایان پذیرفتن ارتباطات دموکراتیک شده. یک جهش فکری به دور از بازاریابی محصول و به سمت اکتشاف و تولیدات جدید؛ که آن را باید گسترش داد و باید آن را توسط سایر دیدگاه‌ها تا حدودی، از طریق زبان بصری و منابع طراحی به چالش کشاند؛» هر دوی این برداشت‌ها رأی طراحان حرفه‌ای و متفکران رو به خودش جلب کرد، در سال ۲۰۰۰ بیانیه‌ای نیز در Adbusters به‌طور ویژه منتشر شد که به خاطر انتقادات عمیقش به فرهنگ بصری شناخته می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا