ساخت لوکیشن در گوگل مپ چگونه است؟
آموزش رایگان ثبت مکان در نقشه گوگل
ثبت کسب و کار در گوگل و ثبت مکان در گوگل مپ یا Add place این امکان را فراهم می کند تا بصورت رایگان و حتی بدون داشتن سایت به همراه اطلاعات مفیدی از کسب و کارتان در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داشته باشید.
گوگل به منظور توسعه و رونق کسب و کارهای مختلف در سراسر دنیا ابزارها و امکانات قابل توجهی در اختیار کاربران قرار داده است. بسیاری از کسب و کارها از این ابزارها به شکل های بهینه ای در جهت بهبود کسب و کارهای مختلف استفاده می کنند. یکی از مطرح ترین خدمات موجود که گوگل به کاربران ارائه کرده ثبت مکان در گوگل مپ است.
راه اصولی برای ثبت موقعیت و اطلاعات کسب و کارها استفاده از سرویس Google My Business است اما با توجه به اینکه این سرویس نیز مانند بسیاری از خدمات گوگل برای کاربران ایرانی تحریم و قابل استفاده نیست، بنابراین سرویس Google Map به عنوان راه حل جایگزین معرفی شده است.
مزایای ثبت آدرس در گوگل مپ
شاید جالب به نظر برسد که در زمانیکه به دنبال یک فروشگاه یا سرویس در گوگل هستید، اگر موقعیت مکانی شما از طریق GPS گوشی هوشمند یا IP رایانه شما برای گوگل قابل تشخیص باشد، نتایج حاصل شده به طرز عجیبی نزدیکترین فروشگاه هایی هستند که به لحاظ جغرافیایی با موقعیت مکانی شما فاصله کمی داشته باشند و به نوعی نزدیکترین فروشگاه ها به شما نمایش داده می شوند.
اضافه کردن مکان به گوگل ، این امکان را به شما میدهد که اگر نام شرکت، فروشگاه یا مغازه شما و همچنین خدمات شما در گوگل جستجو شود، در سمت راست نتایج جستجو، نقشه گوگل به همراه اطلاعات کسب و کار شما برای فرد جستجوگر به نمایش در آید. علاوه بر این آدرس شما در اپلیکیشن و سایت Google Maps نیز به کاربران نمایش داده می شود.
این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:
- نام محل یا کسب و کار
- عکس های فضای بیرونی و داخلی
- آدرس سایت و شماره تلفن
- ساعت کاری
- راه های دسترسی و مسیر یابی
- نمایش لوکیشن روی نقشه
- عکس های 360 درجه گوگل
- کامنت و نظرات مردم در مورد این محل
با توجه به الگوریتم جدید گوگل به نام الگوریتم کبوتر ، نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی یکسان در موقعیت های جغرافیایی متفاوت با هدف نمایش نزدیکترین کسب و کار به کاربر متفاوت خواهد بود. بنابراین با اضافه کردن مکان به گوگل مپ اعتبار شما در اینترنت افزایش خواهد یافت و در صورت داشتن وب سایت سبب بهبود سئو و رتبه سایت نیز خواهد شد.
چرا ثبت مکان در گوگل مپ برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
گوگل راهحلهای مختلفی مانند تبلیغات در گوگل، ثبت مکان در گوگل مپ و … را برای رشد و دیده شدن در اختیار کسب و کارها قرار داده است. به طور مثال با ثبت کسب و کار در نقشه اسنپ و تبلیغات در گوگل به راحتی میتوانید در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید. همانطور که پیشتر هم گفتیم، ثبت مکان در گوگل مپ یا Add place این امکان را فراهم میکند تا اطلاعات مفیدی از کسب و کارتان در صفحه اول نتایج گوگل به نمایش بگذارید.
گوگل مپ در سال ۲۰۲۱، ۱۶ ساله شد! گوگل مپ در طول این سالها از یک نقشه مجازی ساده به پلتفرمی برای جستجوی کسبوکارها، مسیریابی دقیق و کشف مکانهای جدید تبدیل شده است. در واقع، گوگل مپ تنها یک نقشه نیست، بلکه پلتفرمی برای کشف است.
گوگل مپ در یکی از بهروزرسانیهای سال 2020، تب کاوش (Explore) را اضافه کرد که امکان جستجو سریع و آسان مشاغل و خدمات در اطراف موقعیت مکانی کاربران را فراهم میکند و اطلاعات مفیدی مانند رتبهبندی، نظرات یا تصاویر در رابطه با مکان مورد نظر را میتوانند مشاهده کنند. همچنین تب اکسپلور به کاربران اجازه میدهد تا اماکن مختلف و جدید را، چه در نزدیکی و چه در موقعیتهای مکانی دور و تنها در یک پلتفرم، کشف کنند.
گوگل مپ نه تنها ابزاری برای مسیریابی از نقطه A به نقطه B است، بلکه کاربر را در مورد اینکه نقطه B چگونه مکانی خواهد بود، به طور دقیق آگاه میکند. هر سال شاهد آن هستیم که نقشه گوگل، نقش خود را به عنوان یک ابزار همهکاره برای جستجو، مقایسه و ارزیابی کسب و کارها در جهت تصمیمگیری آگاهانه و عملی گسترش میدهد.
ثبت مکان در گوگل مپ؛ راهنمای جامع افزودن آدرس کسبوکارها در گوگل
این روزها مردم برای پیدا کردن هر آدرسی که به آن نیاز دارند -و از جمله آدرس کسبوکارهای مورد نیازشان- از نرم افزارهای مکانیاب استفاده میکنند. از پمپ بنزین گرفته تا خوار و بار فروشی، مکانیکی، باشگاه ورزشی، لوازم رایانه و هر فروشگاه و مرکز خدماتی که فکرش را بکنید را به راحتی میتوانیم از طریق این برنامهها پیدا کنیم و لذا امروزه به ندرت کسی را میبینیم که از دیگران آدرس بپرسد.
طبیعتاً بر هیچکس پوشیده نیست که در حال حاضر گوگل مپ یکی از قویترینها و حتی شاید قویترین نرم افزار و سیستم جیپیاس است که به رایگان در دسترس عموم مردم قرار دارد؛ لذا ثبت مکان در گوگل مپ به این معنی است که هر زمان که یک مشتری نیازمند به محصولات یا خدماتی که عرضه میکنید، از طریق این برنامه کاربردی یا به وسیله جستجوی گوگل محصولات یا خدمات مشابه شما را جستجو میکند، به عنوان یک گزینه در برابر وی قرار خواهید گرفت. در این حالت تمام کاری که آن مشتری آماده باید انجام بدهد چند لمس است تا به محل دریافت محصول یا سرویس مورد نظر برسد و به مشتری بالفعل شما تبدیل شود.
اما تصور کنید که اگر موقعیت کسبوکار شما در گوگل مپ ثبت نشده باشد چه میشود؟ در اینصورت هیچکس به جز همان افرادی که با شما یا محلهای که در آن فعالیت میکنید آشنایی دارند از وجود آن اطلاعی نخواهند داشت و حتی چهبسا بسیاری از مشتریان بالقوهای که در همان اطراف شما سکونت دارند را نیز از دست بدهید.
درعینحال اگر نام و نشانی از کسبوکار شما در گوگل مپ نیست جای نگرانی خاصی وجود ندارد؛ چرا که ثبت مکانهای ثبت نشده در این سیستم کار دشواری نیست. در این مطلب به معرفی توبانک و مراحل ثبت مشخصات آدرسهایی که در گوگل مپ وجود ندارند را به صورت گام به گام در هر دو محیط اپ موبایل و مرورگر رایانه توضیح خواهیم داد. در این مطلب به معرفی توبانک و نحوه ثبت نام و افتتاح حساب در توبانک به صورت گام به گام پرداخت شده است که شما می توانید تنها با ثبت نام و افتتاح حساب در بانک، 250000 تومان پاداش نقدی دریافت کنید.
ثبت مکان در گوگل مپ از طریق موبایل
چه از اندروید استفاده میکنید یا از سیستم عامل iOS اپل، در هر صورت با استفاده از اپ گوگل مپ که به رایگان برای هر دوی این پلتفرمها منتشر شده میتوانید مراحل زیر را دنبال کرده و آدرس مکان مورد نظرتان را به نقشههای گوگل اضافه کنید. دقت داشته باشید که تصاویر این راهنما از محیط iOS گرفته شده و لذا شاید چیزی که در اندروید مشاهده میکنید اندکی با این تصاویر متفاوت باشد.
1. برنامه گوگل مپ را در موبایل یا تبلت خود باز کنید
اپ گوگل مپ به صورت پیش فرض تقریباً در همه گوشیهای اندرویدی وجود دارد. در صورتی که این برنامه را در گوشی خود پیدا نمیکنید باید آن را از پلی استور گوگل یا اپ استور اپل نصب کنید. پس از نصب برنامه، آیکن آن را لمس کنید تا وارد محیط نقشههای گوگل شوید. چنانچه قبلاً وارد حساب گوگلیتان نشدهاید در این مرحله باید با درج آدرس جیمیل و رمز عبور خود به سیستم وارد شوید.
2. علامت منو را لمس کنید
علامتی که در گوشه بالایی سمت چپ صفحه قرار دارد و شبیه به سه خط موازی افقی است را لمس کنید. با لمس علامت مزبور، یک منو ظاهر میشود.
3. گزینه Add a missing place را لمس کنید
تقریباً در انتهای منویی که ظاهر شده، گزینهای تحت عنوان Add a missing place وجود دارد. با لمس آن وارد صفحهای با نام Add a place میشوید که مخصوص درج اطلاعات موقعیت جدیدی است که میخواهید به گوگل مپ اضافه کنید.
4. نام مکان مورد نظر را وارد کنید
فیلدی که در بالای صفحه با عنوان Name مشخص شده را لمس کرده و سپس نام کسبوکار خود را در آن وارد کنید. عنوان مورد نظر را به طور صحیح و با دقت وارد نموده و از عناوین طولانی استفاده نکنید.
5. نوع کسبوکار خود را انتخاب کنید
فیلد Category را لمس کرده و سپس دسته بندی متناسب با نوع فعالیتتان را انتخاب کنید. دقت کنید که نوع کسبوکار باید به انگلیسی مشخص شود و امکان جستجو نیز در این فیلد تعبیه شده است. به عنوان مثال، با درج چند حرف اول کلمه Computer تمامی عناوین مرتبط با رایانه نمایش داده میشوند.
6. آدرس کسبوکارتان را وارد کنید
قسمتی که با عنوان Location یا Address مشخص شده را لمس کرده و آدرس موقعیت مورد نظر را وارد کنید. همینطور که اطلاعات آدرس را درج میکنید پیشنهادهایی برای درج قالب استاندارد آدرس به شما داده میشود که با انتخاب هر یک از آنها، یک پیش نمایش که در زیر کادر آدرس قرار دارد تصویر موقعیت جدید را نمایش خواهد داد. بهعلاوه، میتوانید با لمس همین پیش نمایش (در حالتی که کادر آدرس خالی باشد با عنوان Update location on map مشاهده میشود) دقیقاً محل مورد نظر را در نقشه گوگل مشخص کنید تا آدرس متناسب با آن به طور خودکار در قسمت آدرس ثبت شود.
7. اطلاعات اضافی را وارد کنید
درج عنوان، نوع و موقعیت محل مورد نظر برای ثبت آن در گوگل مپ ضروری است؛ اما اطلاعات دیگری را هم میتوانید در این قسمت وارد کنید که وجود آنها بهخصوص برای کسبوکارها خالی از فایده نخواهد بود:
- شماره تلفن: کادری که عبارت phone number در آن درج شده را لمس کرده و شماره تلفن کسبوکار خود را وارد کنید.
- آدرس وبسایت: کادری که در آن کلمه website نوشته شده را لمس کرده و آدرس وبسایت کسبوکار خود را وارد کنید.
- زمان فعالیت: با لمس کادر Hours وارد بخش تعیین ساعات و روزهای فعالیت کسبوکار خود میشوید. در این قسمت روزهای مختلف هفته را مشاهده میکنید که با لمس کادر کنار هر کدام از آنها میتوانید ساعت آغاز به کار و تعطیلی کسبوکارتان را درج کنید. در صورتی که کسبوکار شما شبانه روزی است باید کادر کنار عبارت Open 24 hours را فعال کنید.
- تاریخ افتتاح کسبوکار: چنانچه کارتان را قبلاً شروع کردهاید گزینه Already open را انتخاب کنید. در غیر اینصورت با حذف تیک کنار عبارت I don’t know میتوانید ماه آغاز فعالیتتان را مشخص کنید. برای تعیین روز افتتاحیه گزینه Add the specific day را نیز انتخاب کنید.
- عکس: از طریق دکمهای که با عنوان Add a photo مشخص شده میتوانید تصاویری را از ورودی فروشگاه، منو یا هر مورد مرتبط و متناسب دیگری در گوگل مپ ثبت کنید. ترجیحاً در این قسمت از عکس و تصاویری استفاده کنید که برای کاربری که به دنبال شماست سودمند خواهد بود. معمولاً با ارسال آیتمهای گرافیکی شانس خود برای پذیرش را کمتر میکنید.
8. اطلاعات ثبت شده را ارسال کنید
در پایان با لمس گزینه SEND یا علامت موشک مانندی که در بالا در قسمت سمت راست صفحه قرار دارد اطلاعات را برای ثبت در گوگل مپ به گوگل ارسال میکنید. سپس در عرض دو هفته از زمان ارسال مشخصات آدرس مورد نظر یک ایمیل دریافت خواهید کرد که پذیرش یا عدم پذیرش درخواست شما را به اطلاعتان میرساند. دقت داشته باشید که معمولاً تأیید اطلاعات در گوگل مپ خیلی کمتر از این طول میکشد و حتی گاهی ایمیل مربوطه را پس از گذشت 24 ساعت یا کمتر دریافت میکنید.
ثبت مکان در گوگل مپ از طریق دسکتاپ
علاوه بر امکان استفاده از اپ انحصاری گوگل، در رایانه خود نیز میتوانید از طریق یک مرورگر به نقشههای گوگل دسترسی داشته باشید و هر آدرسی که میخواهید را به این سرویس اضافه کنید. البته مراحل ثبت موقعیت در نسخه تحت وب گوگل مپ با اپ آن تفاوت چندانی ندارد؛ درعینحال در اینجا فرآیند ثبت موقعیت از طریق رایانه را نیز به صورت مرحله به مرحله توضیح میدهیم:
1. سایت گوگل مپ را باز کنید
در مرورگر خود به آدرس https://www.google.com/maps بروید. اگر وارد حساب کاربری خود در گوگل شده باشید از طریق این وبسایت میتوانید مکانهای موردنظرتان را به گوگل مپ اضافه کنید. در غیر اینصورت باید روی عبارت Sign in در سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و آدرس ایمیل گوگلی و رمز عبور خود را وارد کنید تا به سیستم وارد شوید.
2. منوی وبسایت گوگل مپ را باز کنید
با کلیک بر روی علامتی که شبیه به سه خط موازی است و در گوشه سمت چپ بالای صفحه قرار دارد منوی وبسایت گوگل مپ را باز کنید. هنگامیکه روی این علامت کلیک میکنید یک منو از سمت چپ صفحه ظاهر میشود که حاوی گزینههای مختلفی است.
3. روی گزینه Add a missing place کلیک کنید
عبارت Add a missing place تقریباً در انتهای منوی جانبی وبسایت گوگل مپ قرار دارد که با کلیک بر روی آن پنجره Add a place ظاهر میشود.
4. نام مکان مورد نظر را وارد کنید
در پنجره Add a place روی کادر متنی Name کلیک کرده و عنوان کسبوکار خود را به دقت وارد کنید.
5. نوع کسبوکارتان را مشخص کنید
روی کادری که عبارت Add a category در آن نوشته شده کلیک کرده و نوع کسبوکار خود را از منویی که ظاهر میشود انتخاب کنید. با تایپ قسمتی از عنوان انگلیسی نوع فعالیتتان میتوانید عناوین دقیقتری را انتخاب کنید.
6. موقعیت مکانی کسبوکارتان را وارد کنید
آدرس کسبوکارتان را در قسمت Location وارد کنید. دقت کنید که فرمت آدرس شما باید استاندارد باشد و لذا باید آن را از پیشنهاداتی که با ثبت آدرس ظاهر میشود انتخاب کنید تا پیش نمایشی از موقعیت آن در زیر این قسمت ظاهر شود. بهعلاوه، با کلیک بر روی دکمه Update location on map میتوانید موقعیت کسبوکار خود را دقیقاً مشخص کنید تا آدرس آن هم به طور خودکار در قسمت بالا درج شود.
7. اطلاعات اضافی مرتبط با کسبوکار خود را ثبت کنید
حالا با کلیک بر روی عبارت Add phone, hours, website, opening date and photos میتوانید اطلاعات اضافی مرتبط با کسبوکار خود را وارد کنید:
- با استفاده از قسمت Hours میتوانید ساعات و روزهای فعالیت کسبوکار خود را مشخص کنید.
- در قسمت Contact میتوانید شماره تلفن کسبوکارتان را وارد کنید.
- در بخش Website میتوانید آدرس وبسایت کسبوکار خود را درج کنید.
- در قسمت Opening date میتوانید تاریخ افتتاح کسبوکارتان را مشخص کنید.
- در بخش Add a photo میتوانید تصاویر متناسب و مرتبط با کسبوکار خود را نیز در گوگل مپ ثبت کنید.
8. اطلاعات ثبت شده را ارسال کنید
پس از ثبت همه اطلاعات با کلیک بر روی دکمه آبی رنگ Send در پایین پنجره Add a place میتوانید اطلاعاتی که وارد کردهاید را برای گوگل ارسال کنید. در صورتی که موقعیت وارد شده قبلاً ثبت نشده باشد درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همانطور که قبلاً ذکر شد، معمولاً در یک بازه زمانی دوهفتهای از طریق ایمیل در جریان پذیرش یا عدم پذیرش درخواست خود قرار خواهید گرفت.
حرف آخر
ثبت آدرس و عنوان کسبوکار در گوگل مپ در عین اینکه کار بسیار سادهای است، اما علاوه بر کمک به مشتریان هدف برای پیدا کردن آنچه که به دنبالش هستند به نوعی به کسبوکار شما نیز اعتبار بیشتری میدهد و لذا میتواند تأثیر بسیار مثبت و چشمگیری در موفقیتتان داشته باشد. بنابراین همین الآن وضعیت نمایش محل کسب خود را در گوگل مپ بررسی کنید و در صورتی که آن را پیدا نکردید به یکی از روشهای بالا نسبت به افزودن موقعیت آن به همراه اطلاعات لازم اقدام نمایید.