چرا حسابداری زبان تجارت است؟
همه ما می دانیم که یک کسب و کار موجود زنده نیست تا بتواند با سایرین و کسانی که با آن در ارتباط هستند صحبت کند. پس این مشکل چگونه حل می شود؟ افراد مرتبط با کسب و کارها برای چه چیزی با آن در ارتباط هستند و به چی نیاز دارند؟ حسابداری برای کسب وکار ها یا حسابداری ویژه کسب و کار روشی است که در آن اطلاعات مالی خود را پیگیری و رهگیری می کنند. این کار با ثبت، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات مالی یک کسب وکار به منظور پیگیری امور مالی و تصمیم گیری های تجاری بهتر انجام می شود.
حسابداری کسب وکار می تواند توسط یک نفر در کسب وکار، یک شرکت حسابداری، یا یک تیم انجام شود. حسابداران کسب وکار مسئول تجزیه و تحلیل سلامت مالی کسب وکار هستند، و کسب و کارها را از تعهدات انطباقی خود آگاه می کنند. اساسا، سه شاخه اصلی در کسب وکار وجود دارد: حسابداری، اقتصاد، و امور مالی. رشته های تجاری زیادی وجود دارند، از جمله بازاریابی، عملیات، و منابع انسانی. با این حال، اصول و اصطلاحات اصلی حسابداری، امور مالی، و اقتصاد همه تصمیمات کسب وکار، فعالیت جاری، و رویداده ای مالی یک شرکت را هدایت می کنند.
پس چرا حسابداری زبان کسب وکار نامیده می شود؟ درست مانند یک زبان جهانی، حسابداری کسب وکارها به مردم کمک می کند تا درک کنند در داخل کسب وکارشان چه می گذرد. این می تواند هم به صاحبان کسب وکار و هم به مشاوران مالی کمک کند تا تصمیم های مفیدی برای کسب وکار بگیرند.
بازار جهانی فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار از بازارهای مختلف باز کرده است. با این وجود اما بسیاری از سرمایه گذاران از تأثیرگذاری اتفاقات بازار جهانی بر امور مالی خود رنج می برند. حتی بدون حضور بازار جهانی، سرمایهگذاران محلی کسب سود از سرمایهگذاریهای خود را چالش برانگیز میدانند.
یکی از مهم ترین مسائل، فقدان دانش و مهارت لازم برای آن فعالیت ها بوده است. اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که افرادی که بدون دانش و شرکت در آموزشگاه حسابداری در اصفهان به سرمایه گذاری روی می آورند اگرچه حتی در بعضی از موارد سود های کلانی را کسب می کنند اما در اکثر موارد ضرر های زیادی را متحمل می شوند و در سرمایه گذاری خود آسیب می بینند. زیرا اکثر سرمایه گذاران نمی دانند که چگونه و چطور در یک بازر سرمایه گذاری کنند.در بیشتر موارد، آنها جنبه های مختلف یک کسب و کار را درک نمی کنند.
در مقابل، برخی از سرمایه گذاران نیز از زمانی که ماهیت فعالیت های خود را درک کرده اند، توانسته اند سود های بسیار خوبی را به دست آورند. اکثر کارشناسان معتقدند که این سرمایه گذاران که توانسته اند در سرمایه گذاری های خود موفق باشند به زبان تجارت که همان زبان حسابداری است صحبت می کنند. با این حال، ممکن است مشخص نباشد که آن زبان چیست.
ظرات مختلفی در مورد چیستی آن وجود دارد. برخی افراد بر این باورند که حسابداری زبان تجارت است. قبل از بحث در مورد نظرات آنها، بسیار مهم است که ابتدا در مورد مفهوم زبان کسب و کار که همان حسابداری می باشد بحث کنیم. جهت دانلود آموزش حسابداری رایگان pdf نیز می توانید به سایت مهارت گستر مراجعه نمایید.
زبان کسب و کار چیست؟
زبان کسب وکار عبارتی است که به ماهیت درک یک کسب وکار اشاره دارد و شامل دانش و مهارت هایی است که فرد باید برای درک چگونگی کار کردن آن ها داشته باشد. این حوزه ها شامل حسابداری، مالی و اقتصاد می شوند. در حالی که حوزه های دیگر نیز در یک کسب وکار حیاتی هستند، این سه حوزه مانند بلوک های ساختمانی هستند که برای ایجاد و ساختن هر کسب و کاری لازم است. اغلب کسب و کارها شامل دو حوزه مهم تصمیم گیری و ریسک هستند که این کسب و کارها باید این حوزه ها را به طور موثر و گاهی به طور همزمان مدیریت کنند. اغلب شرکت ها اطلاعات محدودی دارند و نمی توانند از آن برای پیش بینی اتفاقات آینده استفاده کنند. با این حال، آن ها باید تصمیمات خود را براساس منابع موجود اتخاذ کنند.
زبان کسب و کار در این شرایط به شرکت ها کمک می کند. در اغلب موارد، حسابداری، حوزه مالی و حوزه اقتصادی اطلاعات لازم را برای پشتیبانی از تصمیمات خود فراهم می کنند. حسابداری داده های تاریخی را ارائه می دهد که به عنوان پایه ای برای پیش بینی هاعمل می کند. از سوی دیگر، امور مالی با رویکردی آینده نگر به تصمیمات کمک می کند. در نهایت، اقتصاد به تجزیه و تحلیل عوامل خارجی که بر آن تصمیمات تاثیر می گذارند، کمک می کند.
شرکت ها می توانند با مدیریت اصولی و صحیح امور حسابداری، مالی و اقتصادی بتوانند اوضاع و آینده مالی کسب و کار خود را به درستی درک کنند. علاوه بر این، سرمایه گذاران می توانند از آن ها برای تحلیل سرمایه گذاری های خود نیز استفاده کنند. آن ها با هم کاری یکدیگر می توانند دیدگاه ها و نگرش هایی در مورد گذشته، آینده و ماهیت فعالیت های انجام شده توسط یک شرکت ارائه دهند.
با این حال، کاربران باید بدانند که چگونه از هر یک از این سه حوزه حسابداری، مالی و اقتصادی به طور موثر در تجزیه و تحلیل شرکت ها استفاده کنند. اگر شرکت ها یا سازمان ها این کار را نکنند، با چالش های مهمی روبرو خواهند شد. به طور کلی، زبان کسب و کار به حوزه هایی اشاره دارد که به کاربران کمک می کند تا نحوه عملکرد کسب و کار ها را درک کنند. معمولاً شامل سه رشته حسابداری، مالی و اقتصاد می شود.
در میان حوزه های مرتبط با زبان کسب و کار، حسابداری اغلب انتخاب برتر است. هر شرکتی یک عملکرد حسابداری دارد که توسط مدیریت به بررسی عملکرد واحد حسابداری پرداخته می شود. که نحوه گزارش عملیات خود را مدیریت می کند.
معمولاً خروجی عملکرد های حسابداری برای استفاده عمومی در دسترس است. بنابراین، دسترسی به آن برای همه آسان و ممکن است.
علاوه بر این، چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد که چرا حسابداری زبان کسب و کار نامیده می شود.
چرا حسابداری زبان تجارت است؟
حسابداری یک زبان جهانی از کسب وکار است زیرا می تواند برای بیان هر معامله ای که در جریان فعالیت های اقتصادی رخ می دهد، مورد استفاده قرار گیرد. با کمک اعداد، اطلاعاتی در مورد وضعیت حساب ها و در دسترس بودن وجوه در میز نقد شرکت، میزان دستمزد پرداختی، حجم فروش، وضعیت حقوق صاحبان سهام، تسویه حساب با تامین کنندگان و مشتریان، بدهی های وام ها و مالیات های پرداختی ارائه می شود.
قوانین حسابداری مدیریت، حسابداری را کنترل می کند همان گونه که دستور زبان، زبان را کنترل می کند. مرجع مدیریت، کسب وکار را با استفاده از اطلاعات حسابداری انجام می دهد و سپس نتایج را در مقابل طرف های خارجی مانند سهامداران منتشر می کند. همچنین، گزارش های حسابداری و سوابق مالی اغلب برای تشخیص رشد مالی یک شرکت استفاده می شوند. از این رو، حسابداری به عنوان زبان جهانی کسب و کار شناخته می شود.
امروزه برای یک مدیر بسیار مهم است که فرصت های آموزشی ارائه شده را از دست ندهد و نه تنها در توسعه فنی کسب وکار بلکه در آموزش متخصصان شرکت خود در زمینه حسابداری و مالیات سرمایه گذاری کند. درک نکردن این حقیقت ساده به معنای عقب افتادن در ابتدای راه در سازماندهی و انجام کسب وکار است.
در سال ۲۰۱۴، وارن بافت توصیه های ارزشمندی به یک کارآموز هفده ساله در یک شرکت سرمایه گذاری کرد. وارن بافت در توصیه هایش از حسابداری به عنوان زبان کسب وکار یاد کرد، زیرا قبل از درکاینکه حسابداری چگونه کار میکند و چگونه در آم بهتر شویم باید آن را فرا گرفت.
انسان ها افکار خود را از طریق زبان بیان می کنند، هم نوشتاری و هم گفتاری؛ به طور مشابه، بیانیه های حسابداری اطلاعات متنوعی را در مورد سازمان شرکت بیان و آشکار می کنند.
در حسابداری، تراکنش های مالی در دفتر های حساب ها ثبت می شوند و اطلاعات مالی متنوعی با آماده سازی صورت های مالی به طرف های مربوطه ارائه می شود. حسابداری تمام اطلاعات مربوط به رویداده ای تاریخی، فعالیت های جاری و چشم اندازه ای یک شرکت را فراهم می کند.
همان طور که زبان آنچه که در ذهن وجود دارد را با سازماندهی دقیق و واضح کلمات بیان می کند، حسابداری نیز همین کار را با ثبت دقیق و زیبا تمام تراکنش ها در دفتر حساب ها انجام می دهد و به تمام طرف های درگیر در مورد نتایج مالی و وضعیت مالی می گوید.
مترادف های مختلف، نمادها، خطوط و سیگنال ها می توانند در بخش حسابداری استفاده شوند، همان طور که مترادف های مختلف، نمادها، خطوط و سیگنال ها می توانند در زبان مورد استفاده قرار گیرند.
از این رو می توان گفت همان تاثیری که زبان برای ارتباط انسان ها دارد، حسابداری برای ارتباط کسب و کار ها دارد.
پیگیری و تحلیل مشکلات مالی کسب و کار
حسابداری اطلاعات متنوعی را در قالب بیانیه ها و گزارش ها به طرف های علاقه مند مانند مالک، کارمند، مدیر، سرمایه گذار، خریدار و فروشنده ارائه و منتقل می کند.
طرف های درگیر می توانند با استفاده از این حساب ها، صورت ها و گزارش ها، موفقیت خود را ارزیابی کنند. البته اگر کسی تسلط خوبی بر اصطلاحات حسابداری داشته باشد، می تواند این اطلاعات را درک کند.
حسابداری فرآیند تجزیه و تحلیل و تفسیر سوابق مالی است. این فرآیند نه تنها مستلزم نگهداری سوابق حسابداری است، بلکه شامل آماده سازی داده های مالی و اقتصادی، و همچنین اندازه گیری معاملات و سایر رویداده ای تجاری است. سودآوری و پرداخت باید در فواصل منظم اندازه گیری شوند تا یک شرکت سودآور اداره شود.
کاربران سیستم های حسابداری پس از بررسی کامل اطلاعات ارائه شده توسط سیستم ها برای عملیات های آینده تصمیم گیری می کنند. حسابداری به عنوان یک سرویس عمل می کند و در عین حال، برای منعکس کردن شرایط اقتصادی یک نهاد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اطلاعات ضروری را فراهم می کند. در نتیجه، نگهداری حساب ها هدف اولیه هیچ شخص و هیچ نهادی نمی باشد.
از سوی دیگر، هدف اصلی، تصمیم گیری براساس داده های مالی موجود در صورت های حسابداری است. در نتیجه، درک حساب ها هدف اصلی نیست؛ بلکه به دستیابی به یک هدف مشخص کمک می کند. در نتیجه، حسابداری به خودی خود یک هدف نیست.
حسابداری به عنوان یک زبان جامع کسب و کار
حسابداری، به عنوان یک زبان تجاری، اشتراکات زیادی با زبان های دیگر دارد. بیانیه های حسابداری فعالیت های تجاری متعدد یک شرکت را به زبان حسابداری گزارش می کنند، درست همانطور که رویداد های خبری به زبان های مختلف منتشر می شوند.
تعریف حسابدار : حسابدار کسی است که در امور مالی متخصص بوده و می تواند انواع گزارشات مالی مورد نیاز موسسات را تهیه کند .
تعریف حسابرسی : رسیدگی به حساب ها به منظور یافتن هرگونه تقلب یا سوء استفاده احتمالی از صورت های مالی را حسابرسی گویند.
مفاهیم اساسی و کلی حسابداری
نوع مالکیت
- خصوصی : بیش از پنجاه درصد واحد اقتصادی در اختیار بخش خصوصی است.
- دولتی : بیش از پنجاه درصد واحد اقتصادی در اختیار دولت است.
- تعاونی : برای رفع برخی نیازها ایجاد و هر کس بهاندازه سهم خود مالک نیز می باشد.
تعداد مالکین
- انفرادی
- گروهی
- هدف :
- سودآور
- غیر سودآور – غیر انتفاعی
نوع فعالیت
- خدماتی : واحد اقتصادی که درآمد و سود آنها از محل ارائه خدمات به مشتریان تامین میشود.
- بازرگانی : واحد اقتصادی که برای کسب سود و درآمد اقدام به خرید و فروش کالا بدون ایجاد تغییر و ارزش افزوده در آن می کنند.
- تولیدی : واحد اقتصادی که با خرید مواد اولیه و تبدیل آنها به کالا ،برای کسب سود و درآمد اقدام به فروش کالای تولید شده می کنند.
نهاد های صنعتی:
گروهی از واحدهای اقتصادی که فعالیت های یکسان و مشابه ای را انجام می دهند را صنعت آن فعالیت می نامند. مانند :صنعت خودروسازی، صنعت پتروشیمی و … .
رویداد مالی:
هر نوع فعالیتی که به ورود یا خروج وجه نقد منجر گردد را یک رویداد مالی می نامند. مانند پرداخت حقوق و … .
دوره مالی:برای تعیین وضعیت سود و زیان واحدهای اقتصادی و تجاری، مدت فعالیت آنها به دوره های کوتاه تقسیم می گردد که به هر یک از این دوره ها، یک دوره مالی گفته می شود. در پایان هر دوره، وضعیت مالی واحدها در گزارشات مالی ذکر می شود. لازم بذکر است به دوره های مالی یک ساله اصطلاحاً سال مالی می گویند.
مفروضات حسابداری
- فرض دوره مالی : بر طبق این فرض، نتایج واقعی عملیات یک موسسه یا واحد تجاری، فقط در پایان عملیات و بعد ازبستن سال مالی تعیین می گردد.
- فرض تفکیک شخصیت : بر طبق این فرض، هر واحد اقتصادی (اعم از اینکه دارای شخصیت حقوقی یا فاقد آن باشد) به عنوان یک واحد مستقل از مالک یا مالکان آن خواهد بود.
- فرض تداوم فعالیت : این فرض این موضوع را بیان می نماید که یک واحد اقتصادی بر اساس یک پیش بینی قبلی برای مدتی طولانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اگر این فرض حاکم نباشد، تمایز بین اقلام جاری و بلند مدت اهمیت خود را از دست خواهد داد.
- فرض تعهدی: این فرض یکی از مهمترین فرضیات حسابداری است . طبق فرض تعهدی درآمدها به محض تحقق و هزینه ها به محض تحمیل، بدون در نظر گرفتن زمان دریافت یا پرداخت وجوه نفد، شناسائی و ثبت می گردند.
- فرضاندازه گیری : بر طبق این فرض، تمام معاملات و عملیات مالی واحدهای اقتصادی باید بر حسب یک واحد مشخص (پول ) انجام و گزارش شود.
اصول حسابداری
ثبت رویدادهای حسابداری باید طبق استانداردها و اصول پذیرفته شده توسط هیات تدوین استاندارد حسابداری انجام گردد. این اصول عبارتند از:
- اصل بهای تمام شده : این اصل بیان کننده این است که رویدادهای مالی و حسابداری باید بر اساس قیمت تمام شده ثبت گردند.
- اصل تطابق هزینه ها با درآمدها: طبق این اصل هزینه های هر دوره مالی با درآمدهای همان دوره ثبت خواهد شد. این اصل بر فرآیند اندازه گیری سود تمرکز دارد .
- اصل تحقق درآمد :بر مبنای این اصل، درآمد حاصل از فروش کالا یا محصولات در زمان فروش یا تحویل کالا و درآمد حاصل از ارائه خدمات در زمان ارائه خدمات شناسائی می شوند.
- اصل افشا :بر طبق این اصل تمام واقعیت ها و رویدادهای مالی باید به صورت کامل به گونه ای که در تصمیم گیری های استفاده کنندگان خللی ایجاد نکند افشا و گزارش شود.
میثاق های حسابداری
میثاق های حسابداری کاربرد مفروضات و اصول حسابداری را در چهار چوب خاصی محدود می نمایند. این میثاق ها عبارتند از:
- میثاق فزونی منافع بر مخارج : تهیه اطلاعات حسابداری باید مقرون به صرفه بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد. مخارج تهیه این اطلاعات نباید بر منابع آن فزونی یابد تا در نهایت به سود منجرب گردد.
- میثاق اصل اهمیت : به موجب این میثاق، واحدهای اقتصادی می توانند در مواردی که نسبت به ماهیت اصلی واحد تجاری کم اهمیت تر است از روش های کم هزینه استفاده نمایند.
- میثاق اصل محافظه کاری : محافظه کاری بدین معنی است که در شرایط ابهام ، اعمال قضاوت برای انجام برآورد به نحوی صورت گیرد که درآمدها یا دارائی ها بیشتر از واقع و هزینه ها یا بدهی ها کمتر از واقع ارائه نشود.
- میثاق خصوصیات صنعت: به موجب این میثاق، با توجه به خصوصیات یک صنعت می توان اقدام به تعدیل یا اصلاح روش های حسابداری نمود و یا از روش های جدیدی استفاده کرد.البته به شرط آنکه این روش های اصلاح شده و یا جدید اطلاعات سودمندتری نسبت به روش های قبل ارائه نمایند.