عمومی

کیشیدا در مورد تنش‌های فزاینده ژئوپلیتیک در جهان هشدار داد

نخست وزیر ژاپن پیش از یک نشست سه جانبه برنامه ریزی شده در این هفته با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین بیان کرد: در حالی که ما شاهد تهاجم روسیه به اوکراین، ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و همچنین وضعیت بحرانی در شرق آسیا هستیم، همزمان با یک نقطه عطف تاریخی هم مواجهیم.

به گزارش ایرنا؛ وی در این گفت‌وگو که در اقامتگاه شخصی خود در توکیو انجام شد، خاطر نشان کرد: به همین دلیل است که ژاپن تصمیم گرفته تا به طور بنیادین قابلیت‌های دفاعی خود را تقویت کند و ما تا حد زیادی سیاست امنیتی ژاپن در این حوزه‌ها را تغییر دادیم.

کیشیدا با اشاره به افزایش چالش‌های امنیتی در جهان تاکید کرد که اتحاد ژاپن- آمریکا حتی مهم‌تر از گذشته خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد که این دیدگاه وی، حمایت دو حزبی در واشنگتن را داشته باشد.

نخست وزیر ژاپن این اظهارات را چند روز پیش از دیدار چهارشنبه خود با بایدن در واشنگتن بیان کرد، جایی که کیشیدا همچنین در جلسه مشترک کنگره سخنرانی خواهد کرد و در اولین نشست سه جانبه با سران ایالات متحده و فیلیپین شرکت خواهد کرد.

از زمان روی کار آمدن کیشیدا در سال ۲۰۲۱ یک تغییر گسترده در سیاست دفاعی ژاپن صورت گرفته و این کشور از رویکرد صلح طلبانه خود فاصله گرفته و برای افزایش هزینه‌های دفاعی به حدود ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی می‌کند.

این اقدام دولت ژاپن به ویژه در چین و دیگر مناطق آسیا که از نظامی گری توکیو در زمان جنگ جهانی دوم رنج بردند، جنجال برانگیز بوده است.

کیشیدا در خصوص این تغییر سیاست ژاپن، به محیط امنیتی پیچیده و دشوار اطراف کشورش که چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است، اشاره کرد.

وی بدون اشاره مستقیم به چین و کره‌شمالی ابراز داشت: در همسایگی ما، کشورهایی وجود دارند که در حال توسعه موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای هستند و دیگر کشورهایی که در حال تقویت قابلیت‌های دفاعی خود به شیوه‌ای مبهم هستند. همچنین، تلاش یکجانبه‌ای برای تغییر وضع موجود با زور در دریای شرقی و جنوبی چین وجود دارد.

310310

دکمه بازگشت به بالا