علم و تکنولوژی

محصولات غذایی غیرمنطبق با شاخص‌ها باید از زنجیره مصرف خارج شوند

تکنونامه/خوزستان معاون وزیر بهداشت گفت: وقتی محصولی از نظر باقی مانده سموم و آلاینده‌ها و سایر شاخص‌های مراکز آزمایشگاهی عدم انطباق دارد، محصول باید جمع‌آوری شود و یا از بین برود و یا به عنوان محصول ثانویه مصرف شود اما در حال حاضر متاسفانه این اقدام انجام نشده است.

دکتر سیدحیدر محمدی در دومین کنگره بین‌المللی بهداشت و صنایع غذایی که امروز (۳ اسفند) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دارو و درمان اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی گفته می‌شود مردم حاضر هستند از نان‌شان بگذرند اما دارو بخرند هر چند در عمل، وضعیت این گونه نیست و سازمان غذا و دارو امسال هنوز نصف بودجه خود را از سازمان برنامه و بودجه نگرفته است و با این حال در حوزه نان، چهار برابر اعتبار در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

به گزارش تکنونامه، وی ادامه داد: اقدامات زیادی برای تامین مواد غذایی از محل تسهیلات در گمرکات و استفاده از سیلوها برای واردات گندم و ذرت و سایر صنایع غذایی انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: سلامت غذا، مسئولیت مستقیم وزارت بهداشت است و در این خصوص وظایف عمده‌ای مدون شده است. جایگاه سلامت محصول غذایی، بالاتر از کیفیت است زیرا ممکن است فرآورده غذایی کیفیت بالایی داشته باشد اما سالم نباشد. البته این موضوع تنها شامل محصولات غذایی نیست بلکه به عنوان مثال شامل خودرو نیز می‌شود. وظیفه ما تضمین سلامت و نظارت فرآورده‌های غذایی است و وزارت بهداشت این اقدامات را سالیان سال است که انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: سال گذشته سازمان غذا و دارو، بیش از ۱۷ هزار MRL را تدوین  و منتشر کرد که برای تعیین حداکثر مقدار مجاز سموم کشاورزی است و این یک اقدام مستمر و روتین است‌ اما به جز این چه برنامه‌ای برای حرکت جلوتر از شرایط فعلی داریم؟ در ارتباط با محصولات خام کشاورزی، بخشی وظیفه وزارتی و بخشی وظیفه مردم است. وظیفه ما فرهنگ‌سازی است و مردم باید عمل کنند.

محمدی با تاکید بر شناسنامه‌دار شدن مزارع کشاورزی گفت: بحث محصولات کشاورزی سال‌ها است به خاطر عدم انطباق بخشی از محصولات و نقص زنجیره غذایی مطرح است. وقتی محصولی از نظر باقی مانده سموم و آلاینده‌ها و سایر شاخص‌های مراکز آزمایشگاهی عدم انطباق دارد، محصول باید جمع‌آوری شود و یا از بین برود و یا به عنوان محصول ثانویه مصرف شود اما در حال حاضر متاسفانه این اقدام انجام نشده است.

وی گفت: همکاران ما زحمت می‌کشند و از محصولات نمونه‌برداری و شاخص‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورت عدم انطباق، اعلام می‌شود؛ اما آیا این محصول از زنجیره خارج می‌شود و از بین می‌رود؟ خیر، متاسفانه این محصول به صورت قطعی از زنجیره خارج نمی‌شود چه بسا به احتمال زیاد وارد زنجیره مصرف شود.

رییس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: استان خوزستان به عنوان بزرگترین استان در تولید محصولات کشاورزی باید مزارع راشناسنامه‌دار کند. اگر بتوانیم باغات و مزارع را ارزیابی کنیم و به آن‌ها امتیاز بدهیم، می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

وی ادامه داد: طبیعتا قیمت محصولی که خریداری می‌کنید متفاوت و بعضا مرتبط با نام تجاری محصول است اما اگر بخواهیم میوه یا سبزی باکیفیت را شناسایی کنیم امکان‌پذیر نیست زیرا نمی‌دانیم واقعا از کدام باغ و مزرعه است و کجا تولید شده است.

محمدی گفت: حداقل ۶۳ بازوی نظارتی در سراسر کشور داریم که در معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور فعال هستند و حدود ۴۰۰ آزمایشگاه معتبر نیز داریم که بسیار دقیق و منطبق بر شاخص‌های بین‌المللی، محصولات را ارزیابی می‌کنند؛ به این دلیل است که با افتخار، بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات غذایی داریم که در اقصی نقاط دنیا دسترسی به محصولات غذایی تولید ایران وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم بالا بردن ارزش غذایی محصولات غذایی بیان کرد: ما برنامه‌های مختلفی در وزارت بهداشت داریم. افراد با کمبود ویتامین D در کشور کم نیستند. طبیعتا محصولات غذایی باید با این ویتامین، غنی شوند و شیر به عنوان یکی از این محصولات، انتخاب شده است. البته شاید دسترسی جمعیت به شیر، مانند نان نباشد بنابراین به نظر من، غنی کردن نان موثرتر است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در سالیان گذشته نیز کمبود ید شناسایی شد بنابراین نمک یددار تولید شد. بخش زیادی از جمعیت به خصوص خانم‌ها نیز کمبود آهن و اسید فولیک دارند و غنی شدن نان با آهن و اسید فولیک نیز مطرح شد و در بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده آرد، آرد غنی‌شده با آهن و اسید فولیک تولید می‌شود.

وی ادامه داد: نان کامل، نان غنی‌شده است؛ در گذشته آرد با سبوس غنی بود اما اکنون آردی که عرضه می‌شود ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوس‌گیری شده است. سبوس غنی از آهن، فسفر، کلسیم و… است که وقتی حذف می شود طبیعتا، نان غنای خود را از دست می دهد.

محمدی با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین‌المللی بهداشت و صنایع غذایی گفت: این کنگره امروز در استان خوزستان آغاز به کار کرده است. هدف از برگزاری این کنگره، ارایه روش‌های جدید در ارتقای کیفیت صنایع غذایی، افزایش ارزش غذایی صنایع غذایی و بررسی راه‌های ارتقای کیفیت و سلامت محصولات غذایی است. متخصصان غذایی کشور در این کنگره حضور دارند.

وی افزود: یکی از اقدامات بزرگی که امروز در استان خوزستان کلید خورد، تولید نان کامل توسط یکی از تولیدکنندگان بزرگ نان صنعتی در کشور است. یکی از آرزوهای دیرینه چند دهه اخیر، ورود مجدد نان کامل به بازار مصرف بود. البته نان سنتی، یک نان کامل بود که متاسفانه سالیان است با سبوس‌گیری زیاد از آرد، نان کاملی نداشتیم. گاه تا ۲۸ درصد سبوس آرد گرفته می‌شود و این سبوس‌گیری، ارزش تغذیه‌ای و املاح معدنی و ویتامین‌های نان را می‌گیرد. با نان کاملی که با حداکثر ۵ درصد سبوس‌گیری تولید شده است، بیشتر ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم، روی و فسفر موجود در سبوس در نان باقی می‌ماند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از بیماری‌های گوارشی، ناشی از نقص و کمبود املاح معدنی است. نان، قوت غالب مردم است و اگر ارزش تغذیه‌ای آن بالاتر برود، آثار خوبی دارد. تولید نان کامل امروز در استان خوزستان کلید خورد و امیدواریم در سراسر کشور نیز کلید بخورد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا