علم و تکنولوژی

لحظه تاریخی فرود فضاپیمای یک شرکت خصوصی در کره ماه

به گزارش تکنونامه، فرودگر آی‌ام‌ــ۱(IM-۱) اودیسیوس نواــ‌سی(Nova-C) که شرکت پروازهای فضایی اینتیوتیو ماشینز(Intuitive Machines) مستقر در تگزاس آن را ساخته است، ساعت ۱۸:۲۳ روز پنجشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی( ۲:۵۳ بامداد جمعه به وقت ایران) در منطقه قطب جنوبی ماه فرود آمد.

به نقل از تکنونامه، اودیسیوس همچنین نخستین فرود ایالات متحده بر ماه از زمان آخرین ماموریت برنامه آپولو، آپولو ۱۷، در بیش از ۵۰ سال پیش است.

اتاق کنترل اینتیوتیو ماشینز، این لحظه «دلهره‌آور و نفس‌گیر» را درست پیش از ساعت ۰۶:۴۰ بعدازظهر به وقت شرقی تایید کرد و تشویق و سرور حاضران را برانگیخت. فضاپیما تقریبا یک ساعت پیش از فرود، در ابزار لیزری که برای کمک به بررسی شرایط محیطی ماه و یافتن یک نقطه امن و بدون خطر برای فرود طراحی شده بود، دچار مشکل شده بود.

فاصله‌یاب‌های لیزری روی اودیسیوس قابل به کار انداختن نبودند، اما حسگرهای یکی از ابزارهای علمی ناسا روی فرودگر به منظور حل این مشکل، تغییر کاربری داده شدند.

استیو آلتموس، مدیرعامل اینتیوتیو ماشینز در یک پخش اینترنتی زنده اعلام کرد: «می‌دانم که این اضطراب‌آور بود، اما ما بر روی سطح[ماه] هستیم و سیگنال دریافت می‌کنیم.» «به ماه خوش آمدید.» «اودیسیوس، خانه جدیدی دارد.»

بنا به اعلام ناسا، زمان فرود رسمی این فضاپیما ساعت ۶:۲۳ بعد از ظهر به وقت شرقی(حدود ساعت سه بامداد روز جمعه ۴ اسفند به وقت ایران)، یک دقیقه پیش از زمان اولیه پیش‌بینی‌شده برای فرود بود.

این سازمان در حساب کاربری خود در اکس نوشت : «سفارش شما به ماه تحویل داده شد! این ابزارها ما را برای کاوش‌های آینده در ماه تحت برنامه آرتیمیس آماده می‌کند.»

این فضاپیما هفته گذشته از کیپ‌کاناورال در فلوریدا بر روی موشک فالکون۹ ساخت شرکت اسپیس‌اکس ایلان ماسک به فضا پرتاب شد و طی سفر تقریبا یک میلیون کیلومتری خود، یک سری مانور انجام داده است.

اودیسیوس یک استوانه شش‌ضلعی است که حدود ۴ متر ارتفاع و ۱.۵۷ متر عرض و ۶۷۵ کیلوگرم وزن دارد و به اندازه یک باجه تلفن بریتانیایی است.

این فضاپیما، بخشی از ابتکار خدمات باربری تجاری ماه ناسا است که هدف آن، مشارکت شرکت‌های تجاری در اکتشاف ماه است و می‌تواند به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس ناسا، راه را برای فرود فضانوردان به ماه هموار کند.

اینتیوتیو ماشینز، افزون بر آزمایش‌های فناوری و ناوبری ناسا، جایی در فرودگر را به شرکت تجهیزات ورزشی «کلمبیا اسپورتویر» برای ارسال جدیدترین پارچه ژاکت عایق این شرکت، همچنین به جف کونز مجسمه‌ساز برای ارسال ۱۲۵ مجسمه کوچک به ماه و نیز به دانشگاه هوایی امبری ریدل فروخت تا مجموعه‌ای از دوربین‌ها را به فضا بفرستد تا از فرودگر در حال فرود عکس بگیرند.

گمان می‌رود که این قطب حاوی یخ آب است که می‌تواند منبع ارزشمندی برای اکتشافات انسانی آینده باشد. اکنون که این فرودگر به طور ایمن روی سطح است، اودیسیوس تقریبا یک هفته پیش از آغاز غروب شب قمری در قطب جنوب کار خواهد کرد.

این رویداد تاریخی یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که فضاپیمای دیگر ایالات متحده به نام پرگرین‌، در پی نشت سوخت، از فرود بازماند. پیش از ماموریت اینتیوتیو ماشینز، فرودهای کنترل‌شده روی ماه را فقط سازمان‌های دولتی از جمله ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، چین، هند و ژاپن انجام داده بودند.

تیم کرین، مدیر ارشد فناوری اینتیوتیو ماشینز، در یک ویدیوی قبلی که مسیر پرواز فضاپیما را توصیف می‌کرد، توضیح داد که فضاپیما برای فرود به سطح ماه چگونه آماده شده بود.

اودیسیوس باید مانوری در سوی پنهان ماه انجام دهد، که در آن، خود ماه مانع از ارتباط مستقیم با کنترل‌کنندگان ماموریت روی زمین می‌شود.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب علمی پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا