عمومیکسب و کار ایرانی

جت پرینتر چیست؟

به نوعی دستگاه های چاپگر صنعتی گفته می‌شوند که به صورت اتصال بی سیم و یا توسط کابل به کامپیوتر متصل شده و اسناد یا تصاویر را از رایانه دریافت و بر روی کاغذ و بسته بندی محصولات چاپ می کند.به عبارتی دیگر از ترکیب قطعات مکانیکی و هیدرولیکی نوعی دستگاه الکترونیکی به نام جت پرینتر ساخته می شود.این دستگاه ها در خط تولید کارخانجاتی مانند صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی ، ام دی اف ، صنایع شیمیایی ، کشاورزی ، تولید قطعات خودرو و غیره برای چاپ اطلاعات ضروری محصولات استفاده می شود.هنگامی که محصولات در برابر جت پرینتر قرار می گیرند کار تولید آنها در کارخانه تمام شده و محصول آماده ارائه به بازار یا قرار گرفتن در انبار می باشد.

انواع جت پرینتر

۱. جت پرینتر دستی

، دستگاه های کوچک ، سبک و قابل حملی می باشند که در کارخانه ها یا تولیدی های کوچک که تیراژ محصول تولیدی در آنها پایین است ، برای درج اطلاعات ضروری و متغیر محصولات مانند تاریخ تولید و انقضا، شیفت کاری ، سری ساخت ، قیمت و غیره بر روی بسته بندی محصولات استفاده قرار می ‌گیرند. فیش پرینتر دستگاهی است که انواع رسید و فیش خرید مشتری را چاپ می‌‌کند

از این دستگاه ها همچنین در کارخانه هایی که اندازه و وزن محصولات تولیدی زیاد است ، مانند کارتن ، گالن، بشکه و غیره و امکان انتقال آنها مقابل دستگاه چاپگر توسط نوار نقاله وجود ندارد برای چاپ اطلاعات استفاده می شود .از آنجایی که دستگاه های چاپگر دستی سنسور ندارند ، بنابراین برای انجام کار چاپ باید توسط نیروی دست کارکنان کارخانه یا تولیدی روبروی محصول قرار گرفته و با فشردن دکمه روی دستگاه ، کار چاپ و روی محصول انجام گیرد .

۲. دستگاه های جت پرینتر صنعتی

جت پرینترهای صنعتی به دلیل دارا بودن سنسور به صورت اتوماتیک عمل نموده و هنگامی که محصول توسط نوار نقاله روبروی آنها قرار می گیرد ، به طور خودکار کار چاپ اطلاعات ضروری و متغیر محصولات را بر روی بسته بندی آنها انجام می دهند.این نوع دستگاه ها به دلیل سرعت زیادی که در کار چاپ دارند در کارخانه های بزرگی که تیراژ تولید محصول در آنها بالا است مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مدل های دستگاه جت پرینتر

جت پرینترها دارای چهار نوع مختلف می باشند که شامل موارد زیر هستند :

  • جت پرینترهای CIJ (ریزنگار)
  • جت پرینترهای DOD (ریز نگار)
  • جت پرینترهای TIJ (ریزنگار)
  • جت پرینترهای Valve Jet (درشت نگار)

اجزای اصلی دستگاه های جت پرینتر

این دستگاه ها از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند که شامل موارد زیر می باشد :

– برد الکتریکی که عملیات چاپ را کنترل می کند.

– هد دستگاه

این قسمت اطلاعات را از برد الکتریکی دریافت نموده و پاشش جوهر روی محصول تولید شده را انجام می دهد.

– مدار تامین کننده جوهر

این مدار خود از شامل بخش های گوناگونی مانند پمپ ، مخزن جوهر، مخزن حلال ، فیلتر جهت تصفیه جوهر و شیلنگ که حاوی جوهر می باشد ، تشکیل شده است.وظیفه مدار تامین کننده جوهر ، رساندن جوهر به هد دستگاه از طریق مخازن گوناگون می باشد.

– سنسور

این قطعه در نزدیکی هد دستگاه قرار گرفته و وظیفه آن تشخیص محصولات بر روی خط تولید و ارسال دستور به برد دستگاه برای صدور فرمان چاپ می باشد. پرینتر لیبل زن یک دستگاه موثر و کاربردی در مراکز خدمات درمانی ، آزمایشگاه ها ، بیمارستان ها و همچنین فروشگاه ها ، تولیدی ها ، شرکت ها ، کارخانه ها و صنایع می باشد

مزایای استفاده از دستگاه جت پرینتر

– از آنجایی که این نوع دستگاه ها می توانند از جوهر های متفاوتی استفاده کنند ، بنابراین توسط یک دستگاه جت پرینتر می توان کار چاپ بر روی سطوح مختلف را انجام داد.
– در جت پرینترهای صنعتی امکان استفاده از زبان و فونت های مختلف به وسیله نرم‌افزار وجود دارد .
– قابلیت چاپ بارکد به صورت میله ای و دو بعدی یکی از مزایای استفاده از جت پرینترهای دستی می باشد .
– در این نوع دستگاه ها نیازی به تعویض هد وجود ندارد.
– دستگاه های جت پرینتر صنعتی قابلیت اتصال به ‏usb را دارا می باشند.
– هزینه چاپ توسط دستگاه‌های جت پرینتر پایین می باشد.
– دستگاه های چاپگر صنعتی به دلیل ماژولار بودن هزینه تعمیر و نگهداری کمی دارند.
– از جت پرینتر به عنوان دستگاه نیز می توان استفاده کرد . چاپ انواع بارکد، مارک ، تاریخ و تولید و انقضاء ، از کاربردهای رایج جت پرینتر است.

این دستگاه ها از قسمت هایی مانند هد دستگاه ،برد دستگاه و فیلترها تشکیل شده‌اند.گرفتن چاپ به صورت منظم باعث جلوگیری از خشک شدن جوهر در هد دستگاه می شود . در صورتی که قرار است جند روزی از دستگاه پرینتر در خط تولید استفاده نشود بهتر است طوری برنامه ریزی کنید تا هر چند روزی یکبار چند چاپ با این پرینتر انجام شود.

در صورتی که جوهر بکار رفته برای چاپ کیفیت خوبی نداشته باشد یر روی کیفیت چاپ تاثیر گذاشته و ممکن است باعث آسیب دستگاه شود . بنابراین نیاز است که برای خرید جوهر به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

برای اینکه از افت عملکرد دستگاه خود جلوگیری کنید باید فیلتر آن را در زمان های مناسب تعویض کنید .زیرا در غیر این صورت قطعات دستگاه نیز ممکن است آسیب ببیند.بنابراین لازم است با توجه به مدل دستگاه و یا مشاوره گرفتن از فروشنده، فیلتر آن را در زمان مناسب و به موقع تعویض کنید.استفاده از محافظ برق در هنگام کار با جت پرینترهای صنعتی، دستگاه را از آسیب هایی که به علت نوسانات برق به وجود می آید ،مصون نگه می دارد.

این نوع دستگاه ها با توجه به تکنولوژی که در آنها به کار رفته شده است دارای قیمت های متفاوتی می باشند . به عنوان مثال دستگاه های HP قیمت پایین تری نسبت به سایر دستگاه های جت پرینتر صنعتی داشته اما قیمت پرینتر و جوهر آنها بالا است .

دستگاه های پیزو قیمت بالاتری در مدل های های رزولوشین و کاراکتر داشته اما قیمت جوهر و کارتریج آنها پایین و به صرفه می باشد.دستگاه های جت پرینتر CIJ برای آنکه استفاده به صرفه تری داشته باشند بایددر صورتی استفاده شوند که حجم تولیدی بالا باشد.

با توجه به اینکه برای این دستگاه ها باید بصورت منظم جوهر و قطعاتی را فراهم نمود و همچنین آنها را به طور دوره ای سرویس و تعمیر کرد ، در صورتی که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نباشند هزینه های زیادی داشته و همچنین ممکن است عمر دستگاه کاهش یابد.

صنایع دارویی و پزشکی با تولید انواع محصولاتی که مستقیما با سلامت افراد در ارتباط اند، در خطوط تولیدی خود از دستگاه های چت پرینتر برای درج اطلاعات مختلف مرتبط با تولید و مصرف محصول خود استفاده می کنند.

چاپ بر روی داروهای مختلف، شربت ها، بسته بندی های مختلف، گاز استریل،محلول های ضدعفونی کننده  و … از جمله محصولاتی است که پیش از این در چاپ بر روی بسته بندی های آنها توسط مجموعه کداجت درصنایع مخلتف اجرا شده است.

صنایع شوینده، بهداشتی و دارویی با تولید انواع عطر، ادکلن، شامپو، کرم ها، لوسیون ها، رژلب، صابون ها، پودرهای شوینده و … نقشی مهم و بسزا در تامین سلامت و رفع نیازهای آرایشی و بهداشتی جامعه دارند. دستگاه های جت پرینتر درج اطلاعات مختلف بر روی بسته بندی های مختلفی که برای این نوع محصولات را بر عهده دارند.

درج تاریخ، سری ساخت، و دیگر اطلاعات ساخت و تولید به مصرف کنندگان اطمنیان می دهد محصولی که استفاده می کنند سلامت آنها را تضمین می کند. همچنین  دستگاه های جت پرینتر از طریق چاپ با جوهر نامرئی می توانند اصالت و کیفیت محصول را به مشتری اعلام کنند.

چاپ بر روی لنت، فیلتر و دیگر قطعات صنایع خودروسازی توسط جت پرینتر انجام می شود. یکی از چالش هایی که خصوصا قطعه سازان در صنایع خودروسازی در زمینه چاپ بر روی محصولاتشان دارند، رنگ تیره ی این محصولات است  و یا نیاز دارند تا بخاطر رقابت با محصولات مشابه خارجی با رنگی به جز رنگ سیاه بر روی محصولاتشان چاپ صورت پذیرد.

جت پرینترهای عرضه شده توسط مجموعه کداجت این امکان را به صاحبان صنایع خودرو سازی می دهد تا با رنگ سفید و یا هر رنگ دلخواه دیگر با کیفیتی بالا بر روی قطعه و محصول خود اطلاعات مورد نظر خود شامل آرم و لوگو، سری ساخت و … را درج کند. یکی دیگر از قطعاتی که بر روی دستگاه های خودرو سازی استفاده می شود و با استفاده از دستگاه جت پرینتر بر روی آن اطلاعات درج می شود انواع فیلتر خودرو است.

فیلتر هوا و روغن،  فیلتر کابین خودرو و در کل فیلتر خودروهای داخلی و خارجی که در ماشین استفاده می شوند، از جمله محصولات صنایع خودروسازی هستند که بر روی آنها توسط دستگاه های جت پرینتر چاپ انجام می شود.

می توان گفت صنایع غذایی و نوشیدنی پرکاربرد ترین صنعتی است که دستگاه های جت پرینتر در آن مشغول به کار هستند. هیچ محصول غذایی و نوشیدنی بی شک نمی تواند در بازار عرضه شود و حتی در صورت عرضه نیز نمی تواند خریداری پیدا کند، زیرا مصرف کنندگان می دانند که پیش از خرید لازم است حتما به تاریخ تولید و انقضا محصول توجه کنند.

بنابراین استفاده از دستگاه جت پرینتر یک نیاز و ضرورت در صنایع غذایی و نوشیدنی است تا بتوان در وهله اول تاریخ تولید و انقضا و در درجه بعدی سایر اطلاعات مورد نیاز مشتری و صاحبان صنایع را بر روی بسته بندی ها درج کرد. استفاده از دستگاه های جت پرینتر برای درج تاریخ و اطلاعات دیگری بر روی محصولاتی نظیر آبمیوه، آب معدنی، گوشت و فرآورده های گوشتی، لبنیات، حبوبات، انواع شکلات، کلوچه، بیسکویت، نان و غیره کاربرد دارد.

یکی دیگر از صنایعی که درج اطلاعات مختلف مانند چاپ لوگو و آرم، و اطلاعات محصول توسط انواع جت پرینتر بر روی آنها درج می شود صنایع لوله سازی است. لوله های پی وی سی، پروپیلن، پوش فیت،  و دیگر محصولات صنایع لوله سازی از دستگاه های جت پرینتر استفاده می کنند.

چاپ در این صنعت نیازمند توجه به موارد فنی مخصوص به خود است. برای مثال استفاده از جوهر سفید و دستگاه متراژ زن به جای فتوسل از نکاتی است که هنگام کار با دستگاه جت پرینتر لازم است به آن توجه شود.

دکمه بازگشت به بالا