عمومی

خرید فرش ماشینی و 5 نکته مهم درباره آن

فرش از آن کالاهایی است که با فرهنگ و اصالت ما ایرانی ها عجین شده است .

هرجای تاریخ این سرزمین را ببینیم، می توانیم شاهد هنرنمایی ایرانیان در بافت فرش های بااصالت و باکیفیت باشیم .تا جایی که قدیمی ترین فرش کشف شده در طول تاریخ به ما ایرانی ها منسوب شده است .

اما امروز با گذشت قرن ها از تولید اولین فرش ها و تداوم و تکامل آن در طول تاریخ، شاهد جلوه گری فرش ماشینی ایرانی در مجامع بین المللی هستیم .

فرش از آن کالاهایی است که با فرهنگ و اصالت ما ایرانی ها عجین شده است .

فرش هایی که کیفیت خاص و منحصر به فرد آن ها زبانزد شده است و می توان آن را جانشین خوبی برای فرش های دستباف و اصیل ایرانی به شمار آورد.

ما در این نوشتار سعی بر آن داریم تا مهم ترین نکاتی که شما برای انتخاب و خرید فرش ماشینی ایرانی به آن ها نیاز داریم یکجا به شما ارائه دهیم تا شما تجربه خریدی لذتبخش و دلچسب را بچشید.

پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مهم ترین نکات در خرید فرش ماشینی ایرانی

  • توجه به شانه و تراکم فرش ماشینی

یکی از ابتدایی ترین نکاتی که نیاز است در خرید فرش ماشینی به آن توجه شود، شانه و تراکم فرش موردنظر است.این توجه از ابعاد مختلفی اهمیت بالایی دارد که ما به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

شاید اولین و موثرترین نکته، تاثیری است که شانه و تراکم فرش ماشینی، بر قیمت آن می گذارد . به صورت یک قانون کلی، افزایش شانه  و تراکم باعث افزایش قیمت فرش ماشینی می شود.یعنی فرش 1500 شانه گران ترین فرش ماشینی و فرش ماشینی 500 شانه و بعد از آن 700 شانه، ارزان ترین فرش های ماشینی هستند.

نکته مهم دیگری که شانه و تراکم در آن موثر هستند، تاثیر آن در طرح و نقش فرش است به این صورت که افزایش شانه و تراکم می تواند به شدت موجب زیبایی فرش شود. به عبارت دیگر افزایش شانه و تراکم موجب ریزبافت تر شدن فرش می شود و این یعنی طرح و نقش فرش شما، دارای جزئیات بیشتری خواهد بود و در نتیجه زیباتر خواهد شد.

نکته سوم اینکه افزایش شانه و تراکم موجب کاهش ضخامت فرش می شود.چرا که هر چه شانه و تراکم افزایش یابد، محبوریم برای حفظ زیبایی فرش از نخ هایی با ارتفاع کمتر در بافت فرش استفاده کنیم.به همین دلیل شاهد نازک تر شدن فرش ماشینی هستیم.

با این اوصاف، فرش 1500 شانه نازک ترین فرش ماشینی، و فرش های 500 و 700 شانه ضخیم تر و نرم و لطیف تر خواهند بود.

  • توجه به محل استفاده فرش ماشینی

گاهی اوقات شاهد آن هستیم که شما بنابر جایی که می خواهید فرش ماشینی را برای آن جا استفاده کنید، انتخاب های متعددی خواهید داشت. به طور مثال برای اتاق کودک به نظر می رسد که بجای استفاده از فرش های ماشینی کلاسیک، به دنیال فرش ماشینی کودک رفتن انتخاب بهتری خواهد بود.

آموزش

یا به طور مثال اگر به دنبال خرید فرش ماشینی در برای آشپزخانه هستید، بایستی پارامتر سبک بودن را مدنظر قرار دهید.

به همین دلیل فرش هایی مثل فرش های ماشینی مدرن و فانتزی می توانند انتخاب های بسیار خوبی برای آشپزخانه شما باشند.

  • کیفیت نخ مورد استفاده در بافت فرش ماشینی

جنس نخ مورد استفاده در بافت فرش ماشینی می تواند بسیار در کیفیت و مقاومت فرش اثرگذار باشد.بنابراین حتما قبل از خرید فرش ماشینی، از فروشنده بخواهید که جنس نخ را به شما بگوید .

به طور مثال بین نخ های استفاده شده در بافت فرش ماشینی، دو نوع نخ کاربرد زیادی دارندکه هر کدام را می توان در جای مناسب خود استفاده نمود.

اولین نخ پراستفاده، پلی استر است.ویژگی منحصر بفرد این نوع نخ، سبک و کم وزن بودن آن است.به همین دلیل می تواند انتخاب مناسبی برای جاهایی باشد که احتمالا شما زودتر و بیشتر نیاز به شستشو پیدا می کنید.به طور مثال آشپزخانه ها که احتمال کثیف شدن فرش بیشتر است.

اما جنس دیگری که در بافت فرش کاربرد زیادی دارد، اکریلیک است.ویژگی منحصر به فرد فرش هایی که با نخ اکریلیک بافته می شوند، مقاومت بالای آن هاست.به همین دلیل انتخاب خوبی برای فرش پذیرایی شما می تواند باشد.

در ضمن چند وقتی است که کارخانجات تولیدکننده فرش ماشینی ایرانی، فرش های ماشینی که از نخ اکریلیک استفاده می کنند را تحت تاثیر گرما و بخار آب قرار می دهند و مقاومت آن را در مقابل گرما و حرارت افزایش می دهند و همچنین موجب تثبیت رنگ آن در برابر استفاده و شستشو می شوند.

بعد از اعمال این اقدامات، نخ های اکریلیک، تبدیل به نخ های اکریلیک هیت سِت شده می شوند.

  • برند تولید کننده فرش ماشینی

یکی از نکات مهم در خرید فرش ماشینی، توجه به برند تولید کننده آن است.

وقتی شما از یک برند خوب و معتبر فرش خود را خریداری می کنید، در واقع چند پارامتر را همزمان درنظر گرفته اید. یعنی اگر با خرید فرش ماشینی از یک برند معتبر، شما احتمالا از کیفیت نخ استفاده در آن اطمینان خواهید داشت.

ولی این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای خرید فرش ماشینی از برند های معتبر، احتمالا هزینه بیشتری را نسبت به برندهای متفرقه خواهید داشت که طبیعی نیز به نظر می رسد.

  • قیمت فرش ماشینی

یکی از مهم ترین نکات برای خرید فرش ماشینی تناسب قیمت فرش ماشینی با بودجه موردنظر شما برای خرید فرش است.به طور مثال اگر شما بودجه ای برای خرید یک فرش 700 شانه در نظر دارید، سعی کنید به دنبال بررسی فرش های 1200 و 1500 شانه نروید!

چرا که زیبایی فرش های 1200 و 1500 شانه می تواند شما را خرید فرش 700 شانه نیز باز دارد. بنابراین حتما به تناسب قیمت فرش ماشینی و بودجه خود توجه داشته باشید همانطور که در ترندونی نیز به آن اشاره شده است.

قیمت فرش ماشینی

درنهایت به عنوان نمونه قیمت فرش ماشینی 9 متری برای سه دسته فرش 700 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه را باهم بررسی می کنیم.

آموزش

توجه کنید که این قیمت ها با توجه به تخفیف های لحاظ شده در سایت دکتر فرش می باشد و با تغییر تخفیف ها، قطعا شاهد تغییرات در قیمت ها خواهیم بود.

  • قیمت فرش ماشینی 700 شانه 9 متری: از 5 میلیون و 492 هزار تومان تا 5 میلیون و 635 هزار تومان
  • قیمت فرش ماشینی 1200 شانه 9 متری: از 6 میلیون و 452 هزار تومان تا 6 میلیون و 516 هزار تومان
  • قیمت فرش ماشینی 1500 شانه 9 متری: 8 میلیون و 18 هزار تومان

در نهایت برای بررسی انواع فرش های ماشینی ایرانی، مقایسه آن ها با یکدیگر، آموزش روش های اصولی نگهداری از فرش ماشینی ایرانی و تجربه خریدی خاص، لذت بخش و به یادماندنی، می توانید به سایت دکتر فرش به آدرس www.drfarsh.com مراجعه فرمائید.

دکمه بازگشت به بالا