اقتصادیکسب و کار ایرانی

دقیق ترین تکنیک های پیش بینی قیمت آهن و فولاد در ایران

بازارهای مالی به هیچ عنوان قابل پیش ‌بینی نیستند خصوصاً بررسی و حدس قیمت‌های انواع آهن‌آلات که با توجه به نیاز مجموعه‌ها باید خریداری و استفاده شوند. همچنین توجه داشته باشید که فعالان این حوزه برای سرمایه‌گذاری امن، نیاز مبرم به استفاده از تکنیک پیش بینی قیمت آهن دارند تا از این رو بتوانند مدیریت بهتری بر بازار داشته باشند. حال با توجه به اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مقاله به بررسی روش‌های پیش بینی قیمت آهن‌آلات بپردازیم تا با استفاده از آن ها، بتوانید تجارت و سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشید. گفتنی است که معرفی انواع تکنیک پیش بینی قیمت آهن ذکرشده در این مقاله، حاصل تلاش کارشناسان این حوزه بوده که ممکن است تصمیم‌گیری را برای شما عزیزان در این نوع بازارها راحت‌تر کند.
احتمال افزایش قیمت آهن |پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم |پیش بینی قیمت پروفیل

آیا پیش بینی قیمت آهن آلات امکان پذیر است؟

بازارهای مالی همیشه غافل گیر کننده عمل می کنند و هیچ نشانه ای از قطعیت پیش بینی قیمت در آن ها مشاهده نمی شود و همهٔ موارد در این زمینه براساس بررسی، تحلیل و نهایتاً حدس و گمان است که بازار آهن آلات نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. درواقع در یک هفته ممکن است قیمت آهن آلات طبق پیش بینی عمل کرده اما در هفتهٔ بعدی، به دلیل رخ دادن بعضی اتفاقات و انتشار اخبار غیرقابل پیش بینی، نوسان قابل توجهی داشته باشد و یا حتی برای چند ساعت قیمت محصولات آهنی با افزایش یا کاهش شدید مواجه شود. البته اگر کارشناسان و تحلیل‌گران به بعضی از انواع تکنیک پیش بینی قیمت آهن تسلط داشته باشند، تا حد زیادی می‌توانند قیمت دقیق آهن‌آلات در ایران را پیش بینی کنند.

چرا تکنیک پیش بینی قیمت آهن‌آلات دارای اهمیت است؟

اهمیت پیش بینی قیمت آهن موضوع تازه‌ای برای سرمایه‌گذران نیست و همهٔ افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، برای این که زمان مناسب را برای خریدوفروش به دست آورند، نیاز به تحلیل درست دارند. از طرفی پیمانکاران نیز برای پروژه هایشان نیاز به پیش بینی قیمت انواع آهن آلات دارند تا بتوانند با تخمین هزینه ها، بودجهٔ مناسبی را برای به پایان رساندن هر پروژه در نظر داشته باشند. حال اجازه دهید در ادامهٔ این مقاله، به چند تکنیک پیش بینی قیمت آهن اشاره کنیم که برای افراد فعال در بخش ساختمان‌سازی و… فوق العاده دارای اهمیت خواهد بود.

احتمال افزایش قیمت آهن |پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم |پیش بینی قیمت پروفیل

معرفی تکنیک های پیش بینی قیمت انواع آهن آلات

انواع تکنیک پیش بینی قیمت فولاد و سایر آهن آلات وجود دارد که با بررسی هرکدام، امکان حدس قیمت آینده آهن آلات راحت تر خواهد بود. البته ناگفته نماند که این تکنیک ها دقیقاً روش‌های پیش بینی دارایی‌های بازار مالی است که در ادامه به طور شفاف هرکدام را توضیح می دهیم:

بررسی اخبار روز بازار آهن‌

همهٔ اخبار پیرامون حوزه آهن آلات می‌توانند بر افزایش یا کاهش قیمت محصولات اثرگذار باشند. درواقع یکی از بهترین انواع تکنیک پیش بینی قیمت آهن، رصد اخبار در این حوزه است برای مثال، پیگیری خبرهای مربوط به برجام بسیار کمک کننده خواهد بود. هرچند که هیچ کدام از ما نتیجهٔ نهایی برجام را نمی دانیم، اما بررسی اخبار در این خصوص، حال چه برجام به نتیجهٔ دلخواه رسیده باشد و چه با شکست مواجه شود، می‌تواند پیش بینی قیمت‌های بازار آهن را راحت تر و کم ریسک تر کند، بنابراین توصیهٔ ما بر این است که به هیچ عنوان اخبار این بخش از بازار را از دست ندهید.

استفاده از نمودارهای گذشته

از دیگر روش‌های قابل اعتماد پیش بینی انواع آهن آلات، به کارگیری از نمودارهای گذشته است. درواقع کارشناسان و افراد حرفه‌ای بازار، طبق آنچه که در گذشتهٔ قیمت آهن آلات مانند میلگرد، تیرآهن و… اتفاق افتاده است، می‌توانند تا حد زیادی روند قیمتی این نوع محصولات را پیش بینی کنند. البته خوب می‌دانیم که ممکن است این نوع تکنیک پیش بینی قیمت آهن به صورت صددرصدی کامل نباشد اما معمولاً گذشتهٔ قیمت محصولات، تخمین مناسبی را از قیمت‌ها به کارشناسان ارائه می‌دهد.

به کارگیری از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال

احتمالاً می‌دانید که تحلیل فاندامنتال و بخصوص تکنیکال در بازار بورس و به صورت کلی بازارهای مالی، فوق العاده دارای اهمیت است و کارشناسان برای این که بتوانند روند قیمتی ارزها، جفت ارزها، توکن‌ها و… را تشخیص دهند، از این نوع تحلیل ها استفاده می‌کنند. حال به کارگیری از این روش، برای پیش بینی قیمت آهن‌آلات نیز مؤثر بوده و افراد و مجموعه های فعال در این حوزه، به راحتی می توانند از دو شاخص معرفی شده برای تعیین قیمت انواع آهن آلات بهره‌مند شوند. البته ناگفته نماند که تکنیک پیش بینی قیمت آهن با استفاده از تکنیکال، به دانش قابل توجه نیاز دارد.

عوامل مهم در تکنیک پیش بینی قیمت آهن‌ آلات

در این بخش قصد داریم دربارهٔ عوامل موثر بر پیش بینی قیمت آهن آلات صحبت کنیم. پرواضح است و حتماً می دانید که برخی عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد، تیرآهن و… غیرقابل حدس بوده و فقط برخی از آن ها امکان پیش بینی را دارند که در ادامه سعی می‌ کنیم به مهم‌ ترین این عوامل اشاره کنیم تا در زمان حدس قیمت آهن‌ آلات، آن ها را نیز مورد بررسی قرار دهید. این عوامل شامل:

عرضه و و تقاضا

طبیعتاً هرچه میزان تقاضا برای آهن‌ آلات به نسبت تعداد تولید در کارخانه‌ ها بیشتر باشد، می‌ توان گفت که قیمت این محصولات روبه افزایش خواهد داشت. درواقع اگر کارشناسان از این موضوع اطلاع داشته باشند، به راحتی می توانند به تکنیک پیش بینی قیمت آهن دسترسی داشته باشند. از طرفی اگر عرضهٔ انواع آهن آلات در بازار بیش از نیاز مجموعه ها انجام شود، پرواضح است که کاهش قیمت اتفاق می افتد.

نرخ دلار

از مهم ترین عوامل افزایش قیمت محصولاتی مانند تیرآهن، میلگرد و…، نرخ ارز است. این نرخ به دو صورت بر قیمت محصولات فولادی و آهنی تأثیرگذار خواهد بود که عبارتند از:
1.    مواد اولیهٔ کارخانه ها به دلیل وارداتی بودن (خرید با ارز دلار) به مجموع هزینه ها اضافه می کند.

2.    تأثیر قیمت آهن آلات در بورس کالا به دلیل بهای پایهٔ عرضه محصولات براساس ارز نیمایی.

قیمت جهانی آهن

ازجمله بهترین تکنیک پیش بینی قیمت آهن، بررسی نرخ جهانی آهن است. همان طور که می دانید، قیمت آهن آلات در هر کشور، تأثیرپذیر از قیمت جهانی آهن خواهد بود و با افزایش یا کاهش قیمت جهانی آهن دچار نوسان می‌شود. البته کارشناسان این حوزه به خوبی از اهمیت قیمت جهانی آهن باخبر هستند و آن را مبنای خریدوفروش محصولات موردنیازشان قرار می‌دهند. توصیه می‌کنیم اگر درزمینهٔ آهن آلات فعال هستید، حتماً این موضوع را برای پیش بینی قیمت میلگرد، تیرآهن و… لحاظ کنید.

نرخ تورم

تورم می‌تواند بر قیمت همهٔ محصولات تأثیر داشته باشد و آهن آلات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. البته برای تشخیص این موضوع، نیاز به مهارت خاصی نیست و در همهٔ کشورها خصوصاً ایران که نرخ تورم، هرساله افزایش می یابد، می‌توان دریافت که بخشی از افزایش قیمت های آهن آلات مربوط به تورم ایجادشده در کشور است که در حال حاضر غیرقابل کنترل شده است.

روند بازار بورس کالا

در بورس کالا سهام بسیاری از محصولات فولادی عرضه شده و هر اتفاقی که در بازار بورس رخ دهد، به طور حتم می تواند بر قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع اثرگذار باشد. گفتنی است که تکنیک پیش بینی قیمت آهن در این روش فوق العاده برای کارشناسان مفید و قابل تأمل بوده و با توجه به این که هرچه ارزش سهام کارخانه ها بیشتر باشد، نرخ محصولات آن ها نیز افزایش می یابد، مجموعه ها بهتر می توانند قیمت محصولات را پیش بینی کنند.

قیمت نفت

از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت انواع آهن آلات، می‌توان به قیمت نفت اشاره کرد. البته بسیاری از فعالان بازار، توجهٔ خاصی به این موضوع ندارند، چراکه معتقدند ارزش گذاری نفت نمی‌تواند تأثیرات آنچنانی بر قیمت آهن آلات داشته باشد. اما طبق تجربه می‌توان گفت که نوسانات محصولات فولادی، حداقل 15 درصد به ارزش و قیمت نفت وابسته است. البته این موضوع علت‌های مختلفی دارد که بررسی آن ها در این مقال نمی گنجد.

واردات و صادرات محصولات آهنی

با توجه به این که بعضی از کارخانه های فولاد در ایران محصولات شان را به بازار خارج عرضه می‌کنند، می‌توان گفت که این موضوع در قیمت نهایی آهن آلات مؤثر خواهد بود. درواقع این موضوع از انواع تکنیک پیش بینی قیمت آهن است و اگر کارشناسان کارخانهٔ مدنظرشان را از این نظر بررسی کنند، امکان حدس قیمت آینده محصولات مختلف راحت تر خواهد بود.

از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت آهن آلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    شرایط خاص مثل تحریم؛

2.    تصمیمات مختلف سیاسی؛

3.    شرایط جوی؛

4.    بلایای طبیعی؛

5.    و… .

جمع بندی

اگرچه نمی توان قیمت دقیق انواع آهن آلات را پیش بینی کرد، اما اگر از انواع تکنیک پیش بینی قیمت آهن که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم استفاده شود، امکان تعیین قیمت محصولات مانند تیرآهن، میلگرد و… وجود دارد. با این حال با هیچ شاخصه ای قیمت دقیقی از آهن آلات قابل تشخیص نخواهد بود و کارشناسان فقط می‌توانند به حدسیات رجوع کنند. ضمن این که افراد و مجموعه ها می توانند برای استعلام قیمت محصولات فولادی و حتی خریدشان، به مراکز معتبر و البته مجاز مراجعه کنند.

منبع:  آهن رسان

دکمه بازگشت به بالا