علم و تکنولوژیکسب و کار ایرانی

چرا کابینت پیش ساخته ارزان تر از سایر کابینت‌ هاست؟

کابینت پیش ساخته چیست؟ 

کابینت‌های پیش ساخته یا آماده (Pre-Assembled یا Pre-Built) همانطور که از نام آن‌ها پیداست، به کابینت‌هایی گفته می‌شود که از قبل ساخته شده باشند. این نوع کابینت‌ها با توجه به استانداردهای صنعت ساختمان، با اندازه‌های معینی تولید می‌شوند تا برای اکثر آشپزخانه‌ها قابل استفاده باشند. در ایران اکثر کابینت‌های آماده با طول حدود 5 متر و با ارتفاع 90 سانتی‌متر عرضه می‌شوند. برای خرید ریل کشو کابینت لطفا کلیک کنید

در ساخت کابینت پیش‌ساخته از چوب‌های مصنوعی یا فلز استفاده می‌شود که مقاومت و طول عمر بیشتری دارند. احتمال اینکه یک کابینت پیش‌ساخته در همان ماه‌های اول ساخت به فروش برسد خیلی کم است بنابراین از موادی برای ساخت آن باید استفاده شود که به مرور زمان کیفیت و زیبایی خود را از دست ندهد. اغلب از ام دی اف؛ ملامین یا هایگلاس به عنوان استفاده می‌کنند.

انواع کابینت آماده 

کابینت‌های آماده از نظر جنس بدنه انواع گوناگونی دارند و همین موضوع روی قیمت و زیبایی ظاهری آنها تاثیرگذار است. انواع کابینت پیش ساخته عبارت است از:

کابینت پیش ساخته ام دی اف: معروف‌ترین و ارزان‌ترین مدل از کابینت‌های آماده، است. به دلیل ارزان بودن مواد اولیه، محصول نهایی هم ارزان‌تر فروخته می‌شود. اگر دنبال کابینت پیش‌ساخته ارزان‌قیمت هستید، کابینت آماده ام دی اف را انتخاب کنید.

کابینت پیش ساخته ممبران: آشپزخانه‌هایی که دکوراسیونی به سبک کلاسیک دارند، باید از کابینت‌هایی با همان ظاهر پوشانده شوند. آماده یکی از بهترین انتخاب‌ها برای است. این نوع کابینت، قیمت بالاتری نسبت به سایر کابینت‌های آماده دارد.

کابینت آماده های گلاس: یکی دیگر از انواع کابینت‌های پیش‌ساخته که زیبایی فوق‌‎العاده‌ای هم دارد، است. این نوع کابینت‌ها پایه‌ی ام دی اف دارند اما پلیمری از جنس پلاستیک روی آنها را پوشانده تا هم براق‌تر به نظر برسند و هم در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بیشتری داشته باشند.

  • کابینت فلزی پیش ساخته: از قدیمی‌ترین کابینت‌های پیش‌ساخته‌ی بازار ایران، هستند. این نوع کابینت‌ها در گذشته طرفداران بیشتری داشتند اما با روی کار آمدن کابینت‌های چوب مصنوعی، محبوبیت خود را از دست دادند. اما همچنان می‌توانید کابینت‌های پیش‌ساخته‌ای از جنس فلز سبک و ضد زنگ را از بازار خریداری کنید.

کابینت پی وی سی آماده: اگر به دنبال خرید کابینت آماده ارزان هستید، کابینت‌های PVC یکی از گزینه‌هاست. این کابینت‌‌ها از ورق‌های PVC ساخته شده‌اند و مانند چوب مقاومت بالایی ندارند اما برای برخی از خانه‌ها و صرفه‌جویی در زمان ساخت آشپزخانه بسیار مناسب هستند.

مزایای کابینت پیش ساخته

چرا باید به جای سفارش کابینت، یک مدل آماده را خریداری کنیم؟ دلایل متعددی برای پاسخ به این سوال وجود دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای کابینت‌های پیش ساخته را معرفی می‌کنیم:

  • صرفهجویی در زمان: مهم‌ترین دلیلی که باید به سراغ کابینت‌های آماده بروید، صرفه‌جویی در زمان است. فرایند ساخت کابینت‌های سفارشی بین 15 روز تا 2 ماه طول می‌کشد و به همین دلیل خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از کابینت‌هایی که از قبل ساخته شده استفاده کنند.

ظرفیت مناسب: کابینت‌های آماده با عمق، ارتفاع و طبقه‌های متعدد و متنوعی تولید می‌شوند و به همین دلیل به راحتی می‌توانید ظروف و وسایل آشپزخانه را در آن نگه‌داری کنید. در هنگام خرید کابینت‌های آماده می‌توان تمام این موضوعات را بررسی کرده و کابینتی با توجه به نیاز خود را خریداری کرد.

  • سهولت در تمیز کردن: کابینت‌های آماده به دلیل یکدست و یک تکه بودن به راحتی تمیز می‌شوند. داخل و بیرون این کابینت‌ها به شکلی ساخته می‌شود که به تمام بخش‌های کابینت به راحتی دسترسی داشته باشید. اگرچه باید به این نکته هم اشاره کرد که ایجاد لکه روی این کابینت‌ها ارتباط مستقیمی با جنس بدنه‌ی آن دارد.

تنوع بالا در جنس: همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، کابینت‌های آماده در جنس‌های مختلفی مانند ام دی اف، های گلاس، ممبران و … تولید می‌شود. مشتریان می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که دارند، کابینت دلخواه خود را انتخاب کنند.

  • مشخص بودن قیمت نهایی: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کابینت‌های آماده این است که در همان لحظه‌ی خرید، قیمت نهایی آن مشخص است و نیازی نیست هزینه‌ای بابت ساخت به کابینت‌ساز پرداخت کنید. در واقع دستمزد ساخت کابینت از هزینه‌های شما کم می‌شود که این یک مزیت ویژه است.

نصب سریع و آسان: به دلیل اینکه ابعاد و شکل کابینت‌های آماده از قبل مشخص است، به راحتی می‌توان آن را در آشپزخانه نصب کرد. برای نصب این نوع کابینت‌ها نیازی به افراد حرفه‌ای و خبره نیست و حتی خودتان هم می‌توانید این کابینت‌ها را در آشپزخانه نصب کنید. بنابراین می‌توان هزینه‌ی نصب را هم از هزینه‌ی نهایی کسر کرد.

  • قیمت کمتر: به طور کلی، کابینت‌های آماده هزینه‌ی کمتری روی دست شما می‌گذارند. در فرایند ساخت کابینت نیازی نیست هزینه دستمزد را بپردازید و خودتان هم می‌توانید کابینت را در آشپزخانه نصب کنید. پس قیمت نهایی این نوع کابینت خیلی کمتر از کابینت‌های سفارشی است.
  • قابل جابهجایی: به دلیل شکل ظاهری و ساختاری کابینت‌های پیش ساخته به راحتی می‌توانید آنها را از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر جابه‌جا کنید. این ویژگی بخصوص برای کسانی که دائم در حال تغییر خانه هستند بسیار مناسب است.

معایب کابینت پیش ساخته

کابینت‌های پیش ساخته بی‌نقص نیستند. همانطور که دلایل زیادی برای خرید این نوع کابینت‌ها وجود دارد، می‌توان چندین دلیل هم برای نخریدن آن ذکر کرد. مهم‌ترین نقاط ضعف کابینت‌های آماده عبارت است از:

  • اندازهی نامناسب: کابینت‌های پیش‌ساخته همانطور که از نام آنها پیداست بر اساس یک الگوی ثابت از قبل ساخته شده‌اند و به همین دلیل توجهی به اندازه یا شکل ظاهری آشپزخانه شما نداشته‌اند. یکی از اصلی‌ترین معایب کابینت‌های آماده، اندازه آنهاست که ممکن است پس از خرید متوجه شوید، با دیوارهای شما از نظر اندازه یا ارتفاع تناسب ندارد. پیدا کردن کابینتی که دقیقا اندازه‌ی آشپزخانه شما باشد کار بسیار دشواری است.

کیفیت نامرغوب: متاسفانه در ساخت کابینت‌های پیش‌ساخته اغلب از موادی استفاده می‌شود که کیفیت مناسبی ندارند. به عنوان مثال لولاها و یراق آلات کابینت‌های پیش‌ساخته در بیشتر مواقع از مواد نامرغوب و ارزان قیمت است تا قیمت نهایی کمتر شود. بنابراین در حین خرید کابینت پیش ساخته ارزان باید حتما به این موارد دقت کنید.

  •  محدودیت در انتخاب: اگرچه کابینت‌های آماده در جنس‌های مختلفی و متنوعی تولید می‌شوند اما پیدا کردن کابینتی که دقیقا طرح و رنگ دلخواه شما باشد کار بسیار دشواری است. همچنین محدودیت در تعداد کابینت‌ها را هم به این موضوع اضافه کنید.

 

  • طول عمر پایین: کابینت‌های آماده یا پیش‌ساخته اغلب عمر کمتری نسبت به کابینت‌های سفارشی دارند. دلیل آن هم مشخص است، کیفیت مواد مصرفی در چنین کابینت‌هایی پایین‌تر از کابینت‌های سفارشی است. علاوه بر این، بخشی از عمر کابینت‌های آماده در پشت ویترین مغازه‌ها سپری شده و وقتی شما آن را می‌خرید در واقع چند ماه یا چند سالی در ویترین بوده است.
  • تعمیر یا ترمیم دشوار: در صورتی که کابینت‌های پیش‌ساخته آسیب ببینند برای ترمیم یا تعمیر آنها باید هزینه‌های زیادی را متقبل شود. البته در اکثر مواقع تعمیر یا ترمیم کابینت آماده عملا غیر ممکن و پرهزینه است و به همین دلیل خرید یک کابینت جدید ارزان‌تر تمام می‌شود.

بهترین برندهای کابینت آماده 

در ایران شرکت‌ها و برندهای متعددی اقدام به تولید کابینت‌های آماده کرده‌اند. اگر جستجویی در اینترنت انجام دهید با نام خیلی از آنها روبه‌رو خواهید شد. اما به عنوان مثال کابینت آماده آریا یا کابینت آماده چهاردانگه از معروف‌ترین برندهای تولید کننده کابینت پیش‌ساخته در ایران هستند.

قیمت کابینت آماده 

قیمت کابینت پیش ساخته به موضوعات مختلفی مانند جنس بدنه، کیفیت یراق آلات، کمپانی تولید کننده و اندازه‌ی آن ارتباط مستقیم دارد. خرید این نوع کابینت هم به صورت آماده فروش و هم به صورت سفارشی که ظرف چند روز آماده‌ی تحویل می‌شود در بازار وجود دارد. این کابینت‌ها قیمتی ارزان‌تر از کابینت‌های سفارشی دارند.

به عنوان مثال قیمت کابینت مدل آماده 5 متری از جنس ام دی اف در بهار 1401 چیزی بین 7 تا 14 میلیون تومان است. همین کابینت برای طول 3 متر قیمتی در حدود 4 تا 9 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. اما نکته‌ی مهم امکانات ظاهری (ویترین، جای فر و …) و جنس بدنه‌ی کابینت است که روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

دکمه بازگشت به بالا